Thursday, December 28, 2017

YATIM PIATU

Tinggal tak berapa hari lagi sekolah akan dibuka.
Tentu ibubapa yang anak masih ada yang bersekolah sibuk kan.
Walau pun anak2 acik dah tiada bersekolah..tapi ada jugak yang acik fikirkan
Anak bongsu arwah abang yang masih bersekolah.
Semalam baru dia datang kerumah acik.selepas ayah nya meninggal dia tinggal dengan kakak sulong nya di Pasoh.
Dah tinggal beberapa hari lagi nak sekolah baru kakak dia hantar balik.
Acik tanya ngan dia..pak su dah beli baju dah kasut sekolah ke.kakak dia jawab kan..baju boleh pakai lagi.
Tapi acik tak senang hati..panggil anak kedua acik..
Bangah..tolong bawak pak su pi kedai..belikan kelengkapan sekolah dia..
Balik tu baru bangah cerita..sedih sangat mak tengok pak su pilih baju..aduhai remuk hati acik..sedih sangat2.
Semua barang dia tengok harga dulu mak..mahal dia letak balik kata bangah.kesian anak buah acik yang dah yatim piatu.pak su bagi tau bangah..sebenarnya baju dah tak muat.seluar sukan dah koyak..
Alhamdulillah..walaupun dah tak kerja..masih ada rezeki acik untuk dikongsi kan untuk menggembirakan anak buah sorang ni.berseri muka dia bila nak balik semalam.
Syukur Alhamdulillah.

23 comments:

  1. harap dgn bantuan tu dpt mengukir senyuman di wajahnya

    ReplyDelete
  2. Umur berapa ni kak? Ni anak abang akak yang meninggal sebab tong gas meletup hari tu, kan?

    Alhamdulillah, masih ada saudara mara yang prihatin. Macam tu la sepatutnya. Kalau bukan kita yang bantu sesama sendiri, siapa lagi yang nak diharapkan.

    Moga rezeki akak sekeluarga dan rezeki adik tu sekeluarga semakin melimpah ruah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin..terima kasih Azz.tahun dopan anak buah akak ni umur 15 tahun pt3 la dio.

      Delete
  3. Sedih saya baca entry ni.
    Moga urusan Acik Erna dan keluarga semua dipermudahkanNYA dan moga rutin harian anak buah acik tu juga dipermudahkanNYA dan sihat hendakNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin..terima kasih Aizamia. Acik pun sedih sangat..

      Delete
  4. alhamdulillah...semoga anak buah acik ini bersemangat meneruskan kehidupanya

    ReplyDelete
  5. Allah acik, dana pulak yg gerimis baca psl ntry nih...

    yelah pandai paksu takmo nyusahkan org, pandai dia memilih tgk harga dulu...
    nsb la acik suh bangah belikan keperluan sekolah... sekurang2nya hepi lah dia ada kelengkapan baru... bsr ganjarannya gembirankan anak yatim piatu kan acik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Dana sedih tengok dia..kakak2 pun ada anak sendiri yang bersekolah tak mampu nak tolong adik dia

      Delete
  6. Alhamdulillah. Murah rezeki yg menyumbang pd anak yatim yg memerlukan . anak buah sendiri kan. Sedih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..yang penting dia gembira kan mamawana

      Delete
  7. Replies
    1. Terima kasih..memang sedih tengok dio..

      Delete
  8. dah besar panjang...sekolah menengah dah kut ?

    ReplyDelete
  9. Salam tahun baru Acik..

    semoga urusan anak saudara berjalan lancar.. insyaaAllah ada rezeki anak yatim ni..

    ReplyDelete
  10. Allahu..
    Sebak saya baca acik erna..

    Pandai beradap pak su ni..
    Tengok harga kalau nak membeli..
    Tahu diakan org yg membeli untuknya..

    Alhamdulillah dpt acik menggembirakan hati anak buah..
    Jadi tinggal dgn kakaknya lah ye..
    Bersekolah disana..

    ReplyDelete
  11. Salam kenal dan salam singgah sini..moh ler ke blog saya https://cararesepi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. sedikit bantuan yang kita berikan pasti akan membuatkan orang lain gembira..sedih saya baca cerita paksu ni, moga Allah mudahkan urusan si yatim piatu ni.

    teringat masa mak ayah saya meninggal dulu, adik yang bersekolah darjah 5, mujurlah kakak2nya dah bekerja dapatlah membantu apa yang patut

    ReplyDelete
  13. Moga dipermudahkan segala urusan paksu, acik & keluarga.. Manis orangnya paksu ni.. Moga sentiasa dimurahkan rezeki..

    ReplyDelete