Thursday, October 29, 2015

MACAM MACAM CERITA

Assalamualaikum
acik nak kongsi seronoknya 
bila dah pandai buat sendiri
ada je tetamu nak datang..
waktu petang.
cepat2 je buat pizza..
selain dari kenyang..
buat pun mudah
tak perlu tunggu 
naik dulu macam buat roti

kawan sekolah datang bawak cucu sedara dia
acik buatkan pizza..guna 250gm tepung
dapat dua pizza guna pan 10 inci.
buat juga cinnamon rolls
ni gambar belum bakar..
dah bakar lupa terus nak ambil gambar
bun manis inti jem nenas
suka kawan acik makan.
.susah nak jumpa
orang jual roti jem nenas katanya
ni roti sosej..acik tak guna sosej biasa tu
tapi guna sate kebab akmal.
ok  acik nak sambung cerita hero bongsu acik ni
sem ni dia dah kena duduk luar
rumah sewa.
Alhamdulillah acik bersyukur sangat
walau pun ramai sangat yang kata
hero acik ni manja..
tapi manja2 hero acik dia boleh buat kerja rumah
sebab dia yang rajin tolong acik dirumah.

rakan serumah 5 orang..6 la termasuk hero bongsu acik
mula2 acik rajin telefon tanya
6 orang tu..cuma dia berdua dengan kawan yang dari Muar je
yang boleh buat kerja dapur
makna kata boleh masak nasi.. goreng telur.mula2 dia buatkan katanya
lepas tu..dia cakap sape nak makan goreng telur sendiri
he he..lucu bila dia cerita.
campak telur dalam kuali panas
masing2 semua lari ha ha...adui ai
nasib la dirumah acik memang suruh hero ni buat sendiri
kalau goreng telur ke nugget ke..
masak nasi goreng.
acik pun dah bekalkan pes semua tu
dah dua kali juga kero acik buat rendang.
siap tunjuk licin pinggan lauk
serdak pun tak tinggal.
ok la dah panjang pulak
sesekalin dapt pinjam laptop
kemain panjang kan.
ok jumpa lagi in syaa ALLAH



77 comments:

  1. Syukur Alhamdulillah. Dapt menjamu tetamu dan untk makan sendiri dari hasil airtangan sendiri.

    Kakcik ni memang kerastangan. Tak pandai nak meroti dan sebagainya. Sejak sibujang dah pandai masak sendiri, jarang dah kakcik masak spaghetti atau sebagainya untuk dia. Dia lagi pandai masak dari maknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak bujang memang macam tu kan kakcik..bila diajar..memang dia yang lagi pandai dari kita

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

      Delete
  2. wah..kak erna mempizza pula ye

    teringin juga nak belajar pizza...boleh share resepi sos pizza tak..hihi

    besar dah bujang kak erna tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ati akak tak buat sendiri sos pizza..beli ready made je..

      Delete
  3. waaaarggggghhhh semuanya sedap2 belaka!

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Tengok je tak pe hanum..kot mkn memang naik kg

      Delete
  5. Pandai mak3h buat. Nampak sedap-sedap semuanya.

    ReplyDelete
  6. Haha..teringat duduk masa baru belajar-belajar masak dulu. Macam-macam ragam jadinya.

    ReplyDelete
  7. Sedapnya pizza. Boleh kongsi resepi akak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh..resepi ikut doh roti arab..topping nya cheese..yg lain2 ikut suka kita

      Delete
  8. Itulah tak rugi apa pun kalau ada ilmu
    Macam acik sekarang dah ada ilmu pizza dan kek
    Makin meriahlah dapur.
    Adik pun sama berkat ilmu masak dgn mak kan tak susah walau duduk rumah sewa dgn kawan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak zakie..nasib jugak la dia rajin tolong mak kat dapur..senang dikit bila dok menyewa..yg kesian sikit kawan2 tak pandai lansung..dia je masak

      Delete
  9. bestnya acik dh pandai membaking roti nih... bile nk dtg umah acik nih... nk jgk mkn roti baru siap bakar ngn pizza hut... huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana..singgah ka mah acik bila2 nak balik johor tu

      Delete
  10. Alhamdulillah
    Dpt anugerah dekan...tahniah

    Mkn telur goreng pun sdpppp..hri2 pun tk pa.

    Seronoklh tetamu..mkn sdpppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah km..terima kasih..nai ka jadi tetamu acik

      Delete
  11. Ai dah pandai buat pizza dan roti.... nak dtglah rumah acik plak ni... nak rasa...

    Tahniah buat hero bongsu tu dapat anugerah dekan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sweetie Alhamdulillah..dah dua sem dia dpt..mudah2an sem seterus sampai tamat pun dia dpt jugak

      Delete
  12. Bestnya kalau dapat dtg rumah acik ,makan pizza homemade lagi....ialah acik mana nak mudah cari bun inti jem nenas mcm acik buat ni ..tentu sedap kan.
    Tahniah hero bongsu acik dapat dekan.
    Dah mahir buat kerja rumah dah tak jadi masaalah lah pada dia kan acik.Tentu kawan2 suka dapat kawan yg pandai masak macam aimi ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mai la datang saniah boleh mkn roti panas2 keluar dari oven

      Delete
  13. Anak lelaki Aina yg sulung setakat masak nasi & goreng telur boleh lah tapi lebih2 tak reti dia. Idea yg bagus jugak tu bagi pes segera, nanti kalau anak2 dah duduk kolej boleh praktik benda yg sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok ajar tu Aina..senang nanti bila dah duduk sendiri

      Delete
  14. Saya sempat ambil kursus buat pizza. Berlemoih la sedangkan pizzanya tak lah sesedap mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pizza yang saya belajar ni sedap sangat

      Delete
  15. rajinnya Acik buat pizza segala, kaknoor sejak ada noxxa buat pizza semuanya nk guna noxxa ja cepat hehe salute kaknoor kt Acik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noxxa ada jugak noor tapi rasa lagi senang bakar ngan oven je

      Delete
  16. wahh... dah boleh buat pizza buat jamu tetamu.. beruntung tetamu yg dtg dpt rasa air tgn Acik... hihi...
    gelak2 baca ttg hero bongsu Acik ni... pandai berdikari, Alhamdulillah... memang kena ajar anak lelaki juga selok belok dapur... masak simple2 kena tau kan.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atie..hero acik rajin tolong mak nya kedapur tu yang tak kekok bila dok menyewa tu

      Delete
  17. Salam Kak Erna..seronoknya anak dah pandai berdikari...harap2 anak atie pon pandai la bwk diri dims akan dtg.
    Klu msk yg simple2 blh lar..klu nak mengulia bagai tu..xder la kot..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. In syaa Allah atie bila rajin tolong kita didapur pandai la dia nanti

      Delete
  18. Ini namanya entri lepas geram tau, Acik ^_^ Semua letak dalam satu entri sebab senangkan!

    Nasib baik hero Acik pandailah juga memasak. Jimat kos. Orang lelaki ni kalau pandai masak nasi guna rice cooker, pandai goreng telur kira okeylah tu; dah pandai masaklah kiranyakan, Acik!

    Sesekali tolong kawan tu okeylah. Kalau dah tiap-tiap hari nak minta tolong masakkan, memang melampaulah tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menang betul MD..goreng telur pun dia minta anak acik buat kan

      Delete
  19. Seronoknya boleh buat pizza, bun dan yang seangkatan dengannya.

    Tahniah buat hero bongsu.

    ReplyDelete
  20. Kelakar la Acik ni..campak telor lari ha ha...

    Ingat tadi acik yang dalam gambar tu, dalam hati kata nape lain he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan2 anak la tu che mid..masing2 tak pernah masuk dapur

      Delete
  21. Salam rindu kakerna! wahh..dh boleh jd toke roti dah nmpak gaya ni kak..hihii!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rindu juga dengan dr.ina..belum jadi toke dr. He he

      Delete
  22. senang la acik dh byk ikut kelas masak..tetamu nk datang terus tunjuk skill.hehe

    anak lelaki tulah kan..kena ajar juga buat kerja rumah..masak semua senang nti nak berdikari bila hidup sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang senang pk seronok buat tetamu pun suka makan

      Delete
  23. Sey dah lamo tak buek ghuti ni kak.. Ontah bilo nak buekpun tak tau la.. Ni tengok akak buek, ghaso macam nak buek la pulak.. hehe..

    Bagus Aimi.. Sekarang ni memang kena rajin masak sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buek azz jangan tak buek..
      Tu ka azz bilo dio yo yg boleh masak..asek dio yo pulak kono..risau pulak..belajar tu lobeh poting kan biar la pi mkn kek kodai

      Delete
  24. bestnya la kalau pi rumah orang dihidang kan makanna macam ni..wah..rasa nak mai lagi..ehhehe

    ReplyDelete
  25. AE jelesnyaaaa saya....teringin ar nak buat pizza jugak. AE uli pakai tangan ke bread maker ni. Ohh pizza tak yah tunggu doh naik ye AE .....

    Senang kalau anak lelaki pandai masak ni....boleh jer hidup kalau campak kat mana mana pun. Lagi pun hero AE ni rajin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uli tangan je okje kita tak de breadmaker hi hi.
      Lepas uli biar kembang jugak okje..lepas kembang baru gelek masuk dlm pan dan letak la segala maknenek tu tak perly tunggu lama dah boleh bakar

      Delete
  26. sedapnya piza...topping apa tu acik?kalau macam ni boleh buka kedai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik letak ayam ngan nenas nieda..dengan cili benggala

      Delete
  27. Masya Allah kak, cantik sgt kejadian bun/pizza akak tu! serius...terliur. Akak join kelas kat mana? Teringin nak join gak.

    Bagus anak akak, org kalau rajin..sume pun boleh buat sebenarnya. Yang tak boleh tu..malas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujie acik ikut kelas di shah alam kelas blogger zalin zalina

      Delete
  28. sedapnya acik..mmg puas hati buat sndiri..

    tulah..sape kata ank bongsu x blh blh berdikari kan?/

    ReplyDelete
  29. Tergoda trngok... Rajin betul masak. ... Puas makan..

    ReplyDelete
  30. Sedap-sedap tengok hidangan Acik masak. :)
    Pandai hero bongsu Acik, dapat anugerah dekan ye.

    ReplyDelete
  31. salam acik, rajinnya memasak, kalau duk berjiran seronok ni, tahniah juga utk hero acik tu yer .

    ReplyDelete
  32. Lapor pulak tengok pizza acik erna mlm2 ni..
    Mcm nak mencari pizza pulak..
    Acik ni rajin.. tu yg dpt menjamu kekawan bila dah pandai buat kan acik..

    Bagus hero bongsu acik.. dah pandai berdikari.. rajin masak mcm acik juga tu..

    ReplyDelete
  33. Hmm...mmg kenyang tetamu makan...

    Salam kenal

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum Acik,
    lamanya menyepi... rindu celotehnya!

    ReplyDelete
  35. yg kek ghumah ni belum menjadi lagi roti nya tah bilo la nak mencubo tu hehe

    ReplyDelete
  36. Salam Acik, lama tak dengar cerita...

    ReplyDelete
  37. Singgah tengahari sini.... Apa khabar AE?

    ReplyDelete
  38. Singgah tengahari sini.... Apa khabar AE?

    ReplyDelete
  39. singgah lagi...jengok2 orang sini..

    ReplyDelete
  40. Hi, saya sangat menyukai blog anda! ZALORA Malaysia kini sedang mencari blogger yang berbakat, dan saya tertanya adakah anda berminat untuk satu kolaborasi blog bersama kami. Anda boleh hubungi saya di izz.latif@my.zalora.com jika anda berminat dengan tawaran ini dan saya akan berikan segala butiran di sana. Harap dapat balasan emel anda secepat yang mungkin!

    ReplyDelete
  41. Assalam Acik..lama JM x singgah sini..Acik po kabo

    ReplyDelete
  42. wahhh..pizza tu..nampak leh sedap dari beli kat kedai

    ReplyDelete
  43. Acik Erna..kalau baca komen..emailkan JM alamat eh..ada ole2 for u.. email ke jarimanis4ever@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Salam rindu buat acik erna..
    Rindu dgn cerita acik . ;)

    ReplyDelete
  45. macam-macam makanan nih, bukan macam-macam cerita, hehe

    ReplyDelete