JellyPages.com

Friday, February 12, 2010

BERCUTI...

Assalamualaikum...
bermula esok..cuti panjang..cuti tahun baru cina..dan aku sambong lagi cuti..insyaallah..pagi pagi esok aku bersama abang dan adik serta anak anak sedara akan bertolak ke kedah..dari kuala kedah..akan kelangkawi..bercuti bersama keluarga..lagi pun hero ku yang bongsu sekolah nya bercuti selama seminggu..jadi dapatlah berjalan jauh..aku harap perjalanan kami akan selamat pergi dan selamat balik ..doakan ye kawan kawan...
selama cuti ni..yang aku risaukan ialah..tanaman tanaman aku kat opis tu..betul2 punya ni..bukan FV kat FB tu..he he..
Benih sayur yang aku semai..masih lagi dalam tray semaian..belum diubah kepasu.


dalam pasu ni dah ada..nampak kan..kecik lagi..baru aku ubah tadi..tanaman kobis..bendi..dan cili api..yang lain belum sempat.




pokok cili api yang telah di ubah kepasu.



Pokok bendi yang telah di ubah..baru berdaun 3 helai.

Kat pejabat sekarang ni..tak ada pekerja sambilan....biasanya pekerja tu la yang membantu aku menanam..sekarang ni..kata tak ada peruntukan untuk membayar gaji pekerja..jadi kenalah aku buat sendiri..tapi..sebelum bercuti ..aku dah berpesan dengan dia orang yang ada kat opis..tolong tengok kan dan siramkan sayur2 aku didalam pasu itu..
sebenarnya..tanaman dalam pasu ni..aku saja buat..dah 3 tahun pun..untuk kempen bumi hijau..jadi kalau ada sesiapa yang datang ke pejabat..aku akan bagi tahu..sesiapa yang dudok taman pun bolih menanam sayur..walau pun tak ada tanah..macam aku la dudok taman..semua dah simen..nak tanam kat mana kan..

harap2 la..ada yang tolong siram dan jagakan pokok sayur aku dipejabat tu...setiap pagi..sampai ke opis..aku akan tengok tanam2an dalam pasu terlebih dahulu..barulah aku buat kerja lain..seronok rasanya bila melihat tanaman hidup subor dan berbuah..aku juga sangat2 berharap..apa yang aku tanam..nanti akan hidup subor..kalau tidak...terok la aku..selama ni..sedap je aku bagi tahu..tanam..baja...siram..tapi tak buat sendiri..ni dah gawat..pekerja tak de..semua kau kena buat sendiri..harap2 juga..akan ada peruntukan untuk pekerja sambilan..walaupun seorang..


18 comments:

  1. hai kak erna, wahhh!!! sakan yo, hati2 bercuti kak, jgn suko na. Pokok2 akak tu upah kek saya pun buleh yo..saya siramkan..hehehe.

    Teks tu akak tukar jo maso buek new post tu kan, tukar ke normal, ni akak totokan large ni...Highlight kan balik sumo tu, klik normal..small matter tu kak

    ReplyDelete
  2. annie..
    timo kasih..insyaallah akak akan berhati2 dan beringat..bawak anak2 ni nak kono ingatkan dia orang jugak..jangan suko bona kan..minta pada tuhan dijauhkan perkara2 yang tak baik..

    ReplyDelete
  3. Kak bestnya ada pokok bendi...nak masak petik aje kat ladang...

    ReplyDelete
  4. selamat bercuti...sorry la tak jadi joint.. lain kali kot..

    ReplyDelete
  5. selamat bercuti kakErna...

    berhati2 dijalanraya ingat org2 yg disayangi...

    ReplyDelete
  6. kak..semai kat dlm tray cake ke kak? agak2 eh klu tanam kat atas kayangan ni..ok tak....? dlm pasu yoo....cili...tomato... apo lagi yg akar muek dlm pasu yo?

    ReplyDelete
  7. anie..
    akak dulu tak makan sayur bendi tu..lepas tanam sendiri ni..suka pula..rasa sedap..manis..akak kat opis tanam tak guna racun langsong

    ReplyDelete
  8. zino..
    nak buek caman kan..banyak halangan..alhamdulillah..perjalan pergi selamt..semoga balik juga selamat.

    ReplyDelete
  9. salam SMM..
    terima kasih..diatas ingatan..masih lagi dilangkawi ni..

    ReplyDelete
  10. acik..

    he he..semai dalam tray semaian bonih la..apo pulak tray kek..bolih tanam cik..masuk pasu..lotak lapik bawah he..dan jangan lupo ubek untuk jejontik..kalau tidak bahaya..denggi

    ReplyDelete
  11. salam erna. kalau tanam tomato nak bagi baja apa supaya buah besar2 macam kat tesco tu.. kakpah ni suka juga menanam2 ni tapi tak berapa nak jadik.

    ReplyDelete
  12. kak pah..
    kalau nak tanam ape pun..kak pah..jangan ambik benih dari buah yang kita beli tu..beli benihnya..tomato memang ada yang jenis kecik..
    baja apa pun bolih guna kak pah..kimia ke..organan ke..janji kak pah baja..insyaallah..besar2 la buahnya..tapi bergantong juga dngan benih yang kita guna..

    ReplyDelete
  13. maksu ni susah ler bab berkebun ni, bakat belum terpancar kot. so far, apa yg ditanam, bantut jer, lepas tu sodaqollah.... :(

    ReplyDelete
  14. mak su

    he he..sama lah maksu..akak pun pandai cakap je..tapi..kali ni betul2 kena buat sendiri..harap2 hidup subor..

    ReplyDelete
  15. org pertanian kena la bertani, kan kak kannn... Mcm akak sy masa memula dulu la...penuh dia tanam sayur2 kat belakang rumah dia...pastu kat kebun lagi... Mmg seronok bila tgk sayur ni berbuah...

    *Saya je yg maleh nak menanam ni kak...haha...Membeli rajin le....:-)

    ReplyDelete
  16. azz.
    .akak suka..tanam..tapi kek gumah ni..laman e dah kono simen..tanam dalam pasu pun tak do tompek nak lotak..nak lotak luar pagar..takut anjing..jadi..tanam la kek opis yoo..cubo azz.mula menanam ..bilo dah kutip hasil tu..seonok kan main..

    ReplyDelete