JellyPages.com

Sunday, April 11, 2010

AHAD DAN SABTU





Assalamualaikum...



Alhamdulillah..selesai sudah..
Hari ni..kami adik beradik berkumpol lagi di kampong..rumah kakak..buat sedikit kenduri..tahlil..untuk arwah..



menu yang dimasak untuk menjamu tetamu hari ni..pajeri nenas..pajeri ni..kakak aku yang masak, semalam..hari sabtu..sebab katanya..untuk masakan pajeri..kena masak awal..baru sedap..
lagi menu..yang jarang tinggal..mulanya kakak dan adik..bercadang nak masak daging sahaja..tapi..aku pergi beli telor itik....memang pun..nampaknya..lauk telor itik lagi menarik minat..dari lauk daging..
rendang ayam..
lauk daging..campur tulang..masak cili api juga..selain dari yang aku paparkan disini..ada juga goreng ikan dan goreng sayur buncis..




selesai kesah kenduri..kisah cucu sedara baru pulak...



Hari sabtu..pagi2 lagi aku dah balik kekampong..sampai tak dapat la memenuhi..jemputan kawan..yang dibuat di dewan ttj....sebabnya aku kena awal..biasanya..aku adik beradik dan anak2 sedara aje..yang buat persiapan untuk kenduri...kupas bawang, potong daging..ayam..ikan...kali ni pulak..ada satu lagi agenda...melawat anak sedara yang baru melahirkan...
ini lah gambar baby yang istimewa..sebabnya...tarikh lahirnya adalah sama dengan wan enok dia ni...(enok=indok..orang n.s..tau la ni..tapi dulu2 anak2 sedara semuanya pelat masa kecil..dia orang dah ubah aku punya panggilan.)
Gambar dua diatas ni..pada 11hb..selepas seminggu cucu dilahirkan..
ini pula..sejurus selepas dikeluarkan dari bilik bedah..pada 4hb.april yang lalu..

34 comments:

  1. k.erna kg dia kat mano tu? selalu balik kg?

    ReplyDelete
  2. ibuhani..dekat je..selalu gak balik..di kota..n.s

    ReplyDelete
  3. kak erna, dapat cucu baru gak ye, sama lah kita inok, tapi saya nak glemer lagi suruh cucu panggil wan chu sbb saya yg bongsu kan..dah jadi uwan, tapi tetap maintain 'gila'..hahaha

    ReplyDelete
  4. Orang N9 mesti tak tinggal gulai lemak cili api tapi memang sedap, tak jauh beza dengan masakkan orang Perak.

    Dah ada cucu saudara sama macam kak Zai belum ada cucu sendirik.

    ReplyDelete
  5. sodap2 e lauk tu. Lamo tak ngulai tolo itik ni. Toragak plak.

    Comel e cucu sodaro tu.... eeee gerammm..

    ReplyDelete
  6. annie..ha hah la..dapat cucu baru..annie..tak pe..wan chu..tetap maintain..tapi tak gila pun...baik je..

    ReplyDelete
  7. zai..n9 memang tak tinggal masak lomak cili apinya..kalau kenduri..buat gulai kari..mesti banyk lebih..kalau cili api..licin...memang lidah dah biasa..
    tak pe la kan..cucu saudara pun kita seronok juga...nak tunggu cucu sendiri tah bila..

    ReplyDelete
  8. kak pah..apa susah kak pah kalau dah teringin..esok bolih masak..
    kak pah memang comel cucu tu..saya memang geram sungguh..rasa tiap minggu nak pi tengok

    ReplyDelete
  9. laman ini sering buat aku terasa rindu pada kampung dan keluarga

    ReplyDelete
  10. conelnya cucu akak..
    pajeri pun cam best jer

    ReplyDelete
  11. mamai..maaf ye..kalau penyebab rindu kampong dan keluarga...selalu2 la balik kampong untuk melepaskan rindu..

    ReplyDelete
  12. dik..baby mana ada yang tak comel..pajeri nenas tu..akak pun tak makan..tapi emi suka sangat..dia kata sedap..

    ReplyDelete
  13. cik gu..memang sedap..cik gu dah betul sehat ke..moga2 cik gu cepat semboh...

    ReplyDelete
  14. Salam kak Erna!
    errmm klu e-na pun cedok gulai telur tu dulu...hihi sukeee!

    ReplyDelete
  15. aduhaii...
    sedap lak tgk lauk pauk yg meriah tuu..:):):)

    ReplyDelete
  16. salam E-na..kat sana ade ke telor..kalau ada bolih masak..kalau tak de yang fresh..yang telor asin nya pun sedap juga..

    ReplyDelete
  17. Tini..kat ns..kalau kenduri..walau pun kenduri sikit..lauk memang meriah..masa akak dok selangor dulu..sampaikan jiran2 cakap..tak muat dulang...

    ReplyDelete
  18. kak erna

    menarik sungguh lauk pauknya...

    baby tu pulak sungguh comel

    ReplyDelete
  19. Aslmkm.
    Kpg Erna kat Rembau, ke Pilah?
    Kak G ingat dulu tu makan rendang ayam campur pucuk ubi kat kpg kawan di Pedas, cili padinya kaw2 & cukup lemak ... wahhh bestnyer! Terliur la pulak ... hehe.
    Tahniah buat saudara yg baru mendapat cahaya mata tu ... insaf betapa sudah lama dulu kita melalui detik2 itu :)

    ReplyDelete
  20. zar..memang menarik lauknya..lenkali zar datang ye..bolih makan saman..

    ReplyDelete
  21. kak G..kampong saya nkat kota,
    kat kampong pun sama..kalau masak cili api..ber kilo2 cili api digunakan..memang bersiul di buatnya...
    terima kasih kak G..memang kiat sudah lama melalui detik itu..

    ReplyDelete
  22. Kak...berkampung di kapung rupanya...kalau orang nogoghi buat kenduri...lauk2 memang sodap...anie suka...lauk kampung memang menambar selera...

    Kak ...baby tu comel sgt...geram...

    ReplyDelete
  23. Salam kak Erna,

    Comel sungguh cucu sedara tu, Sapa nama dia. Lauk-lauk kenduri tu sodap nampaknya, ambe terliur wei!!!

    ReplyDelete
  24. anie..tu la..tak dapat nak ke pd tu..sebok..banyak kerja nak buat..kalau tidak..bolih jumpa anie..

    ReplyDelete
  25. comelnya baby baru. tahniah pada mak dan ayah dia.

    ReplyDelete
  26. ibu sayang..lauk kenduri tu..memang sodap..he he..sape lagi nak pujikan..samalah juga dengan cucu tu..mula tengok pun..heee geram..rasa hari2 nak tengok..lupa lak nama penuhnya..sebab panggil nureen je..

    ReplyDelete
  27. tunbegia..terima kasih..akak tak dapat melawat blog la..

    ReplyDelete
  28. Kak.... nak resepi pajeri noneh tu... koco dh liur ni tgk gamba ehh...

    comel baby tu... Nanti boleh sambut besdei samo2 yo tak... hehe..

    Akak kg kek Kota... Kg. Logong Ulu koo...

    ReplyDelete
  29. azz..resepi..nanti akak balik kg lu..akak tak pernah masak sendiri lagi..tak suka sangat
    kampong akak memang legong ulu la..azz..ponah sampi ko...

    ReplyDelete
  30. sedap2 lauk pauk kenduri tu...seronok bertemu keluarga..

    dan tahniah dapat lagi cucu sedara..seronok lagi dapt org baru...

    salam kakErna..

    ReplyDelete
  31. salam yatie..terima kasih..memang seronok dapat lagi cucu baru..

    ReplyDelete