Wednesday, March 8, 2017

SEMANIS GULA

Assalamualaikum
dah hampir seminggu kedai kedai runcit 
di tempat 
acik tak menjual gula
semalam acik pergi kedai..
tengok banyak je gula
acik beli la 2kg
lepas tu naik kereta
bagi tau en.suami..ada je gula 
dia tanya berapa harga satu kg
acik kata rm2.95
en.suami jawab..memang la ada
dah naik harga.
ha ha..tak jadi bangga dapat beli gula
tu la dia kalau selama ni 
memang harapkan
en.suami je beli barang basah dan kering
sampai acik tak tau harga
 barang barang basah dan kering 
dan harga gula dah naik pun tak tau.
dan sebelum harga naik gula tu dah disimpan dulu
dah naik harga boleh pulak melambak gula dalam kedai
sebelum tu 1 kg pun tak jumpa.
ok la jumpa lagi.in shaa Allah

25 comments:

  1. untung suami yang pegi belikan ni, tapi memang gula naik harga. tp adakah akan melenturkan semangat rakyat malaysia yang suka manis2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang biasa suami yang beli ana

      Delete
    2. untung acik. hihi suami saya lepas saya berenti kerja baru dia ambik alih. alhamdulillah

      Delete
  2. Tak tahulah apa yang akan naik lagi selepas ini... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kakcik suami akak kadang mengeluh jugak dia

      Delete
  3. Haritu saya cari minyak masak paket ,melilau cari dalam kedai.Tanya tuan kedai ,dia kata ada di kuanter.Nampak sangat di simpan nya ...
    Saya pulak saya yang belanja barang basah & kering ni acik.Suami saya tak mahir sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bila tanya habis je jawapan nya saniah

      Delete
  4. hahahah dana lbh kurang acik lah, selalu barang keperluan dapur edy yg beli... kalau belanja sekali tgk harga kadang baru tahu hehehe... skrg ni benda apa yg tak naik hrga acik... semua naik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la Dana suami acik kata terasa sangat..barang keperluan semua dah mahal

      Delete
  5. Erna.. sekarang harga barang semua melambung naik cuma hujan aje yg turun hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la zai..Alhamdulillah hujan turun sejuk sikit kan

      Delete
  6. Macam tulah taktik peniaga... dengar ura2 barang nak naik depa sorok dulu... nak untung lebih. Saya sekarang minum air pun tak taruk gula atau susu. sedap je minum kopi dan teh tanpa gula. Ipar mat saleh saya tu yang ajar... kalau saya ke rumah dia atau dia dtg kerumah saya mmg dihidangkan air tanpa gula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sweetie boleh tak de lansung gula bila suami acik pi kedai.dirumah acik pun tak banyak guna gula 1 kg untuk se bulan pun tak habis

      Delete
  7. Samalah kita Acik, tak tau n tak sedar sangat harga setengah barang nsik.. main beli jer.. haha

    ReplyDelete
  8. hihihihi...Angah pun sama, tak pernah tahu harga sepeket gula.. aiyo...

    ReplyDelete
  9. Salam kenal Acik Erna,

    Kerana gula sepaket, harga makanan juga naik..
    Sejak harga gula naik LZ masih belum beli gula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal LZ..terima kasih sudi kenal

      Delete
    2. Saya ni walaupun tukang membeli gula tp tak perasan jugak berapa Rm harga gula sepeket. Yelah beli barang sekali banyak , manalah perasan...

      Delete
    3. Acik pun tak tengok jugak nom

      Delete
  10. Tapikan Acik kalau tak silap, kali ni masa harga gula naik, tak dihebohkan. Dah naik barulah inform pada pengguna katanya harga gula dah naik dari RM2.84 ke RM2.95

    Bagus juga harga gula naik. Kuranglah sikit kita beli gulakan, Acik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dirumah acik.memang kurang gula MD..1kg sebulan pun tak habis..kalau ada buat kuih acik guna gula perang atau gula castor

      Delete