Tuesday, July 15, 2014

CERITA HERO LAGI....

Assalamualaikum..
lama tak dapat menulis..
tapi acik dapat juga baca cerita kawan2 semua..
lepas raya ni lagi la susah
laptop kena bagi hero bongsu bawak
kesian ngan dia..pinjam kawan punya
kena tunggu kawan siap kerja
baru dapat pinjam..selalu sampai jam 2 pagi katanya
balik raya nanti boleh la bawak untuk memudahkan dia
awal2 dulu acik dah suruh bawak
tak nak pulak ..bila dah tau susah 
nak kena meminjam baru la telefon
yeee..tiket bas dah dapat
pandai pulak pi sorang2 beli tiket bas
dah besar rupanya hero bongsu acik ni
acik je rasa dia kecik lagi.
rindu betul rasanya
belum pernah lagi dekat sebulan tak jumpa dia
ajak ayahnya pergi boleh dia tak nak
bia la anak tu lelaki..katanya
hek eleeh..acik dah lama tau anak acik tu lelaki
baru lahir doktor dah tunjuk dah..
malam tadi hantar gambar
nak menitik air mata tengok gambar dia
lamanya tak jumpa.
sempat juga dia cerita
dapat pergi param diParit Raja
naik bas..tiket RM1 katanya
Aimi jalan laju2..tak mau tengok2 nanti semua rasa teringin
beli air ngan nasi ayam katanya.
teringin ayam percik..tengok murah RM2..Aimi beli
sekali masa makan..rupanya tulang..
alahai..tu la tak..pernah beli sendiri kan
tak pe dik..balik nanti kita beli ayam percik..
ayam panggang...makan le puas2
biasanya ini la juadah berbuka hero bongsu acik
satu dulang/talam tu makan 4 orang
malam semalam ada orang beli ayam percik
letak dalam dulang ..
dapat juga aimi makan ayam percik katanya
adui ai..sodeh la mak nak oii..
lain kali jangan cerita ye..
oklah..jika ada kesempatan
jumpa lagi,In syaa Allah.

27 comments:

  1. Acik janganlah sedih-sedih.. dekat tempat adik belajar tu banyak tempat boleh adik cari makanan... Pandai juga dah pergi Pt Raja ye adik. Dekat Pt. Raja memang meriah makanan dan biskut-biskut raya Acik. Boleh rambang mata. Jgn bimbanglah Acik sebab kakak confirm adik tak akan kurus punya duduk di Johor ni hihi..

    Laptop memang kena ada kalau tak susah mereka nak surf infomation.

    ReplyDelete
  2. Alahai.....Acik yang terlebih sedih ni. InsyaAllah ok dia Acik. Parit Raja nun banyak makanan, dia pun dah mula pandai berdikari tu. Masuk sem depat, dah expert punya hero bongsu Acik tu dengan Batu Pahat dan Parit Raja....hehe.

    Pelajar mmg kena ada laptop, kalau tak susah,.

    Mesti Acik tak sabar tunggu dia balik kan...

    Selamat Berpuasa Acik.

    ReplyDelete
  3. faham perasaan acik sebab kita serupa cuma sekarang lebih tenang setelah punyai peluang berbuka bersama2 minggu lepas

    ReplyDelete
  4. Hati ibu kan Acik. Mak saya sokmo kata yang anak ni tetap dianggap kecil selamanya oleh ibu2.. mesti nak anak makan macam yang kita biasa masak, nak anak berdikari pada masa sama rasa sedih pula tengok proses diorang belajar berdikari ni.. aimy ni masuk uthm ke acik? Nama dah lain rasanya sekarang. Saya dulu penah gak belajr situ satu sem.. hihi.. rezeki nak jadi cikgu agaknya..

    Sabar ya Acik. Dah tak laama nak cuti raya ni. Bolehla jumpa semula hero kesayangan acik ni..

    ReplyDelete
  5. pandai dah berdikarikan Acik, macam anak ana juadah iftarnya yang sama aje,kita kat rumah ni nak makan sedap pun tak sampai hati..semoga dipermudahkan mereka dalam menuntut ilmu di perantauan..amin.

    ReplyDelete
  6. saya dh rasa sedihnya acik bila anak2 cerita mereka sahur meggi je kat u buka pun alakadar....tapi dh 2thn ni puasa mereka cuti sem.
    kesian acik ...rindu sngt dgn si bongsu ...takpe xlama lagi cuti raya.
    kat parit raja mcm2 ada acik....murah2 lagi.

    ReplyDelete
  7. bersusah2 dahulu.. bersenang2 kemudian.. semoga dia berjaya dalam akademik.. bila dah berjaya pasti dia akan balas semua tu.. :)

    ReplyDelete
  8. hero bongsu akak ni study kat uthm ye?

    ReplyDelete
  9. takpe kak,
    tak lama dah nak cuti ray tu
    boleh makan pueh2 nanti
    lepas rindu pueh2 :)

    ReplyDelete
  10. kita senasib acik, baca n3 acik nza pn turut nangis...huwaaaa....sedihkan sbb trpaksa berpisah dgn ank...ni pn si ayah terpaksa beli laptop n printer utk si ank2. 3thn berturut2 terpaksa melabur beli laptop n printer utk ank2 demi kemudahan mrk......

    ReplyDelete
  11. Adoiyai ......mau tak sedih omak eh mendangau cite anak gitu kan AE...lagi lagi yg suka makan tangan emak....mau tak teringat bila masak kan AE....

    ReplyDelete
  12. Eh...bukan suka makan tangan omak eh.....air tangan omak eh...hehe...kudung le tangan emak kalau kena makan selalu ...hehe

    ReplyDelete
  13. Suami Che Mid pesan, " Jangan letak gambar makanan dalam wasap atau fb, nanti anak tengok..kesian dia tak dapat makan.." Tapi anak antar gambar makanan, kita pulak sedih dan kesian kan acik..

    ReplyDelete
  14. takpe acik..itu semua pengalaman hidup paling berharga buat anak. sebagai ibu kita memang sedih dgn situasi tersebut. cuti pun tak lama lagi.bersabarlah..

    ReplyDelete
  15. Amboii si omak ni. Mudah benor cair hatinya..

    ReplyDelete
  16. jangan sedih2 acik
    nanti raya semua dapat berkumpul
    macam family saya
    dulu semua adik beradik belajar
    rumah kosong je tinggal mak ayah berdua
    sekarang 2 orang dah kerja, 2 orang dah habis belajar belum kerja lagi / tunggu further study, sorang lagi belajar dekat je. so terasa la berisi sket rumah tu hihi

    ReplyDelete
  17. Itu lah acik
    Bila ank dh bsr.. kt akan makin merindui.. lg2 bila dh blajar jauh dr kita

    ReplyDelete
  18. salam kak.. pasti rindu seorang Ibu tu akan bertandang bila berpisah...walaupun hanya sementara.. dah besar hero bongsu acik tu...InsyaAllah pandai bawa diri..:)

    ReplyDelete
  19. Tak pe acik..wa dulu dari darjah 3 dah duduk hostel..sebenarnya seronok buka dgn kawan2 ni..:-)alahai rindu sangat ya..

    ReplyDelete
  20. adui aimi.. cite dia mmg buat mak tak lalu nak telan makanan

    ReplyDelete
  21. Acik, hero bongsu Acik ni kat BP rupanya! Yeah, hidup Johor! (Eh, apsal lak tetiba nih!) Alah Acik... jangan sedih-sedih. Sure tak kebulur kalau dok kat BP tu, Acik. Maklumlah tanah kelahiran saya tu :) Cakap kat hero bongsu, nanti dah terror jalan-jalan kat sana, lehlah pekena mi racun. Jangan bimbang, takda racun punya!

    Acik, rilekslah...jangan sedih-sedih ya. Nanti raya boleh jumpa. Jamulah hero tu puas-puas. Tapi jadi mak ni, memang selalu je emo, kan Acik. Saya ni cakap orang pandailah, bila kena diri sendiri, saya terus pindah cari rumah dekat-dekat dengan tempat anak belajar. Huhuhu...

    ReplyDelete
  22. Buat omak sodeh jo.. hero bungsu ni.. tak per lah acik erna.. sekurang2 nya dia dah pandai berdikari kan :)

    ReplyDelete
  23. teringat masa study di usm dulu.tiket bas trans yang paling murah.rm19.90 masa tu.bas2 lain sume rm25.

    ReplyDelete
  24. alahai acik...itu la emak.
    semalam anak yg di asrama telepon. demam suara dah jadi suara itik nila. mak kat rumah yg menitik air mata.

    ReplyDelete
  25. tu laa kisah kalo anak study dok asrama jauh dari kite kan kak...takpe kak, tu semua pengalaman...lieya dulu pun mase kat U tingat kenangan2 mcm nie... sedey sbb makan pun kene catu nak jimat duit punye pasal...tapi seronok sbb same2 ngan kawan2....bile dah tua mcm nie mmg teringat zaman puase dulu2....pengalaman berharga tuh....

    ReplyDelete
  26. takpe la kak, jangan risau, in sha allah anak akak akan belajar pengalaman yang dia akan ingat sampai bila-bila.saya masa kat u dulu perit jugak sikit, tapi dari situ saya belajar susah dan hargai duit dan masa untuk spend dengan famili. :)

    ReplyDelete
  27. Itulah yang saya rasai dan alami selama beberapa tahun ni acik... Bila di kenang2 tentang apa yang mereka lalui sayu dan kesian tapi pengalaman2 tulah yang akan mematang dan mendewasakan mereka acik...

    ReplyDelete