JellyPages.com

Monday, April 19, 2010

HERO KEDUA..






Assalamualaikum...



Hari sabtu lepas..hero kedua ku balik ke rumah..naik motor lagi..dah letih aku bercakap..jangan balik naik motor..jauh tu..seremban ........kuantan..


Tapi tak tau lah..bujang sorang ni..ada2 aje alasannya..kadang2 tu dah terpacul je kat rumah..dengan motor..dia tau kalau bagi tau..nanti mak bising.

gambar semasa dia baby..
bergambar di cameron highland masa umur 5 tahun..
masa umur 6 tahun..aku dah hantar kesekolah agama..



masa balik hari sabtu tu..dia terlanggar ayam..dan terjatuh motor katanya..kemudian ada yang tolong dan bawak pi klinik..kena injek sekali katanya..
lepas tu dia berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan..masa berehat tu la dia terlelap..
sampaikan dia tak sedar..tau2 duit dalam purse dah hilang..yang lain2 tak diambil..cuma duit rm250.00 aje yang hilang..

masa dirumah..aku ajak pi urut..dia tak mau..katanya dah o.k..hai entahlah...apa yang bolih aku lakukan hanyalah berdoa untuk keselamatanya..


semasa melahirkan anak kedua ni..aku dah pun berumur 31 tahun..sebab kan aku lambat dapat anak..yang sulong pun lahir selepas 5 tahun aku kawin..
mengandong dan melahirkan hero kedua ni..memang..cabaran buat aku..masa mengandong saje..keluar masok wad..kerana alahan.(mabok mengandong)sampaikan masuk air 164 botol..sebab aku lansong tak bolih makan..



sewaktu nak melahirkan..aku berada didalam labour room selama 10 jam.dalam tempoh berpantang..selama 1o hari aku demam..sehingga cik abang panggil doktor kerumah..doktor cuma bagi ubat..kemudian panggil pulak bidan..bidan kampong kan lebih berpengalaman....bidan kata..saperti ada sesuatu yang tak kena....entah apa yang bidan tu jampi dan bagi aku minum..aku terus turun darah dan dikejarkan kehospital lagi..barulah doktor dapat kesan..ada uri yang tinggal..itu lah yang menyebabkan aku demam...


alhamdulillah..tuhan panjangkan umor ku..dan aku ditahan diwad lagi..sehingga sepuloh hari...
sehingga semboh sepenohnya..


dan..bila dah berumor 20 tahun..masih lagi membuatkan aku bimbang..apa yang bolih aku lakukan sebagai seorang ibu..hanyalah sentiasa mendoakan yang terbaik buat anak2 ku..semoga tuhan bukakan pintu hati anak2ku kearah kebaikan.tidak tinggal solat..dan menjadi anak2 yang solleh..

41 comments:

  1. Kasih seorang ibu......
    Tiada akan putusnya....


    Semoga hero kak Erna akan menjadi penyejuk hati kak Erna sampai bila-bila...

    ReplyDelete
  2. cklah..amin..terima kasih cklah..semoga doa cklah akan dimakbulkan..begitu doa2 akak untuk kesejahteraan anak2 akak..

    ReplyDelete
  3. Kak ...sebagai ibu kita sentiasa risaukan anak2 kan...sampai dah besar panjang pun kita risaukan diorang...samalah dgn anie...anak2 keluar pi memana pun hati bimbang dan sentiasa berdoa biar mereka selamat dan dijauhkan dari musibah...

    Teruk juga akak mengandung ye...alhamdulillah anie tak dpt semua tu...tau2 dah mengandung...ngandung ke 2 tu pun tak tau...sampai pi cek doktor dah beberapa minggu...

    ReplyDelete
  4. Aslmkm Erna.
    Lumrahnya, mmg ibu yg byk berkorban kan!
    Kak G pun sentiasa berdoa agar Allah SWT sentiasa berkati & rahmati dgn yg terbaik, serta dipermudahkan di dlm segala hal, amin.
    Hmmm ... camne anak ada motor? Erna suami isteri belikan ke? :0 Salah juga le skit :) ... Kak G pula mmg sampai sekarang pun, tak pernah izinkan anak naik motor ... fobia la.

    ReplyDelete
  5. anie..memang betul tu..sentiasa bimbang kan anak2 sampai tidor malam pun tak lena..
    terjaga tengah malam pun bolih..berdoa..mohon allah selamatka anak2..ampunkan dosa2 mereka..bukakan pintu hati mereka kearah kebaikan..

    ReplyDelete
  6. Kak G..itulah..kita ni sebagai seorang ibu..apa2 pun..hati sentiasa ingatkan anak2..
    Kak G..saya dan suami tak belikan motor pun..dia pandai aje..pinjam motor kawan..itu yang menambahkan kerisauan hati tu..

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Erna,

    Kasih ibu pada anak-anaknya sama blake, begitu jugalah saya tidak benarkan sama sekali anak2 naik motor dalam jarak jauh. Masa budak2 ni belajar di UiTM Shah Alam pun setiap kali cuti sem. motor tu akan di pos balik. Bimbang akan keselamatan mereka.

    Sekian.

    ReplyDelete
  8. salam perkenalan dari org kulim,kedah

    ReplyDelete
  9. itulah orang kata pengorbanan ibu dari dalam perut sampailah besar panjang masih dalam perhatian ibu.

    Moga anak2 Erna sentiasa di berkati n di ramahmati oleh Allah swt.

    ReplyDelete
  10. amin.....semoga jd anak yg solleh nanti. Kalau boelh jgn bg naik motor, k.erna.....bahaya!

    ReplyDelete
  11. Bangah balik kew enok?????????cam mane die leh hilang duit 2..ish...lalai btoi bdak sowang ni...

    ReplyDelete
  12. ibusayang..akak pun tak bagi dan risau..tapi budak sorang ni..entah lah..hanya doa aje akak panjatkan..semoga dia sentiasa selamat..

    ReplyDelete
  13. kamsiah..salam kenal juga.terima kasih sudi singgah,,

    ReplyDelete
  14. zaiton..terima kasih..kata2 itu menjadi penyejok hati ini..

    ReplyDelete
  15. ibuhani..itulah yan akak risaukan..dah puas dah..bagitau...dia buat jugak..

    ReplyDelete
  16. angah..angah kan tak tau budak sorang ni..semuanya ambik mudah..

    ReplyDelete
  17. kak, kita ni bimbang kat anak2, sampai ke tua.... memang naluri kita cenggitu, ketentuanNya

    ReplyDelete
  18. mak su..betul tu..agak nya macam tu jugak la mak kita dulu..sentiasa bimbangkan kita..

    ReplyDelete
  19. tak penat ker naik motor jauh macam tu

    ReplyDelete
  20. pergh..agk jauh gak seremban-kuantan tu..berisiko tu..

    ReplyDelete
  21. mamai..budak2 ni..dah tak terkata dah maknya ni..hanya doa mengiringinya..

    ReplyDelete
  22. JMR..memang jauh pun..naik kete pun 4 jam baru sampai..

    ReplyDelete
  23. kakErna..begitulah hati seorang ibu...

    ReplyDelete
  24. SMM..memang pun kan..risau..sentiasa..

    ReplyDelete
  25. akak, akak ada add saya ker kat facebook?

    :)

    ReplyDelete
  26. Salam k.erna..
    E-na pun ada peristiwa bawa motor langgar ayam..1 week after kawin, elok2 xde parut dah dpt parut pengantin he he..semoga anak2 akak membesar sbgai anak yg soleh...

    ReplyDelete
  27. psstt : jemput singgah Lovely Kitchen ambik award ye kak...:-)

    ReplyDelete
  28. Harap-harap hero no2 baca rintihan hati mama dia.
    Doa ibu selalu yang terbaik untuk anak-anak.

    ReplyDelete
  29. Salam kak Erna.:)
    hati mana yang tak bimbangkan..
    Moga anak akak kan jadi ank yang soleh dan sentiasa dilindungiNya...
    Sesungguhnya doa seorg ibu pasti kan diberkatiNya..InsyaAllah..:)

    ReplyDelete
  30. Aslmkm Erna.
    Sihat ke? Kak G tak nampak dua tiga hari, & Erna juga tak update blog .. jd rasa risau juga. Harap baik2 aja, amin.

    ReplyDelete
  31. salam,
    begitulah kerisauan hati seorang ibu.
    moga anak2 kita sentiasa dlm lindungan-Nya, amin!

    ReplyDelete
  32. kasih ibu membawa kesyurga, kasih bapa takdok tolok bandingnya kanns,

    salamm,

    ReplyDelete
  33. kalau mak tak bagi balik naik motor mak belikan lah angah kereta hehe

    ReplyDelete
  34. E-na..tu la yang akak risaukan..

    ReplyDelete
  35. kak nora..hati ibu memang macam tu kan..semua yang dibuat..difikir dan didoakan hanya lah untuk anak2..

    ReplyDelete
  36. tini..insyaallah..semoga allah sentiasa mendengar dan menerima doa2 ibu untuk kesejahteraan dan keselamatan keluarga dan anak2nya..

    ReplyDelete
  37. kak G,.alhamdulillah..saya baik2 je..tenet yang demam..terima kasih kak G..tanya khabar..

    ReplyDelete
  38. tunbegia..terima kasih..betul tu..

    ReplyDelete
  39. zino..beli keeta????..semput napeh omak..

    ReplyDelete