Wednesday, April 23, 2014

"AYAHKU KAWIN LAGI"

Assalamualaikum
Semalam acik baca status dari kawan FB
acik kongsikan disini

"Dalam dunia ni hanya sbhgn aje anak2 istimewa yg dpt menguruskan pernikahan ibu atau bapa mrk dgn ikhlas dan gembira"

dibawah
 ni status anak kawan baik acik yang meninggal
3  hari sebelum bulan Ramadhan 2013

21 Oktober 2013. Bapak selamat berkahwin lagi. LAGI is the word. Bapak dapat wife baru dan kami berempat dapat Ibu baru. Fyi, aku tlg surver caterer and dewan utk majlis resepsi. Mcm mana ktorng deal with that situation? Pliss think positive. Kehadiran Ibu banyak menyenangkan hidup kami sekeluarga. Bapak ada org jaga, rumah ada org uruskan, even Onchet pon ada org bg makan. gemok. obese aku rasa kucing tu. Terima kasih Ibu.

bagus kak long anak kawan acik ni

Sebelum acik baca status yang sya tulis di fb
acik memang nak tulis disini
ni cerita ..dan kisah abang kandung acik sendiri

Abang acik dah menduda hampir 6 tahun
selepas bersara pada tahun 2012
dia pindah keseremban
setiap kali bulan puasa
acik ajak dia berbuka dirumah
makan apa yang ada je
sebab acik pun bekerja kan
kemudian tu dia ada keinginan nak berteman(kawin lagi)
tapi tidak dapat persetujuan dari anak
perempuan dia yang dah pun berkahwin
dan dah ada 4 orang anak .
baru baru ni
abang acik datang rumah.
masa tu acik didapur
dia masuk terus cakap
"candak datang dengan kakak kau
candak dah nikah"
mak ai terkejut acik
acik pun tanya la
kenapa tak bagi tau
macam tak de sedara mara pi nikah sorang2 
sedih la acik kata
kemudian kakak ipar baru acik kata
dia takut nak bagi tau
takut anak dia marah..ooo aloh hai
abang acik bagi acik tanggungjawab untuk
bqgi tau anak dia

acik dah pun bagi tau anak dia
anak dia belum pun jumpa ibu barunya
kecik hati katanya
rasa ayah dah sisihkan dia orang semua.
berat tanggung jawab acik nak
cakap dan pujuk elok2 ni
ikut senag acik
marah je
apa hak kau larang ayah kau kawin lagi
he he..kaso beno kan..
tapi acik tak sampai hati
pujuk je elok2
jawapan dia..tunggu hati sejuk dulu 
baru balik jumpa ayah.
oklah..jumpa lagi,In syaa Allah

37 comments:

  1. EH NI KISAH DAH CITER KE?
    NANT WASAP EH

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum dik..nanti ye..pi temuduga dulu hi hi

      Delete
  2. Betol lah Acik..apa hak anak nak larang bapak kawen lagi..kita tak dapat beri kegembiraan sepertimana isteri melayan suami...Nekcik adik beradik setuju masa arwah bapak kawen lagi dulu..alhamdulilah ceria sungguh dia hingga ke akhir hayat!

    ReplyDelete
  3. kalau ibu yg pergi dulu selalunya bapa hadapi masalah menguruskan khidupan harian ....memang sepatutnya dptkn teman hidup baru utk uruskn mkn pakainya.....tapi andainya kita ditempat ank mereka seperti abng acik tentu kita rasa perasaan yg sama.

    ReplyDelete
  4. kisah ni mcm kisah bila mak mentua ati nk kahwin lg 8 tahun lepas..adik beradik hubby siap buat meeting lg..huhu

    bagi ati biarlah mereka nk kahwin lg..dh tuo2 ni lebih kpd nk berteman ajo...


    #happy ati kak erna suko tart mawar ati tu...nti order lg ye ^____~

    ReplyDelete
  5. Macam bapa mertua saya dulu nak kahwin acik erna.. ada sebahagian tak beri kahwin lagi.. ada yg menyokong.. tetapi sekarang mereka semua dah terima ibu baru tu.. lagi pun nampak sangat dia jaga bapa mertua tu dengan baik..

    Pelan-pelan acik erna.. lama-lama anak abgan acik erna tu mesti terima .. :)

    ReplyDelete
  6. redha je lah kan kak,
    ayah dia sunyi nak ada teman berbual,
    ayah saya pun dah kawen lain
    lepas mak meninggal 6 bulan lalu,
    saya terima semua ni,
    sebab abah pun sayangkan suami
    saya macam anak sendiri..
    besar pengorbanan abah selama ni..
    mana tahu, esok2 kalau kita mati dulu,
    ibu tiri yang mandikan jenazah kita..
    wallahualam..

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah mak tiri saya jaga ayah saya dengan baik setakat ni.. ;)

    ReplyDelete
  8. Bagitahu salah tak bagitau pun salah jadinya bapak tu serba salah. Bila tak bagi kawen adakah anak2 ambik tanggungjawab untuk jaga bapak?

    Mak Aina pun sama dah lama ditinggalkan bapa tiri tapi tak diceraikan. Aina kata kalau mak nak nikah lagi kita gi pejabat agama minta fasakh tp dia tak mau...jodoh kuasa Allah kan Acik.

    ReplyDelete
  9. mcm d opis saya... anak2 mereka masih x bole terima wpon da hampir 5bulan mereka kawen...

    ReplyDelete
  10. sebagai anak2 yg baik, buatlah terbaik untuk menggembirakan hati ibu bapa selagi ada daya kita.. apapun masalah boleh dibawa berbincang kan !

    ReplyDelete
  11. Susah jugak yer..diberitahu, anak tak setuju..bila ayahnya kawin sembunyi2, pandai pulak kecik hati..kecik hati orang tuanya tak diambil kira..ntahlah..sebab, kalau kita berada di tempat di anak, mungkin kita juga akan bertindak sedemikian..apapun kembali kepada Allah untuk mendapat petunjuk dan ketenangan..

    ReplyDelete
  12. honestly.. saya tak kisah suami kahwin lain kalau ditakdirkan saya "pergi" dulu.. ye lah.. bukan mudah orang lelaki nak uruskan anak2 sendiri.. even kalau anak anak dah besar pun.. bukan mudah anak anak nak jenguk ayah mereka jugak.. sbb bagi saya.. orang perempuan takde masalah nak uruskan anak tanpa suami.. dan uruskan diri sendiri.. tapi susah bagi orang lelaki kalau tak ada isteri.. lain orang lain pendapatnya.. mungkin suami saya pun marah kalau dengar saya cakap gini.. haha..

    ReplyDelete
  13. ada pro dan kontra nya bila ayah khawin lagi ni..klu betul2 ikhlas apa salahnya.. kebajikan org tua kta lebih terjaga bila anak2 jauh....

    ReplyDelete
  14. Saya pun ada makmertua tiri..keluarga ensuami ok la bleh terima mak tiri..mula2 tu mcm tak serasi

    ReplyDelete
  15. Tak berani nak cakap lobih2.. huuu..

    ReplyDelete
  16. semoga mereka faham situasi ayah mereka

    ReplyDelete
  17. kalau mak dah xde lain cerita..

    kalau mak ada lagi..lain-lain sangat cerita...

    ReplyDelete
  18. kak chik! miss u! :D. ada pro n cons ni kak bab kawin. :)

    ReplyDelete
  19. kalau kawen lagi sebab pasangan dah meninggal tu boleh faham. Biasanya kalau org2 tua ni nak kawen lagi dia hanya nak berteman utk berborak je. Sunyi kan hidup sorang2. Sedangkan yg muda pun kalau hidup sorang2 akan rasa sunyi, pdahal yg muda lagi bnyk aktiviti boleh dilakukan sebab muda la katakan. Inikan pula yg dah berusia. Masa kebanyakannya hanya di rumah. Perlulah teman bicara. Tak gitu.

    ReplyDelete
  20. As-salam acik..

    kesian abang acik.. semoga anaknya dapat menerima perkara itu dengan hati terbuka..

    ReplyDelete
  21. lain org lain pendapat acik. Tapi kalau adik-beradik kakak memang dulu sebab bapak memang tinggal sendiri kami yg sibuk carikan pasangan. Sebab itu setelah kematian mak bapak menikah 2 kali. Pertama dgn makcik janda berpuluh tahun sendirian dan kedua dgn adik arwah mak sendiri. Kami bahagia dan semua urusan majlis kami adik-beradik yg uruskan.

    Tanya pada dia samada dia boleh bahagiakan ayahnya zahir dan batin kalau tak benarkan ayahnya menikah...

    ReplyDelete
  22. Tak tahu nak komen acik... sebab saya tak melaluinya... tapi harap semuanya ok..ok.. ya.. dan anak sedara acik dapat menerima kehadiran ahli baru dalam family...

    ReplyDelete
  23. Maksudnya abang Acik kawin senyap2 sbb dulu mula2 dah kena halang dgn anak dia kan? So, salah anak jugaklah ni. Bkn sengaja abg Acik tu tak bgtau awal.

    ReplyDelete
  24. Yalah Acik bukan senang anak-anak nak terima sebabnya mereka merasakan isteri baru ayah tu macam menggantikan tempat ayah mereka. Kalau difikir-fikirkan balik memanglah bagus kalau ayah ada isteri baru, takdalah terbeban anak-anakkan... kalau gitulah fikirnya.

    Nanti bila dah reda keadaan, mereka terimalah mak baru mereka tu Acik ya.

    ReplyDelete
  25. Yelah Acik, tak patut anak marah jika ayah kawin lagi kan, sepatutnya kita turut rasa gembira kerana dapat membuat hati ayah kita bahagia diusia tuanya.

    ReplyDelete
  26. aduh sian nyer, tak salah acik kalu acik marah anak2 buah acik tuh... mereka kene pikir ayah mereka pun ada keinginan nk ada isteri, nk ada yg meneman time mkn, time mlm2.... nk ada org jaga mkn minum, ada isteri tak sama mcm ada anak tau... ptt nyer ayah yg kecik ati kt anak2 tp terbalik lak... acik kene sedarkan anak2 tuh yg mereka kene mengalah.... kesian pd ayah yg dh tua...

    teringat masa sekolah kisah cikgu sekolah agama dana, isteri nya baru meninggal beberapa bulan tp anak lelaki nya nk sambung belajar kt al azhar, anak nyer ttpkan syarat kalu abah nyer takmo kawin dia takmo belajar kt al azhar... jd cikgu dana tu suh anaknyer carikan isteri n dia kawin ikut syarat anaknyer... walaupun org2 kampung ada yg menghina tp anak tu dpt pahala sbb jalankan tanggungjwbnyer, nk ada yg jaga abah nya masa dia belajar nun jauh kt sana...

    ReplyDelete
  27. anak dia pon dah besar & ada kehidupan sendiri. mungkin dia tak sedar yang ayahnya kesunyiaan.
    doakan kebahagiaan mereka..

    ReplyDelete
  28. Marah sikit pun tak pe acik..bagi dia faham betul2..CM dah bagi tau anak2 awal2, kalau ibu takde esok, jangan halang abah kawen lagi..

    ReplyDelete
  29. Sekali fikir mmg le terasa mcm ayah dah tak ingatkan ibu lagi...tp 2 kali fikir.....sapa nak jaga sakit pening ayah yg ditinggal bini tu kan AE...Bini baru.pun kena pandai ambik hati anak anak jugak kot...

    ReplyDelete
  30. oh , dah kahwin abang acik tu. tahniah..

    org lelaki yg kematian isteri susah jika tak kahwin lagi. nak makan, minum , sakit pingganglah , mcm2.
    Betullah , jika dibg tau tak bagi lagi kan?
    calon org yg sama ke acik?

    ReplyDelete
  31. sukar jugak nk senangkan hati semua pihak...sebelah ayah tersepit..anak2 pn ada alasan sendiri...moga Allah permudahkan segalanya...buang yg keroh dan ambil yg jernih..yg pnting si ayah dh terurus.

    ReplyDelete
  32. Berat masalah ni kan..
    bukan semua orang yang mudah nak terima bila ayah nak kawin lain.
    tapi saya rasa anak buah Acik tu perlukan lebih masa utk faham dan terima hal nim semoga diberikan hidayah buat anak buah Acik tu. Kesian juga kpada ayahnya tu..

    ReplyDelete
  33. Kalu itulah kebahgiaan utk bapak kita dlam sisa2 usianya apa salahnya...

    Lainlah kalu kita sendiri blh jaga spenuh masa seperti seorang isteri menjaga suami...

    ReplyDelete
  34. mmg kita tak mampu nk bahgiakan yah kita macam seorang isteri buat..so takde alasan nak halang klu ayah nak kawen lain..semoga dipermudahkan..semoga kisah jadi pengajaran juga

    ReplyDelete