Sunday, January 30, 2011

WAJAR KE PERASAAN INI.

Assalamualaikum

Tahniah kepada yatie kerana semalam blog dia dah ada 1000 followers.

yatie..bagi bunga yang cantik ni..dan akak pun teruja nak letak kat blog...sangat cantik..bunga rose lagi..





Selalunya kalau hari sabtu atau ahad..akak suka cerita masak ..masak dan makan..
tapi minggu ni..walau pun akak tetap jugak masak..tapi tak de gambar..
Akak cerita aje apa yang akak masak semalam..
simple je..asam pedas ikan pari,masak lomak cili api pucuk ubi campur udang
pengat ubi.,goreng ubi,goreng tempe dan kek batik.

Sebenarnya akak nak cerita..tak tau lah kenapa..
kawan kawan lain pun mungkin ada perasaan yang sama.
selama menulis disini..ada blog yang akak selalu baca..ada yang tinggal komen dan ada yang tidak..

tapi heran kan..bila yang selalu kita baca tu..menyepikan diri..maknanya lama tak menulis..akak rasa risau...dan tertanya tanya....kenapa dia tak menulis..sihat ke tak..atau pun .sibuk sangat ke..
kalau sihat alhamdulillah..kalau sibuk tak pe..dahulukan yang penting
pelikkan..padahal..akak bukan pernah jumpa pun.

akak pun dah berfikir dah..tak boleh jadi ni..mau akak pun nanti berhenti menulis..kalau apa yang akak rasa ni tak boleh di hilangkan dari hati ni.

kalau tiba tiba akak menyepi nanti..maafkan akak ye..

Saturday, January 29, 2011

CERITA BERSIRI YANG DIMINATI

Assalamualaikum..


Hari tukan..masa akak baca blog azz..dia ada cerita pasal jadual waktu dia..

akak pun ada jugak jadual waktu..cuma..terhad pada sabtu dan ahad aje..

setiap pagi sabtu dan ahad..ada satu cerita yang akak minat sangat..cerita filipina..
the two off us..di cannel 105
dulu dulu  pukul 5 petang sabtu dan ahad..

ade ke patut..sekarang ni dah tukar ke pukul 6. pagi pulak..ish3..

lepas  subuh je..akak ngadap la cerita ni..sekarang subuh lambat sikit..jadi lambat la akak dapat tengok..
dulu subuh puluk 5 lebih..
sedang elok je

lagi satu..cerita korea..giant..di cannel 393..
pun best cerita nya..
tak sabar nak tunggu penghujungnya..
dah cari kat youtube..tak jumpa la pulak..sabar aje la..akak menunggu..



Thursday, January 27, 2011

SERABUT..

Assalamualaikum..


Lama tak update..
ada masalah sikit..di opis..
bukanya apa....rasa malu pulak,.dah tua2
tapi akak kena tulis jugak..sekurang kurang.lepas beban didada..

sape2 yang pernah baca blog akak ni dulu..kan akak ada cerita..ada seorang insan ni..yang tah kenapa..apa saje yang akak buat,pakai..ke apa..semua tak betul dimata dia..

minggu lepas..di opis..ada dapat komputer baru..akak tak kisah sangat la..janji ada tambahan..senang jugak nak buat kerja..
kerani sambilan dah kena berhenti.jadi kena jugak la.menaip sendiri..

rupanya..dia nak letak komputer tu atas meja dia sorang..
tak nak akak kacau..ada kawan yang lain tak bagi..

dia senyap..rupa2nya dia buat cerita baru...masa akak tak de kat opis..dia kata..akak dah sabotaj dia..dah padamkan data2 dia..
dan dengan marahnya.dia pun hangkut komputer tu..terus letak atas meja dia...
dekat meja dia..siap tulis..tidak dibenarkan sesiapa pun duduk..

mula2 akak rasa hangin jugak..main tuduh tuduh..buat  apa lah.nak sabotaj ke hapa..
satu opis..kalau semua data tu hilang..akak punya pun mesti hilang sama..
kawan akak kata..mungkin dia dah deletekan semua tu..dan tuduh akak..
supaya senang dia letak atas meja dia sorang..
Yang lagi teruk tu..komputer yang lama..dihangkut nya letak kat bilik pejabat lelaki..
memang betul la kata dia..masa tu ada orang tanya..dia nak pencen bila..dia kata..58..biar muak orang tengok muka dia.katanya..
aduhai..akak tak muak pun tengok muka dia..
dah 57 pun masih cantik lagi..
cuma akak muak ngan perangai dia aje..

Yallah..ya tuhanku..sabarkan la hati hambamu ini..

Tak kan nak gaduh2..malu..kenapa la..dia tak suka sangat ngan akak ni..pelik betul..semua tak kena..

selama ni..akak memang tak pernah melawan..tapi kali ni..dek geram punya pasal dengan tuduhan dia..
akak dah pusingkan meja akak..dok membelakang....padan muka akak..geram jugak..nak sabar pun sampai bila kan..nak marah2..malu dah tua.
.ni je la cara akak..pusing meja ngadap dinding..baik akak ngadap dinding..baru puas hati..
lagi satu kan..talifon akak
 kena virus kot..tak boleh buka internet lansung..
jadi sekarang ni..akak kena la..tunggu balik rumah dulu kalau nak baca dan komen blog kawan kawan..
tu yang kadang kadang ada yang ketinggalan.
mintak maaf ye..kalau ada yang akak tak jenguk..
 



Monday, January 24, 2011

YANG TIDAK BOLEH DI LUPA..

Assalamualaikum..


Malam tadi..akak teringin nak buat lepat ubi..
kebetulan ada ubi yang abang akak dok segamat tu bawak balik dan bagi akak... 

Masa tu..adik dan anak sedara pun ada dirumah akak.jadinya bergotong  royong la memarut ubi tu..
termasuk la,
anak akak yang sulung tu..

Sambil parut ubi tu..dia pun bercerita..

dulu.masa mak kerja diklia..masa tu mak kerja petang..
katanya..
ayah nak buat buah melaka..
ayah suruh abang ramas dan perah daun pandan.
ayah siap marah2 abang lagi..
dia kata.. 
perah lah kuat sikit..
badan je besar..perah tu pun tak kuat..
perah sampai keluar warna hijau
dah la bulan puasa..dia kata..ayah marah2 lagi..
sampai lah..bang ngah(anak kedua)..masuk kedapur..
Bang ngah kata..eh yah..bukan ke..mak blend dulu daun pandan baru perah..baru la keluar warna hijau dia..
Baru lah..ayah tepuk dahi dan terus ketawa katanya..

Oh alahai..macam tu la..kalau mak tak de dirumah..ada ke patut..di suruhnya anak akak perah daun pandan tu gitu aje..
mana la nak keluar warna hijau nya..

anak akak kata..sampai bila pun abang tak boleh lupa tu mak..katanya..puas abang perah..
dah la bulan puasa.
.he he..lucu betul..nasib baik ada yang teringat mak nya blend dulu daun pandan tu..
kalau tidak sampai berbuka agaknya anak akak mengerjakan daun pandan tu..siap kena marah lagi.

Saturday, January 22, 2011

TERINGAT

Assalamualaikum..
Sabtu ni..anak sekolah..sekolah ganti..
pagi..selepas anak kesekolah.akak ke pasar tani..ditaman akak ni
tak sangka pulak..hari ni ramai jumpa  sedara akak
ni salah sorang yang akak jumpa..walau pun dok bangi..tapi akak jumpa di sini..
jangan terkejut pulak ye..rumah dia pun ada disini..
satu taman jugak dengan akak
ni gambar lama..masa bujang lagi ni..dia bergambar di beranda kuaters masa akak kerja di kuala selangor.

Masa tu dia datang dengan abang dia ni.
.yang dari dulu..memang suka sangat bawak kamera..walau kemana saje dia pergi.

Dua beradik ni memang baik dengan akak dari dulu sampai kini..dan mereka ni juga menjadi orang kepercayaan arwah bapak akak.

seperti yang akak pernah cerita dulu..akak tak pernah jalan sorang..dua orang ni lah yang dipercayai arwah bapak akak untuk menjadi peneman.

Dah melalut pulak..sebenarnya nak cerita..masa jumpa
sedara akak yang  dok bangi tu..
akak tanya dia..lepas ni pak lang nak pi mana
(akak dah terbiasa panggil paklang..sebab ikut panggilan anak2)
dia dengan selamba nya menjawab..
"nak poi boghang..cari kayu..nak masak2 nanti"..tak sedar tergelak besar akak
he he..itulah yang akak teringat sampai kini..

Dulu2 kalau nak kenduri dikampung..memang la..pi cari kayu untuk masak2 kan..nak kacau dodol ..nak buat  lemang..mesti pi cari kayu api..diladang getah.seberang sungai dikampung akak tu.

Esok kena balik kampung la jawab nya ni..rindu..dapat tengok rumah kosong pun dah memadai..
semua kenangan ada disana.

Wednesday, January 19, 2011

KISAH DISEBALIK TAK BOLEH TIDUR.




Award dari alamsari..terima kasih

award kak long terima kasih ..


Assalamualaikum..

Semalam akak ada buat cerita tentang tak boleh tidurkan..
dan akak kata..sebagai 'penyakit lama' dah datang balik

Akak nak kongsi cerita disini..tak tau lah..mungkin ada jugak kawan kawan...adik adik..dan anak anak yang pernah mengalami seperti apa yang akak pernah alami ni.

Kisah ni dah lama..sejak tahun1987 lagi..
masa tu..akak baru dapat anak sulung..selepas 5 tahun berumahtangga.

Masa baru lepas bersalin..masa dihospital lagi..bukan main lena akak tidur..sampai orang katil depan kejutkan akak..
"dik..bangun..katanya..anak menangis"..terkejut akak masa tu..punya lena tidur..sampai tak sedar anak nangis.

Kemudian..selepas balik kerumah dari hospital..baru akak rasa seronoknya dah ada anak..
dan bermula dari itu lah..akak tak boleh lena tidur..
akak takut..kalau akak tidur..nanti anak nangis nak susu..
akak jugak takut..kalau akak terlena..muka anak tertutup dengan kain ke..takut dia tak boleh bernafas..

setiap kali akak tidur..akak akan terkejut..dan terus tengok anak..bernafas lagi ke..elok ketidurnya..
Ya allah..dahsyat betul akak masa tu..risau bukan main..

rupanya..berlarutan sampai anak dah tiga..kalau anak demam ke..boleh kata kan akak tak tidur lansung..
macam dah jadi satu penyakit pulak..
akak pernah jugak pi jumpa doktor..untuk mengatasi masalah tu..

doktor kata..tak ada ubat..tak bagus kalau diberi ubat tidur..katanya..
dia cuma suruh akak relaks..jangan fikir sangat..dan jangan fikir yang bukan bukan..

Sekarang ni..anak anak dah besar semua..sepatutnya dah tak ada apa nak fikir lagi dah..
tapi..sesekali..tak boleh tidur tu..tetap jugak datang..
mungkin sebab dah berusia kot..jadi memang dah tak boleh nak lena tidur..

Itu lah kisahnya..kenapa akak selalu susah nak tidur.

Tuesday, January 18, 2011

MENGANTUK YA AMAT..

Assalamualaikum..

Penyakit lama datang balik dah..

Malam tadi terjaga jam 2.30 pagi..

sampai pagi tak tidur..

sudahnya..siang ni ngantuk ya amat..

tapi...dah waktu rehat ni..

kot boleh tidur sekejap

Tapi..mata tetap tak mau lelap

..aduhai..

malam ni..

program macam biasa..

kalau ngantuk ni..

macam mana ni..

mau kena tegur ngan ustaz lagi ni..

terima je lah..

Sunday, January 16, 2011

REZEKI-AYAM KAMPUNG

Assalamualaikum..

Semalam petang..akak pergi ke rumah abang dikampung cuai,rembau..

Dah rezeki kan..macam macam yang kakak ipar bagi

Ayam kampung.seekor..


Dah siap akak masak lomak cili api sekejap tadi.
Kakak juga bagi pisang..dah pun siap akak buat timpan pisang berinti(lepat)
abang akak juga bagi kelapa untuk buat inti..pagi tadi hero bongsu akak tolong kukurkan..tu la yang akak dapat buat lepat pisang berinti tu..

Selain dari tu..akak juga masak pulut..sebab anak2 kata tak pernah makan pulut dengan inti..

semasa baca blog rosaliza..akak bagi tau dengan anak2..pulut jugak boleh makan dengan inti
selain dari dengan sambal ikan bilis..
dah kebetulan ada inti..akak masak kan jugak pulut sikit..
dapatlah anak anak makan..
komennya..sedap mak..pulut makan dengan inti..katanya.

Tu la yang akak malas tu..bila dah mula kat dapur..bersambung sambung
ada aje yang akak nak buat..

Saturday, January 15, 2011

JUMAAT CUTI..TAPI..HUJAN DARI PAGI..



Assalamualaikum

Semalam N9 cuti..cuti Hari keputeraan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan.

Walau pun semalam cuti..tapi sebab hari Jumaat..akak tak dapat la nak keluar kemana mana..
Takut terlewat nak solat jumaat.

Lagi pun..hujan dari pagi..sampai ke tengahari..
apa lagi nak buat kan..masak..masak..dan makan aje la..

 goreng tempe.kegemaran anak2 akak..tak pelik kan..anak2 akak suka makan tempe..sebab membesarnya di Tanjung Karang..yang sulung sampai umur 11 tahun di sana..

Yang tak pandai makan sibongsu aje..
 Sambal goreng jawa..akak baca blog yatie..ada cerita dia buat sambal jawa..yatie kata dia baca kat blog mat gebu..
Tapi akak buat tak ikut resepi..ikut cara biasa yang diingat masa dok tanjung karang dulu..

sambal jawa ni pun anak anak akak suka,..kalau ada sambal jawa..mesti anak2 ingat nasi ambang.


sambal belacan..makan dengan masak lemak fucuk campur soon..
asam pedas pun masak jugak..permintaan en.abang pulak..
sudahnya akak tak makan nasi..asek akan lauk aje..sampai kenyang..

Thursday, January 13, 2011

BORING MENUNGGU..

Assalamualaikum..


Boring betul hari ni menunggu..dari jam dua..

sampai 4.30 petang..

masa menunggu..bercerita dengan orang yang dok sebelah akak..

dia datang pukul 3,30..

sama siap dapat ubat ngan akak..

dia kata..lain kali..jangan datang awal..memang dapat lambat..

baik datang lambat..nanti dapat cepat..

ooo..cam tu ke..aduhai..boringnya menunggu..

Dah akak datang ikut temu janji..

Sunday, January 9, 2011

XTVT DIHARI MINGGU.

Assalamualaikum

 Sarapan pagi ni..puff sosej..semalam baca blog nor secubit garam..terus pagi ni buat.
kemudian..masak ikan jenahak campur dengan jeruk maman..
lepas masak..nak ambil tupperware..isikan lauk yang akak masak..jumpa bekas..tutup tak jumpa.
lama beno nampaknya akak tak kemaskan almari tupperware ni.
 Susah sangat nak cari tutupnya..sudahnya..akak lambakkan semua kelantai..macam gambar kat atas tu la..berlonggok..padan muka akak..dah jadi kerja akak pulak..mengemas dan menyusun balik..
 Alhamdulillah.disebabkan nak cari tutup yang tak jumpa..sekarang almari tupperware akak dan tersusun semula.
 Tapikan..tak tau lah berapa lama ni..
 Mau nya tahan seminggu dua je..lepas ni nanti tangan2 yang menyimpan ni..ikut sempat je..main campak2 tutup kemana..badannya kemana..
 Lagi tupperware akak
..masa akak jadi dealer tupperware dari tahun 1990 dulu..akak memang banyak dapat tupperwae..beli pun beli..hadiah pun banyak dapat.
dulu2 kalau jadi dealer.sebulan sekali ada meeting..sesiapa yang dapat jual banyak..dapat hadiah..
dan alhamdulillah..akak selalu dapat hadiah .
 Tapi..banyak mana pun jual..akak tak pernah dapat duit..sebabnya..setiap kali dapat.akak akan bagi tau..akak nak tupperware..macam tu lah gilanya akak dengan tupperware dulu..nak beli kan mahal.
tu la caranya akak mengumpul tupperware ni..
Tak sangka pulak..dalam pada akak mengemas tu tadi..jumpa pulak yang belum bukak lagi..masih lagi dalam plastik..ni kes..sayang lah ni..dah banyak..lepas tu..sayang nak bukak..
ada 4 bungkus lagi yang belum dibuka..

kalau kita nak simpan tupperware..jangan tutup..letak aje..kalau kita tutup..nanti tutup cepat pecah.
tu la sebab akak letak je tutupnya diatas.

Dah penat ni..nak rehat dulu ye..lepas ni sambung pulak gosok baju..
Insyaallah jumpa lagi.

Saturday, January 8, 2011

FOBIA..PERNA KAH ANDA MENGALAMINYA..

Assalamualaikum..


Hari ni..rancangannya..nak pi beli buku hero bungsu yang tergendala minggu lepas..

Tapi..dari tadi tak gerak lagi..

masak sudah..makan pun sudah..

Sebabnya..rasa macam takut..takut nanti ada pulak yang langgar kete kita lagi..

aduhai..apasal rasa macam ni..

patut dah umur macam ni tak ada la rasa macam tu..

Tak kan tak kemana mana kan..

banyak benda nak dibeli..

Aduhai..

Wednesday, January 5, 2011

KISAH HERO BONGSU

Assalamualaikum..

Kerana kejadian yang tak disangka sangka..hari tu baru la kini akak berpeluang  bercerita pasal hari pertama buka sekolah..
anak akak yang bongsu ni..bukan lah baru nak masuk tahun satu pun..tapi dah tingkatan 3..dah nak PMR pun tahun ni..

Malam isnin tu..dia tak boleh tidur..akak ingatkan..sebab dia terkejut..sebab saksi utama lah katakan..
rupanya bila akak tanya..takut tak terjaga katanya..alahai..

Masa Tingkatan dua..dia sekolah sessi petang.. tahun ni mula balik sekolah sesi pagi
malam tu..dia tidur awal..jam 9.30 dia dah tidur..
tapi pukul sepuloh dia dah terjaga..kemudian tu..setiap jam dia terjaga..katanya..
akhirnya..sebab tak boleh lena..pukul 4 pagi..dia pindah ke bilik akak..
akak terjaga bila dia bukak pintu..
terkejut akak..ingatkan dia mimpi menakutkan ke..sebab dia selalu macam tu..
rupanya..teruja sangat nak sekolah balik..selepas bercuti lama..alahai..anak anak..bukan tahun satu pun..
dah  tingkatan 3..

selepas 3 hari sekolah ni..dia dah boleh lena...jam lima pagi dia dah  bangun..Alhamdulillah..


Tuesday, January 4, 2011

KESUDAHANNYA

Assalamualaikum..


Pada kawan2 yang prihatin..akak ucapkan berbanyak banyak terima kasih..

Pada zar yang bertanya kesudahannya..
petang tadi balik kerja..surat dah sampai kerumah..
Terima kasih banyak banyak pada polis ..yang sungguh cekap buat kerja dan menjalankan penyiasatan..

Surat yang dapat berbunyi..keputusan penyiasatan kes..

pihak yang disalahkan adalah seperti berikut..
dah sah2 lah suami akak yang salah..

dan..kesalahannya..ubah haluan..cuba/sedang tukar lorong..

kita baru nak jalan..lampu baru hijau..macam manalah boleh jadi macam tu..

Anak akak yang ada sama masa tu..sedang memandang keluar..memang nampak terang2 dan jelas..kereta tu menghimpit..dan terlanggar kereta akak..

sampai masa tu..dia yang tak banyak cakap boleh marah dengan orang tu.."awak yang langgar kete ayah saya ..katanya..
cepat betul menyiasat...dan dah jatuh hukum..terima kasih lah..
patut lah bila kita nak jumpa asek tak de kat opis..

Akak terima segalanya..seperti komen YB..disana nanti jawab..dan kata kak G..musibah menimpa..kena sabar dan redha..

Terima kasih sekali lagi pada kawan kawan semua..akak hargai semua komen..terima kasih..dan sejujurnya..ketika menulis ini juga..akak rasa sedih..dan sebak..
sedih sangat2..walaupun ditimpa musibah..terasa masih ada yang sayang..
walaupun kita cuma bertemu dialam maya.




Monday, January 3, 2011

RENTETAN PERISTIWA

Assalamualaikum..

Semalam..polis dah ajar macam macan nak buat..hari ni datang ambil dokumen dan macam macam lagi lah..

apa yang terjadi?? sungguh tak disangka..pagi ni pergi balai polis..kata nak ambil dokumen..akak diberitahu..tak boleh..sebab akak yang salah..
Ya Allah..terkejut sungguh..pandai betul cina tu memutar belitkan cerita..sampai polis yang awal ambik  lapuran..percaya dan jatuh hukum akak pulak yang salah..

Begitulah dia..orang kaya berkuasa..orang tiada..selalu menjadi mangsa.

Sunday, January 2, 2011

KEJADIAN YANG TIDAK DIINGINI.PADA .02.01.2011


Assalamualaikum..

 Kereta akak kena langgar dari tepi petang tadi
Teruk jugak kena nya ni..nak buat camanakan..dah nak jadi

Saturday, January 1, 2011

BEGINI KE CARA MEREKA MENYAMBUT TAHUN BARU..

Assalamualaikum..

Hari ni..kita telah pun berada di tahun baru 2011..selamat menyambut tahun baru buat semua .

Hidangan akak untuk tahun baru ni Nasi Dagang..resepi akak ambil dari sinar kehidupanku 
terima kasih yatie..yatie kata dia dapat resepi dari en mat.
akak memang suka makan nasi dagang ..tapi tak pernah buat sendiri.
kali ni..cuba nasib aje..boleh makan..sedap..cuma mula2 tadi kurang masin..kemudian akak tambah garam sikit lagi..baru sedap..
tapi akak tak masak ikan tongkol..tapi akak masak kari ayam.


Malam tadi malam tahun baru..tapi tak tau lah..orang dari mana....dari taman akak ke..bukan..
sepatutnya sambut la..dengan cara yang elok dan bertamadun..tapi..sungguh malang..
semalam..anak sedara akak..alang..yang akak pernah cerita dulu..datang rumah akak tidur..sini..
kereta diluar..entah pukul berapa lah..orang2 yang tak berperi kemanusiaan ni buat kerja..membaling batu bata kekereta..
kereta alang..cuma..sport rim aje..yang kena batu bata tu..terok jugak la..macam nak menangis suami alang tu akak tengok kesian..
akak pun rasa tak  senang hati jugak..
sebab kan dia datang dan tidur dirumah kita.
lebih malang lagi jiran jiran akak..ada yang sampai pecah cermin kereta dibaling dengan batu bata tu..

Sungguh dahsyat cara mereka itu menyambut tahun baru dengan cara merosakkan harta benda orang.

sampai disini..insyaallah bertemu lagi.