Tuesday, March 17, 2015

PAJERI TERUNG????

Assalamualaikum

Hari minggu baru ni
tiba tiba..hero sulung cakap
mak nanti buat pajeri terung ye
Allah hai..anak...anak..
maknya ni makan pajeri terung pun tak pernah
apa lagi nak masak,
anak punya pasal..tanya jugak la cik google
ikut sebiji2 resepi tu..
tak tau lah apa rasanya..jadi ke tidak
tak tanya pun yang makan
masa anak2 makan tak berani nak dekat
tak makan sama pun..
seriau..takut2 nanti dikata rasa sambal terung je
tapi tengok2 habis jugak.
tapi acik confirm bukan rasa pajeri
sebab yang makan senyap je hi hi
anak acik kan acik tau la
kalau sedap memang terus cakap je..
kot makan senyap je..
sah sah la rasa sambal terung je
kot ada kawan2..anak2..adik kakak
yang dah pernah buat dan sedap
share la ngan acik ye
resepi pajeri terung tu.
nanti acik cuba buatkan lagi 
untuk hero acik 
tah mana dia makan pajeri terung 
tu tak tau lah
kalau nak kata makan kenduri 
rumah mak sedara dia tu
tu bukan pajeri..tapi masak taucu terung.
acik pun tak tanya..
tapi acik bagi tau juga.
acik tak pernah buat dan rasa pun tak tau.
acik bukan tak makan terung...
cuma tak pernah makan pajeri terung.

22 comments:

  1. Saya sukaaaaa sangat pajeri terung. Tapi samo lah kak, tak pornah masak. Sumo eh omak yang masak. Tapi kok minta resepi kek omak...memang tak pornah jadi...hahahaha. So, sey pun kono google lah gak jawab eh....

    ReplyDelete
  2. Saya pun tak pandai buat pajeri terung acik... pernah try buat, tapi jadi kari terung... bila teringin2 tu saya beli je dari kedai. Jadi maaplah, tak dapat saya nak beri resipi.

    ReplyDelete
  3. saya lagi suka pejeri nanas...biasa kalau Mak masak apa pun jadi Acik.sebab u olls masak dengan penuh kasih sayang. ;)

    ReplyDelete
  4. ye laa pajeri nenas slalu gak dgr / mkn tp pajeri terung??? ;-)

    ReplyDelete
  5. ohh peberet sy pajeri terung, sy suka pajeri terung.tp smp sekarang tak pandai buat pajeri tau acik.byk kali juga Cuba buat tapi tak menepati rasa yg Sedap,terus malas nak buat!hehe..

    ReplyDelete
  6. Lauk feveret hubby sy ni cik..mkn dgn nasi panas dan ikan masin mmg berselera le dia mkn...msk mcm wat pajeri nenas gak gunskan kerisek dan last sekali masukkan sikit gula kuah keringkan sampai pekat...hubby sy suka terung tu lembik sikit..ikut citarasa msg2 sy belajar dgn mak mertua sy msk pajeri terung ni.

    ReplyDelete
  7. Alahai.. saya pun xtahu macam mana nk bantu Acik.. xreti juga masak pajeri tu.. kitq kalau anak mintak mesti nak usahakan buat juga kan. Moga acik jumpa resepi yg sedap ya..

    ReplyDelete
  8. KNOR SUKA SGT PAJERI TERUNG..
    KENA DGN NASI PANAS...APA2 JENIS KLU MSK TERUNG....MASYAALLAH .

    ReplyDelete
  9. JGN LUPA LETAK KERISIK ACIK...PROSESNYA MCM MSK KARI JUGA...PEKAT2 GITU...

    ReplyDelete
  10. sedap tuh pajeri terung tuh acik, resepi dia senang n rasa dia ala2 mcm kite mkn pajeri nenas tuh... akan ada rasa manis2 skit n pedas2... boh kerisik yg bg sedap tuh acik...

    ReplyDelete
  11. kalau kat Johor ni biasa kenduri kendara ada je pajeri terung ni acik...saya ni pandai taklah sangat cuma boleh lah buat bila belajar dgn makcik jiran sebelah yg mahir buat pajeri ni ...sedap sangat bila dia masak tapi bila buat sendiri rasa biasa2 je....huhuuu.
    ialah acik prosesnya macam masak kari tapi pekat dan tambah kerisik dan gula ...manis2 gitu.

    ReplyDelete
  12. Feberet ni... Masak untuk keluarga sendiri bolehlah. Macam kata kawan2 masukkan kerisik dan gula tapi rencahnya saya gunakan udang kering.

    ReplyDelete
  13. wah Acik bikin air lior nekcik leleh..peberet tuh..mmg kalau kat luarusah dapat yang menepati citarasa..kena buat sendiri..baru rasa manisnya..lemaknya..ntah nekcik ni resipi belasah jer...lupa nak mnyukat..yg pasti ada kerisek..udang kering..gula merah ..serbuk kari..jadilah tu

    ReplyDelete
  14. Sham pun tak ponah makan pajeri toghung. Setakat pajeri noneh tu.. ado la jugak.

    ReplyDelete
  15. demi anak seorg ibu sanggup lakukan apa saja.....mestisedap la tu acik...airtangan ibu.

    ReplyDelete
  16. Bab ni Acik tolonglah jangan tanya kat saya. Ada nanti dapat salah resepi. Yang saya tahu pajeri nenas je. Ahah, itu saya sukalah tapi tak pernah buat pun Acik. Kalau nak, main roger kakak je cakap nak pajeri nenas nanti kakak buatkan. Saya ni tak makan sayurkan, terung lagilah...tak pernah rasa tau nama aje!

    ReplyDelete
  17. pajeri terung samala dgn resepi pajeri nanas nak buatnya. tapi mesti ada kerisek utk pekatkannya, gula merah, serbuk kari dan udang kering.
    yg lain2 boleh letak kayu manis ...makan dgn telur masin ...perghh sedap.

    ReplyDelete
  18. Mieza suka pajeri nenas.. Tapi tak pernah buat gak.. Haha! Tau makan je.. Sebab nak masak hubby lak tak suka.. Jadi sampai ke sudahla tak tau apa resepi sebenar nak buat pajeri ni.. Huhu..
    RosmizaAli.Com™

    ReplyDelete
  19. AE okje suka sangat pajeri terung ni tau. Dia adik beradik dgn pajeri nenas jerkan..... Manis manis gitu. Makan dgn ikan masin sedapnyaaa AE ...
    Okje pernah gak buat tp rasa dia tetap tak sama dgn orang masaklah AE...huhu

    ReplyDelete
  20. sedap...lama tak makan teringin pula :)

    ReplyDelete
  21. ngidam nmpknya anak achik tu.. hehee

    ReplyDelete