Followers

Saturday, February 6, 2010

RABUN..

Saja tepekan gambar ikan siakap 3 rasa dalam n3 ni..untuk tatapan tuan punya blog tertunailah hasrat dihati..yang saya ambil resepinya..dan ini hasilnya..terima kasih ina..saya dah buat ikut resepi ina..





Assalamualaikum...






2 minggu lepas..aku pi kedai cermin mata..nak buat yang baru..bila dah kerap sangat pening..dah ulang alik ke klinik..dah buat chek up untuk tekanan darah selama 2 minggu..dan keputusan darah o.k..akhirnya doktor buat keputusan..mungkin cermin mata perlu diganti..masalah pening berpunca dari mata..katanya..


sebab tu la..aku kekedai cermin mata..biasanya..untuk cermin mata ni aku mesti buat dua..kalau ganti pun aku akan ganti dua2 sekali..dah serik cermin mata cuma satu..pernah aku lupa nak bawa cermin mata..satu kerja pun aku tak bolih buat di pejabat..




sejak umor awal tiga pulohan lagi aku dah rabun dekat..sampai kan masa aku pegi buat mula2 dulu cina kedai tu tanya umur berapa..aku pulak..masa tu tak tau..tanya balik..aii..nak buat cermin mata pun tanya umor ke?..he he..mudahnya nak angin...cina kedai tu kata..biasanya..rabun dekat ni..bermula pada umor 40an..tapi aku ni awal sangat katanya...


mungkin sebab aku ni suka sangat membaca..kalau aku nak membaca..tak kira lah..lampu samar2 pun aku baca juga..orang tua2 kata..masa berpantang bersalin jangan membaca..tapi..kalau aku..masa tu lah..paling best sekali membaca...kan masa berehat panjang..




berbalik pada kisah mula tadi..kali ni..satu dari cermin mata baru yang aku buat bermasalah..tu yang malam tadi..aku pergi semula kekedai tu..tapi dia orang kata..sama la dua2 kenapa pulak ada masalah..aku bagi tau balik..aku ni dah lama sangat bercermin mata ni..aku tau ada masaalah...aku dah pun hantarkan balik..tak tau lah bolih selesai ke tidak...


cermin tu..mengganggu pandangan..kalau dah kata cermin 4 dalam satu..bahasa dia orang la..dah 10 tahun aku gunakan jenis macam tu..aku tahu pandangannya macamana..ini... bila aku nak pandang kedepan..pandangan aku kelabu..aku kena adjust,..turun kan dan naikan..kalau macam tu..baik tak payah buat 4 dalam 1...dah la mahal..tu pun..tiap kali tukar cermin..aku tak tukar frame..mesti guna yang lama..barulah bolih jimat..

16 comments:

  1. yg di buek jenis apo. bleh pandang jauh dan dokek sekali ko? den ado buek satu macam tu tapi poning pulak bilo pakai. hehe

    ReplyDelete
  2. sayapun rabun gak kak... Tapi pakai spek ni taim tengok tv yo... Harap2 jangan la sampai kono pakai spek 24 jam...payah nak menjahit kalau pakai spek ni..

    Hari tu baru je buat spek...kono rm180...tp lom ponah pakai lg... Pakai yg lamo yo dulu..hehe...

    ReplyDelete
  3. 4 dlm 1 tu amende? rabun jauh, rabun dekat, lagi? silau kot?

    acik masih maintain tk pakei spek ni..tpi udah sesikit ada klabu...ada rasa nak pening klu tenung lelama.

    ReplyDelete
  4. zino..
    ha ah..yang macam tu la..dah beboleh taon pakaiyang macam tu..kali ni..dio silap buek agak e...mengganggu pandangan...

    ReplyDelete
  5. azz..

    akak tengok tv..tak pakai tak po..jangan maso baco tak pakai..sah tak nampak..kalau ngadap komputer tak pakai..lagi la..tak nampak apo2..
    azz..pakai la yang baru dulu..akak ni..kalau buek yang baru..makno e..yang lamo power e..dah tak sesuai ngan mato....tak bolih la pakai lagi yang lamo tu..

    ReplyDelete
  6. acik..
    ha ah cik..kato orang tu..multicoated ....multifocal..entah..boto la macam acik kato tu...nak cukup an 4 akak pun tak tau apo satu lai..he he..

    ReplyDelete
  7. hi erna!!!
    :)
    taknak pakai kontek lens ke???
    kaler2 lagi...

    ReplyDelete
  8. ibusinga...
    terima kasih sudi singgah..cemana bolih terfikir nak jadi ibusinga ni ye..he he..akak ni bukan tak mau pakai konteks lens..tapi dah lebih umur la..he he..umor dah 5 siries ni..takut terlupa ada benda alah tu kat mata nanti..

    ReplyDelete
  9. saya tak pakai cermin mata lagi..tapi sesekali pinjam hubby punya spek utk membaca, best lah sebab tulisan yg kecik nampak jelas...baca pon senang...hehehhehehe...

    ReplyDelete
  10. salam SMM..
    elok kalau tak bercermin lagi..jagalah mata..hargai nikmat tuhan...akak dah berbelas tahun bercermin..rabun dekat ni..kalau takde teropong tu..satu benda pun tak bolih baca...

    ReplyDelete
  11. x pernah dengar plak 4 dalam 1..agaknya power mata tu x sesuai..terlebih atau terkurang tu yg rasa x selesa..ieza pernah gak jadi camtu..sudahnya ieza minta diorg buat ikut power yg lama..

    ReplyDelete
  12. salam Ieza..
    4 dalam 1 tu..bahasa dia orang je agaknya...kita bukan tau sangat pun kan..janji terang dan selesa...bila tak selesa tu yang dihantar semula kekedai tu..belum pun siap lagi..

    ReplyDelete
  13. alamak! ikan favorite saya ler kak... huhuhu.

    kak, saya baru nak start rabun-rabun lite-lite.... harap2 sikit2 aje ler, payah rasanya kalu kena pakai spek, macam cikgu skolah plaks, hahaha

    ReplyDelete
  14. mak su..
    kalau dah rabun..memang susah mak su...cbolah..apo2 petua yang orang bagi..akak dah terlewat..

    ReplyDelete
  15. Alo....ponnn....ponn.... Salam singgah sini.

    ReplyDelete
  16. mamawan..

    terima kasih sudi singgah.

    ReplyDelete