Tuesday, November 25, 2014

KAKAK VS ABANG

Assalamualaikum
kisah en.suami acik..
dia kalau jumpa orang tak kenal
kecik..besar tua muda...
dia suka panggil abang.
sebab dah 20 tahun menetap
di Tanjung Karang dulu kan
memang dah biasa macam tu.
dulu ada sekali..acik pi jemput sedara
balik umrah..di parking..ada la jumpa
anak beranak ni..kalau ikut
bunyi cakapnya orang negeri acik la
bila tak tau nama..
en.suami mesti akan panggil "abang"
bukan la bermaksud nak kata
budak tu tua dari dia
tapi dah terbiasa kan
budak2 umur 2..3..tahun pun dia panggil
macam tu..tapi dia bahasakan la
diri dia pak cik ke..atuk ke..
masa tu..mak pada budak yang dipanggil
abang tu dengar..melenting la mak dia
anak dia budak lagi..dia kata
tak sedar diri..dah tua panggil anak dia abang
bebelnya..acik yang dengar pun
suami acik dah kedepan..
tapi acik malas nak menerangkan
acik abaikan je.
tadi lunch tengahari..kena lagi
tapi bukan budak la..
macam biasa..mulut ramah dia tu
suka menyebut bang..makan bang..
orang tu siap tanya umur
lahir tahun berapa..bulan berapa
dan kebetulan tahun lahir sama
bulan je berlainan....
ikut bulan..dia muda lagi katanya
ikut kan saya yang panggil abang..
oo alahai...tapi nak buat camana
susah acik nak ubah..
dulu selalu2 acik tegur..dia ubah ke tuan
jumpa siapa pun tuan..tuan..disebut nya..
ada pulak yang tak berapa nak suka.
susah jugak kan..acik kata..
sebut je la kau..kamu ke awak ke
tak nak pulak dia
macam tak sopan katanya.
masa acik kerja di Tanjung Karang dulu
pernah juga bos acik terkena
bila jumpa orang..mak cik tu panggil
acik "kakak" .sekali bos acik terus
tegur..eh..kenapa mak cik panggil
dia kakak..kan mak cik lagi tua dari dia
he he..tak sempat nak bagi tau bos
masa tu..dah balik baru bagi tau.
acik lak yang kena..
apasal sal awak tak bagi tau awal2
kan dah malu saya katanya.
ok la tu dah panjang acik bebel
jumpa lagi,In syaa Allah.

19 comments:

  1. Lain orang lain caranyakan, Acik. Dah terbiasa suami Acik panggil orang macam tu. Suami saya pun sekarang ni pandai kalau jumpa orang panggil 'bang, bang, bang'... tapi tengoklah juga, kalau nampak muda tidaklah Hubbydearie panggil abang. Belum sempat buka mulut saya dah tegur. Hahaha....

    P.S. Acik, saya terdelete no. telefon Acik. Ada double masa saya import dari simcard lama ke baru terus terdelete yang bernombor. Nanti boleh WA bagi saya sekali lagi. Nak simpan, manalah tahukan sesat kat tempat Acik....

    ReplyDelete
  2. Lain tempat lain caranya kan acik erna.. saya dulu pun pernah terkena di Sekinchan sana bila di panggil kakak oleh mak cik tu :)

    ReplyDelete
  3. Marah betul mak lelaki yg dipanggil abang tu....sabor aja lah acik...suami acik mmg ramah...bagus tu...saya teringin nak jumpa suami acik lagi..nak borak2 panjang

    ReplyDelete
  4. Alahai macam2 sifat manusia ni. Kenapalah takut sangat menjadi tua kan itu angka saja. Yang kita takutkan banyak ke sudah saham yang nak dibawa ke dunia satu lagi.

    ReplyDelete
  5. acik..nk bgtau template acik ni comel sangat..

    ReplyDelete
  6. Acik manusia sekarang ni tidak dijangka sifat2 mereka,mudah melenting tak pasal2..benda tu tak salah pun.. adoi macam2 pe'el kan umat akhir zaman ni..:)

    ReplyDelete
  7. hehe, pada yus panggilan abang, atau bang bukan bermaksud lebih tu, tp hormat dah tak kenal kan acik. Tp suami acik memang ramah orangnya, sama macam acik, walau kita jumpa sekali je, macam dah kenal lama gitu.. :)

    ReplyDelete
  8. ish pasal itu je pun nak marah kang
    panggil woi kang baru tau hihi

    ReplyDelete
  9. waw..cerialah templet acik nie.

    ReplyDelete
  10. he3x...betul la acik..ada org sgt sensitif kalau dipanggil gelaran ni...risau kot org anggap depa tua...bagi nza, itu satu gelaran mesra.....pd ank2 murid yg nza xpasti nama pun, nza panggil "kakak syg" n "abg syg"....he3x..budak2 suka...mesra katanya.

    ReplyDelete
  11. kesian suami acik,keramahanan dia jadi masaalah pulak...apalah salah panggil kakak abang sebab tak tau nama kan ...saya dah biasa pakcik2 yang tak tau nama panggil kakak...

    ReplyDelete
  12. Acikkk...samo la dongan org rumah sey tu. Abih sumo eh dipanggil abang. Kenkadang sey togur yo. Tapi nak buek camno.... lelamo..kok teraso sogan...sey cabut dongan doreh eh... hahaha

    ReplyDelete
  13. hahahah nk wat camne acik, lain org lain caranyer... dulu masa dana muda dana suke panggil org lain ngn panggilan akak atau abg sbb rasa diri mude belia, sejak dh umur 30an nih pg mana2 msti panggil org adik tp kalu dh tua bebeno idak la panggil adiik hehehe... kt opis nih even staf2 tentera, staf2 travel agent atau bahagian lain selalu panggil dana akak walaupun depa tntu2 lg tua dr kite, mule2 dulu mcm tak suke jgk tp dh biasa... biarkan jelah... itu mungkin tanda hormat atau depan dh biasa kan...

    ReplyDelete
  14. Eh... samalah dgn hubby kakak ni acik. Dia memang suka bahasakan siapa pun dgn panggilan bang. Kalau order makan tu dia panggil bang juga. Anak kakak selalu dah tegur tapi hubby kakak dah biasa - cuma belum terkena lagilah...

    ReplyDelete
  15. Sama lah, saya pergi alami macam ni juga. Tapi saya takla marah bila nampak orng yg lagi tua panggil saya kakak. Tapi memang ada orang yang berkira macam yang suami acik tu jumpa. Agaknya dioranv takut dianggap tua ke apa? Entahla macam2 diorang ni kan.. memang takkan sama antara manusia ni.. kalau saya malas melayan snagat, saya jawab je "ye dik". Padahal mmg sah2 dia lagi tua..

    ReplyDelete
  16. Saya tau pasal perkara ni, amat sensitif bagi sesetengah orang. Jadi, untuk selamat, saya akan panggil org yg saya tak kenal dengan panggilan 'adik' wp kalau dia nampak lagi tua, tapi kalau tua sgt baya mak kita tu, saya panggil dia kak. So, kalaupun tak kena dgn usia, sekurangnya dia tak rasa marah. Salah seorang yang sensitif tu ialah saya la. Hahaha. Kalo org yg muka nampak tua daripada saya, tapi panggil saya kak, saya macam tak puashati je. Pasni ni kena la let go je kan. Takyah la nak sentap sgt sepatutnya.

    ReplyDelete
  17. Betullah AE kena bagi tau kat cik abang tu...kang ramai yg tak puas hati haha.... Eloknya tengok mukalah kot...kalau lebih muda panggillah adik, kalau nampak muka tua barulah panggil abang....
    Okje kalau jumpa org tua okje lebih suka panggil kakak dpd makcik sebab rasa mungkin org tu lebih suka kot hehe

    ReplyDelete
  18. suami saya pun macam tu...semua org dipanggilnya abang..saya tanya kenapa panggil abang sebab dah sah2 org tu muda drp dia...katanya bukan abang ikut pangkat...abang tu sbg tanda hormat...
    setakat ni dia tak pernah kena lagilah dgn org lain...

    ReplyDelete