Followers

Sunday, May 8, 2011

DAH DAPAT

 Assalamualaikum

Gambar bawah ni..gula enau
kali ni akak dah dapat beli dan ini lah rupanya
sebelum dibuka bungkusanya
N3 yang dulu.akak tunjuk gambar selepas dah dibuang bungkusannya.
semalam adik akak pi kuala pilah belikan gula ni
banyak jugak dapat beli
sebab nak guna untuk buat dodol nanti.
Alhamdulillah dapat dah.


Gambar ni..saja masukkan..pisang rebus ni
masa dok selangor dulu selalu makan.
rebus pisang..kemudian hancurkan..gaulkan dengan kelapa parut dan gula
kemudian ditekan2 dalam bekas..nak makan
potong ..sedap.
ada namanya ni..tapi akak dah lupa..cara buat ingat.

Dikesempatan ini..akak jugak mengucapkan

SELAMAT HARI IBU 

BUAT SEMUA KAWAN KAWAN 
YANG BERGELAR IBU.

66 comments:

  1. oo..gtu gula enaunyer..lain dgn yg saya sebut dulu tu..

    kuih yg pisang tu pun saya lupa namanya..hehe..tapi biasa mkn jugak..

    ReplyDelete
  2. sarah najwan..itu yang ambik jugak gambar tu..
    dan tayang balik kat sini..biar betul tau caman rupa gula enau ni..he he

    ReplyDelete
  3. Assalam kak erna..ooh di bungkus rupanya gula enau ni..mmg tak pernah tgk la yg berbungkus gini.

    Selamat hari ibu buat akk ya

    ReplyDelete
  4. WAH dah dapat gula tu..alhamdulillah...

    pakai pisang apa tu kak erna..semua pisang boleh guna kee..

    teringin nak buat..

    ReplyDelete
  5. assalam rosaliza..bungkus guna dau kelapa tu.
    selamat hari ibu jugak buat rosa.

    ReplyDelete
  6. fuhhh bila sebut dodol, sedap tu, dah lama tak makan dodol
    anyway selamat hari ibu buat kak erna jugak, jangan marahhh...marahhh ekkk

    ReplyDelete
  7. selamat ari gak kat erna~gula enau dgn gula melaka lain la ek....

    ReplyDelete
  8. sal..alhamdulillah sal..dah dapat..
    semalam pergi beli..ada kawan yang asal kuala pilah tolong hantarkan ketempat yang buat gula tu..

    ReplyDelete
  9. mamasyaza..
    suka makan dodol ye..acik suka makaan dodol yang cair lagi tu..
    insyaallah..21/5 nanti nak kacau dodol..

    ReplyDelete
  10. mommylavender..gula enau dan gula melaka..memang lain..

    ReplyDelete
  11. Pernah nampak gula tu tapi tak beli,biasa beli yang bulat2 nipis.

    Selamat hari ibu buat Erna.

    ReplyDelete
  12. Berapo inggit sobungkus gulo tu kak... Skang ni dah mahal kan... Kek dlm poti ais rumah ni ado 3 bungkus.. Omak amek kek rumah kakak.. Kakak sy solalu boli kalau dio balik Labu..

    Kok buek kolopong sodap ni... hehehe..

    ReplyDelete
  13. Kak Erna,
    Esok2 dah kawen bulih
    try resepi akak yang best2..

    P/s: Selamat Hari IBu

    ReplyDelete
  14. Ooo..kalau gula ni, saya selalu tengok kat rumah mil (NS).
    Kalau kat pantai timur kami guna "nisan"....gula merah(dari nira kelapa).

    Kakkkkkk....selamat hari ibu!!!
    Hugsss

    ReplyDelete
  15. Kak
    lupa pulak nak tanya...
    boleh guna semua pisang keunk buat kuih tu? atau pisang tertentu je :)

    ReplyDelete
  16. Gula enau ni hanya sesuai digunakan utk buat dodol aje ke ? kalau guna utk buat air, boleh tak agaknya? hehe

    ReplyDelete
  17. Erna
    ida pun tk penah tguk gula enau ni..biasa guna gula melaka je.

    ReplyDelete
  18. kuih pisang.. tak ponah jumpo & mkn. ado jakun sikit kehkehkeh!! guna pisang apa kak?? cam senang jek nak buatnya.

    wah! nak ngacau dodol.. bial tu kak? dapat makan dodol cair.. sodap lak ai.. pintal2 kat jari jek.

    ReplyDelete
  19. buek kelepong sodap tu hehe..

    selamat hari ibu..

    ReplyDelete
  20. Oh, camtu rupanya gula enau. Buat dodol? Wah... mesti sedap! :)
    Selamat Hari Ibu, kak Erna!

    ReplyDelete
  21. Salam Akak..
    Selamat menyambut Hari Ibu ye...semoga akak bahagia & gembira selalu.....
    Akak..saya tak pernah makan pisang macam tu...pertama kali tengok ni...sedap tak kak?

    ReplyDelete
  22. Kat Pilah kat sebelah mana beli gula enau tu?

    Biasanya kami singgah beli daging dan ikan salai aje bila lalu Pilah tu.

    Slmt Hari Ibu buat Kak Erna.

    ReplyDelete
  23. lamo tak boli gulau anau. dulu maso abah kakpah duk kampung, dio buek gulau anau. Ori punyo gulau anau...
    kalau boli kek kodai selalu e dicampur ngan gulo kan?

    ReplyDelete
  24. xpenah pon tengok gula enau tu..best ke?

    Selamat hr ibu jg buat kak erna..

    ReplyDelete
  25. wah.. dah dapek gula ea

    boli kek mano tu kak, kalau di kodai kono pilih botul2 takut yg dicampur dgn gula

    skarang dah payah nak jumpa org yg buek gulo anau ni... nira dah takde

    ReplyDelete
  26. loor mokwo ada nampak gulo nih..ingatkan sama cam gula melaka tapi di bungkus exclusive skit..rasa nye harga dia lebih mahal dari gula melaka biasa...nanti nak beli kalau jumpa lah..mokwo suka guna gula nissan dari kelantan..tapi lately rase dia macam terlalu manis lah ...
    selamat men'dodol' ekk!

    ReplyDelete
  27. kak erna..dolu2 wktu kecik2 selalu jumpa yang jenis balut camtu..skang ni agk susuah dah nak jumpa..nak buat dodol?sedapnye kak..

    Selamat Hari Ibu kak..

    ReplyDelete
  28. kak erna....

    selamat hari ibu...
    moga bahagia dan gembira selalu..

    ReplyDelete
  29. My dear Kak erna

    assalamualaikum :)

    SELAMAT HARI IBU
    Moga kan jadi IBU yang TERBAIK

    ReplyDelete
  30. dah dapat gula enau ni, asyik di dapur lah..tak kering tangan agaknya..kalau dekat2 boleh tumpang sepinggan.

    ReplyDelete
  31. pisang rebus tu kak long zar pun suka buat.. kami memang suka makan.. tapi tak lenyek.. makan sebiji sebiji cam gitu..

    ReplyDelete
  32. selamat hari ibu tuk kk Erna.ceria selalu.

    mcm penah mkn pisang tu.tp mcm tak penah mkn?nnt nak tnya mak...

    ReplyDelete
  33. lambek komen laa kak...maap yo..semalam balik kg..peppagi dah bertolak..singgah pasar pagi ahahd kek tg.ipoh....
    malam baru balik...loteh ea lak ai...!

    ReplyDelete
  34. Selamat Hari Ibu kak...dah siap dodol jgn lupa DHL kan hehehehe

    ReplyDelete
  35. first time tgk gula enau kak..hehehe...

    selamat hari ibu, kak..

    ReplyDelete
  36. alaai kak oi...banyaknyo makanan yg sodap-sodap Den nampak dalam blog nie...teringin jugo nak ghasonya...aka tak buek untuk jua ko ?

    ReplyDelete
  37. Salam kakErna, talam pisang tu dimakan begitu saja ke kak tanpa di kukus atau dibakar?
    macam sedap je kan? macam rasa lempeng pun ada ek?

    selamat hari ibu...



    .

    ReplyDelete
  38. Kak gulo enau samokan dengan gulo kabung, gulo melako...maksud Den lobeh kurang kan ..? Den maso kursus dulu,bilo ado pertandingan nanyi, juaranya pasti akan dapek sepotong gulo kabung....sebagai hadiah...sodapnya..masao tu....macam makan coklat lak ghasonyo...

    ReplyDelete
  39. 1st time ati tahu pasai gula tu

    ati suka sgt dodol kak...
    buat ah lebih2 :)

    selamat hari ibu kak erna

    ReplyDelete
  40. dah dapat ya kak...alhamdulillah.

    Lama tak makan dodol...tunggu raya jelah

    ReplyDelete
  41. amboi, nak menggaul dodol ke? buat untuk fa sekali boleh? hehe

    ReplyDelete
  42. nampak sangat senang nak buat pisang lenyek tu tapi nak tanya akak...kena rebus pisang jenis apa ya :)

    ReplyDelete
  43. selamat hari ibu gak wat kak erna ye! muaaahhh!!

    ReplyDelete
  44. Tie tak pernah merasa gula enau ni, tengok pun tak. Kalau gula kabung tu ada laa...

    ReplyDelete
  45. Selamat Hari Ibu Kak...

    Cantik akak buat pisang rebus camtu... lain dari yang lain...heheheh

    ReplyDelete
  46. salam
    inikah gula dari pokok enau...bagai enau dalam belukar,,)

    ReplyDelete
  47. 1st time dgr...gula ni...
    gula ni kt n9 je ke yang ade...
    cam menarik ye acik erna =)

    *folo ur blog =)

    ReplyDelete
  48. gula enau ni kira adik beradik gula melaka la ye...?eh ye ke...?

    ReplyDelete
  49. Salam kak... kemana menghilang.. lama senyap je...semoga akak baik2 sahaja.

    ReplyDelete
  50. sodap tu buat cendol, bubur wangi yo

    kue kelopong...waaakkk rindu nak makan kue tu yg omek buek lah .

    ReplyDelete
  51. ASsalamulaikum my dear Sis..

    Singgah ke sini...bertanya khabar??
    Tetiba jee rasa akak lama menghilang niii...MOga akak sihat2 di sana yaaa!!!dan moga segalanya baik2 belaka....
    miss U..:):)

    ReplyDelete
  52. Sallam Kak Erna,

    Selamat Hari Ibu,
    Rasanya belum terlambat,
    kerana ibu perlu dihargai setiap
    masa dan ketika,

    Gula enau tu sama dengan gula
    kabung di Pahang ke.

    ReplyDelete
  53. Assalam,

    Gula enau sama tak dgn gula kabung, gula nira, gula merah.... sodap buat kueh guno gulo nih.

    ReplyDelete
  54. Aslmkm.
    Kira ini menyenangkan hati Erna juga kan?
    Jika ingin meluahkan apa yang Erna bayangkan, cerita saja melalui e-mail kepada Kak G atau pun post komen yang tidak mahu dipublish ya.
    Take care.

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum Acik Erna,

    Kakak datang sebab dah rindu Acik. Moga sihat sejahtera hendaknya.

    Ingatan dari kakak....

    ReplyDelete
  56. kak erna...lamanya x nmpk akk..akk sihat ke, sibuk ngan urusan kenduri ke kak

    ReplyDelete
  57. mak mertua biasa guna gula kabung. gula kabung lain sikit bungkusannya.

    pokok enau tu macam pokok rumbia ke kak ?

    ReplyDelete
  58. salam kak erna,

    sihat ke...

    sibuk ke

    ReplyDelete
  59. salam kak erna...

    lama tak update? Bz ya kak?

    ReplyDelete
  60. kak.. nk belajar buat kuih ngan akak la!.. huhuhuhu...

    ReplyDelete
  61. Assalammualaikum kak...walaupun lewat nk ucapkan juga selamat hari ibu buat akak. gula tu 1st time saya tgk kak...sedap tu buat dodol tu...dan pisang tu pun tak pernah mkn lagi ..btw tq sharing kak.

    ReplyDelete
  62. kak.. osah sibuk bona ni.. lamo dah tak mencoret

    sibuk dapat adik ipar ..kan kak

    ReplyDelete
  63. tak pernah tengok la nie macam best ajer

    ReplyDelete