Monday, February 10, 2014

"SEMOGA KITA SAMA2 INSAF"

Assalamualaikum
acik tulis ni..saja nak lepaskan perasaan
kata tak boleh pendam kan..hi hi
kalau yang baca blog acik ni
mesti tau..acik ada  jugak
lepas perasaan tentang manusia
sorang ni.. 
lama dah acik tak tulis
bukan tak de dia meroyan ngan acik
..tapi acik malas nak ambik
peduli..biarkan dia meroyan
sensorang..tapi..minggu lepas tu dia
buat lagi..nasib baik bos tanya acik
siap nak minta maaf lagi
acik pun tak faham mulanya
apa sebab bos minta maaf ngan acik
rupanya..dia dah
bagi tahu bos..acik bising2 sebab
bos tak buang bekas makanan
tinggalkan aje atas meja
Ya Allah..macam ni punya manusia pun ada
acik pun tak perasan..bila yang bos
ada tinggalkan sampah tak buang
tak perasan pun..
sekarang ni kan acik sibuk ngadap
komputer masukkan data..
tak de masa nak bising bising ke
nak tengok tempat lain ke..meja orang lain ke
yang acik tau..ngadap komputer
kat tempat acik je..
tak tau la dia ni.
kalau nak ikutkan dia serba serbi lebih dari acik
tak de sebab nak dengki
acik apa yang ada..
"rupa tiada harta pun kurang"
kata orang dulu2 la.
kena tulis orang dulu2
kalau kata orang tua2..tak kena
sebab acik pun dah tua kan..he he
dia pernah cakap ngan orang lain
dia tak pernah kisah kalau orang lain bergaya
tak pernah nak ikut  atau terasa
tapi kalau acik auranya lain katanya..
dari hari pertama acik masuk 2006 tu
dia dah mula .
siap kata..sandal acik tu mahal
(tak mahal mana pun..tapi  untuk
hilangkan sakit tumit kononya  acik beli jugak)
tak payah pakai baju cantik2
opis dalam hutan
masa tu acik jawab je..
itu je baju yang acik ada
dah masa keje klia
ada uniform..
baju pun tak banyak

ok lah..cukup la acik bebel sikit2 ni
esok acik nak sambung kerja
tak mau dah fikir2 lagi
hentam la labu..
tak pernah terniat atau berniat
nak sakit kan hati dan mata orang lain
Jumpa lagi,In Syaa Allah

28 comments:

  1. Laa... Adoi laie orang tu kek opis tu yoo kak... adehh... Soba yoo la... Ubek ehh dah abeh tu.. Tu yang dio meroyan tu.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Afo laie..azz tahun last dio ni dah nak pencen berapo bulan yo laie..60 tahun umur e tu..tu pun dio tanyo bos kok boleh pencen umo 70..heran akak..akak pun dah tak soba2 nak pencen walau pun bolom sampai umo..dio pulak tak nak pencen

      Delete
  2. Apsal kepoh sangat makhluk Allah tu acik! cilikan je mulut ea tu! khih..khih..khih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sweeti kalau boleh lama dah acik buat hi hi..tapi tu la..fikir malu..kot buat tindakan melulu..tapi heran dia tak pun rasa malu..selamba je m.engamuk..tendang kabinet pecah pintu..tak tau la mana dia dapat tenaga..acik yang muda dari dia pun tak kuat macam tu

      Delete
  3. dugaan kat tempat kerja kan kak,
    lumrah hidup,
    kalau dia melampau sangat,
    akak brainwash jer dia,
    minta maaf cakap, jiwa dia ada problem tu..
    suh dia istighfar banyak2 kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2 dugaan tiha..mungkin sebab Allah nak duga..sebelum pindah..ada dah yang bagi tau..tapi akak nak juga pindah

      Delete
  4. susah kita nak puaskan hati semua org acik.
    Org kata tu - kalau nak tau baiknya kita, tanya kat org yg sayang kita, kalau nak tau buruk/jahatnya kita, tanya kat musuh/org yg nyampah kat kita, kang melambak2 la yg keluar.

    yg penting kita jgn berniat nak cari musuh, kalu org nak bermusuh ngan kita jugak hanya kerana hal2 remeh, silakan jer...betul tak? acik tak rugi satu sen pun dan mereka yg berkenaan pun tak untung juta2. jadi biaq pi la dia..buat jer kerja acik mcm biasa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat tu Q..memang dah jauh merata keburukan kita dia jaja.tapi nasib baik semua tu kawan..bila jumpa peluk kita dan kata..apa la masaalah dia ni..tah habis2 nak kata kau..kata kawan2

      Delete
  5. Replies
    1. Tu la yang acik buat sekarang ni nieda..acik halimunan kan je dia

      Delete
  6. Orang yang jenis macam ni sengaja je cari alasan ...sebenarnya diorang tak yakin dan tak syukur dengan apa yg ada... acik banyakkab sabar ya.. pasti ada jalan yg terbaik utk kisah ni.. paling tak pun, acik kena mengamuk sekali, bg dia takut dan tak berani nak buli acik sesuka hati lagi.m haha.. cadangan tak boleh pakai ke tidak... beruursan dengan ank murid saya, cara tu mmg berkesan, pura2 marah dan lepas tu budak akan ubah la yg tak ok sblm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. AN hi hi..rasa2 boleh oakai cadangan ni..cuma acik belum sanggup nak buat..malu dah tua2 ni..lagi pun..kalau acik mengamuk...nanti orang bercerita..takut2 memalukan suami acik..tu yang acik lebih banyak diam dan melarikan diri

      Delete
  7. Ya la Acik....kalau sy pun....bila dah hari2 ada je org buat perangai dengki tu....kita pun bole hilang sabar kan....part x tahan tu...bila kita diam...dia makin menjadi jàdi....itu yg rasa nak kuarkan angin puting beliung ribut taufan bagai tuh...! Biar org tu rasa cmne....hahaha...

    ReplyDelete
  8. Dia yang mencari 'sakit', biarlah dia tanggung kesakitan itu. Kita hanya boleh mendoakan agar dia segera 'sembuh'...

    ReplyDelete
  9. bertabah yer.... wpon akak kata 'xde rupa, harta pon kurang' namun sy pasti si dia ada sesuatu yg d cemburui pada akak... tentu2 sekali peribadi akak yg hebat, InsyaAllah...

    ReplyDelete
  10. Memang ada jenis manusia yg macam itu Acik. Sebaiknya betullah cara acik tu jangan dilayan dan abaikan aje. Kalau dilayan kita naik meroyan sama. Moa satu hari dia akan insaf dan sedar..

    ReplyDelete
  11. manusia spesis ni..kita wat2 x nmpk je la...makin fikir makin sesak pulak kepala kita ni...
    sabor ye kak

    ReplyDelete
  12. abaikan je Acik. yang penting kita buat kerja kita, mencari rezeki yang Halal.

    ReplyDelete
  13. Takpe Acik..jangan ambik port...biarkan dah perangai dia camtu....bual bila perlu jer....mana yg boleh kita rapat..kita rapatlah..mana yg kena ada zon tu knalah jaga !!

    ReplyDelete
  14. ramai orang sakit jiwa macam ni acik.. lemas kalau nak layankan perangai seko seko.. bertabah ya acik...

    ReplyDelete
  15. erm... mcm2 perangai manusia ni kan Acik...sabor je lah..jangan di layankan sgt.. nti dia penat sndiri, dia stop lah tu...

    ReplyDelete
  16. bkn mudah nk puas hati semua orng acik.. yg penting kita tau apa yg kita buat sudahlah.. selebihnya serahkan pada Allh swt !

    ReplyDelete
  17. sabo je lah acik,kat mana2 ada je org dengki...apa lagi kalau dia nmpk kita lebih dri dia.

    ReplyDelete
  18. ish nape perangai die mcm tu acik...kirenye die dah fitnah acik pada bos la yeak...tak pasal2 bos ingat acik yg ckp macam tu kan...

    acik tak cube ke jumpe dan slow talk ckp ape masalah die sebenarnye ngan acik...ish ish...moga acik tabah yeak cik...takpe acik, beribu kali die buat acik pun acik tetap beruntung sbb acik dpt pahala org mendengki ni acik.....

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Achik

    Memang ada makhluk spesis tu di mana mana opis.

    ReplyDelete
  20. Alahai, Acik! Saya dah tertinggal ketepi. Tak tahu hujung pangkal maka saya pun tak bolehlah mengapi-apikan, ya tak :)

    Takpalah Acik. Dah gitu gaya hidupnya, cemburukan Acik. Kita terima ajelah kekurangan dirinya....moga dibukakan pintu hati untuk bertaubat...kata dah nak pencen dah....senior sangat dah tu :)

    Eh, lama tak datang sini rasanya! Ke Acik yang baru start mengupdate? Hehehe....

    ReplyDelete
  21. salam acik erna ...
    maaf lamaaaa sangattt tak dapat berblog mcm dolu222
    huhuhuhu

    ReplyDelete