Tuesday, April 30, 2013

SAMBUNG CERITA NASI..

Assalamualaikum

Masa hari Ahad..yang acik masak nasi minyak
sebenarnya ada jemputan kenduri
tu sebab subuh 'celik' lagi acik dah mula masak
kol sepuluh dah siap semua
bukan banyak pun kan 
nasi dan lauk 2 jenis je
sayur pun tak dak
aksesori nasi pun tak de..he he
jemputan diBangi
kenduri doa selamat
akikah cucu sedara.
tapi acik tak ambil gambar pulak dengan cucu
yang comel sangat  pakai baju merah
ni..ambik dari fb atuk sedara 
yang memang suka bergambar

sori la ye zino tumpang tayang gambar cucu
tu la..sapo suruh tak ambik an..gambar se ngan cucu.

ok lah..tu je nak cerita hari ni
sebab kenapa gambar nasi acik
tak dapat nak ikut macam Queenie buat
ada tabur daun bawang,daun sup
dan ada bawang goreng juga.
Insyaallah kalau buat lagi nanti
acik cuba lengkap kan

jumpa lagi,Insyaallah

Sunday, April 28, 2013

JANJI DITEPATI.

Assalamualaiklum

Terima kasih banyak acik ucapkan
pada Queenie..
acik dah masak nasi minyak ikut resepi Q
inilah hasilnya
gambo pakai telefon je Q
kamera dah lama tak boleh guna
harap2 Q boleh tengok dengan jelas
untuk bagi komen.
gambar bawah ni..ayam mask merah
ikut resepi Q jugak.
ni kari itik..tak de resepi
main lebur je he he

 Tu dia..ni nasi acik dengan kari itik
2 ketui sekali makan..sabo je le..
tu dia..hero bungsu acik
bedebo je nak menunggu komen
bujang sorang ni
sekali dia makan.."mak..sedapnya..macam lauk kenduri"he he ..kalau sedap je kenduri
acik jawab..memang la dik...
yang bagi resepi pun 
memang dah pakar  masak untuk kenduri.he he
terima kasih sekali lagi Q.




pada kawan2 yang teringin nak merasa kesedapan
lauk ayam dan nasi minyak ni
boleh ke blog Q untuk  dapatkan resepi

sebelum tu..acik nak ucapkan terima kasih pada
kawan2 semua..semua yang ditulis acik dah buat.
cuma acik kena sabar je..
mohon pertolongan dari Allah swt
semuga semua ni akan berakhir
acik akan terus berikhtiar..
semoga semuanya akan kembali seperti biasa.

Jumpa lagi,Insyaallah

Friday, April 26, 2013

MISTERI NUSANTARA 2

Assalamualaikum


Sakit kepala acik
tak cukup tidur..tu la kan..dah tua2 penakut ni susah

Malam semalam.masa nak masuk ke bilik air..
tiba2 rasa takut sangat2..berdiri bulu roma ku
acik cepat2 lompat keluar
malam tadi pulak..masuk je maghrib..rasa seram lagi
acik cepat cepat bawak telekung semua
keluar kedapur..solat dan baca yassin pun didapur
En.suami ke masjid..anak bujang yang ada dirumah nak ke gym pukul 8..katanya
acik terus tak bagi..tunggu ayah balik kalau nak keluar
baru la dia cerita..mak malam tadi..
bangah ingatkan mimpi
rupanya bukan mimpi..ada orang tarik kolar 
baju bangah katanya
waaaaa..sama... tu la dia malam yang acik 
rasa takut sangat tu
patut la acik rasa serrraaaammm sangat
acik risau jugak ni..dah dalam rumah sendiri kan
acik dah baca yassin..ajak semua..lepas tu
air yassin sembur keseluruh rumah.

minta tolong kawan2..kalau ada yang pernah mengalami
dan ikhtiar yang dibuat selain dari acik baca Quran 
dan surah yassin.

dari 2006 acik tinggal dirumah ni
Alhamdullillah..baru kali ni terjadi
 betul2 buat acik tak boleh tidur

oklah..jumpa lagi,Insyaallah

Wednesday, April 24, 2013

WW..SIAPA YANG TAK MAKAN CILI PUN AKAN RASA PEDAS NYA

Assalamualaikum






Tuesday, April 23, 2013

KALAU ADA REZEKI

Assalamualaikum

Nampak tak ada 3 biji tu
acik harap sempat la merasa nanti
ni jenis yang sedap dan rangup tu.
kalau ada rezeki acik la..
dah tanam diluarkan..

Jumpa lagi,In shaa allah



Sunday, April 21, 2013

BARU LA SERONOK..


Assalamualaikum

Alhamdulillah hari Jumaat baru ni
hero acik dapat balik
terima kasih atas doa kawan2 semua
seronok acik rasa
rasa "dunia ana yang punya"
Barula bersemangat dan seronok nak masak2
acik bukan pandai masak macam2 pun
tapi dah anak omak kan
bila makan tu..memanjang je kata sodap
Alhamdulillah
 Hari sabtu..buat laksa
anak2 acik ni..kalau makan laksa dirumah
memang kuah lemak ni
 Ni..hero bungsu la ni..
siap cakap..mak tak boleh selalu ni
nanti aimi makan banyak...
pagi Ahad..nasi goreng pulak
nampak  banyak kan..
kalau buat nasi goreng memang macam ni
makan sampai makan tengahari.


petang tadi dah pun hantar
balik..dia siap pesan
nanti cuti sekolah baru aimi balik ye mak
aimi nak belajar..
yo la nak...belajar la


semoga berjaya.

oklah..jumpa lagi,In shaa Allah

Friday, April 19, 2013

LAPAR SANGAT KE..SEMUA NAK DIMAKAN..

Assalamualaikum

masa beli dulu..acik tengok
cantik pulak warna seterika ni
merah gitu kan
seterika yang ada dah rosak..tak panas lagi
 acik pun beli le
baru je lagi ni..baru 4 tahun
dah banyak baju tudung acik yang dimakannya
tau2 dah berlubang
tu sebab..tak boleh tengok pada rupa kan.
 yang makan tudung ngan baju baju acik tu
 tepi dia yang tajam tu rasanya
yang buat geram sangat tu..selalunya acik
tak perasan pun bila dia makan
bila nak pakai
tengok2..laaa
dah berlubang rupanya
pagi tadi..nak pakai tudung..tengok2 
dah hangus..dibahagian belakang
hemmm.lantak la he..buat tak reti je la
mana sempat nak gosok yang lain
dah selamat pun balik kerumah semula kan he he

oklah..jumpa lagi,In shaa Allah

Thursday, April 18, 2013

RINDU..

Assalamualaikum


kejap je dah hari Khamis
hero bungsu belum telefon
balik ke tidak dia minggu ni
lama betul dah tak balik..
ada je aktiviti setiap minggu
pergi asrama pun dapat jumpa sekejap je
sibuk betul...
hari terbuka asrama la..
hari puisi la..
musabaqah juga
semuanya dia kena bertugas
ingat dik..nak periksa dah ni

Rindu la pulak lama dah rasanya dia 
tak balik tidur dirumah
harap2 minggu ni hero bungsu tidak bertugas
 dihari Sabtu dan Ahad lagi
dapat la balik tidur dirumah

oklah..jumpa lagi,insyaallah

Wednesday, April 17, 2013

MISTERI NUSANTARA

Assalamualaikumm

acik nak sambung cerita
gambar tanaman sayur dalam n3 sebelum ni
bukan la acik yang punya
bukan juga Ahmad Albab yang punya
Pejabat la yang punya
acik buat keje ambik data je

kisah nya..hari Isnin tu
hari cabut semua sayur tu
bila kerja acik timbang2 tu dah siap
sementara menunggu pekerja yang lain tu
bersih2 kan
 acik teringin nak dengar lagu
dari enfon je
sunyi pulak kan..dah la cuaca boleh tahan
 hangatnya ..
mula je acik pasang lagu.
dengar macam benda jatuh..
acik teruskan jugak hajat acik..
sekalikan..
taap..kuat bunyi pintu ford..
kenderaan jabatan tertutup..
dan satu pintu lagi terbuka
 terus acik terlompat..meremang la bulu roma
acik ni dah la..memang terkenal
 dari muda sampai ke tua PENAKUT
pemandu tu kata..ala..angin tiup..
mana boleh angin tiup boleh terbuka dan tertutup kan..
acik terus telefon en.suami..
cepat datang ambik acik..nak turun cepat.
nak masuk opis..
marah agak nya pasang lagu.
patut pasang ayat Quran kan
waktu siang tu..dekat nak tengahari ..
tapi tak sehebat suami acik..
dia boleh nampak makhluk terapung dari dalam air
dalam gigil tu..sempat dia azan..
tu kisah  mula2 pindah sini .
 tu sebab kalau tengahari jumaat
tak de sesiapa kat opis ni
acik sanggup balik rumah
biar la suami acik sembahyang jumaat
kat masjid dirumah
lepas tu baru pi opis semula..lambat sikit pun tak apa..
janji tak tinggal sorang

oklah..tak mau sambung cerita
nanti acik juga yang takut.
jumpa lagi,Insyaallah

Tuesday, April 16, 2013

JUMPA KEMBALI

Assalamualaikum

Apa khabar semua..
alhamdulillah semuanya sihat kan
lama acik tak menulis
sibuk sikit di opis
balik rumah..tak sempat nak tengok laptop
sebabnya balik dari kelas mengaji dah 10.30
mata acik pun dah tak boleh tahan
diopis pulak..internetnya sejak guna 1govnet
tak boleh nak tumpang dah

 saja tunjuk gambar
ni pun buat acik penat juga
dah tua tua nak tunggu pencen ni
memang tenaga dah berkurangan
 Alhamdulillah dah pun 'harvest' lega sikit
tak de dah nak mengukur nak mengira lagi
lega sementara datang nya kerja luar yang baru la
kerja dalam opis banyak pun ok lagi kan
 
Acik nak jawab pertanyaan Tihara
memang sibuk sikit Tihara.
sibuknya sikit
letih yang banyak..

Oklah..jumpa lagi,In shaa Allah

Thursday, April 4, 2013

TERAGEDI DIHARI LAHIR

Assalamualaikum.
(amboi..tajuk..)

Terima kasih pada kawan2 yang ucapkan selamat
dihari lahir acik yang dah nak senja nan merah ni .
Terima kasih pada semua
melalui fb,sms dan whatssap
masa buat kerja
sempat juga tengok fb guna telefon
dalam hati tu kata
balik nanti nak balas dengan ucapan terima kasih
tapi timeline ni buat acik bingung kejap
tah mana2 jumpa sikit je
 Ni anak sedara yang baik hati
bagi gambar je..he he
 Terima kasih suri solehah dan kamsiah
 
Acik sebenarnya bersyukur sangat
Alhamdulillah..acik dilindungi dari
 tragedi dihari lahir acik hari ni

Pagi tadi..lama la sikit diatas sejadah
baca yassin..baca quran
tanda bersyukur 
Allah s.w.t kurniaan kesihatan
buat acik sehingga hari ini

bila tengok jam..la  dah nak lambat ni
bergegas kedapur
tak disangka..tak diduga
rasanya dalam sekelip mata je
acik melayang terus jatuh..kepala tersangkut
 dikerusi makan
Alhamdulillah..tak terhempas kelantai.
memang kuat jatuhnya..sebab acik jalan laju kan
dah petang ni memang terasa sakit
belakang dan telinga berdenyut.
acik harap tak berpanjangan la kesakitan ni.

Sekali lagi acik ucapkan terima kasih
pada semua..jumpa lagi
In shaa Allah..


Monday, April 1, 2013

SEDAK..KE...SODAP..

Assalamualaikum
cuti sekolah baru ni
cucu sedara ada balik
baru sampai ni
melekat dengan ibunya lagi.
tapi acik seronok mengusik

 Geram tengok mata nya tu
bagi makan ambik pulak tu he he
 siap menjeling lagi
 bulan julai nanti genap 2 tahun
tapi dah pandai cakap
 
seronok mengusik..bila bercakap..
sah2 le bunyi kelantan
sebab ayah nya orang kelantan
bila makan acik tanya..sedap ke
dia jawap sedak..macam tu  la lebih kurang kan
acik ajar dia cakap..sodap..dia ngikut je
he he..seronok..boleh jadi gamat dengan gelak
ayah dia  sengih je.
Tapi kan..Irfa elok je cakap..
sampaikan anak2 pun tak de bunyi kelantan.

cukup la acik menulis kan
mood rindu nak dengar lagi celoteh budak sorang ni