Thursday, July 17, 2014

DAH MULA BUAT BISKUT RAYA?


Assalamualaikum
dah Ramadhan ke 19 hari ni
teringat masa dulu dulu
masa acik muda sikit
waktu ni dah mula buat biskut raya
seronok rasanya..puas
bak kata anak acik kalau tak buat kuih sendiri
tak rasa nak raya.
itu dulu..boleh la cakap ye anak2
sekarang kena terima kenyataan
anak2 dah besar..
maknanya mak dah tua..dah tak larat
nak duduk lama lama.
itu pun masih lagi bang ngah cakap
kita buat sikit..beli sikit la mak katanya
tahun lepas acik ikutkan jugak..
bancuh adunan..dan siap terap
bangah ngan abang bakar dan simpan dalam bekas
tahun ni rasanya makin tak larat
semalam bercuti pi cari biskut raya pun
petang dah nak pitam
sampai malam pening..pusing
kesian jugak ngan anak2 tapi
nak buat camana kan
anak anak acik dah biasa
dari acik mula kawen
memang tak pernah beli kuih
setiap tahun buat.
kalau acik dah ada menantu senang kot
biar menantu yang buat biskut raya.
masa acik mula jadi menantu orang
memang acik yang buatkan kuih raya
mak mertua acik..setiap tahun.
tapi tak lama sebenarnya
acik kawen tahun 1982
tahun 1984..kedua dua mertua acik dah tak de.
macam mana anak2 dan adik2..kawan2
dah mula buat biskut raya?
oklah jumpa lagi,In syaa allah.

34 comments:

  1. dah buat acik. kalau nak harap yg beli berapa sangat yg dapat. biskut mazola faberet anak2. nampaknya dah setengah balang. nak buat mcm mana itu yg dia suka

    ReplyDelete
  2. ZAMAN SKOLAH JE BUAT KUIH RAYA
    DAH KERJA, DAH BERANAK PINAK
    BELI JELAH

    ReplyDelete
  3. saya tahun ni macam lemau jer Acik Erna ..
    Beli tidak..
    Buat sendiri pun tidak..
    Bila lah nak rajin ni huhuhu

    ReplyDelete
  4. sejak kawen ni angah tak pernah buat kuih raya, main order je...

    ReplyDelete
  5. Buat da Acik...sikit2 je...mana yg sempat je...):

    ReplyDelete
  6. saya biskut raya main tunjuk2 jew

    ReplyDelete
  7. Acik, sy rs sayu lak bc entry acik ni.....thn ni sy x start lg bt biskut tp org dah suh nak order. Sy tak berani nak amek sbb anak msh kck...tkot x dan.

    ReplyDelete
  8. nak buat tapi takde assistant..huhu.tak nak susahkan Mak tapi adik-adik dok kat asrama plak.
    p/s: alasan je, Mak dulu buat sorang-sorang je..hehe

    ReplyDelete
  9. buat ank acik..
    acik dah minta menantu ni..hih..
    alah nti dekt2 raya tunggu sal sekut raya kalau ada..
    eh, tp acik.. dekt dah ni..kn hbis plk.

    ReplyDelete
  10. akak main tunjuk2 jer..tak larat nak buat dah..

    ReplyDelete
  11. Acik samalah Aina ni memang la dok buat sendiri ja biskut tapi kadang2 bila kawan2 dok promo tu beli le sebalang dua. Tolong kawan.

    Aina dah 2-3 jenis lah siap curi2 masa tu pun nak buat. Letih mana taknya sejenis kuih 6-7 balang.

    ReplyDelete
  12. dah nak habis pun..kuih raya tak sempat nak beraya achik..

    ReplyDelete
  13. belum lagi acik, pembantu pun tak ada seorang ni, adik sibuk dengan PT3..Acik jaga kesihatan ye,jangan memaksa diri,keadaan cuaca pun agak tidak sihat ketika ini.. :)

    ReplyDelete
  14. Acik...sey tak ponah laie buek kuih rayo sendiri.... sumo eh main boli yo Cik.. sian sey kan. Sibuk ateh jalan rayo yo....ke hulu kehilir. Tak dapek nak baking apo2...

    ReplyDelete
  15. Sekarang ni acik janji ada duit apa pun boleh dpt. Harga pun dah mampu beli, senang kata beli ajelah. Kakak pun ingat buat sikit aje tapi lain nak beli aje..

    ReplyDelete
  16. kak... sy ni cekodok pon x reti buat... mujur x jd menantu akak he3

    ReplyDelete
  17. Samalah kita Acik..dulu2 masa muda rajin juga buat biskut raya, sekarang ni dah malas sangat, pakai tunjuk je sekarang acik, macam-macam adaaa..hihi.

    ReplyDelete
  18. Salam kak..
    sy pun dah tak larak nak buat kuih raya.. dok tempah dr member2 jer lah..hehe.. balik kerja dah penat.. weekend plak nak jugak berehat...:)

    ReplyDelete
  19. Dulu raya keterujaan nak raya memang lain macamkan, Acik. Tak sama langsung macam sekarang. Bila dah tua ni, dah kurang excited nak sambut raya. Kalau boleh nak pakai baju kelawar je masa raya pertama. Tak dapat duduk di sofa pun kalau kat rumah mak tu, asyik dok basuh pinggan kat dapur. Orang datang bertali arus sampai malam. Saya dah lama pencen buat biskut, lepas jadi isteri orang :) Boleh gitu ek, Acik... Nasib baik mak mentua jauh, kalau tidak memang kena sound kawkaw. Hehehe.

    ReplyDelete
  20. Nampaknya saya pun mungkin tak berpeluang nak buat kuih raya. Masih menjadi eskot hubby bila pergi out station.

    ReplyDelete
  21. Sham mmg skima kuih order saja.
    Tak pandai buat kuih tapi pandai buat sepah..

    ReplyDelete
  22. betul tu acik. bila buat sndiri lain suasana dan rasanya..
    in shaa Allah x lma lgi mnntu acik buatkn utk acik pulak..
    ;)

    ReplyDelete
  23. tahun ni takde mood nak buat kuih raya
    kuih tunjuk je la kita nampaknya

    ReplyDelete
  24. Tulah AE dah keluarkan butter tu ...nak buatnya entah bila...buat sorang sorang mcm tak bestlah AE...

    ReplyDelete
  25. anak2pun dah bising tanya bila nak buat kuih raya.. ingat hujung mingguni ler yang ada masanyer... Insyaallah...

    ReplyDelete
  26. zaman dulu tak ramai org jual kueh rayakan. jadi berlumba2 tukar resepi dan nak buat sendiri. sekarang ni selain dah berusia malas nak buat..kueh pulak melambak di pasaran..jadi tunjuk jer senangkan..:)

    ReplyDelete
  27. sekarang semuanya main tunjuk2..
    lya mmg x larat la nak buat.. x sihat sepenuhnya

    ReplyDelete
  28. Tahun ni bunda tak buat biskut raya...anak2 order je kat ofis...

    ReplyDelete
  29. Salam kenal..wanie pun xbuat kuih raya juga..biasa tempah dan beli tunjuk je..heh
    done follow sini..
    jom follow me back.. :)

    ReplyDelete
  30. saya tak buat kak kuih raya kak
    sebab dah terbiasa buat dengan arwah mak
    biasanya buat rempeyek, kerepek dan biskut simple2 macam sarang semut dan cornflakes
    tapi mak dah takde,
    tahun ni saya raya apa yang ada
    dan saya harap raya pertama tu nanti berlalu dengan pantas..

    ReplyDelete
  31. Baru buat dua jenis je acik...payah ada budak kecik kat rumah..ni..:-)

    ReplyDelete
  32. Seronok sebenarnya buat biskut raya sendiri kan akak.

    ReplyDelete