Wednesday, June 11, 2014

LUAHAN HATI

Assalamualaikum
saja kongsi
kesian dengan sedara yang belum 2 tahun
masih pengantin baru kan
ni ibarat luahan hati dia
acik ambik di Fb dia.
acik pernah juga menunggu selama 5 tahun
tapi acik tak la rasa tertekan
sebab tak de orang yang tanya2
rupanya..en.suami yang kena
acik tau pun selepas
orang2 yang selalu mengenakan dia
ada masaalah yang sama pada
adik beradik sendiri
baru la en.suami acik cerita
dulu selalu ngata dia katanya
siap kata..
"kalau dah tak boleh "pawahkan je la"
ait..manusia ni..bukan lembu tau.
acik memahami dan simpati pada yang
 belum berpeluang ada anak sendiri
kalau la acik boleh membantu
cuma doa yang dipinta..semoga
mereka2 semua dapat
merasai pengalaman
mempunyai cahaya mata sendiri.

19 comments:

  1. Yelah kan AE...anak tukan rahsia Allah.... nak buat macam mana belum ada ada lagi. Ohhh AE pun 5 tahun kosong yeh....mungkin ada petua yg boleh disharekan...anak sedara okje pun ada gak...manalah tau serasi dgn mereka...

    ReplyDelete
  2. Kadang-kadang si tukang tanya tu kononnya nak rasa prihatin tapi tak tahu yang orang ditanya merasa serba-salah dan sedih. Lumrah manusia macam tulahkan, Acik. Saya dulu lambat kahwin, asyiklah kena tanya tapi saya ni kan gila-gila sikit, saya jawab pun gila-gila gak :) Lepas kahwin terus bunting pelamin, dapat Abang. Pun orang banyak songeh gak tanya soalan bukan-bukan. Yang penting kita tahu apa yang berlaku. Semuanya takdir yang sudah ditentukan untuk kita. Nak tutup mulut orang ni memang susah, lagi senang tutup mulut tempayan kan Acik :)

    ReplyDelete
  3. ketentuan Allah..siapa kita nak persoalkan..bukan salah siapa2..
    mulut orang memang tak boleh ditutup..bangga beranak setahun sekali..bangga susu anak mencurah2..tapi tak baik riak..
    wallahuaklam

    ReplyDelete
  4. Setuju dengan Acik..
    patut juga kita keluarkan isu ni, sebab di kalangan kita tak semua yang mudah dapat anak. Kena jaga hati orang yang belum ada rezeki tu juga.
    Kalau cakap pasal ni, ada masanya saya ada terfikir sesuai ke blog saya dan instagram saya banyak sangat kisah anak-anak saya? Risau ada yang menyampah baca.. tapi, itulah, kita doakan dan bayangkan yang baik2 saja dan dalam masa yang sama kita pun kalau ada kawan yang belum dikurniakan anak, kena bagi semangat kepada kawan itu.. kan.

    ReplyDelete
  5. Betul komen MD tu.. mulut tempayan senang ditutup kan mulut orang macam ni.. meh kita rerami jahit .. biar senyap sikit tak payah nak bertanya.. Emo pulak saya..

    ReplyDelete
  6. Acik...sey mmg tak tahan kok jumpo orang yg cenggini. Dulu maso mudo, sobar yo... Anak sorang pun diorang siii..buk tanyo bilo nk tambah la..itu begini lah... Sekarang, sey tibai yo balik Acik. Kok dio tanyo bilo nak tambah, sey tanyo balik, bilo nak bori? Esok sey tunggu dopan pintu buleh tak? Sonyaaappp.... lopeh tu.

    ReplyDelete
  7. bla lom kawen tanya nak kawen, bla da kawen tanya bla nk ada anak. bla da ada ank tanya bla nak tambah lg. bla ank 1 jantina sahaja, tanya bla nk dpt bby lelaki / pompuan...

    haiiii kalau fikir kan skt ati mmg smpi ke sudah... pd sy, jawapan terbaik adalah senyum dan blah!

    ReplyDelete
  8. apa maksudnya di pawahkan?
    bg pinjam bini kat org lain ke?
    mmg kerbau sungguh org yg cakap cm tu

    ReplyDelete
  9. soklan peberet..bila nak ada baby dan bila nak kawen....he...he
    hormatilah perasaan insan kan.kan..kan

    ReplyDelete
  10. Hehe... banyakkan senyum kalau ada yang bertanya.Kalau tak ada ditanya kalau ramai dipertikai.

    ReplyDelete
  11. dgn pengalaman sya sama mcm acik tahun yg ke 5 baru ada anak ,saya faham sngat dgn perasaan saudara acik tu...tpi rasanya 2 th tu masih baru lagi.satu ketika dulu sya memang tertekan bila ditnya pasal anak ,bila org tayang2 ank kat kita....saja nak menyedihkn hati kita.harap sedara acik bersabar,,,insyaAllah akan dikurniakan juga.

    ReplyDelete
  12. Itulah Acik. Sebagai manusia kenalah jaga mulut sebelum apa yg dikatakan bolen mengguris perasaan org lain kan. Kesian mereka yg menanggung sebab siapa tak berkeinginan menjadi ibu...

    ReplyDelete
  13. hurmm usah dilayan org yg mcm tu...nnt kt jgk saiko..

    ReplyDelete
  14. setuju..manusia sekeliling memang pelik. tak pernah yang betul dan tak pernak kering isu. tak kawin ditanya bila nak kawin, tnya lagi bila nk ada anak, bila nak tmbah anak, bila nak ada anak lelaki/perempuan..syukurlah pada Allah...kn

    ReplyDelete
  15. betul...macam tu lah perasaan saya yang bujang ni asyik kena tanya bila nak kahwin.pffft!

    ReplyDelete
  16. Allah tak janji pun kawin tu dapat anak kak. Tapi yang Allah janji ialah syurga untuk orang orang yang beriman. Ada anak ke x de anak ke bukan bidang kuasa kita. X pe la. Usaha dan tawakal insya allah berjaya.

    ReplyDelete
  17. Salam Acik Erna,

    Resam manusia, ada2 sahaja. Mereka lupa agaknya yang segala apa yang berlaku di muka bumi ini Allah yang tentukan, waima jatuhnya sehelai daun ke bumi pun!

    ReplyDelete
  18. Huhuhuhuhu... kenangan lama mengusik jiwa...

    ReplyDelete