Monday, May 2, 2011

MASAK DAN MAKAN..

Assalamualaikum

Hari Sabtu teman adik, hari ahad..keluar lagi lepas tu petang ada mesyuarat adik beradik
hari Isnin..

akak dah tak kemana mana..
pagi selesaikan hal hal yang berkaitan dengan kain,
lipat dan gosok..
dah lepas asar baru mula masak

Jambu ni tak masak he he..apahal la kalau akak gulai jambu ni kan..

 cekodok pisang
 Pengat Ubi
 Goreng Ubi
Gulai ikan masin dan nenas...permintaan anak sedara
mintak tolong masakkan sebab mak sedara suaminya yang sakit nak sangat makan

Ok lah..nak rehat..terasa letih la pulak..
insyaallah jumpa lagi.

74 comments:

  1. ni nak wat tangkap serang ni....dah bersedia????waduh kk Erna.yg akak tayang tu semua dah lama tak dimkn.blek nnt kene masuk list pemakanan ni.hihihihi....selain cekodok tu.selalu gak wat kat cini.bdk2 pun suka

    ReplyDelete
  2. anak2 sy selalu mintak sy masak lauk nenas ikan masin ni kak, licin, sekali adap...

    ReplyDelete
  3. anie,nagoya..ok ok..balik nati masak semua ye..lepaskan rindu ngan masakan sini.
    anie..banayk ke pisang kat jepun tu..sampai anie leh buat cekodok selalu..he he..

    ReplyDelete
  4. annie..akak jarang masak tu..dah anak sedaro mintak masak kan..baru la akak masak..

    ReplyDelete
  5. banyaknya menu akak...
    rajinlah akak ni :)

    ReplyDelete
  6. kalau masak tak makan itu kojo orang berniago hehe....

    ReplyDelete
  7. kasih..sesekali je datang rajin nya tu..

    ReplyDelete
  8. zino..he he iyo e la hai..orang meniago memang tak makan kan..dio jual yo..

    ReplyDelete
  9. salam akak..

    wow bestnye..semua best..nak jugak akak..heheh

    ReplyDelete
  10. gulai ikan masin dan nenas....sedap tuuu kak...

    ReplyDelete
  11. gulai tu yg x menahan tu kak...mmg feveret tu

    ReplyDelete
  12. pisang import kak.jepun mana ada pisang.pisang mkn je.nak wat goreng memang tak sedap...

    ReplyDelete
  13. Dah lama tak masak gulai lemak nenas dan ikan masin tu. Dulu mak selalu juga buat....

    ReplyDelete
  14. ikan masin tu ikan kurau yo kak?
    sodap!

    ReplyDelete
  15. Mak sy gulai ikan koli dgn robung... Sy dah serik nak makan rebung... Mujur adik2 ado balik.. Jadi dorang la yg makan...

    ikan koli tu dorang cokau kek dalam kolam topi dapo ni... hehe...

    ReplyDelete
  16. Kakak jeles betul tengok org rajin masak berbagai. Kalaulah acik erna jiran kakak alangkah bagusnya...

    ReplyDelete
  17. sedapnya kak..tang colek jambu tu bestttt...

    ReplyDelete
  18. cikceria..mai datang sini..kita makan sama2..he he

    ReplyDelete
  19. Adinda Amy..memang sedap..tapi akak tak makan pun..

    ReplyDelete
  20. Ms.lilies..sah2 hari ni kena buat kan..

    ReplyDelete
  21. anie,nagoya..oo ye ke tak pe la..balik nanti makan pisang banyak2ye..

    ReplyDelete
  22. Tie..senang aje tu kan..cuba la mask gulai tu.

    ReplyDelete
  23. kak long..iyo la tu..kurau tak banyak tulang kan..

    ReplyDelete
  24. azz..mak ai..ambik topi dapur yo..sodap tu
    kalau salai lopeh tu masak boh tempoyak..lagi sodap ...

    ReplyDelete
  25. kakzakie..boleh2 mai la kita berjiran..he he

    ReplyDelete
  26. sarah-najwan..jambu tu.akak potong2 lepas tu akak campurkan gula dan garam..sedap..

    ReplyDelete
  27. "kak...jambu air tu try la masak lemak ke apa..ntah2 sedap..heeee,tapi tak pernah dengar la pulak kan..itu jambu madu tu,sedap!...masak lemak nenas ikan masin mmg superb.."

    ReplyDelete
  28. Jarang dapat makan pengat ubi kayu,kalau goreng ada juga buat.

    ReplyDelete
  29. jambu merah tu kesukaan anak2 saya, pantang beli, kejap aje licin

    ReplyDelete
  30. Kak...maaf ye kak..semlm x sempat nak komen....terlambat la pulak...
    Akak...rajinnya akak masak...berderet2 menunya....dah tu masak untuk saudara lagi....kalau kita berjiran kan best kak...akak masak...bagi saya...he.he..saya masak...bagi akak...

    ReplyDelete
  31. alalala kak Erna..semua masakan akak tu memang feberet mokcik... nyum nyummm

    ReplyDelete
  32. Jambu masak gulai kak?? wah 1st time dgr nie..

    baru jek kemarin masak lemak telur itik.. tipikal lauk n9 kan.. permintaan khusus pakwe den kak..

    ReplyDelete
  33. Piasara..he he..jambu masak lomak..ada yang tak berenti gelak akak nanti..

    ReplyDelete
  34. zaitun..ada masa teringin nak makan pengat ubi..tu yang buat sikit tu.

    ReplyDelete
  35. Azi..tak pe azi.. masa sempat azi boleh masuk blog akak..kalau sebok tak pe.
    azi..akak suka...kalau berjiran dengan azi..boleh kita tukar2 juadah kan..
    jadi semua masakan kita boleh makan..

    ReplyDelete
  36. mokcik Azwa..mai le sini makan akak masak kan ye..

    ReplyDelete
  37. iina..he he..saja je cakap..tak pernah dibuat dek orang masak gulai jambu
    memang betul iina..kalau ada kenduri pun tak pernah lupa masak gulai telur itik tu..

    ReplyDelete
  38. mamasyaza..ye ke..jambu tu tak beli pun..ambik kat opis je..

    ReplyDelete
  39. salam malam erna~hai menu itu mengancam selera mommy~heeee..sesekali ku rasa teringin

    ReplyDelete
  40. Kak Erna,
    Suka ehh!!
    Datang kat sini mesti kenyang mata..
    hehehe

    ReplyDelete
  41. mak oii rajinnya melayan kerenah family...:)

    ReplyDelete
  42. Seronoknya kalau ada acara makan2 dan masak2....semua masakan tu menggoda iman...Rajin betul Acik Erna yer...lain kali nak tumpang sekakilah...

    ReplyDelete
  43. kreatifnya masakn jambu tu..
    sya dpt rasakan yg itu teste saya juga..hehe..

    ReplyDelete
  44. salam kak erna

    dah tukar nama nampak :)

    gulai tu yg paling megancam...

    ReplyDelete
  45. Assalam kakErna, baru kelmarin mak saya masak gulai lemak ikan masin dgn nenas, sedap betol kak... sampai hari ini terasa lemak, manis dan masamnya...

    rajin betol kakErna memasak... kalau cenggini mesti anak2 suka kalau hari cuti sbb emaknya boleh masak macam2 kan?


    .

    ReplyDelete
  46. Jambu tu, colek kuah rojak best!
    Cekodok sedap, pengat ubi percaya tak kak Erna, Yati tak pernah makan. Huhu..
    Gulai ikan masin dan nenas husband Yati suka. :D

    ReplyDelete
  47. Gulai nanas dan ikan masin tu feveret tu..terangkat kalau mkn...tk toleh kiri kanan..hehe :)

    ReplyDelete
  48. sodappnyer ubi rebus makk tewww.. ehehe

    ReplyDelete
  49. assalam kak, apa kbr, saya paling suka gulai ikn kering campur nenas tu kak, sedapnya

    ReplyDelete
  50. mommylavender..sesekali kurasa teringin la..yang menyebabkan masak macam2..he he

    ReplyDelete
  51. missgee..sekarang ni..kenyang mata..nanti..datang sini pulak..boleh kenyang perut ye..

    ReplyDelete
  52. jari lentik..nak buat camana..ken la rajin kan..

    ReplyDelete
  53. MP..mai datang sini..boleh acik masakkan..sebut aje..nak makan apa..masakan orang tua je tau..tak leh oder yang moden..tak berapa pandai..he he..

    ReplyDelete
  54. sal..akak suka jambu tu..sejukan dulu lam peti ais..kemudian letak garam dan gula sikit..sedap..sejuk je..

    ReplyDelete
  55. Ati..he he.tukar nama..seiring usia..he he..kadang2 rasa malu pulak yang muda2 tu panggil kak lagi..

    ReplyDelete
  56. salam kembali yatie08..memang nanak2 suka sangat kalau hari cuti..kadang tu siao order..mintak masakkan macam2 resepi..
    seminggu sekali je boleh layan..

    ReplyDelete
  57. salam yati..belum pernah makan pengat ubi?..kalau datang sini akak masak kan..

    ReplyDelete
  58. Maya..memang ramai yang suka gulai ikan masin nenas ni kan..acik boleh masak sesekali je..takut darah tinggi..

    ReplyDelete
  59. en.me memang sah sedapnya..he he.

    ReplyDelete
  60. Assalam rosaliza..alahamdulillah akak siaht..harap rosa pun sihat jugak..

    ReplyDelete
  61. semua sedap kalau acik yg masak..huhu

    ReplyDelete
  62. Aslmkm.
    Hmmm, sedap masak ikan masin dengan nenas tu. Teringin pulak nak makan. Tapi malas nak buat sebab nanti terlebih makan. Esok nak cari kat gerai la! :)

    ReplyDelete
  63. IMANSHAH..kena la rasa dulu..baru boleh kata sedap...he he.

    ReplyDelete
  64. Waalaiukumussalam kak G..
    memang betul kak G..saya pun sebab anak sedara mintak masakkan..kalau tak pu nak makan saya beli je..
    sebab ada ikan masin tu risau jugak..

    ReplyDelete
  65. hai kak.. kite pon suke makan n masak semua2 tu, tapi pengat xpernah wat lagi..syok tu makan petang2..aduh teringin pulak rasanya. :)

    ReplyDelete
  66. cik sakdi..meh la datang rumah acik makan..tak yah masak sendiri..he he..

    ReplyDelete
  67. jambu makan cicah kicap, gula, cili. sedappnyer..

    ReplyDelete
  68. Sdapnye gulai ikan masin tu kak :-)

    ReplyDelete
  69. mak su..tak cicah pun jambu madu tu sedap mak su

    ReplyDelete
  70. Tihara..memang sedap bagi yang suka makan

    ReplyDelete
  71. Assalam Erna caiyang,

    Masa mamawana kecik2 dulu, arwah ibu pernah masak asam pedas jambu air warna merah tu.... heee... Ibu pun memang suka cuba pelbagai resipi baru..

    ReplyDelete
  72. wkmsallam mamawana..
    iye ke..masak asam pedas?..tapi maka akak pun sama..buah rambutan dia buat masak kari..

    ReplyDelete
  73. lama tak makan gulai ikan masin & nenas tu... mabeles...

    ReplyDelete
  74. assalam yong..boleh masak tu..senang aje..

    ReplyDelete