Followers

Friday, May 6, 2011

GULAI BETIK+AYAM

Assalamualaikum.

Rasanya ramai yang tak pernah makan ni
tapi..akak suka..
balik kerja petang tadi
bila nampak betik tua ni..
teringin pulak nak masak gulai betik
dah siap masak dan dah siap makan gulai betik


guna betik yang dah berwarna merah tu.
bukan yang masih lagi putih.
campurkan ayam bahagian tulang2 tu..leher ke kepak ke.
letak serai 3 batang.
buat pekat2 
sedap..
tak perlu nasi..makan lauk aje..

Arwah mak akak paling suka masak betik ni
masa arwah ada..selalu jugak akak masak
lepas tu bawak balik kampung
makan sama2.

Sekarang ni..akak masak jugak 
makan le dengan suami, anak2 dan adik akak.


54 comments:

  1. kak...
    sya baru belajar masak gulai betik mengkal tu balik kampung cuti hari pekerja hari tu, ayah yg ajar cara masak eh
    rupaeh kono guna santan banyak ....sodap wangi je ;p

    ReplyDelete
  2. mommy memang tak pernah makan gulai betik+ayam....mommy cume pernah buat n makan betik mengkal masak air campur dengan pucuk asin.~mommy nak try la

    ReplyDelete
  3. tak penah mkn lg gulai betik ni...

    ReplyDelete
  4. Kak Erna,
    Kalo kat Sabah biasa masak
    Gulai betik yang masih putih..
    Sedap ehh...
    Kalo yang dah merah tue tak
    sempat wat gulai coz kita
    dah sambar wat rojak kisap..
    hehehehe

    ReplyDelete
  5. kak....
    lama nyer tak makan gulai betik... huhuhu!!! ayam tu bagi empuk2.. berderai jek tinggal tulang.. fuh! sodap lak ai....

    ReplyDelete
  6. kak,teringat kaklong gulai botik campo korang..mang ai..sodap nk mampuih!

    ReplyDelete
  7. Sodap ni kak...

    Omak sy selalu masak dgn ikan bilih yoo.. Itupun dah sodap dr masakan chef hotel dah tu.... hehe...

    sape yg tak pernah makan memang rugi laa... haha...

    ReplyDelete
  8. kak, kebetulan, tadi sy mencari2 buah betik, nak buat lauk makan malam, tapi tak jumpa....tgk2 ni akk lak masak....lauk kegemaran kami sekeluarga...

    ReplyDelete
  9. kak.. bak kato kak long.. sodap nak mampuih


    goma yo buek tu, sokgi nak buek gak lah, botik mongkal ada ateh pokok tu campur ikan masin kurau

    ReplyDelete
  10. Akak..
    Akak masak gulai lemak ke Gulai biasa tu...kalau kat Kedah...kitaorang masak Gulai biasa aje....tapiiii..memang sedapkan kak...ada sorang kawan ofis tu suka sangat Gulai betik dengan ayam ni....rajin akak..penat balik keja..masak lagi...patut abang sayangggg..he..he..

    ReplyDelete
  11. sya..sya pun dah belajar ye..
    memang santan kena banyak..pekat dan serai pun banayak..baru sedap gulai betik ni kan sya..

    ReplyDelete
  12. mommylavendernnmemang boleh try..santan kena pekat dan seri banyak..memang sedap..bau pun wangi je..

    ReplyDelete
  13. Adinda..tak pernah ye..kalau dekat akak bagi rasa..

    ReplyDelete
  14. missgee..he he..ye la..kalau dah mula merah tu dah manis pun..memang sedap..

    ReplyDelete
  15. kak ngah..memang sodap..tu yang bilo nampak botik..terus masak tu..teringin nak makan..

    ReplyDelete
  16. kak long..osah sodap e kok campur korang tu..he he..
    akak lom ponah masak ngan korang..
    campur ngan ayam atau ikan bilis yo..

    ReplyDelete
  17. azz..kalau omak yang masak..memang kalah mano2 masakan hotel pun..he he..untung azz..

    ReplyDelete
  18. tak pernah makan gulai betik.. ni esok tak tahu nak masak apa.. ikan keli ada tu.. buat gulai tempoyak pun best jugak

    ReplyDelete
  19. ni kegomaran abah kakpah ni. anak2 kakpah pun suko makan. kpah selalu buh ikan bilih yo.

    sodap...

    ReplyDelete
  20. rasa penah makan.tp skrg dah lama tak mkn.aduh...lapo terus perut ni tgk pepagi ni....dah dpt bygkan rasanya.hihihihi....

    ReplyDelete
  21. annie..samo la kito anie..suko gulai botik..tapi kalau kek rumah akak ni..diratah he yo dek budak2 ni termasuk omak budak he he..

    ReplyDelete
  22. ibuintan..campur ikan masin kurau..sodap tu..
    akak lom ponah lagi buek campur ikan masin..

    ReplyDelete
  23. Azi..akak buat masak lomak cili api..
    rajin tu..sebab nak sangat makan tu azi..he he..
    cuba la azi buat masak lemak cili api pulak..letak serai lebih sikit..wangi je bau dia..

    ReplyDelete
  24. zar..tak pernah makan ye..
    ikan keli salai masak tempoyak memang sedap zar..

    ReplyDelete
  25. kak pah...tu la kan.arwah omak dulu pun suko..
    saya suko lotak ayam tu..manih lagi jadi e dari lotak ikan bilih tu kak pah.

    ReplyDelete
  26. anie,nagoya..mai balik sini..boleh makan gulai betik..he he.

    ReplyDelete
  27. lamo e tak ngaso gulai kepayo ni....tegaso maneh2 e tu hehe

    ReplyDelete
  28. zino..tu la sobab e tu..somalam raso nak makan terus buek yo..

    ReplyDelete
  29. xpenah makan kak..
    betik ni makan sb buah aje..

    hubby saya suka..beli potong2 msuk peti ais..waaa..sedap kak..

    kalu dimasak..xtau la rasa guaner..

    ReplyDelete
  30. Kakak belum pernah lagi makan gulai betik. Mesti sedap. Kena agak-agak sendirilah resepinya...:)

    ReplyDelete
  31. Belum pernah makan lagi nanti nak cuba masak.

    ReplyDelete
  32. lain nya. pakai betik masak ye kak?

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum ERNA..
    WALAU baru sesekali dpt makan masakan ini..tpi saya tahu memang sedap dan berselera kan..tpi payah pula nak cari betik...

    erna tak lupa nak ucapkan....

    SELAMAT HARI IBU..MOGA SIHAT DAN BAHAGIA BERSAMA KELUARGA DAN DIRAHMATI ALLAH SELALU HENDAKNYA..AMEEN

    ReplyDelete
  34. arwah onyang & arwah opah pun dulu selalu masak mcm ni.. la ni jrg dah nampak org masak ni..

    ReplyDelete
  35. Aslmkm.
    Hmmm, sedap!
    Kak G pernah makan masa kecil2 dulu, waktu balik ke kampung Wan di Air Mawang, Johol.
    Kak G memang suka gulai masak lomak NS. Tapi kalau sendiri, Kak G memang amat jarang buat ... sebab sendiri kena habiskan! :)

    ReplyDelete
  36. assalam kak saya pun tak pernah makan gulai betik gini..sedap ek kak, kalo msk lemak putih tu ada lah mkn . yang campur ayam tak pernag cuba pulak

    ReplyDelete
  37. sy suka gulai betik!
    dah lama xmakan teringin pula bila tgknya..

    ReplyDelete
  38. sarah-najwan..rasa manis aje gulai betik ni..kalau masak sebiji kat rumah ni..kejap aje licin

    ReplyDelete
  39. kakzakie..cuba la masak..sebiji betik tu..dah buang kulit..cincang.
    1 biji kelapa..ambik santanya .perah 3 kali dengan air sikit je.
    12-15 biji cili api..1 inci kunyit hidup tumbuk.
    5-6 ketul ayam..bahagian tulang.
    serai 3 batang..
    itu je la..bahan2nya..

    ReplyDelete
  40. zaitun..bole cuba..cuma kalau masak ni..tak jadi lauk..meratah aje ..

    ReplyDelete
  41. GB..betik yang mengkal..betik masak dah lembik..

    ReplyDelete
  42. sal..terima kasih sal..selamat hari ibu jugak buat sal.

    ReplyDelete
  43. assalam yong..bila teringin nak makan..cari jugak betik dan masak sendiri..

    ReplyDelete
  44. wkmsallam kak G..memang sedap kak G..
    nasib baik jugak..dirumah ni semua suka..tu yang saya boleh masak..

    ReplyDelete
  45. assalam rosaliza..belum pernah makan ye..cuba masak..tengok boleh terima ke tidak..

    ReplyDelete
  46. hamizah..pandai ke makan gulai betik ni..

    ReplyDelete
  47. otai-otai didapur je boleh masak betik ni...macam mak saya...;p

    ReplyDelete
  48. sukee sangat gulai betik nih..dah lama x makan..mmg nostalgia menu masa kecik2 dulu..hehe..
    tmbh nostalgia kalau ngan udang galah..aduhh terliurnya..

    ReplyDelete
  49. sham..memang betul tu..entah2 acik ni pun lebih kurang sama umur ngan mak sham..

    ReplyDelete
  50. Hasue..boleh buat sendiri ni kan.
    sesekali tu cuba buat dan makan..memang sedap..
    cerita udang galah lagi ni..he he..
    akak baru belu udang..tapi bukan udang galah..

    ReplyDelete
  51. asslmkm....singgah sebentar ye kak...amboi2 sedapnyer..blh cuba nie.....heeheheheh

    ReplyDelete