Thursday, March 28, 2013

CENCALOK GORENG

Assalamualaikum


Hari ni acik cuti sehari
hero bungsu nak ke Dataran Pahlawan,Melaka
Masa disana..En.suami teringin la pulak cencalok
beli la 2 botol..satu cencalok biasa..udang tu
satu lagi,cencalok sotong.mahal juga rupanya cencalok..sebotol RM10.00
acik tak pernah beli..tu yang tak tau harganya.

Petang tadi tiba2
acik terbau sesuatu yang memeningkan kepala
anak anak pun dah bising..mak bau apa ni..katanya
sekali acik pergi kedapur..laa...
rupanya en.suami sedang menggoreng cencalok
habis dua2 botol tu digorengnya.
acik ni bukan la tak tau..
arwah bapak dulu pun suka cencalok..
rasanya tak pernah goreng
cuma potongkan cili api dengan 
perahkan air asam limau je

acik pun tak tau la macam mana dia 
nak makan cencalok yang dah bercampur minyak tu
pandai bebeno kan.
hantam la labu..

Monday, March 25, 2013

SANTAI...

Assalamualaikum

pernah tak ada kawan2 yang suka ..
kalau kita cakap lain..di jadikannya lain
macam mana nak tulis ye,,
tapi..acik bagi contoh

kalau acik kata.".mai la makan tengahari"
nanti kawan tu jawab
Laaa..apa dimakan tengahari tu..
abis la dia..
dah tinggal pagi ..petang ngan malam je.
tengahari dah habis kena makan..
haa...macam tu la ..contohnya

tapi acik tak marah pun..tau kawan bergurau
cuma kalau nak bercakap kena hati2
takut terkena..kadang terlupa...kena jugak
acik tulis ni sebab baru terkena la ni he he

dulu en.suami pun macam tu
tapi dah lama2 jarang dapat peluang..
acik dah biasa he he..belum dia buka mulut acik tau dah.. 

oklah..jumpa lagi In syaa allah

Friday, March 22, 2013

SEMOGA CEPAT SEMBUH (2)

Assalamualaikum

Bila sekali kita dengar ada yang sakit
berturutan pulak kan

Acik tau semalam kakak acik pun sakit juga
sebelum tu acik nak bercerita dulu
dulu kawan2 masa sekolah tak tau acik ada kakak
sebenarnya acik sendiri pun tak tahu
kisahnya kakak acik dipelihara oleh mak sedara
tak jauh pun sebelah rumah je..
tapi disebabkan kakak tu tidak pernah sekali pun
menjejak kan kakinya dirumah mak acik
tu sebab acik pun tak tau yang dia adalah 
kakak..acik ingatkan sepupu je.
walau pun berkali kali arwah mak dan bapak sebut
acik(panggilan buat kakak) kau tu..
kalau cakap..acik kau tu.. 
bermaksud..kakak acik la tu. 

Bila dah bersekolah menengah..acik banyak bertanya
tapi tak bertemu jawapan..
sampai la..seorang kakak yang sama2 membesar dengan kakak acik dirumah mak sedara tu bercerita..
mustahil mak acik nak beri anaknya orang bela katanya
sebab tu la anak perempuan sulung dia..
baru sorang pulak tu dapat perempuan...
tapi kisahnya..mak sedara(arwah) suami isteri
 cukup berminat dengan kakak..
ceritanya kakak tu masa kecik.sangat comel ..
cantik dan putih
kiranya berbeza lah dengan acik dan adik beradik yang lain
bila mak acik pi membasuh ke apa2 lah.
.mak sedara tu akan
ambik kakak bawak balik rumah dia..
begitulah setiap hari..bila malam baru dia hantar balik
bila dah macam tu hari hari katanya kakak 
dah tak mau balik kerumah mak acik lagi
bila dah besar..mungkin dah terbiasa hidup senang..
tiada adik yang nak jaga
kakak dah tak mau balik kerumah
lagi pun mak sedara yang bela tu orang senang 
la jugak zaman tu
tak macam mak acik..hidup susah..
acik memang terasa sangat..
akhirnya acik la yang jadi anak perempuan sulung
dibawah kakak tu ada dua lagi adik lelakinya
baru la acik lahir .
seawal sekolah rendah acik dah
mengambil alih tugas..
nak buat macam mana kan dah hidup susah
mak bapak sama2 kena kerja untuk membesarkan
anak anak ..
baru umur 12 tahun semua tugas memasak dah jadi tanggung jawab acik

tu sebab bila acik tau acik ada kakak
acik rasa sakit hati jugak..
tak salah kan acik rasa macam tu

kakak jejak kaki kerumah mak
hanyalah selepas dia kawen..tu pun sebab
suami dia..tapi tetap jugak tak pernah
bermalam dirumah.
cuma selepas suami kakak meninggal
baru kakak bermalam dirumah mak
sebab kakak tak da tempat nak tuju..
panjang lebar acik menulis ni
sebenarnya kakak acik sakit
ada dihospital..acik dah pun pi melawat...
..semalam adik acik pulak pi 
melawat..doktor kata darahnya
berlebih..dan dah pun dikeluarkan 9 pt
dan doktor kata..kemungkinan kanser darah
walaupun belum pasti .

dia tetap kakak kandung acik
walau pun anak2 dia tak boleh nak terima
acik dan hormat acik sebagai mak sedara mereka..
semoga kakak acik sembuh
dari penyakitnya..acik kesian kan dia
kakak ni cukup jaga hati acik sebenarnya
mungkin acik yang terasa hati sangat 
bila dia sampai hati tak mau lansung jejak kaki
kerumah mak..yang cuma berlantaikan tanah
dan beratap nipah masa tu.
masa tu pak sedara yang jaga dia
keje gomen..mesti senangkan.

kesian kakak..banyak makan hati
selepas suami meninggal dan 
kerana tingkah anak2 dia

acik tetap kesian dan sedih tengok kakak
muka kakak pun nampak sedih sangat
yang mampu acik lakukan hanya la berdoa
semoga kakak dapat melawan penyakitnya 
semoga kakak sembuh
dari penyakitnya
 Amiin ya rabbal 'aalamin  

Thursday, March 21, 2013

SEMOGA CEPAT SEMBUH


 Assalamualaikum
 Gambar tahun 2011
masa ni kawan acik sihat lagi
yang baju pink tu.

Baru baru ni acik baca kat FB anak kawan acik
(yang baju merah)
masa kawan2 ucap selamat hari jadi
dia jawab..harapan dia cuma semoga mak 
dia cepat sembuh
acik tau kawan acik ni tak sihat dari tahun lepas..
acik dah pun pi rumah dia jumpa sendiri
dan kerap juga telefon tanya khabar
jawapan dia selalu 
Alhamdulillah sihat.
bila tengok diFB anak dia macam tu..
acik tanya lagi 
rupanya..kawan acik dah tak larat nak memandu sendiri
berat badan pun dah turun.
terkejut dan sedih rasanya.
kawan dan jiran yang sangat baik 
acik pernah cerita diblog..
walaupun pun dah 15 tahun acik berpindah
dari Tanjung karang..tapi
kami tetap berjumpa
paling kurang pun 2 kali setahun  
hajat acik nak pergi lagi jumpa dia
cuti sekolah nanti.
tapi katanya dia balik kePerlis masa tu 

Doa acik semoga dia dapat melawan 
penyakitnya dan cepat sembuh.
 

Monday, March 18, 2013

TENGOK GAMBAR JE YE..

Assalamualaikum
 Abang yang beli ni
bila tau adik dia outing
Seronok dia
 Ada pulak gambar dia xtvt hari sabtu yang padat tu..he he
sibuk beno la dia
 Sebenarnya hero bungsu ni
memang suka dengan xtvt macam ni
tu sebab acik hantar kesekolah agama 
masa tingkatan satu dulu
dah beria ambik perika...dan lulus..
dapat masuk sebulan je..
meraung hari2 bawak balik jugak 
sudahnya ..aduhai anak omak
oklah jumpa lagi,In Shaa Allah

Saturday, March 16, 2013

SELAMAT HARI LAHIR DIK..

Assalamualaikum

Hari ni 16 Mac,2013 genap la umur hero bungsu 17 tahun
Selamat Hari Lahir dik
Doa mak sentiasa mengiringi dimana saja
adik berada.
Pertama kali..dihari lahirnya hero acik tiada dirumah
nak telefon pun ..nak halakan kemana
hari ni program dia penuh sampai kemalam
semalam dia dah bagi tahu
pagi ustazah bawak ke program ceramah
ustaz Kazim Elias
petang sampai ke tengah malam.. pulak ke PutraJaya..
ada perhimpunan sejuta umat katanya..




layan je gambar gambar hero acik
sedih rasanya tak dapat nak peluk dia dihari lahirnya.
Semoga adik sentiasa dirahmati dan dilindungi Allah dimana saja adik berada.

ok lah jumpa lagi,Insyaallah

Thursday, March 14, 2013

LAIN KALI JANGAN BUAT LAGI TAU

Assalamualaikum

semalam kerja luar
kemudian singgah minum dan makan
kalau lalu jalan tu mesti singgah
kedai ni.
semalam ambik gambar
masa dalam kenderaan
upload kat FB
sekali  hero sulung acik komen
mak..sedap tu ..tapau bawak balik.
tu la..gatai tangan lagi
acik asek teringat..terkilan lak rasa dihati
kot acik ngan en.suami memang acik mintak 
dia pusing balik
walaupun dah jauh.
tapi..nak buat camana kan..sabo je la..
lain kali ye bang..Insyaallah mak beli bungkus
simpan peti ais diopis sementara
 nak balik waktu petang biar tak basi kan..
pengajaran untuk acik ni

oklah,jumpa lagi,insyaallah

Wednesday, March 13, 2013

WW..PERNAH MAKAN SAYUR NI?

Assalamualaikum

Tuesday, March 12, 2013

BOLEH BAGI TAU KENAPA?

Assalamualaikum.

beg plastik hero bungsu dah rosak
acik belikan yang baru
tapi dia tak mau
apa yang tak kena dengan beg ni kan..he he
oklah..jumpa lagi In shaa allah


Monday, March 11, 2013

BIN..BUKAN BINTI

Assalamualaikum

Minggu ni hero acik tak balik lagi
sejak dah tingkatan 5 ni..
sibuk betul dia.
macam biasa la kalau dia tak balik
petang semalam acik pi la jumpa dia
makan makan dan bercerita..
acik suka tanya.
solat asar tadi..siapa jadi imam..
dia jawab..Aimi la..
Aimi kalau jadi imam ambik masa solat yang
tak perlu baca kuat2 je..katanya
kenapa? acik tanya..takut nanti ada yang dengar orang baca surah 
dengan suara yang menggigil katanya he he
macam tu la hero acik..dalam berani ada jugak takutnya
disini acik berani tulis..
kalau dengan kawan2 acik tak berani sebut
nanti acik kena balik..(sapa pulak yang diikutnya penakut)tu yang tak mau dengar tu he he
sempat juga dia bercerita lagi tu..
Aimi dah jumpa cik gu..katanya
Aimi dah tunjuk ngan cik gu..
Aimi dah cakap banyak kali..
Muhammad Aimi Bin..
Muhammad Aimi Bin..
Aimi sebut banyak kali ..
baru la cik gu dah tak salah tulis lagi katanya.
ha ha ha ha..memang acik gelak besar..
dia selalu ngadu..cik gu tulis Muhammad Aimi binti
dia cakap dengan cik gu..dah ada Muhammad
tak kan binti pulak cik gu..
lepas tu bila ada nama dia dipapan kenyataan
pun salah lagi..tulis binti jugak..katanya..
he he..adui..sakit perut acik gelak
nak buat camana kan
acik dulu cari nama untuk anak nak yang
dua suku kata je
Muhammad memang ada untuk tiga2 hero tu
tapi hujung nya nak yang senang panggil
yang sulong Azri..kedua..Adli..yang bungsu Aimi.

Oklah..dah panjang pulak bebel acik ni
jumpa lagi In shaa allah

Sunday, March 10, 2013

SIKAP...

Assalamualaikum

 Rasanya semua kawan kawan ada 
tabiat/perangai tersendiri
semasa tengok tv kan.
acik pun sama.
dari muda lagi perangai acik macam tu la
dulu masa tv satu je dirumah acik
bising jugak en.suami acik
tapi tak boleh buat apa..remote acik yang pegang he he.
bila tengok cerita ditv
bila sampai bab suspen ke takut ke..seram ke..
cepat2 acik tukar ke canel lain.
acik malas nak memenatkan jantung acik ni he he
nanti jantung berdegup kencang..
selalunya en.suami..dok menunggu..tiba2 je
dah jadi cerita lain..
agak2 dah habis bab yang suspen tu
acik tukar balik cerita tu..
allaaa....selalu dengar bunyi tu he he
tu sebabnya lepas tu beli tv lagi satu..

Sebelum tu 
Acik juga minta maaf dengan N3 sebelum ni
tak baik kan tak boleh kawal emosi
takut acik..Istighfar banyak2.
acik pun tak boleh nak bersemuka hari jumaat tu
sebab orang yang perlu ditanya bercuti
dah berhari hari hati pun dah sejuk
walaupun perasaan tak suka diceroboh tu tetap ada
terbaca pulak di FB ayat dibawah ni
lagi la berfikir sepuluh kali kan

Buang semua kemarahan
dan kebencian untuk
menyihatkan badan dan ketenangan jiwa

oklah jumpa lagi,In shaa Allah



Thursday, March 7, 2013

MELAMPAU DAN TERLAMPAU

Assalamualaikum

Jika sedang marah..ketika berdiri..kita duduk..kalau duduk
apa lagi yang perlu kita buat
acik memang sedang marah..istighfar dan
menulis disini..
dua hari acik tiada dipejabat kerana berkursus
bila balik..kabinet acik diceroboh
dibuka..walaupun berkunci..
lepas tu elok2 je buat macam 
benda tu tak berbuka.
tapi barang didalamnya dah tiada..
pencuri..penceroboh 
apa perasaan kawan kawan semua..mesti marahkan

acik tau sangat siapa yang punya kerja..
tu la dia manusia yang selalu cari salah acik 
semua yang acik buat semuanya tak betul..
dia senang2 je ceroboh kabinet acik bila acik tiada diopis..
ini bukan fitnah..memang dia yang punya kerja..
sebab benda yang diambil memang dia yang guna

aduhai hati..susah nya nak bersabar..
rasanya dah ditahap melampau
patut tak acik pi ganyang dia
patut tak acik pi tarik tudung dia..
patut ke tak..patut tak

Ya Allah ya Tuhan ku..Sabarkan la Hatiku
 Ya Allah Ya Tuhan ku.. Ampunkan Hamba mu ini kerana
adanya perasaan marah ini..Ya Allah ya Tuhanku
Sabar itu separuh dari iman..kuatkan imanku Ya allah

Monday, March 4, 2013

MACAM MACAM RASA ADA

Assalamualaikum
Macam macam rasa ada
risau..sedih..
bila membaca kisah..
semoga semuanya kembali aman
AlFatihah ..pada anggota yang telah terkorban 

acik buat cerita makan
nak melupakan semua kerisauan
    
Acik saja tayang gambar bubur kacang merah
bukan sebab apa pun
setiap kali ..makan cendol atau pun
 air batu campur
2,3 biji je diletakkan kacang tu
tak puas makan..
semalam geram punya pasal
acik beli dan buat bubur
puas hati..dapat makan banyak
tapi..alahai anak2 tak berapa nak suka pulak
acik sorang je yang sedap makan
tak boleh la masak selalu
kesian dengan yang tak berapa suka.
acik lebih suka masak yang anak2 suka makan
kalau acik sorang..tak makan pun tak apa lah kan.
sesekali nak makan beli je
 Ni satu lagi..acik cukup suka buah ni.
tapi  memang acik sorang je la yang makan..
bila suruh anak2 makan..katanya banyak biji
tak tau nak buang macam mana he he..
ooo alahai..sabo je la.
ok lah jumpa lagi,Insyaallah