JellyPages.com

Thursday, September 30, 2010

CERITA TERTANGGUH..SABTU DAN AHAD..


Assalamualaikum..

Lambat akak buat cite ni..sebab demam..alhamdulillah..dah sihat..buat juga cerita bergambar yang tertangguh ni..
akak upload juga gambar untuk kawan2 akak yang datang kerumah tu..tengok dan baca..tanda akak menghargai kedatangan tetamu..tapi dah gambar banyak kan..akak letak la semua..tak apekan..

Akak cerita hari ahad dulu..dah makan ubat pagi tu..teruskan perjalanan...destinasi pertama..pucong ..rumah abang..,destinasi kedua..puncak jalil..rumah anak sedara, ketiga..bangi rumah sedara akak yang tak miss tiap tahun mesti pergi..dan kemudian bersama sama kerumah abang nya di ceras..last sekali rumah anak sedara akak dirasah kemayan seremban..habis..satu hari...alhamdulillah...



rumah abang di pucung..sedang menjamu selera,

Yang tudung ungu..anak sedara yang dipuncak jalil..sama2 pulak ke rumah sedara di ceras dan bangi tu..

Yang baju merah..tuan rumah yang keempat akak sempat pergi diceras..sedap makanan yang disediakan..lain kali jemput lagi ye..


Hari sabtu..akak tak kemana mana..masih lagi dirumah,melayan kawan2 yang datang..
keluarga kawan dari klia..
Sedara akak yang dibangi..hari sabtu petang..dia datang rumah akak..hari ahad..akak kerumah dia..
Adik2 pelajar UPM yang pernah praktikal di opis akak..
Ayu yang dah dapat kerja di kuantan
Zani(tudung hitam)dan kawan2 masih lagi belum mendapat kerja tetap..tapi dah kerja juga di jelebu secara kontrak..




Alhamdulillah..sempat jugak akak pi beraya ahad tu..minggu depan ni..last beraya..insyaallah..akan kerumah adik irfa, kawan yang tinggal di bandar enstek
dan..menghadiri kenduri..

Terima kasih pada semua yang mendoakan kesihatan akak..insyaallah..panjang umur kita jumpa lagi..


Monday, September 27, 2010

DEMAM..

Assalamualaikum..

Akhirnya..akak dapat jugak...

ingatkan tak lah dijangkiti.....dari malam raya kedua..dalam rumah akak..lepas sorang sorang demam..mula dengan hero bongsu..hero kedua..yang sulong akhirnya..ayah dia..ingatkan akak tak lah kena..dan berapa hari dah dia orang semua dah sihat..

tapi tak juga..bermula sabtu malam.akak dah mula rasa tak sihat..pagi ahad..pi cari klinik 24 jam..dah berjanji dengan adik beradik nak jalan raya..perjalanan mesti diteruskan..

nak habiskan satu hari tu..akak menahan sakit kepala dan rasa tak selesa..Insyaallah..esok akak keklinik lagi..dan minta maaf ye..rasanya akak tak larat nak menjenguk blog kawan2 malam ni..

Insyaallah..dah sihat nanti..akak akan teruskan kegemaran akak seperti biasa..

Friday, September 24, 2010

ADA TAK ORANG LAIN BUAT..MESTI ADA KAN..


Assalamualaikum..

Hari ni..akak nak tanya sikit..he he sikit aje...

Selalunya anak anak sedara kalau datang kat rumah...tidak pulak dia orang bertanya..tapi baru baru ni..rajin pulak bertanya..

banyaknya jam kat rumah enok..katanya..(jangan pelik ye..anak2 sedara akak kecik2 dulu cakap "pelat" tu sebab.."induk" dah jadi enok..
di ruang tamu yang tak besar mana tu..ada 3 biji jam..di bilik2 ada jam di dapur..diluar rumah..tempat duduk rihat2 dan parking kete pun akak gantung jam..dibilik air pun ada..bila akak kata di bilik air pun ada anak2 sedara gelak.... Tak pelik kan..ada tak orang lain..gantung jam dalam bilik mandi/bilik air..akak rasa dah tentu ada kan...

Akak mula letak jam kat bilik air..tahun 1998..masa tu akak mula kerja shif....akak tak mau lambat...nanti menyusahkan orang menunggu..jadi..setiap kali masa kerja..akak mesti displin kan diri..siap dalam masa yang akak sendiri tetapkan..supaya..masa van sampai..akak dah tunggu dibawah..bukan dirumah lagi..sebab dah terbiasa..walaupun dah pindah dan tak kerja shif lagi..tapi jam tetap akak gantung dalam bilik mandi akak..




O.k lah kita cerita lain pulak..alhamdulillah..semalam ada lagi kawan akak datang kerumah..dia talipun akak masih lagi diopis..akak belum sampai rumah..dia dah sampai..
kawan yang kerja dimuar..dia datang dengan suami dan dua orang anak dia..yang abang 5 tahun dan adik baru berusia 9 bulan..
Ikhmal..abang..
Norain sofea.siadik..

Adik dan mama dia.


Alhamdulillah..kawan akak ni..setiap kali raya..mesti datang kerumah akak...dari klia dia pindah ke batu pahat..dari batu pahat..pindah kemuar..

Akak sekali pun belum pernah kerumah dia..tak patut betul kan..nasib la dia tak merajuk..masih juga sudi datang kerumah akak..
Akak harap suatu hari nanti akak akan sampai jugak kerumah dia..

Esok..sabtu..cuti..akak dah ada program..hari sabtu nak masak2 lagi.ada kawan nak datang..dan hari ahad..akak pulak nak keluar beraya..

ada yang nak ikut.jom..kita jumpa disana...

Wednesday, September 22, 2010

TETAMU DARI JAUH-RAYA 2010

Assalamualaikum,,

Sebelum sampai kerumah dari tempat kerja petang tadi..akak dapat sms dari nombor yang tak dikenali..
biasanya akak abaikan aje..kalau nombor tu akak tak kenal...tapi hari ni..teringin pulak nak call balik..nasib baik pun..rupanya kawan yang kerja di padang besar perlis yang talipun..bagi tau..dia dah ada di labu..negeri sembilan dan nak datang beraya kerumah..

dah nak sampai pun dia..apa nak buat ni..mana akak sempat nak masak..keputusan segera diambil..apa lagikan..terus pi cari restoren..
beli nasi arab..akak mintak lauk ayam..tapi..ayam di baginya sedikit..kambing pulak yang lebih..camana boleh silap..akak memang tak cek lah..dah dibungkus ..biasanya tak pernah silap..
nak buat macammana kan..akak ....walaupun kambing tu dah masak ..tapi akak tak tahan bau kambing tu..adik yang tolong hidangkan..
Alhamdulillah..tetamu akak tu..peminat daging kambing..lega lah akak..kalau tak sape la nak habiskan nya..







Kita layan gambar tetamu akak..bersama tiga nak perempuan nya..

Sunday, September 19, 2010

RAYA 2010..MENERIMA KUNJUNGAN TETAMU..

Assalamualaikum....

Semalam sabtu..hari akak menerima kedatangan tetamu..sedara mara dan kawan2 kerumah..akak bukan buat rumah terbuka pun sebab rumah akak sentiasa terbuka untuk yang sudi datang......

sejak pindah dok seremban ni..memang hari sabtu akak akan masak..sebab..biasanya..sedara mara adik beradik dan kawan2 akan datang kerumah.
Tetamu akak ni..tak tau lah..keletihan ke..kekenyangan..tertidur kat sofa tu..
tetamu cilik akak yang comel..puas dia kena gomoi..lepas rindu..sampai ummi dia kata.masuk je kete terus tertidur..
ni cucu sapa la yang comel ni..montel....puas hati dapat jumpa
Arifah..sicomel yang dah jadi kakak

Sempat juga bergambar sebelum balik..
Ummi dan 3 permata hatinya.
kakak dan sedara akak sedang menjamu selera
Sebahagian lagi.
Mak teh dan family..


Sebahagian gambar..tetamu akak ..

Insyaallah..jumpa lagi..

Wednesday, September 15, 2010

Assalamualaikum..


Sebelum akak mula..akak nak minta maaf..sebab..ramai juga yang ucapkan selamat hari raya..dan mintak akak ambil kad..sekali lagi akak mintak maaf..akak terima semuanya..terima kasih banyak2..cuma ..tu la dia..kelemahan akak..akak tak pandai nak ambik..dan tepekkan dalam blog..
walaupun akak tak letak diblog akak..tapi akak hargai semuanya..suka..cantik2 cuma tak reti nak buat macam mana aje..biasanya hero bungsu tolong..tapi bulan2 puasa tu..akak tak sampai hati nak suruh dia..


Esok..cuti lagi..cuti satu malaysia..
dari hari isnin akak dah mula kerja..hari isnin..tak ramai yang kerja..akak berdua dan dengan bos yang tak cuti aje..sebab bos..sambut deepavali.

Dari mula raya ketiga..dah sampai lah hari ni tadi..akak kena bangun pagi..buat sarapan..
nak buat macam manakan..kedai pun tak buka lagi..biasanya..kat depan dan jalan kat rumah akak tu..banyak gerai jual makanan..
ada nasi lemak..meehoon goreng...mee goreng..roti canai....kuih muih..tu la yang akak jarang buat sarapan..

Sejak raya ni... kedai/gerai tak buka lagi ....kena lah akak masak..mula dengan nasi lemak..kemudian nasi goreng...mee goreng..kuey tiaw goreng...mee hoon goreng..cekodok pisang...goreng cempedak..buat popia..
amboi..banyak pulak ye..nak buat camana..3 hero akak ada dirumah..kalau tak masak yang berat nanti..mak ayah kerja kelaparan la pulak hero2 tu..

Esok cuti..jadi..sesiapa yang sudi tu..jemput la datang raya rumah akak ye..

Sunday, September 12, 2010

SATU SYAWAL


Assalamualaikum..

Cerita bergambar hari raya pertama..

Malam raya dan pagi raya..akak dirumah sendiri..sebab rumah dikampung tak dibuka..sebab tak sempat kemas, selepas ganti atap seminggu nak raya..

Pagi selepas solat raya..tunggu abang yang dipucong sampai dengan anaknya.,..yang sakit..luikemia tu..yang dapat cuti sehingga 19/9..20/9..baru masuk wad semula..
pukul sepuluh lebih tu..baru kami semua kerumah abang yang dirembau...dan semua adik beradik berkumpul dirumah abang dirembau..sebelum kami semua balik kekampung beraya dirumah sedara mara dan jiran2 dikampung..dan tak lupa juga menjenguk rumah yang kosong..





akak,hero bungsu adik dan anak sedara..
bersama 3 hero...dan ayahnya la..
Anak sedara yang dapat cuti dari hospital untuk beraya..
semasa dirumah abang dirembau..kakak ipar dan anak2 sedara..
Dikampung..dirumah atuk rambut smart panggilan anak2 akak..oren yang diminati semasa raya..kat kampung aje yang ada..



Tuesday, September 7, 2010

RESEPI KUAH KACANG..MAKAN DENGAN KETUPAT SEGERA DAN RENDANG

Assalamualaikum..

Hari ni..akak dah mula cuti..banyak benda nak kena buat ni..tapi sebelum memulakan apa2 kerja pun..akak nak pergi cari tudung..he he...nak juga yang baru kan..selalu nya..akak beli baju..pakai aje tudung yang ada..tapi kali ni..disebabkan tak tempah baju..pi beli baju yang dah siap..jadi..tak ada pilihan warna..beli aje mana yang ada saiz..sudahnya bila balik rumah..selongkar semua tudung..tak ada satu pun yang ngam..alahai..saje la tu..nak mintak beli yang baru..
Akak punya tudung..susah sikit nak cari..sejak dulu..ada macam2 tudung..bawal ke ape ke..akak tetap la kekal dengan tudung donatello tu..sekarang ni pulak..buka main susah nak dapat..tapi..tak ada donatello..nina rossi atau valentino pun boleh la..janji kain yang lembut macam tu...lagi pun harganya alhamdulillah..masih lagi bawah RM25 sehelai..

Hish dah panjang merepek pasal tudung pulak..balik dari cari tudung nanti..nak pergi kedai nak beli kipas pulak..kipas kat ruang tamu dah rosak..dah hantar kedai repair..dah berbulan2..dah nak raya baru cina tu talipun kata tak boleh repair pulak..dah nak kena beli baru..
hero bongsu dah bising..panas katanya..maklum aje la kan..rumah teres macam rumah akak ni..tingkap ada depan belakang je..

Esok malam akak dah nak mula masak masak..nak buat kuah kacang dan rendang ayam...hari khamis..buat pulak rendang daging..akak buat sikit2 aje..janji ada untuk yang datang..adik ipar pun dah bagi tau nak datang..

Sebelum akak berhenti disini..akak tuliskan resepi kuah kacang ye..kalau ada yang sama caranya..o.klah kan..saje akak nak kongsi..akak dapat resepi ni dari kakak sedara yang tinggal di kelang...bertahun tahun ini lah yang akak ikut..dan tambah perencah sikit2


KUAH KACANG

Bahan bahannya..

2 kg kacang tanah
digoreng tanpa minyak..dan di mesin..
jangan halus sangat..

1. 10 batang serai
2. 3 buku lengkuas muda sebesar ibu jari
3. 1 labu bawang putih
4. 25 biji bawang merah
5 100 gm cili kering

bahan 1 hingga 5 dikisar halus.

1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih

kalau tak ada yang serbuk..kena tumbuk bagi halus..

Gula( tambah sikit gula kabung), garam..air asam jawa secukupnya..

Tumis semua bahan2 hingga betul2 masak..masukkan air asam jawa..dah mendidih..masukkan kacang tanah, gula dan garam secukup rasa..biarkan masak secukupnya..

2, 3 tahun kebelangan ni..akak suka tambah udang kering dan santan pulak..anak2 suka..

Friday, September 3, 2010

Assalamualaikum..

Hanya tinggal seminggu lagi..bulan ramadhan akan berlalu..jika ada umur kita..mungkin kita akan bertemu lagi ramadhan di tahun depan..jika tidak..inilah ramadhan terakhir kita..

hari ni tadi..adik ipar akak..adik suami yang no.4..berbuka dirumah bersama anak dan isterinya..
akak cuma dapat masakan lauk..sayur goreng..sambal udang dan..ayam masak lomak cili api..serta mee goreng..nak buat camanakan..hari bekerja..tak dapat lah akak nak masak lebih2.alhamdulillah..dapat juga akak menjamu adik ipar dengan masakan sendiri..akak tau..adik ipar ni suka makan rendang yang akak masak..tapi..nak buat camana kan..tak sempat..

Akak juga dah siap buat biskut raya..akak mula buat pada tengahari isnin..dapat 3 jenis..esoknya lepas sahur..akak sambung lagi..sampai pukul 2 petang...dapat lagi 6 jenis kuih..tapi saja..akak tak letak gambar .

tadi akak tengok..dah pun tinggal separuh..tak pe la..anak2 makan la..mak tak marah pun..itulah dia keseronokan ..membuat kuih raya ni..anak2 akan makan..lebih dari.kalau kita beli..

dari mula kahwin..sehingga 20 tahun..akak tak pernah tunjuk2 kuih raya ni..sehingga lah..akak mula masuk kerja shif..baru pandai..tunjuk2 kuih..tak larat nak buat..
sejak akak mula kerja normal..akak mula buat kuih raya semula..tapi rasanya..akak dah tak larat macam dulu..faktur usia..semangat aje kuat..tenaga dah tak macam muda2 dulu..
yang akak tau..bila mula buat kuih raya ni..susah nak berenti..mula nak buat 2,3 jenis..tapi akhirnya..jadi 9..lagipun masa tu..anak sedara ada datang..jadi dia la tolong akak.letak ceri ke..sapu telur ke..ringan jugak sikit kerja akak..cuma dah tak larat nak..duduk lama2...sakit belakang dah..