Thursday, April 30, 2015

RENDANG...CEPAT DAN SEDAP.

Assalamualaikum
rendang cili api Negeri Sembilan
cepat dimasak sedap dimakan
sedia kan pes rendang
pes ni tak ada jual dikedai ye..
daging
gaulkan dengan daging yang telah siap 
disiang dan dibasuh

letak 1kg daging + 1 kg santan
tambah air + garam
kacau la sampai kering
tu la resepi kita hari ni
jumpa lagi,Insyaa Allah

44 comments:

  1. salam acik... wahh suka rendang ..
    Acik, agak2 klu buat siap2 pes rendang tu then simpan kat peti ais tahan tak?? so bila2 nak masak terus guna jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh buat atie tahan lama simpan dalam freezer

      Delete
    2. TQ acik..insyaAllah nak buat pes nya nti...senang nak masak nti..:)

      Delete
  2. saya suka mkn rendang dgn pulut kuning

    ReplyDelete
    Replies
    1. acik pun suka kamsiah..mkan dengan nasi impit pun acik suka

      Delete

    2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  3. Acik tak kocutkan dulu ko daging tu baru masukkan santan. Sobab ese solalu nengok org nogori dio kocutkan dulu daging tu baru boh santan. Tapi rondang nogori mmg sodap acik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang acik kocutkan ni sweetie..keringkan air daging tu baru masuk santan

      Delete
  4. Tak ada ketupat nasi putih pun sedap acik. Kakak kalau rendang macam ini macam-macam boleh jadikan padanannya. Roti, ketupat, nasi, pulut semua boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. acik memang buat untk makan dengan ketupat ni kakzakie

      Delete
  5. Sedapnya Acik. Tetiba kurasa teringin nak makan rendang.... Ini kalau makan dengan nasi impit ke, nasi putih panas-panas ke, aduhai... tak boleh bayangkan pagi-pagi yang sejuk macam ni. Terus lapar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh pos ni dah sampai ke MD dah ni

      Delete
  6. sodap nih acik, dana pun suke bt paste rendang sendiri tak suke yg segera... bile tgk akak nyer ntry nih terus rasa cuti2 nih nk msk rendang daging lah... boh sekali hati ke paru ke... sodap nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuti panjang ni dana..memang boleh buat.

      Delete
  7. Knor suka rendang pedasssss..
    nk sepiring acik..

    ReplyDelete
  8. Acik erna jual lah pes tu kat saya, saya ni suka mkn tapi tak Rajin nak buat.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau la boleh pos acik dah pos kan bagi yatie..

      Delete
  9. Acik,
    Sham baghu jo sudah buek ghondang ayam.. cicah ngan pulut kuning.
    Tapi nengok an ghondang Acik... nolan air liur Sham dek eh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sham kot ado balik sok bagi tau..acik bagi pes rondang ni buek sendiri yo sham.

      Delete
  10. sedapnye rendang daging...favourite nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik pun suka mar...masak rendang rebus nasi impit.makan panas2 sedap

      Delete
  11. Siap! Bole cicah pulut kuning...perghhh...sodap!

    ReplyDelete
  12. Makan dengan nasi panas atau lemang. Sedapnya mak mertua lalu tak nampak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan dengan ketupat nasi pun sedap zai

      Delete
  13. acik, dulu kakak angkat ana orang negori masak rendang ayam kampung, memang menagis pedas tapi licin sepinggan..sedapnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah nama masakan negori kan ana.acik buat dah tak pedas sangat suami acik tak tahan pedas

      Delete
  14. Wah.. mujur baca entry Acik ni. Saya duk fikir daging yang papa n beli tu nak masak apa lagi ya.. dua hari lepas kami dah bakar dan cicah kicap. Wah..dah lama tak makan rendang daging.. masak sendiri pun masa jamuan lorong ni tengah tahun lepas.. wah dah lama sangat tu dah nak hampir setahun.. nampak sedap rendang acik ni.. ai.. nak buat jugalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat AN..lamanya AN tak buat rendang tu kan.makan ngan nasi impit memang acik suka

      Delete
  15. sama macam cara arwah mak saya buat..
    lepastu ada daging dan hati kan kak
    sedapnya cicah nasi impit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak kalau buat memang suka campur ngan hati Tiha.hati potong besar2 sikit biar senang anak nak asingkan.sebab anak2 tak suka hati

      Delete
  16. sya suka rendang cili api ni acik tapi anak2 dan suami ada yang tak suka pedas.
    teringin juga nak buat pes rendang macam acik ni senang nk masak kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah ada pes ni senang saniah.bila2 teringin nak masak rendang je boleh buat

      Delete
  17. Makan dengan pulut kuning dan nasi impit pun sodap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik suka makan dengan nasi impit bunda..kalau pulut acik suka.makan dengan sambal.ikan bilis

      Delete
  18. ala acik..ajar la camna nak buat pes tu acik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat maca biasa PK masak rendang tu..tapi santan tak perlu..ada cili bawang serai halia..lengkuas kunyit hidup semua tu..tumiskan sampai kering..satu bekas tu untuk satu ekor ayam atau 1 kg daging

      Delete
  19. assalam AE..terliur tgk rendang tu..pedas tapi sedap..lama tak BW keentry AE..bz melayan DH.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. MA pun dah lama tak sempat tulis kan..seronok layan cucu

      Delete
  20. Fuh...pago-pagi dah menggoda selera dah ...waaaaaaa....sedapnyaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan de3ngan nasi impit atau nasi panas memang sedap wa

      Delete
  21. sekarang aku tahu resepnya wow lezat sekali ini...















    Obat Gagal Ginjal Tradisional

    ReplyDelete
  22. Hero bongsu sure tak menang mulut nak makan tu kan AE....air tangan omak katanya. Meh ler share resepi AE

    ReplyDelete