Friday, November 21, 2014

MASIH INGAT?

Assalamualaikum
Apa khabar semua.ingat acik lagi..
lama betul rasanya tak muncul
macam2 hal..line internet sakit
tuannya pun tak berapa sihat jugak
Allah nak uji kan..
Alhamdulillah masih boleh juga
bangun...Alhamdulillah..
nak cerita tentang hero bongsu acik la
Hero acik memang selalu mesej acik
tapi minggu lepas acik yang tiba2
tanya..walaupun dah kol 10 malam
adik ok ke..
dia jawab tak ok..demam selsema
batuk..susah nak nafas
mak ai terkejut acik
 terjerit juga la malam tu..suruh cari kawan
pi klinik malam tu juga
baru la..dia telefon..
mula2 telefon nombor yang ada dia simpan..
tapi budak tu jawab..
dia cuma bertugas masa minggu orientasi je
dia call lagi kawan yang lain
kawan tu tu naik bilik tengok keadaan 
dia dan terus telefon 'staff'
dan bawak pi klinik
marah la doktor katanya..
bukan doktor marah sebab kerja malam
tapi sebab keadaan dia yang dah teruk tu.
awak masih belum ada asma..
tapi kalau awak biarkan nanti
 mungkin akan dapat asma
itu kata doktor .doktor nak hantar hospital..
dia kata dah ok
tapi kol 5 pagi dah telefon acik 
kata belum ok..hari tu jugak acik pi Batu pahat
sebelum sampai asrama
singgah belikan nasi
tak lalu makan dia..kalau tidak 'hantu ayam'
masa makan ni la dia cakap
yang buat kan acik nak meraung atas kesilapan acik
hero cakap.
mak emi minta maaf
emi tau..mak dah pesan suruh berdikari
emi dah besar..dah masuk u..
semua kena urus sendiri
sakit demam pi hospital atau klinik
tapi masa sakit tu mak..emi rasa kosong.
yang emi ingat mak je katanya..
aduhai la anak..telefon la..mak tak marah
4 hari jugak acik berkampung di batu Pahat
sampai dia dah tinggal batuk sikit sikit baru acik balik
tu la dia..berhujan 2 minggu
memang tak tahan dia..
selama 2 minggu tu pi kelas..balik kelas
hari jumaat pi masjid..balik masjid berhujan.
sebelum balik tu acik pi beli baju hujan..beli payung
agak2 hero acik guna tak ye..



 dan pi cari mesin cuci dan kering ni jugak
basuh semua baju dan selimut dia.
dah basuh baju acik juga hi hi
dah mana la tau nak tinggal sampai 4 hari kan.
maaf ye,,terpanjang pulak bebel acik
tu la lama tak menulis kan
in syaa Allah nanti acik pi ketuk pintu
rumah kawan2 semua
Jumpa lagi,In syaa Allah.

26 comments:

  1. semoga hero bongsu achik sihat seperti sedia kala..

    anak anak ni.. jauh macam mana pun.. bila sakit.. mak jugak yg diingatnya.. saya baru call mak pagi tadi sbb termimpi mak.. rindu..

    ReplyDelete
  2. salam
    semoga anakanda sihat walafiat...

    ReplyDelete
  3. Salam K.Erna...semoga anak bongsu kak erna cpt sembuh.Aaminnn
    Tu lar yg atie risaukn bila anak2 berjauhan dgn kita ni kak.. :(

    ReplyDelete
  4. Semoga hero bungsu Acik tu cepat sembuh ... anak bungsu mesti manja Acik..

    ReplyDelete
  5. patutlah lama acik diam ...rupanya tak sihat.
    semoga hero acik cepat sihat.

    ReplyDelete
  6. Susah hati bila anak tak sihat ni,
    Moga cepat sembuh hendakNYA.

    ReplyDelete
  7. Oh..anak akak kat KUITTHO ya? Sama mcm anak blogger JR rasanya.
    Mujur tak jauh mana Seremban - BP.

    ReplyDelete
  8. Gerak hati sorang ibu ya..tahu bila anak tak berapa sihat
    Lega dah baik2 Aimy lepas tu. Moga dijauhkan daripada sakit lagi lepas ni ya..

    ReplyDelete
  9. Alahai...kakcik pulak yang sebak bila baca tulisan merah tu....

    ReplyDelete
  10. tertanya juga kenapa acik tak berblog...rupanya tak sehat.hati ibu memang risau kalau anak tak sehat tatakala berjauhan....nmpaknya acik sentiasa bersedia ya terus pergi BP.

    ReplyDelete
  11. Pesan kat Emi tu Acik, lain kali kalau sakit, cepat call & bagitau HEP kat universiti...

    ReplyDelete
  12. anaklah katakan achik, macam anak ana jugalah tengok mushroon sup pun menagis katanya teringat yg ibu masak...hehe.. :)

    ReplyDelete
  13. Alahai termengalir air mata pulak bc n3 acik ni... moga keadaannya baik2 aje

    ReplyDelete
  14. Sebak pula baca ni. Semoga bertambah baik hendaknya.

    ReplyDelete
  15. assalam acik..
    sy last dtg hri tu la.bls jejak..
    thanks acik..

    alahai seih je dgr penjelasan emi tu..

    ReplyDelete
  16. anak bongsu acik kan, mesti manjanya lebih.tak nak susahkan mak tapi bila keadaan teruk mesti mak lagi risau..lain kali ingat,klu sakit cepat2 call mak ye!hehe

    ReplyDelete
  17. anak bongsu mesti manja sikit acik...nk jugak dgn mak dia....mmg risau kalau ank2 xsihat..lagi2 msg2 dok jauh.....xsenang kita dibuatnya....

    ReplyDelete
  18. alahai sian nyer kt acik juga hero tuh.... yelah dh hero bongsu kan acik manja nyer lebih sikit.... tp sian dia, nk ngadu kt acik tkt menganggu tp yelah kalu dh tak sihat anak2 ingat mak je...

    teringat dana dmm masa sem pertama belajar kt uitm jengka, dana jns kalu dmm mmg merengek2 nk mak... rasanyer 2hari dana di jaga ngn kwn2 bilik ng akak2 bilik sebelah, mana yg tuam ngn air daun bunga raya mana ngn air asam, dh sihat baru call mak nngis2... hahahah dana yg sulong ni pun gambreng ni kan pulak si bongsu acik tuh...

    ReplyDelete
  19. moga semuanya sihat yea kak erna
    kesian dia tak selera nak makan
    macam tu lah adat duduk jauh dengan mak
    moga dimudahkan urusan insha Allah :)

    ReplyDelete
  20. Kesiannya... besar mana pun Emi ni tetap adik dan anak bongsu acik biasa memang manja dia lebih. Dia nak cuba berdikari konon tapi minda dia tetap ingat mak juga. Sayu pulak rasa hati kakak...

    ReplyDelete
  21. Ala kesiannya....mak dan anak tak sihat. Lain kali kalau tak sihat kena bagitau cepat2.

    ReplyDelete
  22. mestilah igt sokmo kat acik..
    maybe lama2 dia makin pndai berdikari

    ReplyDelete
  23. Laaa. saya baru nak whatsapp, baru sedar no. telefon dah takda terdelete tak sengaja. So, harapnya semua dah baik sekarang ni. Itulahkan Acik, anak ni sampai ke tua pun kita mak-mak akan rasa susah hati kalau ada apa-apa yang menimpa. Siapa tak sayang anak, kan Acik....

    ReplyDelete