Wednesday, November 26, 2014

WW..




27 comments:

  1. Nak teka.. gamba 1 alat kisar kacang.. no 2 yang asingkan beras dengan kulit, yang ke 3 gambar mesin getah kan???

    ReplyDelete
  2. no 1 tu gambar batu giling..utk mengiling rempah ratus masakan..dan giling inai pun boleh

    2-lesung utk menumbuk padi..kat kedah ni digunakan utk menumbuk kerisik jugak

    3 tu mesin getah dulu2..

    ReplyDelete
  3. kecuali yg nombor 2 tu...yg lain masih ada kat rumah @ kampung

    ReplyDelete
  4. Peralatan lama yang ramai generasi sekarang tidak mengenalinya...

    ReplyDelete
  5. Yang 1st & 2nd tu masih ada tersimpan kat umah mak ☺

    ReplyDelete
  6. Batu giling, lesung dan mesin getah nostalgia

    ReplyDelete
  7. wowww antik nie... ni semua koleksi acik ke nie... ?

    ReplyDelete
  8. Yg bawah sekali tu OKje biasa AE.... Dulu selalu ngacau arwah abah press getah

    ReplyDelete
  9. Kalau warga tua macam kakak ni mestilah tahu Acik
    Kena anak-anak kita memang tak tahulah
    Tapi batu giling rumah bapak kakak masih ada acik.

    ReplyDelete
  10. barang lama nie...budak2 skrang kalo ditanya ade yg tak tau gunannye heheheeh...tapi zaman lieya dulu merase gak laa jumpe bende2 nieh...so tau gak le guna sikit2.....

    ReplyDelete
  11. anak2 skg ni mana kenal dah barang antik ni...tapi jiran sya masih simpan lagi batu giling tu....masa anak sya kena demam campak dia menggilingkan daun2 herba utk jadikan bedak guna batu giling ...

    ReplyDelete
  12. batu giling..pernah masak dgn makcik yg guna batu giling ni. rasa mcm zaman dulu kala lak.

    lesung besar..jumpa kat muzium je.

    mesin getah..ada kat belakang rumah makcik, jadi besi buruk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Giling getah tu jyal tak??klu nak jual msg saya ya,0135515000

      Delete
  13. semuanya Sch@ pernah cuba ..
    batu giling tolong nenek sedara buat cili boh zaman sek rendah lagi ..
    yang ke dua tu g melawat makan mahsuri zaman sekolah ada lesung ni (ye ke lesung ??? .. ) ..try-try lah kan ..hiihii

    tapi yang last sekali tu .. ????
    krik krik krik ..

    ReplyDelete
  14. waw,,semua nya barang antik,,saya sangat suak sekali ama barang antik ,,,, terimaksih y,,

    ReplyDelete
  15. mengimbau kenangan..:):)

    moga achik Erna sihat2 di sana;)

    ReplyDelete
  16. Barang antik. Saya ada batu giling tu buat hiasan kat laman.

    ReplyDelete
  17. Masa kecik dulu sempatla tgk arwah wan giling lada pkai batu giling tu...skang ni xde dh...smua main blender jer

    ReplyDelete
  18. Wah! Siapa punya barang antik ni acik?

    ReplyDelete
  19. yang nombor tiga tu..buat saya teringat kampung.zaman Johor merupakan antara tempat paling banyak ladang getah

    ReplyDelete
  20. No.1 tu paling saya tahu sebab rumah kat kampung ada satu. Selalu nampak masa kecil-kecil dulu mak giling cili atas tu. Entah ke mana agaknya penggiling cili ni ya. Dah ditelan abad dah rasanya...

    Kalaulah katakan saya tak kenal semua benda ni, macam manalah nanti zaman anak-anak saya ya, Acik...

    ReplyDelete
  21. शिवपाल के शिकार बने युवा नेताओं को मिला अखिलेश का ‘वीटो’
    Readmore todaynews18.com https://goo.gl/YE0Wyp

    ReplyDelete