JellyPages.com

Monday, November 29, 2010

MAHA 2010

Assalamualaikum..

Program akak bercuti hari ni..sebab nak bawak hero bongsu ke MAHA..akak teruskan..

Walaupun akak sampai..tepat pukul sepuloh pagi..tapi..macam ni juga la..ramainya orang beratur nak naik trim..akak ingatkan hari isnin tak berapa ramai orang..tapi salah jangkaan akak 



Tengok la tu..panjangnya beratur.

nak naik trim ni..lepas tu..kena pulak jalan kaki nak kedewan A,B dan C..tempat pamiran 

Sempat lagi dia curi ambik gambar maknya..dah la terlopong aje tengah panas tu..bertuah betul budak ni..tapi upload juga kat sini..nak jaga hati..he he..

Suka sangat dia dapat bergambar kat durian besar..katanya..dia ni hantu durian ni..



 Dapat juga dia tengok kambing besar dan tanduk bergulung katanya..dia tanya pasal mata kambing ni..tak dapat akak nak menjawabnya..matanya pelik..kata dia..
Hero akak kata..ini lah satu satunya lembu yang berdiri..itu pun sekejap aje katanya..lepas tu..lembu tu duduk balik..hero bongsu kata..kaki lembu tu..kecik..badan nya besar..tu sebab lembu2 tu..semua tak larat berdiri lama..katanya..ish3 terasa pulak la..maknya..


Perjalanan tak dapat diteruskan..hujan tiba2 turun selebat lebatnya ..en.abang akak ajak balik..dalam hujan lebat tu..habis basah lencun..sampai rumah pun baju tak kering lagi.
Hajat hero nak tengok kerbau tak dapat.dapat tengok yang lain pun oklah kan.
sebenarnya akak lupa bawak kamera..gambar gambar ni pun  hero bongsu ambil menggunakan henpon dia aje..



HOSPITAL..

Assalamualaikum...


Ahad 28/11/2010..akak balik kampung..sempat jenguk rumah..tapi tak sempat kemas..
balik sebab ada kenduri dirumah sedara..aqiqah cucu2nya.
sebelum balik..anak sedara talipun..bagi tau.maknya jatuh dan ambulan dah bawak kehospital tampin..
akak teruskan perjalanan balik kampung..nanti lepas kenduri boleh pi hospital tampin..kejap tu..anak sedara sms pulak..katanya..mak dia dah dihantar ke hospital seremban pulak..akak teruskan jugak balik kampung..

dah pi kenduri..akak balik kerumah..lepas solat akak pi..hospital..tengok sepupu akak tu..hari ahad.tau aje la kan..kemain ramai pelawat dihospital tu...disana dapat tau pulak..sedara dikampung..anaknya juga ada diwad sebelah..akak pi jugak tengok...sedih jugak..bila dia cakap..tolong ye kak..doakan la..anak dia sihat.. katanya..
insyaallah..dengan izin allah jua..semuanya akan selamat..


Saturday, November 27, 2010

KERBAU..OH..KERBAU.

Assalamualaikum..

masa akak tulis N3 yang lepas tu..cerita pasal sate tulang.ramai jugak yang bertanyakan..jadi..ni la dia..di bawah ni.akak ambik kan gambar sate tulang tu..tapi dah tinggal satu cucuk je..boleh la..kan..sate tulang ayam..bukan tulang lembu ke dan lain lain tulang ye..ada lagi lidinya tu.




Macam biasa lakan..cuti cuti ni..akak dah siap masak..akak masak sup ayam lengkuas ambik resepi dari rumah rosaliza..terima kasih ros..ada kelainan sup ayam ni..sebab guna lengkuas dan santan..cuma akak tak biasa masak guna kiub ayam..knorr..dan seangkatan dengannya..jadi akak tak letak ye ros... anak akak  kata sedap sup ayamnya..

menu lain..daging salai masak lomak cili api campur pucuk ubi dan sambal kerang..en.abang akak tu..peminat kerang..kerang sambal.la..rendang la..semua berkaitan kerang dia suka..

Hari isnin nanti.nak pergi MAHA..nak bawak hero bongsu akak tu..
nak tergelak pun ada juga akak..tapi akak tak gelak depan dia la..nanti merajuk pulak..ada ke patut..dia tanya akak..kerbau ada tak kat sana mak..katanya..aimi nak tengok kerbau..he he..kesian..anak akak tu..akak dulu dikampung, kecik2 puas main ngan kerbau..duduk belakang kerbau pun pernah..bila masa anak..sampai ajak pi MAHA nak tengok kerbau..
tapi kan..rasanya tak ada kerbau..dah banyak kali maha ni..dan akak tak pernah miss pergi..tak jumpa pulak kerbau..ke ...akak yang tak perasan..tak tau lah..

oklah..dah zohor ni..lepas solat nak pi JJS2 sekejap.insyaallah jumpa lagi..

Tuesday, November 23, 2010

GIGIT JARI..

Assalamualaikum..

Eeee..geli akak tengok gambar ni..tapi hero akak dah ambikkan gambar..akak upload aje la..
bila tengok daun limau purut akak dah kena makan..akak tau dah..mesti dia ni punya kerja..tapi akak tak nampak..
akak mintak..hero bongsu akak tolong carikan..dan jumpa..akak tak mau tengok..dia siap ambikan gambar..


sambung cerita lain pulak..

petang tadi....tah kenapa..nak kata lapar sangat pun tak pulak..ada ke patut..tadi en.abang belikan sate tulang..akak cuba makan sikit..sedap pulak..ambik lagi..tiba2 aduh..sakitnya..en.abang akak dah gelak dah..ada ke patut..akak tergigit jari sendiri..aduhai..
saje..tulis cerita pendek ni ha..baru balik mengaji..mata tak ngantuk lagi..
o.klah..tidur dulu la..esok kerja..jumpa lagi..insyaallah..

Monday, November 22, 2010

CERITA ALANG..ANAK SAUDARAKU..


Assalamualaikum..

Layan dulu gambar cucu..he he..cucu sedara pun seronok jugak..Eiduladha  hari tu..dia beraya dirumah akak..dan jumaat petang datang lagi..dan balik hari ahad..puas bermain dengan budak sorang ni.



 Atas tu gambar gambar ika..dan bawah ni..gambar ika dengan ayah bonda dia..
 Dibawah ni lagi..gambar ika bersama ibu,abang dan bapa saudara dia ..dua orang..

Akak memang nak bercerita tentang ibu ika ni..anak sedara akak...yang akak panggil alang..alang baru berusia 25  tahun..dan dah ada anak dua..tapi..kalau pergi kemana mana..mesti orang ingatkan anak alang ni dah 4 orang..
semenjak ibu alang meninggal pada bulan puasa tahun lepas..alang lah yang menjaga kedua adiknya yang masih bersekolah..alang pun dah pindah balik tinggal bersama ayah dia..abang kandung akak la tu..untuk tolong menguruskan adik adik dia bila ayahnya pergi bekerja..
ada masanya akak kesian kan dia..kalau nak balik kelantan rumah mertua pun..kena tunggu cuti sekolah..sebab adik2 bersekolah,walaupun anak alang belum ada yang sekolah..
baru ni.masa dirumah akak..menitis air mata akak tengok  adik alang yang bongsu tu..umur 7 tahun..lepas dia makan2 dirumah akak.dia siap ambik penyapu,menyapu lantai..mungkin alang dah ajar adik adik dia untuk tolong kerja rumah...

selepas mandi jugak..adik alang yang dua orang tu..akan siap lipat baju yang dipakai..masukkan dalam plastik
sedih akak..akak terbayang..kalau la..ibu dia orang ni masih ada lagi..dah tentu pak su..tu..tak buat apa2 dan masih lagi bermanja,,
alang..betul.dia terpaksa ajar adik dia membantu kerja yang ringan2.maklum la kan..alang tu seolah olah dah ada anak 4..dengan anak sulung alang yang boleh tahan lasaknya..

akak juga selalu cakap ngan alang..kalau ada jodoh ayah dan ayah kawin lagi..macam mana..kata alang..ayah boleh kawin lagi..tapi..ayah tak boleh bawak adik..katanya..adik2 alang..selalu buat perangai..takut orang lain tak tahan jaga..dia kata..

Akak pun tak tau nak cakap apa lagi.semoga alang akan terus tabah menjaga adik2nya..
alang ni juga.kakak kepada anak sedara akak yang luikemia tu..

Saturday, November 20, 2010

APAM SALJU..RESEPI DARI "SINAR KEHIDUPANKU"

Assalamualaikum..


 Ada tak yang kenal gambar di atas ni..masa dok selangor dulu..kalau nak beli terung ni..orang di pasar tu..kata terung rembang..
terung ni dicampurkan dalam rendang daging atau pun direbus dan makan dengan sambal.
masa raya haji hari tu..akak  buat rendang campur dengan terung ni..mula..makan.anak anak komplen jugak..pahit katanya..tapi..bila dah makan lama lama..di kata sedap pulak,..en.abang akak memang suka..itu yang akak buatkan jugak..dah lama tak makan rendang campur terung ni..katanya..

 dua gambar diatas ni..dah tau kan..apa lagi..lompap la..he he.daging qurban..akak buat lompap..memang sedap la..lembut je..

Apam salju..akak ambil resepi dari yatiememories.blogspot.com.
terima kasih yatie..memang sedap dan senang betul buat apam salju ni..cuma akak buat tak nampak cantik macam yatie punya..insyaallah akak akan cuba lagi..memang senang betul buatnya dan sedap...terima kasih pada yatie sekali lagi..

Thursday, November 18, 2010

PEDIH PERUT KE GASRTIK..

Assalamualaikum...


Alhamdulillah..lega sikt..
tadi pi klinik..dapat satu jarum..baru lah lega sikit.
.tiba2 aje..tak sangka pulak boleh jadi macam tu..selalunya akak tahan aje..makan nangka  kegemaran akak tu.tapi ari ni..
dah nak kena kan..tuhan nak bagi..terima aje lah..
syukur..cepat  leganya..

Sebenarnya ,..hari ni akak kerja..tak cuti..nak buat lapuran akhir..kerja2 promosi yang jalankan..selalunya memang  macam tu..akak tak berhenti makan..tapi sambil2 buat kerja tu..akak makan juga la..biskut ke..kerepek ke..kebetulan ada nangka..akak ni pulak..pantang jumpa nangka ni..akak pun makan jugak lah..

waktu rehat pukul satu.akak rasa..kurang selesa..tapi tak pe kot..akak rehat aje la..pukul 1.30 rasa tak selesa..akak sapu minyak angin..tapi tak lega..akak dah mula berpeluh dan nak muntah..akak cepat2 cari en abang diopis sebelah..bagi tau keadaan akak...
siap kemas semua terus keklinik..tapi akak tak boleh nak tunggu klinik gomen..dah tak tahan..pi klinik swasta je..sampai tu..akak dah tak larat nak jalan  dah... lemah seluruh anggota badan..akak memang dah ada rekod diklinik tu..doktor  .tengok pun dah tau dah..terus la dia kata..akak tentu dah makan daging banyak la.makan pedas.. la..
apa lagi..doktor bagi la..sedas..injection..alhamdulillah..berkurangan......rehat sekejap diklinik..dah lega sikit..baru akak balik kerumah..

Itu la dia kan.balasan akak la tu..sedap aje..cerita suami bawak kete slow..hari ni pandai dia laju..tapi tak la..melebehi had...berhenti kat tepi lagi..akak nak termuntah..kesian pulak..kelam kabut dia..

Tak tau la akak macam mana nak buat penyakit ni hilang terus.ada kalanya..menyerang tak diduga..dah lama betul akak mengidapnya  ni..dari muda lagi..

Ada cadangan..selain dari suruh jaga makan..macam yang doktor selalu cakap..


Monday, November 15, 2010

PERNAH KAH ANDA MENGALAMINYA..

Assalamualaikum..


Kalau ikut tajuk akak tu..rasanya tak ada yang pernah mengalaminya kan..sebab..kawan kawan alam maya akak ni..semuanya pandai memandu..tak macam akak yang lesen akak tu akak dah buat loket
lesen akak pun dah berumur 21 tahun..akak tak guna kan pun..cuma setakat hidupkan bila dah tamat tempuh je..sayang..penat akak belajar tahun 1989 dulu  tau..


Eh..akak nak cerita lain ni...
tapi bukan nak kutuk suami tau..tidak sama sekali..akak tau tu dosa..akak beruntung juga ada suami yang penyabar..memang sabar dalam segala hal..tapi sabar yang satu ni..kadang kadang buat akak geraaammm..nak katakan dah tua..akak pun dah tua..beza umur kami 2 tahun aje..

Kalau nak pergi kerja tu kan..kadang kadang akak terlewat sikit la..7.30 baru mula jalan..tapi..tak pernah punch kad merah pun..selalu sempat..
tapi yang selalu buat akak geram tu..en.abang akak ni..ade ke patut..60km ke 70 km je..dia bawak kete..ya allah hai..nak bersantai ke.nak pi kerja..
memang en.abang akak penyabar..tapi..penyabar yang satu ni..sering kali buat akak geram..dah banyak kali akak tegur..macam tu jugak..kalau dengan  anak anak..tak mau dia kena kutuk .. pandai pulak laju sikit..tak laju mana pun..boleh la..lebih lah sikit,..ada lah 80km..tapi memang tak pernah lebih dari 100km..mula2 dulu tak pernah lebih dari 80km..bila anak2 dah besar..selalu anak2..kata..apa lah ayah ni..lori lagi laju lah..bas boleh potong kita la..baru lah naik sikit..90km..
dek sebab dah biasa..akak sabo aje la..tapi kalau dah nak pi keje..pun  60 dan 70 je..hee..gerammm..sangat akak..tau..pernah akak geram..akak kata..turun sekarang..pi dok sebelah..biar akak bawak..akak kata..ceewwaahh..macam ia ia je kan..

akak rasa lah kan..tu sebab dia tak mau bagi akak pegang stereng kereta tu..dia tak mau akak bawak laju kan..he he..
pernah dulu kan..en.abang akak demam..akak kata..biar lah akak bawak kete..kesian dia demam kan..tak sampai 1/2 batu jalan..terus baik demam dia..dia suruh akak berenti tepi jalan..terus dia yang memandu..sampai lah keklinik..

ish tak mau la kan bebel panjang panjang..tapi tak pe..sekurang kurang nya akak dah bebel disini..esok pi kerja..akak dah senyap..he he..terima kasih ye..kawan kawan..sudi baca bebel mak cik ni..

Saturday, November 13, 2010

PUDING TAPAI UBI.ANTARA MENU HARI NI..

Assalamualaikum..

Hari sabtu..apa lagi aktiviti akak kan..selain dari masak masak dan makan..
Ari ni..rekod betul akak pi pasar..sampai tiga pasar akak pi redah ari ni..sampai sakit kaki jalan..mula akak pi pasar tani rembau..en.abang kata..beli daging ari ni la..katanya..nanti isnin dan selasa kerja lagi..tak de masa nak pergi beli daging..

Balik tu..terus pi pasar besar seremban..nak cari cendol dengan mee..sebab esok nak sarapan mee goreng..akak kalau beli mee kuning.suka beli di pasar besar seremban tu..mee haji jamil nama kedainya..disitu akak rasa mee nya sedap..  dah sampai situ..teringin pulak nak beli sotong dengan udang besar..cadang nak buat goreng mentega..ikut resepi kak G..

akak ni..jarang sekali masuk pasar..selalu akak tunggu di kete je..ari ni akak masuk sendiri..akak kata..tak yah cari parking la..hero bongsu ikut..boleh temankan maknya..ayah boleh tunggu dalam kete..
mak ai..mahalnya udang..he he..itu lah..selalu main order je..yang besar sikit RM38.00..akak beli yang sedang aje..RM30.00..ketam pulak..dua ekor aje..RM18.00..patut la kawan akak sama tempat keje dulu cakap ngan anak dia..nak makan ketam ngan udang..tunggu balik tanjung karang..katanya..
pasar ketiga pulak akak pi pasar ampangan..akak beli bawang yang dah siap kupas kulit,beli santan dan cili api dan kunyit yang dah siap tumbuk..

apa yang akak masak hari ni...ada gambar dibawah..dan ada yang tak letak gambar..




 gambar sebelah ni..puding tapai ubi..akak memang selalu buat dari masa dok tanjung karang lagi..sedap di tekak akak..sebab ada rasa tapai tu..
cara buatnya.macam biasa.kita masak dulu agar2 tu bagi cair..letak gula..dan tapai ubi yang dah kita mesin dengan santan atau susu cair tu..masukkan kedalam agar2 yang dah cair tu..dah mendidih..angkat.masuk acuan..ni la dia..belum dikeluarkan lagi..nak sejuk kan dulu dalam peti ais..


 cendul..akak beli siap cendulnya..tinggal bancuh aje..masak kan air gula dan letak santan..sejukkan..dan boleh la makan..




"lompap akak yang dah dipotong kecik2..sekejap aje..licin budak2 ni makan..tak jadi lauk..diratahnya aje..






dibawah ni pulak..udang goreng mentega..resepi kak G..terima kasih kak G..tak tau apa yang kurang..ni..rasa ada..rupa tak sama macam gambar yang kak G letak diblog dia..


selain dari yang akak tunjuk gambar ni..akak juga  masak lomak cili api..ikan keli salai campur belimbing buluh..



Tadi..masa akak nak tulis ni..lain macam pulak yang keluar..bila akak tekan new post..dia keluar lain..tak macam biasa..mula la akak kelam kabut..nak panggil aimi..anak akak tu..dia dah ikut ayahnya pi main tenis..akak pun main hentam aje la..nampak kelam kabut pulak sikit..

Azz..akak nak tanya ni..he he..camana nak buat ni..ke.memang pesen baru ni..

Wednesday, November 10, 2010

RESEPI APAM TEPUNG GANDUM DAN KEK BATIK..

Assalamualaikum..

Kali ni..akak nak tuliskan resepi apam tepung gandum dengan resepi kek batik..
apam tepung gandum tu..dari akak..dan kek batik tu..akak ambik dari blog tijah..tadi dah mintak anak akak buatkan C&P tu.
akak pun dah mintak izin dengan tijah..dia dah izinkan..

Apam yang akak kukus pun baru masak..dan dah habis separuh talam..agak2 kalau akak pi dapur lagi nanti..mau tinggal talam..he he..makan apam tu panas2 memang sedap..tapi tanpa kelapa parut la jugak..mana nak cari kan..tak de kelapa pun licin jugak..

Baru akak sukat tadi..biasanya akak buat main lebur2 je..sebab dah biasa..rasanya ni kali ketiga..akak cuba buat apam ni..guna cawan sebagai sukatan..pertama..masa akak dok Tanjung Karang..ada kawan mintak..resepi..dia nak buat jugak..
kali kedua..masa akak keje klia...tapi akak lupa la nak tuliskan..tadi..akak buat lagi..bila jadi..barulah akak berani tulis disini..

RESEPINYA.

4 cawan tepung gandum(diayak)

1 cawan gula merah + 3/4 cawan gula pasir..dimasak..dengan 2 1/2 cawan air
(dah sejuk ditapis)
1 1/2 sudu mauripan(yis segera)
dimasukkan kedalam bekas dan bancuh dengan sedikit air..biarkan sebentar.

CARA

caranya senang aje..masukkan kedalam bekas tepung gandum tu..masukkan yis yang dah dibancuh tu..dan bancuh dengan air gula yang dah siap di tapis tadi..kacau ..jangan sampai tepung bergentel..

masukkan dalam tapawe bertutup..simpan selama sekurang kurangnya 2 jam..atau sampai naik..sekali ganda..
kemudian kukus la..selama 1 jam..
dah siap...boleh la makan panas2..
mintak maaf la ye..akak dah terlupa pulak nak ambil gambar..macam mana rupa tepungnya bila dah naik..



KEK BATIK.C&P dari blog tijah

bahan2nyer adalah :
  • 1 bungkus biskut marie (450g)
  • 2 sudu butter/marjerin
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan serbuk koko (van houten)
  • 1 cawan milo
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 cawan air
  • 2 sudu tepung kastard (ni rasier utk kukuhkan struktur kek supaya tak terbarai masa potong nanti dan gravy + biskut juer akan melekat cantik disittew)

p/s: takyah letak gula lagi...dah cukup manis dah tu!

kekdahnya pulak :

  • patah2kan biskut marie tu. jgn kecik2 sangat ok. takut terhancur sangat masa mix dgn gravy dia nanti

  • tenggekkan piuk atas dapo (wah! ni pun nak bagitau ke??)
  • humban saja semua bahan2 tu dlm piuk (kecuali biskut) dan masak sampai mendidih
  • bila gravy dah nampak agak likat, masukkan biskut dan kacau rata (make sure biskut adalah coated sepenuhnyer ok)
  • masukkan dlm bekas, tekan2 kasi padat & sejukkan dlm esbok

esok...dah keras baru leh makan. tolong sabar2 sket yer!!

rupa adalah hodoh. tapi pedulik haper...janji ianya kaya dgn perasaan kecoklatan!


o.k..ye akak dah tunaikan janji..cubalah buat..insyaallah..tidak akan menghampakan..


Monday, November 8, 2010

KEK BATIK DAN APAM TEPUNG GANDUM



Assalamualaikum..

Sejak akak baca blog izah dan tengok gambar dia buat apam yang cantik tu..akak jadi teringin pulak nak buat apam..tapi bila akak ada letak komen kat blog izah..dia kata, dia lagi suka apam yang ada rasa masam2 tu..akak tak jadi buat apam yang cantik tu..disebabkan dah teringin nak makan..akak buat la apam yang dah biasa akak buat..apam tepung gandum..
di n9 ni..apam tepung gandum ni..senang jugak kalau kita nak beli..tapi masa akak dok selangor dulu..susah nak jumpa..kalau nak makan..kena buat sendiri.



ni..gambar apam tepung gandum akak..yang dah masak..tapi belum potong lagi
dah siap akak potong..nak bawak bekal ke opis..tak sangka pulak..sekejap je licin..ada yang tak merasa.
Akak juga buat kek batik malam tadi..(ikut resepi Tijah) dah anak mintak..akak buat jugak la..siap pesan pulak tu..mak nanti masukkan gambar kat blog mak ye..katanya..makan kek batik dengan ais krim..

memandai je hero bongsu akak ni..tapi.akak kena ikut kata dia..dah yang letak gambar ke..background baru ke..dia buat.akak tau tulis je..
haa..tu lah dia gambarnya..kat atas tu..dia makan kek batik dengan ais krim vanilla dan coklat..
akak beli aiskrim tu..nak makan dengan tapai ubi..dia memandai je..tukar kan..tak pe la kan..buat apa saje..janji makan.

ada ke sapa2 yang teringin nak tau camana nak buat apam tepung gandum gula merah tu..kalau ada yang belum tau la..boleh akak kongsikan..tapi kalau dah biasa buat..tak perlu akak cerita macam mana nak buat kan..

ok lah..akak nak rehat sekejap..nak makan..insyaallah..jumpa lagi.

Saturday, November 6, 2010

MASAK MENU SIMPLE DIHARI SABTU


Assalamualaikum...

waktu cuti..kali ni..tak kemana pun..dirumah aje..rasa malas pulak nak jalan2..cadang nak buka langsir..nak basuh dan ganti lain..tapi masih tak buat lagi.

semalam sempat juga cantas pokok mangga yang ada sepokok depan rumah tu..akak nak buat tapi anak nak tolong buatkan..sudahnya..akak suruh potong dahan..dia potong jari..banyak juga darah yang keluar..sebab terkena ke kuku juga..cepat2 akak curahkan minyak gamat..alhamdulillah..cepat darahnya berhenti.

Hari ni..akak masak kan juga paru goreng..dah berminggu dia sebut..nak makan paru goreng sedap..katanya..hari ni akak pi pasar tani rembau..dapat la sikit..hajat hati nak buatkan goreng sambal..tapi tak sempat..siap aje goreng..masing2 meratah..dah tinggal sikit sangat malas akak nak buat sambalnya.



akak masak jugak sambal tempoyak..memang simple menu akak hari ni..sambal tempoyak dengan paru goreng aje.
Puding laici..sempat ambik gambar yang belum potong aje..dah habis dah..anak2 kalau dah disejukkan..dan dipotong..cepat aje licinnya..
Yang satu ni..akak tak potong lagi..selamat la..belum kena makan lagi.


o.klah akak nak pi kedai pulak..cari aiskrim vanilla..nak buat macam en.mat gebu buat..makan tapai ubi dengan aiskrim....tapai akak dah beli masa pi pasar tani tadi..