Tuesday, July 1, 2014

ALAHAI ANAK OMAK

Assalamualaikum
Selamat menjalani ibadah puasa
untuk semua..
acik dah puas termenung dah meh acik
cerita sikit
ni la hero bongsu acik hantar gambar botol air mineral yang dah kosong
dulu masa dok asrama sekolah
seminggu 2 kali acik pi hantar air..tak beli air mineral
air tapis dirumah je acik tadah banyak2.

dia kongsi pulak gambar..dah habis minggu orientasi
baru basuh baju..katanya
semua di penyidai tu baju dia sorang
aduhai..seminggu baru basuh..
tahan ke bau dia..hi hi
lepas tu..dapat sms..mak..cafe tutup
Aimi lapo..
acik lah bagi tau..pi la kedai kat depan..
tempat kita makan tu
hantar gambar lagi..kedai semua tutup
yang ada nasi arab je.
nanti kalau cafe tak buka
Aimi nak makan apa sahur..
alahai..anak manjo omak..
acik pun bagi tau la dia..
janji sahur makan biskut ke roti je ye..
mana la omak tak menung.

sebelum imsak..hantar gambar
cafe buka la mak
dapat sahur katanya.
kemudian..petang pulak..mak cafe tak buka
kedai tak buka..
ha..nasib baik pandai..
dia jalan kaki pi masjid..berbuka di Masjid
Alhamdulillah..
dulu bang ngah pandai sikit
dia buka di masjid pun..balik raya
baru cerita dengan mak.
bila adik ni..setiap kali report
memang acik tak lalu nak makan.
buat kuih pun malas..
bang ngah dah komplen..sebab
adik tak de dirumah..semua orang tak merasa katanya
dulu dok asrama dekat..acik buat kuih petang2 boleh hantar kan.
itu je acik nak kongsi..nak lapang kan dada acik ni
sekarang ni dah ok sikit dah..
dah mula pandai berdikari
fikir sendiri..
oklah..jumpa lagi,In syaa allah

20 comments:

  1. aduhai,samalah dengan ana acik, anak kat UiTM pertama kali berjauhan dibulan Ramadan ni, nak masak teringat kat dia dgn makanan kesukaannya..semoga mereka dipermudahkan disana jua..amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin..semoga dipermudah urusan anak2 kita

      Delete
  2. Hehe..biasalah tu acik.saya dulu masa first time masuk U rajin jugak call Mak hari-hari, saja nak ngada-ngada, padahal OK je survival.rindu kot tak biasa berjauhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi..abang nya tak macam tu sal..yang bongsu ni je

      Delete
  3. anak perempuan saya wasap..jumaat ni berbuka puasa dgn Agung dan Permaisuri..kat MSU..:)

    tiap hari tanya..mak masak apa..makanan kat sana mahal la..

    ReplyDelete
  4. Alahai..sian pulak kat Aimy di kejauhan tu kan..manalah maknya lalu nak makan lebih2 kalau anak yang jauh di mata makan serba sederhana je kan. Tak lama lagi harapnya Aimy makin membiasakan dirilah ya.

    ReplyDelete
  5. alahai anak manja omak ni..biasalah tu sementara nak biasakan diri kot acik..nti pandai la tu nak hidup.dh besar kan.hehe

    hati mak kan..mmg la risau..:)

    ReplyDelete
  6. Kak, kalau kek Batu Pahat tu, nasi arab memang pemes.. Donga cito takdo la mahal bona dohhh.. Anak buah sey duo orang dah keluar dari U tu.. Masing2 dah abeh bolajar dah..

    ReplyDelete
  7. Penangan anak bongsu duduk berasingan. Si omak yang gundah gulana. Alahai...

    ReplyDelete
  8. heheheheh adik2... sikit2 nk ngadu yek, maklum dh biasa di manja, yg mak nyer mule lah tak lalu mkn, tak lalu itu ini... dana paham acik, walaupun takde anak beso2 tp adik2 kadang perangai gitu, tp kami adik beradik mmg kene belajar berdikari sbb kami bkn org senang n mak abah bkn jenis yg rajin nk ke sana sini...

    hrpnyer adik makin berdikari pose2 nih, nnti acik ujung2 minggu belikan stok biskut n minuman 3in1 kt dia... bt bekal sahur n berbuka

    ReplyDelete
  9. anak bongsu memang camtu. nmpk mcm boleh berdikari..tapi omak juga yang jadi sandarannya..hehe

    ReplyDelete
  10. Hehehehhe.....pertama kali berjauhan yo Cik. Bagi thrill sikit Acik...hehehehe. Sey memang dah biaso Cik, so dah tak raso apo2. Adam tu pun pandai2 bawak diri dek omak abah ey takdo...hehehehe

    ReplyDelete
  11. Itulah Acik... besar macam mana pun kalau dah nama adik memang manjanya lebih. Jgn bimbang Acik kalau depan tempat adik belajar tu merata kedai makan. Macam dia kata agak-agak kedai tutup pergi aje masjid mesti kenyang..

    ReplyDelete
  12. tang nasi arah yg tahan tu. saya kat sini tak tahan tengok , sedapnya

    ReplyDelete
  13. Klu sy kt tmpt Acik pun, sy hiba gak. Anak kot...huhuhu!

    ReplyDelete
  14. Alahai anak omak...Saya pun mcm Erna selalu nangis bulan ramadhan ni sbb tengok adik selalu cerita padal mkn.sahur dia mkn roti atau biskut dgn milo.

    ReplyDelete
  15. alahai anak omak betol lah...sian plok tapi berdikari kan..

    ReplyDelete
  16. Feeling mak-mak memang gitukan Acik. Saya kalau baca hal-hal cam ni, sayalah yang sayu dok teringat anak-anak bila dah besar dan kena berdikari nanti. Padahal lama lagi tu. Takpalah kot, lama-lama pandailah hero bongsu Acik tu hidup berdikari. Nanti takdalah asyik hantar report hourly kat Acik :)

    ReplyDelete
  17. sama la dgn ank dara nza ni acik, lg2 cafe kena sita sbb ramai pelajar keracunan...dh 2 hr berbuka makan maggie sbb bazar ramadan jauh kt kuantan.....

    ReplyDelete
  18. Kalau dah gini gaya entri ni mmg confirm esok gi BP ni hehe.... kita tgk pulak entri minggu depan...sure entri buka ngan hero bongsu hehe

    ReplyDelete