Monday, September 29, 2014

SEDAAP..GULA NISE..

Assalamualaikum
acik pernah kata..tulis nama gula ni 
dengan betul kan...
bukan apa..gula ni sedap
nanti kalau nak beli lagi
di Kelantan nun..
tak tau nak sebut
ada yang kata gula nisan
ada pulak yang sebut..nise.
yang betul nya apa kan..
kalau dinegeri acik gula kabung tu 
rupanya lain..
gula melaka pun lain jugak..
acik biasa tengok di Melaka.
tapi yang ni memang sedap
semalam buat bubur/pengat ubi
untuk abang dan kakak ipar yang dari
segamat dan abang ngan kakak ipar 
yang dok Seremban ni
suka betul dia orang makan.
memang sedap dan wangi je
buat air gula untuk cendol pun sedap jugak


kalau dapat makan untuk berbuka 
nanti sedap jugak ni.
oklah jumpa lagi,In syaa allah

37 comments:

  1. to be frank, masa kecik suka amik seketol gula nise ni sorok bawah bantal, sebelum tido makan sikit2 ha3... mujur x bersemut...

    ReplyDelete
  2. kalau kat KT panggil nisang, Kak Erna..hehehe..memula dengar..dalam hati bertanya, apakah bendanya nisang nisang nie hehehe..

    rupanya gula ni dipanggil nisang..singkatang kepada manisang, agaknya..

    ReplyDelete
  3. Buat badak berendam laaagilah sedap Acik. Anak-anak kakak suka kalau badak berendam guna gula ni.

    ReplyDelete
  4. kalau ke kelantan jgn cakap gula nisse pulak..cakap nisse ja...pilih yg agak kehitaman kalernya sbb yg putih,cerah tu byk dicampur gula pasir

    ReplyDelete
  5. nenek sedara je rajin guna gula ni.. hehehe.. cucunya pulak tukang makan..

    psstt: masih belum terpujuk hati ni.

    ReplyDelete
  6. kalau ada kawan balik pantai timur, inilah antara barang yg sVs kirim.

    ReplyDelete
  7. Ni adik beradik gula melakakan AE....
    Mungkin Pantai Timur punya terlebih sedaplah kot sampai AE teringat ingat tu.hehe

    ReplyDelete
  8. Tengok cendol tu mcm teringin pulak okje nak minum AE hehe

    ReplyDelete
  9. Sedapnya cendol tu kak..buat dgn gula ni ya.. masih ada balance gula kat rumah... boleh buat nti...:)

    ReplyDelete
  10. nise tu asal dari perkataan nisan, tapi disebut dalam loghat kelantan.cam kelantan jadi kelate..

    ReplyDelete
  11. Buat pengat/serawa memang sedap, kalu ke klate tentu tak lupa beli ni...

    bila kali terakhir kesana ntah?

    ReplyDelete
  12. unik kut rasanya ye Acik, lain dari gula Melaka..ye lah lain tempat lain citarasanya...:)

    ReplyDelete
  13. Kalau pergi Kelantan saya pun selalu beli gula ini. Selain sedap dia tak manis sangat.

    ReplyDelete
  14. Acik..saya panggil ni 'nisse keret'

    ReplyDelete
  15. lain kali acik pegi kelantan kena lah beli banyak2 ni ,boleh buat bagai2 kuih guna kan gula ni...tentu sedap .

    ReplyDelete
  16. kalau yang kat ganu pun sedap jugak kak
    kalu kat klantan mmg panggil nissey :)

    ReplyDelete
  17. Sy klu blk Ganu, mg cri gula nisang ni Acik. Hehehe! Mg sdp!

    ReplyDelete
  18. Eh, tak sama ke Acik gula nise ni dengan gula kabung, gula melaka tu? Sepupu je kot....

    ReplyDelete
  19. jm pun sebut gula nisan gak rupanya seddap d masukkan ke dlm bubur eh

    ReplyDelete
  20. Nise...mmng sedap, wajib ada di rumah..hehe..

    ReplyDelete
  21. saya panggil ni gula kerik. heheh... sedap ni.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Acik, lama tak berkunjung ke blog Acik ni, cantiknya, warna warni segar mata memandang....Gula nisea....loghat orang kelantan kut..kata kita kat pahang gula misan,,,selalunya di buat dari misan atau manisan kabung atau manisan kelapa...

    ReplyDelete
  23. Ore kelate pnggil nise.
    Mcm yg pb ckp hr tu..

    ReplyDelete
  24. betul la tu acik...dipanggil 'gulo nisae'....mmg sedap berbanding gula2 yg sewaktu dgnnya sbb ianya lb manis dan rasa lemak..masa kecik2 dulu nza selalu curi2 makan gula nie...he3x....

    ReplyDelete
  25. Saya ada beli masa g tganu. Dia kata ada 2 jenis, yg kecik ni lagi sdp. Yg besar kurang skit.

    ReplyDelete
  26. hehehe kat rumah sikit punyer byk stok ipar duai bagi nise ni kak !

    ReplyDelete
  27. Memang sedap tu Acik...terbayang manis nya..
    Saya rasa mungkin ianya gula Melaka...cuma lain tempat, lain namanya

    ReplyDelete
  28. ooo, pernah nampak gula ni, tapi ta pernah beli. Gula nise ya acik namanya...hehe

    ReplyDelete
  29. Owh....gittew namanya. Tau makan jer...hehehe...

    Sedap plak tgk cendol tu.

    ReplyDelete
  30. Sedap tengok cendol tu, Acik. :)

    ReplyDelete
  31. Mmg panggil nisang kalau di trganu..

    ReplyDelete
  32. Salam aidiladha kak....oooo gula Nisse...ok adk sy lik kelantan nnti nak Kirim le byk2.

    ReplyDelete
  33. Kak sy tiap tiap minggu beli cendol klw anak x batuk. Klw batuk stop kejap. Ni dah lama x beli. Sedapnya.

    ReplyDelete