Followers

Saturday, April 17, 2010

CILI SOS



Assalamualaikum...




minta maaf ye..sebab tunjok gambar kasut...bukan ape..kasut ni..buat hal..kita bersemangat nak keluarkan peloh...joging pagi pagi..kat stadium,.... paroi lagi..tetiba..dengar bunyi lain macam..cari kerusi..dudok..nak cek ape masalahnya..sekali tengok kasut....alahai.




kasut yang ternganga..aku la punya pandai..tak bolih kasut kotor..aku rendam ngan sabun..kemudian basuh..
kasut ni pun bukan lama lagi aku pakai..baru tiga tahun setengah..he he baru la tu..









Disebabkan kasut buat hal...aku balik awal..singgah kepasar tani..pi beli cili kering,bawang putih dan bawang merah..nak mulakan operasi buat cili sos segera..cili sos dah lama habis..hero2 dah bising.
antara bahan bahan yang digunakan untuk membuat cili sos ialah cili kering..bawang putih dan bawang merah..
dan juga sos tomato kimball.


cili kering dipotong dan direbus, kemudian di blend bersama dengan bawang merah dan bawang putih...dah siap mesin..campurkan dengan sos tomato kimball..garam dan gula...gula kena banyak ..untuk kurangkan pedas cili kering tu..
ini lah hasilnya..sos yang aku buat tadi..sos ni bolih makan dengan cekodok, kerang rebus ataupun..kalau buat nasi ayam tu..bolih juga gunakan sos ini..buat rojak pun guna sos ini atau pun cucor udang...banyak kegunaannya..bolih simpan lama..tapi selalunya aku buat tak bolih nak simpan lama..cepat habis..ape saje yang dibeli..saperti beli keropok ke..keropok lekor ke..hero2 ku akan buang sos yang dibagi..dan dia kaan makan dengan sos yang mak dia buat..



sos ni biasanya kakak aku yang buat..aku pun belajar dari dia..kalau aku malas aku order je..mintak kakak yang buat..tapi bila,kakak sebok..kenalah aku buat sendiri..sebab hero2 bising kalau sos takde kat rumah..


tambahan..kalau ada yang berminat nak mencuba membuat cili sos.


bahan bahannya..


satu ringgit cili kering
satu ringgit bawang merah
satu ringgi bawang putih
2 botol sos tomato kimball
garam
gula..


cara..

potong cili kering.buang biji sedikit pun tak pe..
rebus sampai lembik..
blend cili kering campur bawang2 dengan air masak kalau tak nak masakan atas api
dah siap blend..masukan dalam bekas..tuang kan sos tomato..campur garam sikit dan gula..kacau sampai gula larut(hancur)..rasa..kurang masin.tambah garam .atau terlampau pedas..tambah lagi gula..

Cara aku yang malas nak kacau lama sampai gula larut..aku masuk kan dalam periok..letak atas dapor..kacau..sekejap je gula larut..dah sejok simpan ..

34 comments:

  1. KakErna...









    Nak....








    Sos tu....
    Mesti seddddapp tu!

    ReplyDelete
  2. Kak...wah!! Rajnnya akak buat sos cili sendiri...anie selalu guna yang siap je...malas punya pasal...hehehe

    ReplyDelete
  3. cklah..akak kata mesti sedap he he...sebab sendiri yang buat..

    ReplyDelete
  4. anie..anie kan rajin masak..anie buat la..simpan dalam peti..anie masak nasi ayam ke..buat burger ke..tak perlu yang lain..sekali buat..guna untuk semua..

    ReplyDelete
  5. daun..iya lah..semangat tetap ada..walau pun dah tak kuat..

    ReplyDelete
  6. wahhh.... ni boleh try buat ni... Tp kt rumah saya sos ni laku taim anak2 buah balik je sbb dorang suka cicah dgn keropok...

    sos selain sos kimball tu tak boleh ke kak... hehehe...

    ReplyDelete
  7. azz..yang kurang masam memang sos tomato kimball je..tu sebab guna kimball..sos lain ada juga akak cuba..tapi..anak2 kata rasa lain...

    ReplyDelete
  8. Salam..Sis..:)
    Aduhaiii..rajin akak buat sos ekk...mesti sedappp nihh..:):)

    ReplyDelete
  9. dio montah2 ko kono masak dulu kak?

    ReplyDelete
  10. acik udah lama tk jogging...ikut musim je nmpaknya...skrg musim badminton.

    ReplyDelete
  11. memang berbaloi! sebut kerang rebus terus nak beli kerang besok...n...nak try sos nieh jugak:)

    ReplyDelete
  12. salam tini..kena rajin rajin kan diri juga..hero2 nak makan..sos lain tak mau..

    ReplyDelete
  13. tijah..montah bolih nak masak pun bolih..kalau kakak buek tak ponah dio masak.blend ngan air masak..kalau akak pulak..maleh nak kacau gula tu lamo2..akak kacau ateh api..copek larut gulo e..

    ReplyDelete
  14. acik..akak toringin yo nak main badminton tu..tapi tak do kawan nak main..abang akak dio main tenis..diajak e akak main tenis..akak nengok reket tenis pun takut..bosar dari reket badminton..

    ReplyDelete
  15. sha..acik dah letak resepi..cuba la..

    ReplyDelete
  16. Salam Kak,

    Nampak cam sedap je....boleh mintak satu!!!!
    hehehe

    ReplyDelete
  17. ibusayang..bolih3..tak de hal..rasa dulu..

    ReplyDelete
  18. bersemangat joging kak.. sampai tercabut tali kasut.

    x pernah tgk org buat sos..
    ada resepi. leh cuba kalau senang :)
    TQ

    ReplyDelete
  19. Nanti nak cuba lah buat home made cili sos. TQ berkongsi ilmu!

    ReplyDelete
  20. tedi..memang bersemangat..lagi pun sabtu dan ahad je bolih..hari bekerja tak sempat..
    cubalah buat sos tu..

    ReplyDelete
  21. kak nora..terima kasih kembali..bolih cuba..mana tau kalau kena dengan selera..

    ReplyDelete
  22. tq 4 the resepi. nak try gak :)

    ReplyDelete
  23. wah.. sos buat sndri.. mesti sdp

    ReplyDelete
  24. T.kasih, macam ni tak payah beli sos cili lagi buat sendiri tentu sedap dan menjimatkan.

    ReplyDelete
  25. salam perkenalan sis..jemput juga ke teratak amy ye...

    ReplyDelete
  26. ibuhani..cuba la..semoga menjadi..tak susah mana pun..kan...

    ReplyDelete
  27. maiyah..kena buat jugak.anak2 dah tak mau yang beli dalam botol tu..

    ReplyDelete
  28. zaitun..bolih cuba..senang aje..saya kadang tu..malas aje..nak buat..

    ReplyDelete
  29. Amy..terima kasih sudi datang..nanti akak balas kunjongan..

    ReplyDelete
  30. salam kak Erna...=)

    Lepas buat cili sos tak beli kasut baru keeee??? hihihih

    ReplyDelete
  31. salam cik kiah..kasut baru..memang dalam perancangan..tunggu masa yang sesuai..

    ReplyDelete
  32. kan...
    kalau kasut tak kopak...mau 4 ke 5 round jogging tu Kak!!!
    dah beli kasut baru?? tak pun.. pinjam kasut anak bujang tu je...

    ReplyDelete
  33. salam kak erna..malas nak buat..beli ajerlah lagi senang.

    ReplyDelete