JellyPages.com

Tuesday, October 26, 2010

PUDING LAICI KE..AGAR AGAR LAICI..

Assalamualaikum..

Dah berhari jugak akak teringin buat puding laici..dulu akak ada ambik resepi dari blog sape akak tak ingat..rasanya izah ..puding laici yang letak laici sebiji2 tu..baru2 ni akak tengok kat blog nor pulak..lagi la akak teringin nak buat..

petang tadi..dengan yakinnya..akak pun mintak tolong anak pi kedai beli laici..sementara dia pi kedai..akak masak dulu agar2nya..
lama jugak dia pergi..bila balik.."mak.laici tin hijau tak ada..yang ada..AAA tu..yang kata tak boleh makan tu..katanya..

Alamak..agar2 dan dimasak..apa nak jadi ni..


Akhirnya..inilah laici yang akak gunakan..nak buat macamana..dah yakin sangatkan..
dan..inilah hasilnya..jadi lah..ada rasa jugak..rasa laici..



Dah siap masak agar agar laici..akak pun buat sambal ikan bilis pulak..sebab nak makan dengan pulut..tak sabar nak tunggu sambal dari anie..
dan..inilah pulut kuning akak..baru siap masak..pukul sepuluh malam tadi..akak ni kalau nak buat sarapan pulut..akak akan masak malam..kalau pagi..takut tak sempat..sebab akak suka pulut kukus..esok pagi..masa nak makan..akak panaskan aje dalam microwave..

Alhamdulillah..dah siap..makanan untuk sarapan pagi esok..

Tidur dulu ye..insyaallah..nanti kita jumpa lagi..

Saturday, October 23, 2010


Assalamualaikum..

Hari ni..sekali lagi...masak masak..makan..makan...kak pah kata..selagi boleh makan..kita makan..betul kan kak pah..
bukan lah bermakna hari lain tak masak..tapi masak simple je..janji makan kan..bila hari cuti tu..akak ikut kan la..kehendak hero2 akak dirumah ni..kalau tak ikutkan nanti..akak pulak yang rasa tak sedap hati..
menu akak hari ni..


Nasi ayam..sup ayam..dan goreng ayam..wajib ada kan..sebab dah nasi ayam..sayur untuk nasi ayam ni..cuma salad dan timun aje la..


menu tambahan..ikan sepat masin goreng cili api..


dan pucuk cemperai pindang..


satu lagi..jagung rebus gaul kelapa muda..


Alhamdulillah..hujan lebat kat luar..jadi..akak tak dapat nak teruskan..berhenti disini dulu..insyaallah kita jumpa lagi..
kalau hujan lebat akak tak berani nak buka internet..

Wednesday, October 20, 2010

PENGALAMAN YANG TAK BOLEH DILUPA.

Assalamualaikum

semalam akak baca blog luna..cerita tentang pertama kali dia naik bas..akak pun ada pengalaman pasal naik bas ni..tak ape ye luna..akak cerita pasal bas jugak..bila baca tu..akak jadi teringin jugak nak berkongsi cerita

ni cerita lama..tapi akak tak pernah melupakannya..masa tu hero akak yang sulong..berumur 3 tahun lebih..dah ada adik pun..

hero akak ni teringin sangat nak naik bas..jadi akak pun bawak lah dia pi naik bas..masa pergi tu..tak ada apa pun..o.k je..masa tu akak tinggal dikuaters sungai burung..akak bawak hero akak pi tanjung karang..jadi tak perlu tukar2 bas..boleh naik satu bas aje..

Dah sampai ke Tanjung karang tu..jalan jalan la sekejap..masa tu..ada mini market..dah bawak pi beli kat mini market tu..akak pun bawak la hero naik bas lagi..untuk balik pulak..seronok dia dapat naik bas..

masa dah nak sampai tu..bila dah bunyikan loceng..bas dah nak berhenti,,,akak dah jadi risau..keliru..kalau nak turun bas ni.sape yang nak turun dulu ye..anak ke mak..kalau akak turun dulu..buatnya bas tu jalan..kan ke anak akak tinggal dalam bas..naya akak..kalau anak turun dulu..macam mana..pulak..dalam dok fikir2 tu..akak ambik keputusan..biar anak yang turun dulu..takut anak tinggal dalam bas punya pasal..

dah nak jadi cerita..bas tu berhenti rupanya bukan ditempat yang sepatutnya..terlajak kedepan sikit dan tanah tak rata..apa lagi..anak akak turun je..terlepas dari pegangan akak..terus tergolek golek jatuh..nasib tak masuk parit..menangis meraung la dia..

akak pun melompat turun..dah tak kisah malu dah..dah tentu orang dalam bas tu..ngata akak kan..tapi nak buat macam mana..tu la pertama kali akak bawak anak naik bas..dan akak pun pertama kali naik bas..tak ada orang lain teman..cuma dengan anak aje..

Lepas tu kan tobat akak..tak mau dah bawak anak naik bas..bila dah besar sikit hero2 nak naik bas.sanggup akak mintak adik akak datang ke sungai burung..dan bawa anak akak balik kampung naik bas..akak balik naik kete..




Tuesday, October 19, 2010

MENJAWAB TAG DARI KAK PAH..

Assalamualaikum..

Akak baca komen kak pah..kak pah tulis..erna kena tag..aduhai..akak ni tak berapa pandai..mak su dan irfa pun pernah tag akak..tak berjawap sampai sekarang..masa akak buka blog kak pah tadi..hero akak kata..c&p..maknya bukan pandai pun..masa mak su tag tu..dah pernah buat..tapi tak jadi pun..kali ni..dia buat jadi pulak..makanya..akak pun cuba la jawab tag kak pah ni..harap kak pah pueh hati yo..


1.Gambar kesukaan anda..

dah tentu la gambar dibawah ni kan..





2. adakah anda rasa anda HOT?

memang Hot betul ni..di opis HOT ekon rosak..kipas pusing pun macam tak rasa pusing nya..
dirumah pun sama..dah lama betul tak hujan di kawasan rumah akak ni..


3. cerita pasal gambar


Gambar ni..gambar akak sekeluarga..sebab akak suka..akak belum pernah dapat bergambar sekeluarga bila masa raya..selalu nya sorang kena jadi kamera man.kalau dikampung pulak dulu2 tu..sibuk..memang tak pernah dapat bergambar..sama..
nampak tak ..dalam gambar tu..akak sorang je perempuankan..ada masa seronok sorang pompuan ni..dilayan lebih..ada masanya..sungguh meletihkan..tak caya???cuba tanya kawan kawan kita yang sorang pompuan dirumah macam akak ni..


4. bila kali terakhir makan pizza


Sebelum puasa..lepas raya ni..belum lagi..ni buat teringin nak pi makan piza ni..


5. lagu terakhir anda dengar


Baru lagi..tapi tak tau tajuk..di blog sekamar rindu.akak suka dengar lagu dia..sedap didengar..


6. apa yang anda buat selain menyelesaikan tag ini

Tengok sinetron cahaya di astro.


7. selain nama sendiri anda dipanggil nama apa?


macam2..

kak erna
enok
cik na
induk pina
kak ina
cukup la kan..


8. tag lagi 8 orang

yang ini akak tak sampai hati nak tag



16. berikan 5 yg anda tahu tentang org yang men-tag anda

yang akak tahu tentang kak pah tak banyak..satu je..kakpah ni tokeh aulad..he he..jangan mare kak pah..
akak paling suka..tengok cucu kak pah yang comel..dan bila kak pah bercerita hal faris..tak jemu2 akak baca..



17. persamaan antara kambing dengan lembu

dua2 binatang kaki empat..yang boleh dipelihara..dan disembelih..boleh dimakan....berkeliaran dan selalu dimaki..sebab dah makan tanaman orang..sian lembu dan kambing yang tak tau apa2 tu di maki..


18. GAY or LESS?

You pay LESS to be GAY?(happy)
Apa punya soklan lah ni..


Kak pah..soalan 9 sampai 15..tak jawab ye..sebab tak de tag orang..aci tak kak pah..he he..solan 18...samo yo lah kak pah..





Monday, October 18, 2010

MAKAN MAKAN DAN MAKAN...

Assalamualaikum..

Cuti sabtu akak habiskan masa dirumah aje..melayan selera hero akak tu..tu la yang akak malas tu..kalau berjalan..akak tak masak..dan..boleh la diet..
tapi nak buat camana..hero bongsu mintak nak makan nasi ayam..akak pujuk dia..kata buat minggu depan..sabtu ni..kita buat nasi daging..dia pun o.k je..
jadi hari sabtu..menu akak..goreng daging pedas..sup daging dan nasi daging..minta maaf ye,.tak ada gambar..leka masak dan makan..tak ambik gambar pulak..
satu lagi..akak masak "jangek" lomak cili api..selalunya nak makan jangek..akak pi ke restoren nelayan tu..kali ni..masa akak pi pasar tani rembau ada pulak orang jual "jangek" yang belum masak..akak pun apa lagi..masak la sendiri..tapi kan..alahai..budak2 ni..bila di bagi tau..jangek tu apa..tak de sorang pun nak makan..kuahnya dia orang makan jugak la..sian akak..makan sorang je jangek tu..

Hari ahad pulak..menunya nasi lemak...dah pukul sebelas..pi ke paroi pulak..ada pameran halal tu..dapat la akak tengok sendiri..macam mana rupanya handsbag dan jaket dari kulit b*** tu..baru jelas..selama ni..tengok gambar aje..

petang nya..anak sedara akak datang rumah..baru duduk kejap..akak pun kata.."angah..jom kita buat cekodok bilis"..masuk kedapur..mulakan operasi..adik akak pun join sama..
aduhai..tak mau lagi la macam ni..nanti timbang digital akak rosak lagi...baju2 dalam lemari tu..mengecut lagi..tak boleh jadi ni..

tu la xtvt akak sabtu ahad tu..makan..makan..dan makan..
tak mau lagi lah..nak berazam ni..

Saturday, October 16, 2010

CEPATNYA MASA BERLALU..DAH SETAHUN RUPANYA..

Assalamualaikum..

Sepatutnya akak tulis semalam..tapi..akak tak menang..dah hero hero semua dapat laptop ni..sampaikan akak tertidur..

Tak sangka kan..dah setahun rupanya akak menulis disini..terima kasih pada yang sudi membaca coretan akak yang tiada apa apa ni..

akak masih ingat lagi..mula2 yang menggalakan akak menulis..sedara akak zino tu...lepas tu..adik akak irfa..irfa..bukan setakat menyuruh akak menulis..tapi siap tolong buatkan sekali...sebenarnya irfa menggalakan akak menulis..tujuannya supaya akak dapat menulis..petua2 orang tua yang akak selalu bagi tau dia..akak memang selalu bercerita dengan dia semasa di klia dulu..
Tapi bila..akak mula menjelajah blog..bila akak dah pandai membaca blog yang banyak tu..akak rasa..tak sanggup nak tulis..akak rasa kerdil....jadi akak ambil keputusan untuk menulis..kisah2 semasa sahaja..kisah seharian akak..dan keluarga dan juga..jika ada akak masak2 masakan kampung..

Akak mengucapkan berbanyak banyak terima kasih pada yang sudi membaca dan meninggalkan komen di blog akak ni..dan akak juga sebenarnya cukup seronok dapat membaca blog kawan2 lain bila berkesempatan..sebenarnya akak akan cari juga masa untuk membaca..sebab bila akak tak baca rasa rindu dan kekurangan sesuatu..banyak blog yang akak baca..ada yang akak tinggalkan komen dan ada juga yang tidak..

Rupanya melalui blog juga kita boleh menambah kenalan..
penulis blog yang akak memula jumpa ialah TIJAH...dah sampai pun akak kerumah sazah..mak tijah..kemudian akak bertemu pulak dengan ZAR...SUZANNA dan akhirnya baru2 ni akak jumpa IINA GLASGOW

Melalui blog juga akak dapat resepi dan mencuba banyak jenis masakan..Alhamdulillah..dan banyak juga Tazkirah dan panduan2 berguna yang boleh akak amalkan.

Sekali lagi akak ucapkan terima kasih..dan minta izin pada semua yang blognya telah akak jelajahi dan membaca apa yang dituliskan..

Wednesday, October 13, 2010

SEPULUH TAHUN SUDAH

Assalamualaikum..

13hb.oktober,2000 hari jumaat.. dirumah beralamat..kelompok 5,blok D..tingkat satu,kuaters KLIA
.sepuluh tahun dulu..selepas solat subuh..akak ke dapur..bancuh tepung..untuk buat cekodok bilis+bawang+ubi kentang..

baru saja mula nak menggoreng belum pun masak satu kuali tu..talipun berdering..akak terus kedepan untuk mengangkatnya....kedengaran suara adik.."cik na..balik la..bapak dah tak ada"
sambil menangis..terdiam akak sebentar..

Kemudian akak terus memberitahu en.abang..bangunkan anak anak dan terus balik kekampung..
perjalanan yang sepatut nya cepat jadi lambat..kerana dalam keadaan kelam kabut..en.abang tersilap..sepatutnya masuk tol keseremban..tetapi dia telah masuk tol ke kl..

Al fatihah buat arwah bapak yang dikasihi..

terlalu banyak kenangan bersama arwah..

satu darinya..yang tak akan akak lupa sampai bila bila..arwah memang ada kepandaian..melihat..ke apa nak panggil ye..barang hilang..biasanya jika orang kampung hilang barang..akan datang kerumah..minta arwah tolong tengok kan..
walaupun arwah bapak selalu berkata..tilik menilik itu berdosa..tapi kadang2 kerana kasihan atau pun kerana desakan ..dia buat juga..yang akak tahu arwah bapak..tak ada pun guna air ke..apa ke..dia cuma duduk diam..baca apa pun akak tak tahu..dan akan bagi tahu orang yang datang..untuk mencari dimana barang itu...boleh ditemui..

yang akak kata tak boleh lupa tu.satu hari..ada orang datang..sebab kerbaunya hilang seekor..kerbau tu.nak disembelih untuk kenduri kahwin..orang tu datang malam..dan siang esoknya..tak disangka2 kerbau tu datang kerumah akak..
akak sungguh risau masa tu..akak kata.."pak..nanti orang kata apak macam nujum pak belalang cerita P.Ramlee tu..
Arwah bapak akak ketawa besar..bila mendengar akak cakap macam tu..
ish tak ada lah..itu cerita..katanya..apak tak buat apa2 pun dah kerbau tu sesat kesini katanya..dan alhamdulillah..kerisauan akak memang tak berasas..memang tak ada siapa pun yang mengata arwah bapak akak macam tu..

sepuluh tahun telah berlalu..tapi kenangan..dan kerinduan kepada arwah tetap segar..akak dapat merasa kan kasih sayangnya sehingga kini..


Monday, October 11, 2010

AHAD....10.10.10..BALIK KAMPUNG




Assalamualaikum...

Semalam ahad...akak anak beranak bersama anak sedara dan adik..balik kampung..kerumah arwah mak yang dah kosong tu..saja ajak adik balik..terasa rindu pulak..baru kami sampai dan nak mula membersih..induk depan rumah datang.. 'lama betul tak balik'..katanya..kemudian pak cik pulak sampai....
seperti biasa..pak cik akan nampak sedih sangat bila jumpa dengan angah anak sedara akak dan adik akak tu....dah bertahun adik dikampung..bila tiba2 tiada dan rumah kosong..mesti mereka terasa kehilangan.
induk juga menitiskan airmata..bila bercerita..setiap lepas subuh dipagi raya..dia akan kerumah 4 orang kakak..katanya..tapi tahun ni..cuma tinggal dua sahaja..
sambil kami berkemas sikit sikit..sambil bercerita..tak sedar hampir dua belas tengahari..pak cik dan induk..minta diri..kerana nak menghadiri kenduri kawin..

Induk dan pak cik ..bagaikan pengganti arwah mak dan bapak yang telah pergi..begitu mengambil berat ..kebajikan kami adik beradik..(gambar ambil dari FB anaknya..sory ye..tak bagi tau.main tepek je kat sini)
Semasa mengemas tu..anak akak terjumpa benda ni..sibuk tanya apa ke bendanya..dan dia pun ambil bawak balik..tak tau lah akak apa nak dibuatnya..


Gambar yang diatas ni..en.abang akak pulak ambil..bawak balik..ada yang tau tak apa ke bendanya ni..
arwah bapak akak dulu..dah tua baru nak makan sirih..kalau tak da benda ni..susahlah dia nak makan kan..gigi dah tak ada..
dah selesai mengemas..dan hampir pukul satu..kami pun ketampin..nak isi perut..kalau dah pi Tampin..makan apa lagi kan..dah tentulah cucur udang.

Alhamdulillah..dah siap semuanya..kami balik keseremban..
Insyaallah..ada masa kami akan balik lagi kekampung untuk melepas rindu dan membersihkan rumah..

Saturday, October 9, 2010

ALAHAI ADIK KU..

Assalamualaikum...
anak sedara..akak dan adik..gambar raya baru ni..


seperti yang akak pernah tulis dulu.akak cuma ada seorang adik..bukan adik beradik tau..tapi 'adik'
adik akak memang tak pernah tinggal dirumah sewa..semasa hayat arwah..mak dan bapak akak ada..dia memang tinggal dikampung..

selepas mak akak meninggal bulan februari lepas..adik tinggal sementara dirumah kakak..selepas 6 bulan mak meninggal..adik akak mintak carikan rumah sewa..dia teringin nak duduk sendiri..menyewa rumah dengan kawan..

dah dia tak pernah menyewa rumah..jadi bila ada apa2 masalah dirumah sewa dan dengan tuan rumah..alahai..naik pening telinga akak mendengar bebelan dia..
yang terbaru..lagi teruk..tuan rumah datang repair tangki air..tapi agaknya tak berapa pandai..bila adik balik..kerumah sewa..rumah sewa dia dibahagian dapur dah banjir.habis barang2 letrik terendam air..

dia pun apalagi..terus telepon akak..pot pet..pot pet..macam akak pulak yang salah..
dia ambik keputusan nak berpindah hari tu jugak..nasib la..selang dua rumah dari rumah akak tu..ada rumah kosong..dan belum ada penyewa..siang tu juga dia pindah..

selesai satu cerita..semalam dia buat lagi dah..mula2 datang rumah..pinjam periuk besar...kemudian..datang lagi..nak pinjam kuali besar...dah tengah malam datang lagi..nak pinjam senduk besar..alahai..apalagi la dia ni..

rupa rupanya..nak masak macam2,..nasi goreng la..nasi lemak la..dia dengan kawan dia buat berniaga jual tu semua..ish2 macam macam adik akak ni..buat la apa yang dia suka..asalkan kawan serumah tak bising sudah...

Adik akak dah beli rumah pun..tapi tak mau duduk..rumah dia tu tinggal kosong..dan dalam proses mencari pembeli..dia nak juga tinggal berdekatan dengan akak..tak pe la..akak pun suka juga..boleh gak pantau kan..

o.klah.panjang pulak akak tulis kisah adik akak ni..minta maaf ye..bukan tujuan akak menulis ni kerana marah pun..akak tak marah..tu la sorang adik yang akak ada..kalau dia tak de..rasanya macam dah tinggal sebatang kara..tanpa adik beradik..walau pun abang abang akak ramai..ada 5 orang...tapi abang akak dah ada keluarga sendiri kan..

o.k jumpa lagi..insyaallah..

Friday, October 8, 2010

29 SYAWAL DAN TETAMU KU..



Assalamualaikum..

hari ni 29 syawal hari akhir bulan syawal....tak sangka juga akak menerima tetamu..kawan kawan masa kerja diklia..sayangnya..kerana kawan kawan datang tak bagi tau dulu..akak tak dapat menjamu mereka dengan juadah yang akak masak..nak buat macam mana kan..tiba tiba aje dah ada depan pagar..

tapi akak rasa sangat teruja dan seronok..maklum aje la..lama tak jumpa..sempat juga kami..bersembang panjang dan bergelak ketawa..bercerita kisah2 semasa..

maaf ye kawan2..tak ada apa yang akak dapat jamu..cuma belikan 'roti john' aje..



wan nab dan rozi(semasa sama kerja dulu.ada kawan yang memanggilnya 'mak ilir'..saja seronok..he he..jangan marah rozi..akak teringat panggilan zaidi buat rozi aje..
Azmawati..kawan yang dah berpuluh tahun juga akak kenal..dari dia solo lagi..sampai dah beranak lima..dari slim sampai dah jadi macam ni (sory asma..jangan mare ye..akak gurau aje..)
akak bersama dengan kawan kawan..
kawan kawan yang datang..azmawati, wan zainab dengan anaknya..dan rodziah..


terima kasih sekali lagi pada kawan2 yang ingat dan sudi bertandang kerumah akak..

Sunday, October 3, 2010

MACAM MACAM BUNYI ADA...

Assalamualaikum..

Program hari ni kensel semua..di rumah sahaja menjalan aktiviti biasa..menggosok..melipat dan juga menyimpan.menyusun semula..semua pinggan mangkuk..sudu ..garfu..yang dikeluarkan untuk kegunaan semasa hari raya ..

satu yang akak perasan..bermacam macam bunyi ada..

bermula dengan "yakult...yakult..yakult sudah sampai.".kat pintu pagar rumah..akak tak keluar pun..dah tak mau beli yakult..

kemudian dengar lagi.."paper lama...peti ais lama..bateri lama...segala macam lama disebutnya...beserta dengan bunyi hoon lori...

Tenang sekejap...bunyi pulak..."tilam...tilam...tilam lama..ganti tilam baru..tilam..tilam..."..jugak dengan bunyi hoon lori..

Aduhai..akak tanya hero bongsu..dia yang selalu sorang dirumah sebelum kesekolah petang..
biasa la tu mak..katanya..alahai..

Tapi..kan..mereka mereka itu mencari rezeki..redho kan aje la..


Saturday, October 2, 2010

AKTIVITI MALAM SABTU


Assalamualaikum....

Malam tadi..akak rasa teringin pulak nak jalan2 malam2 tu..camana akal akak nak ajak anak2 pi keluar ni..kan..
lepas buka puasa dan solat maghrib akak pun kata..ngan anak2..mak nak pi JJ..boleh tanya pulak tu..mak nak buat apa..nak tengok wayang..he he..boleh caya ke..tak de sorang pun nak percaya..boleh selamba je masing2..kemudian akak kata..nak main bowling..haa...tu dia..ayahnya dulu respon..ha..boleh juga tu dah lama tak main..katanya

akhirnya




nilah dia dia..gaya ayahnya yang lebih..





macam biasa lah kan..dah main..apa lagi..dia orang kata nak minum..tapi..bukan minum aje..yang diodernya nasi goreng..hero bongsu suka sangat makan nasi goreng usa..nanti nak google la ..cari resepi..ada ke tak resepi nasi goreng usa .. tak tau lah..


Lambat juga akak balik..pukul dua belasa lebih..

Insyaallah hari ni..akan memenuhi jemputan kenduri kahwin pulak..