Thursday, March 20, 2014

DEBARAN DAH PUN BERAKHIR

Assalamualaikum
 
Alhamdulillah keputusan dah pun dapat
walaupun tidak semua A,
acik tetap bersyukur.
Syukur Alhamdulillah..
sedih jugak bila dia peluk mintak maaf
acik sabarkan dia..bersyukur la
dengan keputusan yang dapat.
Cemerlang tertinggi dan kepujian tertinggi
tu dah cukup baik bagi acik.
Acik tidak terkilan..sedih atau marahkan dia.
Acik mengucapkan syukur pada Illahi.
Kalau yang selalu baca blog acik ni mesti tau
bagaimana kerapnya hero acik ni demam
semput..tak boleh bernafas sejak duduk asrama.
minggu pertama periksa pun demam
berkejar keklinik..lepas tu tiap petang
acik pergi keasrama
bawak madu la..telur ayam kampung la
siap dengan hati unta la kan
selain ubat hospital
janji dia boleh bertahan untuk periksa.
tapikan..sejak tunggu keputusan 3 bulan dirumah..Alhamdulillah
selsema pun tak kena.. sihat wal'afiat.
Acik nak kongsi pengalaman acik
ikut sejarah hero bongsu ni
dari tahun satu..hingga PMR..susah nak tengok
 dia tak lulus ada c atau pun d
dikertas ujian nya.
lepas UPSR dapat 5A..dapat asrama
menangis nak balik..acik bawak balik..
tapi lepas PMR..acik cuba bertahan
tapi bila tengok keputusan nya teruk..
bincang semula dengan en.suami
tapi tak boleh nak buat apa ..
sebab dia memilih ke Sekolah Menengah Teknik
memang tak boleh nak bawak balik dok rumah
jauh jugak nak hantar..
masa tingkatan 4..satu xtvt pun dia tak mau masuk
kata dia semua xtvt banyak hari Sabtu dan Ahad
dia nak balik rumah.
bila dah tingkatan 5..baru dia nak aktif..
sebab koko akan kosong tak de markah
tu la dia mula sibukan diri..terima jadi pengawas
la dan macam2 xtvt lagi.
periksa bulan 5.
memang keputusan dia merudum.
dan bila keputusan SPM sebenar ni..
walaupun dia belajar last minit
acik memang bersyukur sangat dengan keputusan dia.
Akhir celoteh acik ni..
sebenarnya acik nak bagi tau
kalau anak kita tak mau dok asrama..
tak payah paksa
memang dia tak boleh nak tumpukan
pada pelajaran asek rindu rumah.
itu anak acik la..bukan salah anak acik tu manja..
tapi salah acik sebab memanjakan dia
kalau acik tak manjakan dia..
dah tentu dia tak berani nak manjakan
ok..tu je yang acik nak kongsikan
Tahniah buat adik..Berjaya dalam peperiksaan SPM..teruskan usaha
perjalanan masih panjang.

40 comments:

  1. Tahniah busu... dah usaha .. dah doa... skrg redha dan bersyukur dgn kurniaan Nya.. Amin

    ReplyDelete
  2. Betul tu Acik Erna...kita kena redha... apapun tahniah untuk hero acik... mana tahu kot masuk sama U nanti..boleh kita jumpa kan :)

    ReplyDelete
  3. tahniah...utk anak dan ibunya jugak..

    ReplyDelete
  4. Tahniah..kecemerlangan sebenar apabila berjaya melalui cabaran dalam kehidupan..

    ReplyDelete
  5. Apa-apa pun acik dan dia dah berusaha... syukur! Lepas ni jangan manja-manjakan lagi... dah nak masuk U... nanti kalau dapat kolej/Univ yang jauh acaner?

    Anak perempuan saya dulu pun dapat asrama tak pergi acik.. betul kita jgn paksa2 anak pi duk asrama tapi bila dia dapat buat first degree kat UiTM Arau sana, ndak tak ndak kena pergi... menangis jugak tapi kejap je... sekarang ni jadi pemimpin pelajar pulak kat sana...

    ReplyDelete
  6. tahniah jugak kat si busu..takpo..janji boleh blajar lagi..ipta...ipts banyak laa ni Acik

    ReplyDelete
  7. Tahniah utk si bongsu acik...Yg penting dia dh Cuba dan lulus ada gak cemerlang dan kepujiannya...thn ni giliran ank sy pulak tahun depan giliran sy berdebar cam acik gak..hehe..

    ReplyDelete
  8. salam K.Erna...Tahniah utk anak K.Erna.Walaupon apa resultnya...pasti akak sekluarga berbangga.
    Tahun depan atie lak merasa debarannya pulak...:D

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah.. Tahniah untuk Aimi dan akak jugak..

    ReplyDelete
  10. tak apa acik... kehidupan aimi baru sahaja bermula. keputusan SPM ni sebagai pemangkin sahaja. Usahalah yang akan menentukan segalanya... tahniah...

    ReplyDelete
  11. tahniah aimy, walupun tak semua A mesti yg terbaik utk ibu

    ReplyDelete
  12. apepun tahniah.. teruskan perjuangan.. :)

    ReplyDelete
  13. Tahniah acik n aimy. Semoga pilihan akademik dan pelajaran Aimy lepas ni akan jadikan dia anak yang berjaya dan berjasa. Lega ya Acik. Saya tgk parents dtg amik result pun saya rasa bergenang air mata, kalau anak sdiri entah macam mana la

    ReplyDelete
  14. Tak pe la dapat berapa A pun.... perjalanan masih jauh lagi, good luck untuk hero Acik... untuk meneruskan pengajian

    ReplyDelete
  15. Tahniah pada anak Achik.. saya dulu pun sekolah Teknik juga... blurr juga masuk sekolah ni... kejutan budaya dan tak boleh fokus dlm kelas .. alhamdulillah kawan2 juga membantu untuk SPM.. anak2 saya yg hero dah akui biasa urus hal sendiri bila ke IPTA .. akui keputusan hantar ke asrama ada kebaikannya wp asalnya tak suka

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah takpe itu lah rezeki. lepas ni dah masuk alam universiti/kolej lain pula cabarannya. yang penting jangan putus berusaha dan berdoa =)

    ReplyDelete
  17. Tahniah buat acik dan hero bonsgu....Insya Allah adalah rezeki ke IPTA nanti.

    ReplyDelete
  18. Betul tu Acik kalau anak tak minat dok asrama tak payah paksa.

    ReplyDelete
  19. Tahniah AE.....sama le....dah bagus sangat dah tu resultnya....Tapi OKje suka semangat hero AE ni belajar beza sangat dengan hero OKje ni....
    Apa pun masih panjang lagi perjalanan merekakan AE... moga mereka berjaya dunia dan akhirat!.

    ReplyDelete
  20. takpe acik, msti hero bongsu dh cube sehabis baik, masih jauh lg perjalanan dia tuh...

    ReplyDelete
  21. Tahniah buat adik!
    Kakak pun macam Acik juga walau dia rasa tak puas hati tapi buat kakak ianya dah terbaik sangat. Apa lagi nak sebab rasanya kalau mohon mana pun boleh dapat kan..

    SPM pun org dah tak pandang sangat sekarang ni. Moga anak-anak kita berjaya dunia & akhirat acik.

    ReplyDelete
  22. tahniah acik, kejayaan anak2 juga kerana adanyer dokongan dan sokongan dari keluarga terutama ibu bapanyer, tahniah yer

    ReplyDelete
  23. Tahniah. Walau apapun keputusan yg ank2 dpt kita terima. Ini baru permulaan langkahnya. Byk lg yg menunggu didepan. Moga ank2 kita terus cemerlang. Insyaallah.

    ReplyDelete
  24. tak ape la Acik....harap si bongsu terus bersemangat untuk meneruskan pencarian Ilmu...yang penting kemahuan...

    ReplyDelete
  25. tahniah dik.. moga berjaya dunia akhirat...!!

    ReplyDelete
  26. tahniah buat anak akak! dia dah buat yang terbaik. insyaAllah masa depannya lebih cemerlang

    p/s: result SPM saya dulu tak cemerlang..hehe..

    ReplyDelete
  27. Tahniah buat Adik.. dia dah cuba yang terbaik.. ;)

    ReplyDelete
  28. tahniah.. harapan moga langkah selepas SPM tidak tersilap percaturan... kdg keputusan cemerlang tapi tersilap pilih kursus... apapun tahniah...

    ReplyDelete
  29. alhamudillah akak..ape yg da dpt alhamdulila..xpe perjalanan masih jauh..masih muda..good luck adik..

    ReplyDelete
  30. Tahniah buat hero bongsu Acik. Semoga terus cemerlang dan jadi insan cemerlang dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  31. Alhamdulillah..tahniah utk adik...

    ReplyDelete
  32. apapun TAHNIAH buat hero acik.. InsyaAllah lepas ni akan lebih berjaya...:)

    ReplyDelete
  33. sibuk dengan anak2 kecil kat rumah ni sampai terlupa yang hero akak dah dpt keputusannya..tahniah untuk hero bongsu akak..takpelah tak semua A pun kak..
    kali ni abang janji nak bawa pergi mana pulak tu hihi

    ReplyDelete
  34. Tahniah buat hero bongsu. Semoga terus berjaya dimasa akan datang.

    ReplyDelete
  35. Lama AE tak menulis yeh!... Bw tapi tak menulis? Kenapa AE?

    ReplyDelete
  36. Eh, belum baca lagi rupanya! Apa-apa pun tahniah buat hero bongsu Acik. Kehidupan mencabar bermula lepas SPM ya Dik... Yang dah lepas tu biarkan berlalu :)

    Saya pulak Acik dah pasang niat siap-siap tak mahu anak saya masuk asrama kalau berkelayakan. Tapi susah gak hati buatnya dia kata nak merasa dok asrama terpaksalah saya akur walaupun merindu nanti, ya tak?

    ReplyDelete
  37. betul acik semerlangnya anak bukan sbb dok asrama ke apa..janji anak gembra..bila dh gembira baru la bersemangat nak belajar..apapun tahniah pada anak acik.keputusan membanggakan acik dah lebih dr syukur kan...:)

    ReplyDelete