Monday, February 9, 2015

MELAYAN ANAK TEKAK

Assalamualaikum
hari Sabtu Ahad melayan tekak
anak anak..hero bongsu yang lebihnya
nak makan badak berendam
dah buat kan..
kemudian nak lepat dah jugak
nak buah melaka pulak
sepeket tepung pulut acik buat
pun licin..rezeki anak sedara juga
semua nya suka makan kan
teringat kata kata kawan acik masa keje KLIA
"kau ni suka sangat buat kuih lama2
nanti bila bila anak2 kau dah kawen
susah isteri dia..budak2 muda sekarang bukan
pandai buat kuih kuih ni"
masa tu acik diam kan je..
anak2 acik pun sekolah lagi.
semalam masa buat kuih2 tu
acik bercerita la dengan hero bongsu
apa yang kawan acik cakap
dia boleh kata
tak pe la..nanti emi la yang buat
emi kan dah selalu tengok mak buat.
amboi jang kemain lagi
belajar dulu sampai habis ye.

ok lah..jumpa lagi,Insyaa Allah


21 comments:

  1. Assalam acik..kuih2 lama ni mmg menggamit nostalgia..sedapnya pulak lain macam.Kena perturunkan ilmu ni kat anak menantu la tu acik hehehe

    ReplyDelete
  2. sedapnyer... anak2 akak pun selera kuih2 lama... dana pun sama, kuih2 zmn skrg nih kadang mcm tak best kuih lama jgk yg inn, yg sesuai ngn tekak walaupun tak reti sgt bt

    ReplyDelete
  3. kuih lama tetap di hati. sama la kita, cuma anak2 kita kureng sikit kecuali buah melaka yg menjadi pujaan

    ReplyDelete
  4. hehee..bagus jugak Emi ni, ada hati nak buat kalau2 bakal isteri tak pandai buat.

    kalau buah melaka tu, saya pandailah kak. yg lepat, badak berendam mmg tak reti lah. :D

    ReplyDelete
  5. sedapnyaaaa badak berendam tuu. lama dah tak makan. terliur pulak tengok:)

    ReplyDelete
  6. Betullah adik cakap tu acik
    Kalau isterinya kelak tak pandai adik yg tolong buat sebab dah selalu nampak maknya buat. Untunglah isteri adik:)

    ReplyDelete
  7. saya nampak kuih tu penuh dgn kasih sayang seorang ibu :)

    ReplyDelete
  8. KY pun suka mkn kueh lama..nak buatnya pun senang. Tangan jer yg tak menang..hihi

    ReplyDelete
  9. dapat mak mertua macam acik yang pandai buat kuih dan memasak bagai ,menantu boleh belajar ....tak perlulah emi yang buat nanti.

    ReplyDelete
  10. Terliur tengok badan berendam tu acik erna.. :D

    ReplyDelete
  11. Wah kak, tak lamo laie dah buleh tambah menantu jawab eh ni...hehehehe. Sey pun tak pandai kak. Kok nak gak makan..poiela merantau cari...hahahaha

    ReplyDelete
  12. Kemain anak teruna dah ada calon isteri ke?kuih2 lama ni makin ditelan zaman acik,baguslah klu anak minat, nti boleh turunkan ke cucu cicit..

    ReplyDelete
  13. Acik gi lah turunkan ilmu buat badak berendam tu kat Emi..hahaha

    ReplyDelete
  14. Untunglah siapa dapat mak yang rajin buat kuih2 lama. Saya suka makan tapi malas buat.

    Tentu anak2 Erna dah pakar sebab selalu tengok mak diaorang buat.

    ReplyDelete
  15. zmn sekrg ni semua kat hujung jari . wpun x pernah buat tapi demi mak mentua , boleh je belajar dr google ... heeeee

    ReplyDelete
  16. Amboi .....jangan biarkan tu AE.... kang naik lemak kang bini dia hihi....
    Tp okje pun lebih suka kuih kuih tradisional ni AE....kuih moden muaklah

    ReplyDelete
  17. Jawapan Emi tu sweet sangat tahu Acik. Sebab kalau lelaki poyo akan jawab, "Nanti Emi akan suruh isteri emi belajar buat kuih tu dengan mak", tapi Emi nampaknya sungguh gentleman. Betul tak? Untung la isteri dia.

    ReplyDelete
  18. sm mcm mama sy suka buat kuih lama2 kuih moden dia x pandang pun ;-)

    ReplyDelete
  19. Saya pun tak lepaslah Acik nak buat kuih lama ni. Nasib baiklah HD tu tak berapa suka kuih-muih. Yang dikenalinya 'karipap' jer :) Kalau sesekali teringin, memang saya kena pergi membelilah. Sekarang ni sebenarnya kalau rajin, boleh aje google resepi cara mana nak buat. Masalah dengan saya ni, tak rajin. Hahaha!

    ReplyDelete