Wednesday, July 30, 2014

RAYA 2014

Assalamualaikum
Selamat hari Raya Maaf  Zahir Batin





Tak de gambar sekeluarga tahun ni
Abang long kena keje la pulak.
jumpa lagi,In syaa Allah

Thursday, July 24, 2014

SEMOGA SELAMAT SAMPAI

Assalamualaikum
hero acik dah dalam bas tu..
doa acik semoga selamat diperjalanan 
dan selamat sampai

Monday, July 21, 2014

ABIH CAMNO...

Assalamualaikum
camno la mak nak tolong dik..
pi la buat kunci baru
sementara tu..tunggu la kawan sebilik

Thursday, July 17, 2014

DAH MULA BUAT BISKUT RAYA?


Assalamualaikum
dah Ramadhan ke 19 hari ni
teringat masa dulu dulu
masa acik muda sikit
waktu ni dah mula buat biskut raya
seronok rasanya..puas
bak kata anak acik kalau tak buat kuih sendiri
tak rasa nak raya.
itu dulu..boleh la cakap ye anak2
sekarang kena terima kenyataan
anak2 dah besar..
maknanya mak dah tua..dah tak larat
nak duduk lama lama.
itu pun masih lagi bang ngah cakap
kita buat sikit..beli sikit la mak katanya
tahun lepas acik ikutkan jugak..
bancuh adunan..dan siap terap
bangah ngan abang bakar dan simpan dalam bekas
tahun ni rasanya makin tak larat
semalam bercuti pi cari biskut raya pun
petang dah nak pitam
sampai malam pening..pusing
kesian jugak ngan anak2 tapi
nak buat camana kan
anak anak acik dah biasa
dari acik mula kawen
memang tak pernah beli kuih
setiap tahun buat.
kalau acik dah ada menantu senang kot
biar menantu yang buat biskut raya.
masa acik mula jadi menantu orang
memang acik yang buatkan kuih raya
mak mertua acik..setiap tahun.
tapi tak lama sebenarnya
acik kawen tahun 1982
tahun 1984..kedua dua mertua acik dah tak de.
macam mana anak2 dan adik2..kawan2
dah mula buat biskut raya?
oklah jumpa lagi,In syaa allah.

Tuesday, July 15, 2014

CERITA HERO LAGI....

Assalamualaikum..
lama tak dapat menulis..
tapi acik dapat juga baca cerita kawan2 semua..
lepas raya ni lagi la susah
laptop kena bagi hero bongsu bawak
kesian ngan dia..pinjam kawan punya
kena tunggu kawan siap kerja
baru dapat pinjam..selalu sampai jam 2 pagi katanya
balik raya nanti boleh la bawak untuk memudahkan dia
awal2 dulu acik dah suruh bawak
tak nak pulak ..bila dah tau susah 
nak kena meminjam baru la telefon
yeee..tiket bas dah dapat
pandai pulak pi sorang2 beli tiket bas
dah besar rupanya hero bongsu acik ni
acik je rasa dia kecik lagi.
rindu betul rasanya
belum pernah lagi dekat sebulan tak jumpa dia
ajak ayahnya pergi boleh dia tak nak
bia la anak tu lelaki..katanya
hek eleeh..acik dah lama tau anak acik tu lelaki
baru lahir doktor dah tunjuk dah..
malam tadi hantar gambar
nak menitik air mata tengok gambar dia
lamanya tak jumpa.
sempat juga dia cerita
dapat pergi param diParit Raja
naik bas..tiket RM1 katanya
Aimi jalan laju2..tak mau tengok2 nanti semua rasa teringin
beli air ngan nasi ayam katanya.
teringin ayam percik..tengok murah RM2..Aimi beli
sekali masa makan..rupanya tulang..
alahai..tu la tak..pernah beli sendiri kan
tak pe dik..balik nanti kita beli ayam percik..
ayam panggang...makan le puas2
biasanya ini la juadah berbuka hero bongsu acik
satu dulang/talam tu makan 4 orang
malam semalam ada orang beli ayam percik
letak dalam dulang ..
dapat juga aimi makan ayam percik katanya
adui ai..sodeh la mak nak oii..
lain kali jangan cerita ye..
oklah..jika ada kesempatan
jumpa lagi,In syaa Allah.

Thursday, July 3, 2014

"MENEMAN ORANG TAK TAKUT"

Assalamualaikum
Alhamdulillah dah hari ke lima 
kita dibulan Ramadhan.
kejap je rasa nya dah 5 hari.
acik saja nak bebel
7 bulan hero bongsu acik
dok rumah..
memang seronok la acik
nak pi kerja ada yang kunci pintu
balik kerja pun gitu.
tapi sekarang ni kan..
kot abang ada rumah pun..
memang dia tak bangun buka kan pintu.
memang malas betul acik rasa..hi hi
bila sampai depan pintu
en.suami bagi kunci suruh buka kan
pintu..acik buat tak tau je..
akhirnya dia turun sendiri buka pintu.
nasib baik la bulan2 puasa ni
dia memang tak suruh pun.
sampai je terus buka sendiri.
kalau tak kan..kurang pahala puasa acik..
tak dengar kata suami .
Acik teringat dulu2 masa arwah mak bapak ada lagi
kalau  adik nak hantar kakak ipar
balik malam2 tu..acik
selalu ikut..buat teman acik cakap
..sampai ke pintu pagar
dia kata..turun la buka kan pintu
acik jawab.tak nak..takut 
lucu betul..adik acik selalu cakap
buat apa la ikut buat meneman orang yang tak takut..
teringat rasa sayu..kemeriahan
berbuka dan berhari raya dikampung
dah tak kan dapat acik rasa lagi
rumah kampung pun dah nak roboh.
oklah..jumpa lagi,In syaa allah.

Tuesday, July 1, 2014

ALAHAI ANAK OMAK

Assalamualaikum
Selamat menjalani ibadah puasa
untuk semua..
acik dah puas termenung dah meh acik
cerita sikit
ni la hero bongsu acik hantar gambar botol air mineral yang dah kosong
dulu masa dok asrama sekolah
seminggu 2 kali acik pi hantar air..tak beli air mineral
air tapis dirumah je acik tadah banyak2.

dia kongsi pulak gambar..dah habis minggu orientasi
baru basuh baju..katanya
semua di penyidai tu baju dia sorang
aduhai..seminggu baru basuh..
tahan ke bau dia..hi hi
lepas tu..dapat sms..mak..cafe tutup
Aimi lapo..
acik lah bagi tau..pi la kedai kat depan..
tempat kita makan tu
hantar gambar lagi..kedai semua tutup
yang ada nasi arab je.
nanti kalau cafe tak buka
Aimi nak makan apa sahur..
alahai..anak manjo omak..
acik pun bagi tau la dia..
janji sahur makan biskut ke roti je ye..
mana la omak tak menung.

sebelum imsak..hantar gambar
cafe buka la mak
dapat sahur katanya.
kemudian..petang pulak..mak cafe tak buka
kedai tak buka..
ha..nasib baik pandai..
dia jalan kaki pi masjid..berbuka di Masjid
Alhamdulillah..
dulu bang ngah pandai sikit
dia buka di masjid pun..balik raya
baru cerita dengan mak.
bila adik ni..setiap kali report
memang acik tak lalu nak makan.
buat kuih pun malas..
bang ngah dah komplen..sebab
adik tak de dirumah..semua orang tak merasa katanya
dulu dok asrama dekat..acik buat kuih petang2 boleh hantar kan.
itu je acik nak kongsi..nak lapang kan dada acik ni
sekarang ni dah ok sikit dah..
dah mula pandai berdikari
fikir sendiri..
oklah..jumpa lagi,In syaa allah