Followers

Tuesday, August 31, 2010

SELAMAT HARI LAHIR HERO HERO KU..



Assalamualaikum..

Hari ini dalam sejarah..pertama kali akak menulis tengah malam ni..selalunya dah hanyut dah waktu ini..tapi..tadi..dah terlelap sekejap..didapur pulak tu..terjaga..terus cari air..apa lagi.dah tak mau tidur pulak dah..harap2 tak terlajak sahur nanti..

Walaupun biasanya en.abang yang bangun dulu..tapi risau jugak kan..sian anak2 nanti..
akak dah salah lagi upload gambar..yang nak cerita dulu..gambarnya dah kebawah..


Yang baru
Yang dah terbakar..(rosak)
Gambar atas ni..hero nombor satu..alhamdulillah..tepat pulul 12 tengah malam tadi..genaplah usianya 23 tahun..dia dilahirkan pada 31hb,ogos,1987..Selamat Hari Lahir anakku..semoga abang menjadi anak yang soleh..dan allah bukakan pintu rezeki untuk nya..harapan mak terlalu tinggi..hingga tak tertulis dan terucap..
Hero yang kedua ni juga..lahir pada bulan ogos..selalunya..kerana berkongsi bulan..walau pun berlainan tarikh..angah..lahir pada 5 ogos 1990..akak akan buat giliran..kalau tahun ni..diraikan..beli kek pada tarikh lahir angah..tahun depan pulak..pada tarikh lahir abang..begitu lah selalunya..



Gambar atas tu ..mesin pengadun kuih akak.. siang tadi..akak nak buat biskut raya..dah mula buat..sedang mesin tu..berhempas pulas..buat kerja..tetiba..akak terbau hangit..dan..tiba2 berasap..
aduahi..kenapalah kau pilih waktu yang salah kot nak berasap pun..projek baru nak mula..

akak pi kedai..kata cina tu..keenwood ni..kena hantar kat ejen dia juga..paling cepat..2 bulan baru siap..akak percaya..sebab 5 tahun lepas..mesin tu..pernah..tak jalan..tapi tak berasap lagi..memang lama..makan masa sebulan juga akak tunggu..

Akhirnya,.kerana..semua barang dah siap beli..akak terpaksa juga beli lagi satu..maklum lah kan..dah biasa buat kuih raya ...mesin..tu yang mengadun..

Bila difikir2kan balik..tak apalah..mesin tu akak beli pun ..rasanya hero no.2 belum ada lagi..dah lebih 20 tahun rasanya akak menggunakan khidmat dia..
kerana sayangkan aksesori nya yang lain tu..akak beli juga..model yang sama..dan..harganya pulak..dahsyat..dah hampir sekali ganda naiknya daripada akak beli dulu...

Akak juga nak mengucapkan SELAMAT HARI RAYA BUAT SEMUA..MAAF ZAHIR DAN BATIN..JIKA TERSALAH BICARA DAN TERKASAR BAHASA..

Rasanya lepas ni dah mula sibuk..maklumkan..tak ada anak dara..

Insyaallah ada kelapangan kita akan berjumpa lagi..

Saturday, August 28, 2010

REZEKI..TERIMA KASIH KAK CIK..


Assalamualaikum...

Dah 18 hari kita semua menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan ini..
rasanya dah ramai yang membuat persiapan untuk menyambut hari raya nanti kan..

akak belum mula..selain dari membelikan baju untuk hero bongsu sebelum puasa hari tu..

Dah dua hari en.abang kurang sihat..dia memang ada gastrik..akak kata gastrik la..tapi..doktor..kata ulser kronik..

dah lama en.abang menghidapinya..rasanya akak pernah cerita dulu..puncanya yang en.abang termakan ikan beracun masa bujang2 dulu..

jadi menu berbuka pun ringkas sahaja..tapi..rezeki allah nak bagi..tak siapa tahu kan...

semalam tiba2..kawan masa diklia dulu..kak cik..menghantarkan kuih..'sopang' (Ada yang tau ke) dan sambal tempoyak..kerumah..Alhamdulillah..rezeki..tak de la akak susah2 memikir nak buat kuih apa..



kuih sopang..banyak juga yang kak cik hantar..
sambal tempoyak daun kayu kak cik..yang sedap...pedas..


Program hari ni..nak kerumah abang di rembau untuk berbuka puasa..adik beradik yang berhampiran..semuanya akan kerumah abang..biasanya..kami semua berkumpul di kampong..tapi..tahun ni..rumah dah kosong..dah tinggal..sunyi dan sepi..tiada penghuni..jadi kami berkumpul dirumah abang untuk berbuka beramai ramai..


Wednesday, August 25, 2010

SERIAU..

Assalamualaikum..

Ada tak sesape yang..akan rasa takut..untuk lalu atas jambatan..yang dibawahnya..sungai..atau pun.. laut...

Atau pun..lalu jambatan ke..titi ke..yang dibawahnya ada air..

akak teringat kenangan masa dulu..akak paling takut lalu jambatan atau titi ni..masa kecil ikut arwah mak pi hutan,.atau ladang getah..yang ada titi..mesti..arwah mak marah..tapi nak buat macam mana kan..akak memang tahap "gaban" (ayat budak2 muda sekarang)penakut dan seriau nya nak lalu titi ni..kalau pandang kebawah..lansong tak boleh nak melintasinya..

Masa dulu tu..kalau ambik kayu api..arwah mak akan hantar kayu dulu keseberang..kemudian pusing balik..ambik akak pulak..tu yang arwah selalu marah..melambatkan kerja dia..

Masa baru2 kerja di Tanjung karang..bukan main banyak titi dari batang kelapa atau batang mangga ni..pernah sekali..kerana terlalu takut..akak tinggal sorang.bos pusing tengok akak tak ikut..dia datang tanya..sudahnya..lagi sekali akak buat muka tak malu..pegang baju bos..nak melintas juga..

Satu hari tu..akak ke kuala Selangor..kampong jeram..nak melawat kawasan sayur juga..ada pulak lalu..titi..nak bagi tau takut..malu la pulak..jadi..akak suruh kawan melintas dulu.akak kemudian..bila dia orang dah jauh sikit..akak pun merangkak..nak lalu..sekali... kantoi..kawan tu pusing.bila dia bercakap akak tak jawab..dia nampak akak sedang merangkak nak melalui titi tu..apa lagi..dengan seronoknya dia ketawakan akak.....balik opis dia boleh cerita..katanya..ingat..biawak ke apa.rupanya akak katanya..

Akak teringat balik tu..sebab tadi..kena ambik air laut..untuk buat bancuhan baja organik..
Punya la lebar macam ni pun..sebab tak ada penghadang nya..akak boleh takut..sejuk2 kaki tangan..nasib la..pemandu ni..memang baik punya..dia la..yang tolong pergi ketengah tu..dan turun tangga..ambik kan air laut..dah la..ari ni .pagi2 lagi lombak dah kuat..
Jauh juga nak sampai ketangga tu..
Nampak kan..sayup mata memandang..


Dah siap..dia tolong ambikkan air laut..teruskan perjalanan nak kerembau..hantarkan air laut tu..sekali..nampak orang menjala udang..sayangnya..dah tanya..kapal dari laut belum sampai dan orang menjala udang pun belum naik..melepas nak makan ikan segar ari ni..tak boleh tunggu..sebab pengusaha di rembau dah tunggu..nanti tak jadi kerja pulak kan..insyaallah ada rezeki..lain masa akak lalu lagi disitu..lambat sikit..mana tau..orang yang pergi kelaut dah sampai..

Sempat juga akak ambil gambar orang sedang menjala dilaut tu.
ada 4 orang yang sedang menjala..dalam airnya.akak pun tak tau..camana boleh dapat kan..nak tanya..jauh ketengah tu..tanya kat orang lain..katanya..lambat lagi..dia orang tu nak naik..


Tuesday, August 24, 2010

CERITA MERAPU..



Assalamualaikum..
lama dah tak cerita makan disini..bukan apa pun..untuk kawan kawan cari idea untuk memasak..macam yang akak selalu buat..tak ada idea..buka blog..terima kasih pada semua..kerana membaca blog..memberi akak idea..untuk memasak di bulan puasa ni..

Walaupun dah beberapa hari berlalu..tapi akak nak cerita jugak..
Hari sabtu..akak mengemas luar..tempat sidai kain ngan letak kereta tu la..hero bongsu..membantu..dah siap basuh dan susun semua..mandi..solat..sambung pulak memasak..
dah hari cuti kan..akak masak banyak jenis jugak la..tapi akak letak gambar sebahagian aje..

Cekodok Jagung..makan ngan cili sos.
Goreng sotong
Bubur jagung campur durian...kouteaw goreng dan lain2 lauk lagi..


Hari ahad sambung pulak dalam rumah..sampai akak keletihan..petang ahad..adik ajak teman dia pulak..kekedai..jadinya..hari ahad tu..akak tak masak..beli aje..dari kuih sampai la ke lauk..


Semalam akak sakit kepala yang amat sangat..dah puas sapu minyak angin tak jalan juga..akhirnya.akak jumpa bos..mohon balik ..kerja setengah hari..balik rumah..akak ambik..air batu..bancuh ngan limau nipis..lumur kat kepala..dan baring..alhamdulillah..lega sikit..
lepas buka..terus makan pil 2 biji..bangun sahur..alhamdulillah...pagi ni dah lega sikit..

Mintak maaf pada semua ye..rasanya nya apa yang tulis ari ni macam kelam kabut sikit..tapi sebab dah lama tak update..kan..

Akak rasa..hujung minggu ni nak pi beli barang nak buat kuih raya..mintak pada tuhan tu..akak diberi kesihatan yang baik la.

kat mana ye..nak beli barang2 yang bila kita pergi..satu kedai tu..semua barang ada dan..harga pun murah..


O.k lah..sampai jumpa lagi..insyaallah..

Friday, August 20, 2010

DAH HARI YANG KESEPULUH...




Assalamualaikum...

Gambar juadah berbuka lagi..bukan tak ada cerita..tapi..buat masa ini..rasanya lebih baik cerita pasal makanan je kan..bukan la nak kata bulan ramadhan ni bulan untuk makanan dan bukan juga nak menunjuk2 saja suka2 aje..kalau tak ada gambar..nanti ada yang bertanya kan..jadi..nak bagi cantik sikit la kononya..letak la gambar..

Maafkan akak ye..sebenarnya dah beberapa hari..akak asyek teringat kampong..lebih tepat..teringat rumah yang dah tiada penghuni..ish..nanti2 la..kan..tak mau sambung cerita..baik kita..layan gambar aje..


Mee goreng untuk berbuka tadi..akak tak berapa minat mee basah berkicap macam ni..tapi dah anak2 minatnya mee macam ni..tak apalah..mak masakkan juga..tapi mak tak boleh makan..tak minat berkicap ni..
Sayur taugeh..goreng..macam macam tu aje..
Cendol ini..akak bancuh sendiri.beli cendol nya aje..masak air gula..letak santan..dah jadi..cendol pandan lagi..
Kuih manis untuk hari ini..buah melaka..atau pun kuih kelepong..kata orang kampong akak.



Alhamdulillah..dah sepuluh hari kita menjalani ibadah puasa..makin hari..makin sayu rasa hati..

Thursday, August 19, 2010

Assalamualaikum...

Hari ni..tak ada gambar makanan..belum masak..petang nanti baru nak masak..tapi idea belum datang..rasanya semua dah masak..daging..ayam(setiap hari)..udang...telur..semua sudah..nampak gayanya kena buat ulangan.

Semalam masak ikan keli goreng berlada..ayam masak kicap..dan pecal..kuih beli aje..sebab rasa penat sangat..tak larat nak masak banyak sebabnya pagi tu kerja luar..

Petang tu..dah siap masak..lepas mandi dan solat asar..dah pulul 6 lebih..akak rasa nak merihatkan diri..sambil layan cerita di tv3..syurga cinta tu..setiap hari sementara menunggu azan akak tengok la cerita tu..

Akak tersedar..bila hero bongsu panggil..mak..dah buka..katanya..alahai..macammana boleh terlelap..masjid dah azan maghrib rupanya..

akak landing tu..atas katil kat bilik..jadi bila dah azan pun tak kedapur..tu yang hero bongsu masuk bilik maknya..tengok2 mak sedang lena..
nak buat camana kan..patut la tak tau camana cerita syurga cinta semalam..cerita tu belum mula..akak dah ter...tidur...

masa berbuka..makan kuih tepung pelita yang dibeli kat pasar ramadhan..basi pulak..nasib akak yang makan dulu..dah tau basi..tak bagi anak2 makan..dah tak de rezeki..

Nampaknya akak tak boleh berihat dari buat kuih sendiri..kat rumah ni..walaupun kuih2 tak dimakan sangat masa berbuka..tapi..dah lepas tarawikh..mesti ada yang kedapur mencari kuih...

Hari ni nak buat kuih apa ye..yang senang dan cepat dimasak sedap dimakan..

idea...idea..tolong akak..

Monday, August 16, 2010

ENTAH KENAPA..LETIH PUASA KE..TAK TENGOK JALAN..


Assalamualaikum..

Sejak masuk Ramadhan ni..dah 6 hari berlalu..dan dah 3 kali pulak..akak hampir terlanggar dek kereta yang undur..tak tau lah kenapa..jalan tak tengok kot..main menonong je..kalau kat jalan tu..sah lah menonong jalankan..ini pagi tadi..kat rumah sendiri..pagi nak pegi kerja..terkena juga la..kat lutut..sakit juga la.bawak kemalam..dah pun pi klinik pagi tadi..... untuk mengurangkan sakit..akak guna ebene kat lutut..


Balik petang tadi sempat juga masak juadah berbuka..sekarang ni dah mula hujan tiap petang..jadi susah juga kalau nak beli kat bazaar ramadhan tu..jadi akak masak jugalah..rengkas pun tak pe..petang tadi..goreng ayam,goreng sosej berlada.. buat popia dan goreng cempedak..ada lagi satu biji yang kakak ipar bagi hari tu..
popia..intinya..daging burger dengan mix vegetable aje..makan dengan cili sos..
sosej.goreng..letak bawang ngan cili potong..goreng ayam tak letak gambar..letih akak nengok ayam aje..tapi itu yang anak mau..layankan aje la...
Gambar puding yang belum dipotong..akak dah siap buat..untuk berbuka petang esok..kalau nak buat balik kerja petang esok..dah tentu tak sempat keras..jadi..buat la malam ni..dah simpan dalam peti ais pun..


Insyaallah..panjang umur..jumpa lagi..cerita esok pulak..kalau sempat..

Sunday, August 15, 2010

CERITA MAKAN LAGI...

Assalamualaikum...

Anak sedara anak beranak dengan adik..berbuka dirumah akak hari ni..kononnya nak beli nasi arab..buat tambahan menu berbuka puasa..sebab anak sedara ni suka sangat makan nasi arab..tapi..dah tak de rezeki..kedai tutup pulak..dah la hujan lebat..jadi..makan apa yang akak masak aje lah..
cucu sedara..mak dan ayah ika la yang datang berbuka dirumah tadi..
ikan masal lemak cili api+pisang muda..budak2 tak berapa pandai makan pisang muda ni..mak ngan ayah aje la makan..anak sedara pun tak makan pisang nya..makan ikan aje..
Ayam masak paprik..yang ini ..habis..tak de untuk sahur..tapi tak pe..alhamdulillah..suka budak2 tu makan..
lepat pisang..laku juga..


selain dari itu..akak juga gorengkan mee kuning..sebagai tambahan..tapi tak tunjuk gambar..
asal nya..nak ikut resepi..banyak resepi masakan mee goreng kat blog, kan..tinggal cari dan pilih aje..tapi..budak2 ni tak bagi pulak..mak masak aje la..macam biasa mak masak..katanya..

Alhamdulillah..selesai juga..satu kg mee yang akak goreng tadi...

Esok dah mula kerja..masa untuk BW pun dah terhad semula..insyaallah jika ada kelapangan..akak pasti menjamu mata di blog kengkawan semua..jumpa lagi...

Saturday, August 14, 2010

JUADAH BERBUKA HARI INI




Assalamualaikum...

Dah namanya bulan ramadhan kan..jadinya kita cerita makan aje lah kan..bukan la bermakna..bulan puasa tu bulan makan..cuma..juadah berbuka dan bersahur tu..wajib juga disediakan.bukannya banyak pun..cuma ada tambahan dari biasa..tambahan kuih manis2 buat berbuka...
menu hari ini..
cempedak goreng ..kali ni..tak beli..kakak ipar bagi..kakak ipar pesan..cempedak dah masak..datang rumah ambil..katanya..dah akak ni..memang suka sangat makan cempedak..tak tunggu lagi dah..terus pergi rumah dia ambil cempedak..memang kakak ipar ni..kalau nak bagi cempedak..mesti dia peramkan dulu..dah boleh goreng..baru dia suruh datang ambik..
permintaan hero bongsu nak makan kuih badak berendam..masa pergi ambil cempedak kat rumah kakak ipar tadi..siap ambil kelapa yang oleh buat inti sekali..baik kerumah..hero bongsu tolong kukur kan..mak nya tinggal masak inti aje..dah pun siap badak berendamnya..tinggal makan saje..waktu berbuka nanti..
hari ni sayur kacang botol..goreng..letak udang basah banyak banyak.sedap ni..kalau bukan bulan puasa.akak buat guna cili api..bulan puasa ni..takut perut meragam..akak guna cili merah je..
sambal kerang
daging goreng pun permintaan hero bongsu..semalam dia jalan kaki sekolah..teringat nak makan daging goreng..katanya..pagi tadi..maknya dah pergi pasar beli daging..dah siap pun..dia memang suka makan daging goreng ni..sebab letak kicap manis dan lada hitam jugak..


Alhamdulillah..dah selesai masak untuk hari ini..hari cuti..boleh la masak lebih sikit..

Insyaallah..esok kita jumpa lagi..cerita menu lain pulak..



Assalamualaikum...

Semalam..akak pi klinik gigi..apa lagi kan..akak terpaksa buat perkara yang paling akak takuti..paling paling takut..sampai menggeletar tangan..disuruh buka mulut pun terketar ketar..kalau difikirkan malu kan..dah lebih setengah abad pun takut..tapi pandai doktor tu..pujuk macam budak kecik..sikit aje..sikit aje.. katanya..

akak kan pernah cerita bengkak gusi..dah pergi klinik gigi yang biasa pergi..dia kata sayang nak cabut..gigi elok lagi..dia syorkan buat rawatan akar ..tapi..tak mau lah..mahal..dah pernah buat dah..bila gigi geraham lagi lah mahal..rm380.00..kalau cabut..baru rm50.00.semalam pi klinik lain..tak banyak soal..dr.pun dah nampak gusi yang bengkak..cabut aje..dan dokotor juga tunjukkan..yang akar gigi baru nak mula..ada titik hitam katanya,tu yang buat gusi bengkak dan sakit..

sebab tu lah..semalam..tak puasa satu hari..terpaksa makan ubat ..makan pun..bubur nasi ngan sup aje.tak ada kuih pun...dan akak buat pecal yang ringkas aje..tak pe ari ni..ganti balik..kejap lagi nak pergi pasar..nak masak..daging goreng..permintaan hero bongsu..

Layan aje gambar masakan ringkas semalam..

Bubur nasi..untuk yang sakit..
makan dengan sup daging
Pecal yang dah siap di gaulkan
Kuah pecal
Tak banyak sayurnya..cuma kacang panjang,timun dan sengkuang sahaja.



Thursday, August 12, 2010

SALAM RAMADHAN

Assalamualaikum..

mengantuk betul ni..pagi tadi..terbangun pukul 4 pagi..tak tidur2 lagi sampai sekarang..
balik kerja semalam..aku terus pergi pasar ramadhan..tak masak pun..hari pertama beli aje..tapi hari ni..nak masak untuk berbuka dan sahur..kuih muih aje nak beli..
balik kerja semalam..tengok muka hero bongsu pun dah tau..mesti penat sangat tu..masam aje..tak nak senyum..he he..macam tu lah sibongsu ni..kalau penat..cakap pun tak mau..muncung aje dia..masa berbuka..baru lah senyum..

Hero bongsu ni sekolah sesi petang..jadi pergi sekolah tengahari tu..jalan kaki..dah la panas kan..tu la agaknya letih sangat tu..nasib baik..balik bulan puasa ni awal..biasa 6.30 atau 6.45..tapi..bulan puasa..setiap hari balik 5.45 petang..

Alhamdulillah..kalau dalam bulan puasa ni..untuk sahur..aku memang tak pernah bangun dulu..biasanya en.abang yang bangun dulu..dah siap semua terhidang..baru aku bangun untuk makan sahaja..bukan aku malas ye..dah terbiasa dari mula kahwin..kalau aku bangun awal pun..disuruhnya aku tidur balik..sampailah nanti..dia akan panggil aku untuk makan..katanya..aku dah penat masak untuk berbuka..biarlah sahur dia yang uruskan..
jadi sampai sekarang..aku dah terbiasa macam tu..

Aku teringat dulu..masa arwah mak dan bapak ada lagi..arwah mak..tak pandai tengok jam..jadi..arwah bapak akan bangunkan..untuk masak masa sahur...arwah bapak tak mau makan ..lauk berbuka masa sahur..jadi arwah mak akan bangun awal..jam dua pagi untuk memasak nasi dan lauk sekali..arwah bapak menemankan mak didapur..aku juga tak pernah tolong arwah mak masak untuk sahur..kalau aku bangun pun arwah bapak akan suruh aku tidur semula..sampai arwah mak dah siap hidang..baru arwah bapak bangunkan untuk makan...

Alahai..dah tak sempat la..dah nak pukul dua..insyaallah..nanti sambung lagi cerita..
selamat menjalani ibadah puasa untuk semua dan maafkan kesalahan..jika tersalah dan terkasar bahasa..

Monday, August 9, 2010

RESEPI LAGI..APAM TEPUNG BERAS DAN KEK NESCAFE LEMBAP

Assalamualaikum..

Dari hari jumaat lagi..kurang sihat..biasa la..kan.. mak cik ni..asal nya gusi bengkak..bila dah macam tu..tak lalu makan..bila tak makan..gastrik pun datang tanpa diundang..
hari ni cuti..dari tadi teringin nak buat cerita ni..tapi tak larat pulak rasanya..malam ni didayakan juga...

nak kongsi resepi kek yang aku dapat dari kak munah juga..dah lama resepi ni..lebih dari 20 tahun...
kek..gambar dari en.google..sebab masa biskut tu..ada yang tanya gambar..kali ni..cari jugak la gambar..

KEK NESCAFE LEMBAP

Bahan bahannya..

4 cawan tepung superfine
3 cawan gula castor
1 cawan koko
2 sudu kecil nescafe
1 sudu kecil esen kopi
1 sudu kecil esen vanilla
285 gm marjerin
6 biji telur
1 sudu baking powder
1 sudu soda bikarbonat
2 cawan air

Cara

Putar koko+air+nescafe
simpan 5 minit dalam freezer, keluarkan dan simpan lima minit lagi dibawah...selepas 5 minit keluarkan terus dari peti ais
Pukul marjerin+gula hingga putih,masukkan soda+baking powder,masukkan telur sebiji sebiji..pukul lagi..
masukkan tepung..selang seli dengan air koko yang dikeluarkan dari peti ais tadi..
bakar sampai masak..lebih kurang 45-50 minit..


--------------------------------------------------------------------


selain dari kek kita kongsi juga resepi apam tepung beras..resepi ni bukan dari kak munah.dari kawan sesama di Tanjung Karang juga..Hamidah...aku pernah buat masa keje diklia..sampai ada yang minta resepi..kerana gebunya apam ni..

APAM TEPUNG BERAS

bahan bahan

1 peket tepung beras(cap teratai)
2 cawan gula pasir(setakat lekuk cawan)
4 cawan air
2 cawan tapai nasi

cara membuat tapai nasi

3 cawan nasi disejukkan
taburkan 1/3 buku ragi
gaul rata simpan 2 hari

cara membuat apam

2 cawan tapai nasi+4 cawan air dimesin,kemudian masukkan gula..mesin lagi
masukkan tepung beras,mesin lagi 5 minit,kemudian simpan selama 6 jam.
untuk lebih gebu, sebelum kukus masuk kan 2 sudu teh ENO, kacau rata2 dan kukus

Gambar apam tepung beras yang dikukus dalam talam dan dah siap dipotong...gaul kelapa parut yang ditabur sedikit garam..(gambar dari en google)
Apam yang dikukus dalam acuan cawan(gambar dari en.google)

Sunday, August 8, 2010

CERITA SEMALAM



Assalamualaikum...

Semalam pagi pagi pi pasar tani rembau,beli cempedak..tak tau berapa kilo..tapi rasanya tak lebih dari sekilo..sebab kecik aje..tapi sebab dah teringin nak makan cempedak goreng, beli juga..sebiji tu harganya RM8.00..harga tu tak kisah la kan..sebab kita dah nak makan..tapi mulut manis penjual tu kata.cempedaknya gerenti elok..isi merah dan manis..aku mesti lah percaya..pokok dia punya..mesti dia tau buahnya.......kenyataannya..isi pucat..dan keras,..tak mau membazir..aku goreng juga dan makan..dapat juga lah makan cempedak goreng..
Sebenarnya nak bercerita kisah kawan aku masa kerja di Tanjong Karang dulu..semalam dia ada talipun..bagi tau dah ada diseremban..tapi dah tentulah aku tak sempat nak masak untuk menjamu makan..jadi aku bawa aje pi makan kat luar..makan di kedai nasi arab damsyik.
Gambar atas aku ngan kak long..anak kawan yang sulong.
Kak ngah .anak kawan yang belajar di uitm Kuala Pilah..tu yang dia selalu datang ke seremban..
ni la Rohana..kawan yang aku kenal dari tahun 1983 lagi..satu pejabat dan juga jiran..dari dia anak dara..sampailah berkahwin dan ada anak tiga..dan..anak pun dah besar2 dah..kami masih lagi berjumpa dan selalu bertanya khabar walaupun dah jauh..dia masih lagi di Tanjong karang dan aku dah berpindah balik negeri.
Jus mangga yang sedap..habis dua jug..
Selesai dah makan tengahari kami..

Semasa menghidang..pekerja di kedai tu..telah tertumpahkan air..ke badan aku..habis basah seluar baju..lencun..kesian kat pekerja tu..sampai menangis dia..berkali2 minta maaf dan berkali kali aku bagi tau..tak apa..aku tak marah..dia bukan sengaja..dah nak terjadi..kan..
sampai kan dah habis makan dan nak balik..dia datang minta maaf lagi..kesian kat dia..


Thursday, August 5, 2010

3 LAGI RESEPI UNTUK DIKONGSI..BAGI YANG SUDI..



Assalamualaikum..seperti yang dijanjikan..hari ni..aku tuliskan lagi resepi...juga kesukaan anak anak.
dah tulis disini..baru lah nanti resepi tak hilang kan..

BISKUT BADAM

Bahan bahannya

113 gm mentega(1 senduk mumbong)
113 gula icing(3/4 cawan)
56 gm gula castor(1/4 cawan)
1 biji telur
226 gm tepung naik sendiri(2 cawan)
133gm tepung jagung(1 cawan mumbong)
2 sudu koko
150 gm badam cincang(1 1/2 cawan)
1/2 sudu teh vanilla
1 bji kuning telur untuk sapu atas

cara

pukul telur + mentega hingga kembang
masukkan telur,badam,koko dan vanilla..kacau sebati
masukkan tepung
uli..dah lembut..terap..sapu kuning telur dan bakar..

setiap kali buat bancuhan biskut..kita mesti masukkan semua bahan lain dulu..kemudian baru tepung..sebabnya..kalau kita rasa dah cukup lembut..tepung tak perlu dihabiskan..barulah biskut kita tak keras..


_________________________________________


BISKUT GAJUS (ambil resepi dari majalah)

150 gm mentega
150 gm gula halus
2 biji kuning telur
1 biji untuk sapu
100 gm gajus di blend
200 gm tepung gandum
100 gm tepung jagung
50 gm tepung kastad
esen vanilla


cara

Pukul mentega+gula, masukkan,esen ,kacau
masukkan gajus dan tepung..mula dari tepung kastad,jagung dan gandum..kalau dah cukup lembut..gandum tak perlu dihabiskan..
terap..hiaskan gajus diatasnya dan bakar..

_________________________________________


BISKUT NESTUM KELAPA

Bahan bahannya..

250 gm mentega
200 gm gula icing
2 biji telur
100 gm tepung gandum
100 gm tepung jagung
100 gm tepung kastad
50 gm tepung naik sendiri
100 gm bijirin nestum(gandum)
50 gm kelapa kering

cara

Pukul mentega+gula hingga kembang..masukkan telur
masukkan nestum dan kelapa kering dan semua jenis tepung..
terap dan bakar..

Resepi biskut ni..sebenarnya..dah last buat biskut..ada pulak lagi baki tepung..dan bahan bahan lain..di campurkan semua..dan jadilah biskut ni..dah rasa sedap pulak..tu yang buat juga setiap tahun..

kalau ada yang nak mencuba resepi ni silakan lah..resepi orang lama
ada yang aku ambil dari majalah dan ada yang aku dapat dari kak munah..rasanya cukuplah kita kongsikan 4 jenis sahaja ye..