Followers

Tuesday, June 29, 2010

MIMPI MAINAN TIDUR..

Assalamualaikum..

Terima kasih banyak pada kawan2 dialam maya ini yang memberi kan semangat..pada semua sekali..terima kasih yang tidak terhingga..terasa masih ada yang sayang..

dan..arini..aku kembali..menulis semula disini..


Pagi tadi..hero bongsu..bangun awal..bila dia tau..maknya nya dah bangun..terus masuk bilik dan pelok erat...terkejut jugak..kenapa ngan budak ni...rupa2nya..dia bermimpi..mimpi burok..katanya..pukol tiga pagi dia dah terbangun katanya..takut sangat dan berpeloh peloh..katanya..

Ini kali kedua dalam tahun ni..dia bermimpi burok..berkaitan dengan maknya..aku tahu..mimpi hanyalah mainan tidor..puas juga..nak menyakinkan..hero bongsu ku ini..awal tahun hari tu..dia pernah mimpi burok jugak..

dan kebetulan..selepas itu..aku tak sihat..sakit..sakit kepala..badan letih lesu..lemah..tak ada tenaga..sampai kehari ini...sakit aku dah o.k..cuma..rawatan susulan dihospital yang belum selesai..hari khamis ni..ambik darah lagi...dah hampir 6 bulan..

doktor klinik kata..mungkin sebab kolesterol tinggi..tapi belum lagi makan ubat..cuma..kalau aku pening.paracetamol dan saperti biasa..kalau gastrik..ubat angin..itu saja..

dan kali ni..dia mimpi lagi..puas aku..bagi tau..adik jangan risau..mimpi burok tu..sebab..tak baca bismillah 21 kali ,3 qul dan ayat kursi..aku kata..dia mesti jawab..baca la ..kan...


Saperti dulu..aku tanya..adik mimpi macam mana..katanya..dulu..mak kena gantong..
kali ni..lagi terok..katanya..siap ada mayat..dan mak tak jawab dia panggil..mata mak aje bulat..katanya...

Alahai anak omak yang sorang ni....harap2 lepas ni..dia akan tenang..tidak ada rasa takut lagi..yang aku kesian kat dia..kejap2 masok bilik...kejap2..masok..kejap2 panggil mak..mak o.k ke..alahai budak ni..nak kena bagi tau ni..ajal maut ditangan tuhan...kalau tuhan dah jemput mak..dia kena redho...










Monday, June 21, 2010

Assalamualaikum..

Aku rasa aku dah gagal..gagal dalam segala galanya..aku rasa malu..
Dah sebulan lebih aku cuba berlagak biasa..buat macam biasa..tapi..aku rasa aku tak bolih..sempit dadaku..hancur hatiku..yang kuharapkan cuma keampunan darimu Tuhan..apa pun cubaan yang diberikan..aku terima..cuma aku rasa..aku dah gagal dan aku tak layak untuk menulis apa apa pun disini..maafkan aku ye kawan kawan semua..mungkin jika aku dah pulih dari kedukaan ini..kita akan berjumpa lagi..

Saturday, June 19, 2010

MEMANDAI...


Assalamualaikum..

Tak tau lah..kalau ada kengkawan yang buat macam apa yang aku buat ni..kadang kadang aku rasa letih..dan malas..tapi tak bolih juga..dah terbiasa..

Dah keje aku pun keluar kawasan..macamana nak pakai baju kurong kan..mau atau tidak..aku mesti juga kena guna blouse dan kena beli juga blouse..untuk pakai dengan seluar..




Setiap kali beli blouse atau pun kemeja..balik ke rumah..aku mesti jahit semula..semua butang yang ada dibaju tu..supaya butang tu tahan..dan tak tercabut..bila baju kerap masok dalam mesin basuh..
Kemudian..aku jahit tepi baju tu..kalau kita beli baju..kan ditepinya tu..selalu terbelah sikit kan..aku kurang suka ..sebenarnya.gambar atas dah siap jahit..
Inilah rupanya yang belum dijahit..kan terbelah tu..walaupun pesen..tapi aku tak suka..jadi..aku jahitkan dia..
Lagi satu..kemeja kan selalu ada koler..aku tak suka juga..rimas..jadi aku akan potong dan buang..koler tu..dan aku jahit semula..
Inilah rupanya..memandai je..aku bulatkan..leher baju tu..

Dulu2 ada juga lah kawan2 yang heran..mana aku dapat beli baju bentuk lehernya macam tu..katanya..aku bagi tau la..apa yang aku dah buat..

Sekarang ni aku dah rasa malas..aku cari je baju yang tak berkoler..kadang2 terbeli jugak..dah yang itu diminat...kalau yang tak berkoler..dua kerja aje yang aku kena buat..jahit tepi dengan jahit butang aje...semalam aku dah terbeli yang ada koler..jadi..malas atau tidak..tetap jugak la aku kena jalankan tugas aku..kalau tidak nanti..tak berpakai pulak baju tu...

o.k..nak sambong masak balik..lambat masak hari ni..sebab ada kenduri.

Thursday, June 17, 2010

CUTI CUTI..

Assalamualaikum..

aku masih lagi bercuti...mulanya rasa tak seronok jugak..rasa macam nak kensel je..tapi dah janji dengan hero bongsu..hotel dah booking..jadi perjalanan harus diteruskan..

aku dah lama isi borang cuti..begitu juga suami...manalah kami tau..minggu tu la audit datang..bos dah dapat surat..tapi tak maklumkan kami pun..katanya..cuma nak tengok harta modal dan inventori..

Tapi..masa aku cuti..bertali arus..talipon dari pejabat..katanya..audit tak tengok pun yang dia bagi tau..tapi dia tengok yang dia tak maklumkan..nak buat macamanakan..kena lah kawan yang tak bercuti carikan....apa2 yang dia orang nak tengok...sepatutnya..audit bukan datang cari salah..tetapi membetulkan kesalahan kan .masuk kerja isnin nanti tak tau lah macam mana tu.Destinasi percutian aku..ke lumut..selalu kalau aku pergi kerja..aku memang selalu tidor di lumut..jadi ..saje lah ..nak bawak hero bongsu..jadi dia tau lah..kemana maknya selalu pergi..

Bila kelumut ni..mengingatkan aku..cerita lama..cerita lucu yang akan ku ingat sampai bila2..begitu juga jiran2 aku masa di sungai burong..bila berjumpa dan bercerita kembali..mesti gelak semula..

bukan lah tujuan aku nak gelakkan en.abang..tapi cerita ni..memang berkaitan juga dengan dia..

masa tinggal disungai burong tanjong karang...kami..aku dan jiran2 bercadang untuk le telok batik..kami pergi..3 kereta..masa tu.anak aku..2 orang..
masa nak pergi..aku tanya..en.abang..nak mandi tak..kalau nak..bolih bawak persalinan..dia kata tak nak..jadi aku tak bawaklah..

bila budak2 dah mandi..dia jadi teringin pulak..dia pi masuk je ke laut tu..dengan baju yang dia pakai...dah tentu la..basah lencun...dia rasa tak selesa pulak..nak balik dengan baju basah..
aku pun bagi la..dia t.shirt yang aku punya..dan kain batik aku..

akhirnya..dia balik dengan memakai tshirt tangan panjang warna merah aku punya yang berbunga bunga tu..dengan kain batik..

kawan yang 2 kereta lagi..tak bolih tahan gelak..bila berhenti kat trafik light ke..mesti dia pandang kekereta kami dan gelak...dan perjalanan balik kami..tak singgah mana2,..terus balik kerumah..

malam ni aku menulis dari bilik hotel..punya la nak baca dan tengok blog..sanggup tu..bayar RM35.00..
malam sebelum pergi tu..hero bongsu..tukarkan background blog mak dia..sekali ruang komen tak ada..aku tahu pun..bila aku cuba buka sendiri tak dapat..ingatkan aku je la tak dapat..kemudian aku dapat mesej dari cklah..bagi tau perkara yang sama..terima kasih cklah..maklumkan akak..

aku cuba juga tengok2 dek sebab aku tak pandai..lepas tu pulak..paginya dah nak bertolak..aku pun sms dik irfa..minta dia tolong buatkan...dan alhamdulillah..ruang/kotak komen dah kembali ketempatnya..terima kasih dik..

sampai disini dulu..hero bongsu nak guna pulak..sebelum pukol 12..katanya..dah kol 12 nanti..kalau tak tutop..mak kena bayar lagi 35 katanya..

Tuesday, June 15, 2010

JAM OH JAM..




Assalamualaikum..


Dah seminggu aku cari jam tangan ni..aku dah lupa mana letak..rasanya ada dalam handbag..selalunya bila nak solat kat opis tu..memang aku akan masokan jam dalam beg..jadi aku pun tak kisah la..tadi..bila teringat..aku cari lagi...aduhai..jam kenapalah malang nya nasib mu..baru 3 tahun kita bersama...sedihnya...

Jam yang aku sangkakan ada dalam beg..rupanya ada dalam poket seluar...agaknya lupa nak tanggal dan simpan dalam beg masa nak ambik air sembahyang...jadi..tu lah sebabnya dok dalam poket seluar...petang tadi baru aku jumpa..dah berendam..dah siap berguling guling dalam mesin basuh..dan dah kering..
walau pun dah kering..sayang ..jam dah tak mau bergerak lagi..nampak tak yang warna merah kat tengah tu..dah berkarat pun dia..aduhai..jam..jam...bolih dibaiki lagi ke ni...
Yang ini jam lama..dah 8 tahun bersama..cuma kadang2 waktunya lari..tak sama..aku beli jam ni masa keje kat airport dulu..kan masa tu staff dapat potongan 20%..
aku pakai jugak la jam ni..jam yang rosak kerana kecuaian aku belum dihantar kekedai..harap2 bolih dibetulkan..dan dicuci karat yang ada kat tengah tu..

kalau tidak..kena lah..buat baik lebih sikit ni..buat muka sedih..kat en.abang..kata jam dah rosak..kalau dia kesian..dapat la ganti...baru

Monday, June 14, 2010

Assalamualaikum..


Sebelum dimulakan..mintak ampun maaf banyak2..ni bukan cerita membangga diri..atau riak..aku buat juga N3 ni..untuk yang bertanya..maaf sekali lagi ye...

Setelah aku fikir fikirkan dan ingat balik..apa yang kawan kawan cakap..aku tulis juga disini..sebenarnya..tak ada apa apa pun..tapi mungkin juga ada kaitannya..

Ramai yang kata dan..ramai juga yang nak tau..sejak aku keje diklia lagi..sebenarnya aku sendiri tak tau dan tak perasan pun..bagi aku..rupa dan tenaga mestilah seiring usia..

Pernah masa aku makan2 dengan suami dan anak anak kat kedai..masa tu..hero bongsu baru beumur 2 tahun lebih..biasanya kalau makan..memang dah jadi perangai suami..suka sangat suap aku makan..sampai dah tua2 macam ni..pun..dapat dia suapkan sesuap dua pun jadi lah..pelik betul ..tapi tu la perangai dia....sambong balik cerita..masa tu..aku pun tak perasan..tauke kedai ada dudok didepan..bila dia nampak tu..dia terus cakap.."ha..dah tau dah..katanya..dah tau dah rahsia..kenapa nampak muda aje.." aku pun heran jugak..memang la masa tu..umor aku baru nak masok 40..memang la muda lagi kan..

Kemudian..masa nak buat pemeriksaan kesihatan kat kelinik salak...nurse tu..bercakap..sesama sendiri..tapi..suami..ada disebelah..dan dia dengar...eh..muda betulkan..kata nurse tu...berapa umornya...dan suami yang ada disebelah..menyampok...kalau dah nak buat pemeriksaan..dah tentulah...dah umor 40 lebih..katanya...dan dia pun bagi tau..tu orang rumah saya..katanya..

dan aku pun masih tak rasa apa2..maksudnya aku tak rasa pun yang aku ni nampak muda ke apa..hingga sekarang..aku tak rasa pun..untuk kawan2 disini.mungkin cuma tengok gambar sahaja..tak tengok lagi orangnya...

Walau bagaimanapun..aku nak cerita disini..kalau betul aku ni nampak muda...mungkin dari awal lagi....masa kecik2..maknanya dari anak dara sunti lagi..perkara pertama yang aku tau..aku ni susah betul nak tengok cermin..mak cukup marah..kalau aku nak pandang cermin..amboi..siap berleter panjang arwah mak tu..marah2..lebih2 lagi waktu malam..jangan cuba2 nak mengintai tengok muka kat cermin..siap kena leter..
orang perempuan kan..mestilah ada hati..nak belek2 muka..nak pegang muka pun tak bolih.."ha..usik2 muko tu..katanya..aduhai..semua tak bolih..mungkin sebab aku anak perempuan sulong yang dibelanya..jadi..pantang larangnya banyak betul...

Lagi satu..yang mungkin la..aku tak minum air manis..air suam tu la..minuman aku dari dulu hingga kini..kopi ke teh ke..segala macam mak nenek jenis air tu aku tak minum..aku pernah buat N3 pasal ni dulu...sekarang ni..baru aku minum air manis..itu pun sirap atau pun kordial..en.abang kata..usia dah meningkat.gula tak ada..jadi aku cepat letih..katanya...dia suroh aku minum manis...

Lagi satu..eh banyaknya lagi...tak ape lah..mana yang teringat aje la...kan..mungkin dari segi warna yang aku pakai..patutnya dah umor lima puloh lebih macam aku ni..pakai yang kelam2 kan..tapi..aku masih lagi suka dengan warna2 yang ceria...merah, kuning, oren..yang orang seusia dah tak berani pakai..aku buat cerdik je...pakai..tak kesah lansong...mungkin itu juga bolih nampak macam muda..walau pun sebenarnya dah tak muda lagi..

tentang permakanan ni,.patutnya aku tak bolih nampak muda..sebab aku tak makan sayur..sayur yang aku makan..cuma sayur kampong..dari kecik lagi..arwah mak tak makan sayur yang dibeli..dia makan sayur yang tanam sendiri,..jadi semua yang dalam rumah kena makan sama..

Aku mintak maaf..kalau apa yang aku tulis ni tidak saperti yang diharapkan..tapi memang tak ada petua khas..cumanya kalau ada yang muda2 lagi tu..ingatlah..masa dalam pantang selepas bersalin..adalah masa yang perlu dijaga..bak kat orang..sekali bersalin anak lelaki..7 urat putus..kalau dah 3 macam aku ni..tak dah 21 ..he he..itu kawan2 di tanjong karang dulu bagi tau..aku pun tak tau betul ke tidak..tapi memang dalam pantang...mesti ikut betul apa kata bidan kampong..yang itu..aku memang taat betul...aku tak pernah balik kampong waktu berpantang...suami yang jaga..anak sulong..melalui pembedahan..arwah mak..ada juga datang..selama 20 hari..yang kedua datang juga..sebab uri tinggal...masuk wad lagi..yang ke 3 mak datang jengok sehari aje..sebab suami aku memang rajin..menjaga masa dalam pantang...
aku memang rehat sunggoh..kalau aku bangun pun..disuroh tidor balik..nanti tak cukop tidor..katanya...makanan aku dalam pantang juga dijaga..ayam..cuma ayam kampong..ikan..pulak ikan haruan..nasib baik aku tak jemu..


Yang paling utama..ikut kata orang ..kalau dah 44 orang kata aku nampak muda..jadi nampak la macam muda..kan setiap yang diucapkan itu merupakan satu doakan...

Minta maaf banyak..aku bukan nak riak..aku tuliskan kerana permintaan..aku takut sebenarnya..yang paling penting hati kita..jauhi dari iri hati dan hasad dengki..senyum selalu..kan senyum tu..merupakan satu sedekah...


dan selalu la bersangka baik dengan orang..walau pun hati kita disakiti..

sekali lagi aku mintak ampun mintak maaf..semoga allah mengampuni dosa2ku..bukan niat ku untuk riak disini..


Saturday, June 12, 2010




Assalamualaikum..


Pagi ni..aku kepasar tani..kemudian..kerumah abang..melawat cucunya yang baru berkhatan..dari rumah abang ..balik pulak kekampong..rumah kakak..dan petangnya aku dah berjanji dengan adik aku yang sorang ni....untuk berjumpa di JJ seremban 2..rindu dengan dia dan anak2nya..dan layan aje cerita bergambar aku kali ni..


Kakak dan abang..anak dik irfa yang sulong dan yang no.dua

Baby siti Hajar Awatif..aku bagi juga dia makan..sorry dik..sian hajar..takkan tengok aje kan..
Hero bongsu dan ayah dia..itulah dia en.abang aku ni..sanggup hantar aku kemana saja..tak perlu pandai memandu katanya..dia sanggup hantar...dari aku berani..dah jadi penakut balik..sudahnya..lesen aku gantong buat loket..biar pun dah 21 tahun umor lesen aku tu..

Aku dan baby..tak puas rasanya..sekejap sangat entah bila nak jumpa lagi..
Awatif yang comel..
Kakak,ngan adik..sementara umminya pi ambil kete kat tempat parking..
Siti Hajar Awatif..


Seronok rasanya hari ni..walaupun tak puas menggomoi sikecik..rasa sekejap sangat..Tapi..tak bolih lama..dah nak maghrib.aku pun risau nanti..adik aku 4 beranak je..cik abang dia keje..

Satu kepuasan bagi aku..bila dapat mendokong dan bermain2 ngan budak kecik ni..nak ada anak kecik..dah tutup kedai bak kata kak pah..bila la aku nak ber cucu pulak ni..hehe berangan aje la nampaknya...

Friday, June 11, 2010

ALAHAN



Assalamualaikum

Malam ni..tak bolih tidor pulak..asek nak menggaru je..penangan miang yang yang ada di pokok dan daun bendi..selalunya..aku sapu ubat..o.k dah..tapi hari ni terok sikit..dah pun pi klinik petang tadi..masih tak berubah..kenapa lah doktor tu tak mau injek...tak tahan betul..sampai bengkak dan merah..
Ini la rupa buahnya..semua orang taukan..
En.abang aku cakap..cuba makan pulak bendi tu..mana tau bolih baik katanya..geli hati pulak aku..geram..sebab dia buat kita gatal..kita makan dia..dah siap direbuskannya..malam2 ni..
aku pun makan juga la..sedap pulak tu..makan gitu aje..tak makan ngan nasi atau sambal pun..dah malam..

saja aku tepek gambar sayur bendi tu..ikut ukuran..yang laku kalau dipasarkan..panjang cuma 4 atau 5 inci..kalau lagi panjang..tak de yang nak..jadi..pada sesiapa yang nak tanam untuk komersil tu.kena tau lah kan..hari2 kena ngadap dan petik buah tu..

memang sedap tanam bendi secara organik ni..tak guna racun..


o.klah N3 merapu pulak kali ni..sebab tak tahan sangat ni..kalau ada apa2 petua tu..tolong ye dialu alukan..dan diucapkan terima kasih..



Thursday, June 10, 2010

Assalamualaikum...

Entah kenapa la kan..minggu ni mata tak bolih buat kawan lansong..cepat betul mengantuknya..
faktor umor pun ia jugakan..dah berumor macam ni agaknya memang macam tu..


Nak kata sebok..kat opis pun mungkin juga la kan..nak siapkan isi kad petak..selepas balik dari kursus ari tu..sampai berpinau mata..naik pening kepala..menengok tulisan kat L/O yang cenonet tu...

Minggu depan nak cuti seminggu..tu yang nak siapkan cepat..tapi..dah nama kita kerja luar..tak bolih tumpukan kesitu aje..hari Isnin..ladang..,selasa Rembau..rabu ladang lagi dan tadi khamis..Kuala Linggi..petang baru ada peluang isi kad petak tu..

Cuti minggu depan..borang dah isi..dan dah lulus pun..tapi program nak kemana..tak de lagi..bolih cam tu..ikut kaki je la nanti..sebab memang tak rasa nak pi jauh2 pun..hero bongsu ni tak de lain ...melaka aje lah..yang diminatnya..ntah dah berapa kali kemelaka tahun ni..tapi tak pe la..layankan aje...

tak bolih nak menulis lagi dah ni..mata dah mula dah...bak kata arwah bapak dulu.."tak bolih bawak berunding" katanya...he he..mata pun nak dibawak berunding..

Monday, June 7, 2010

KENANGAN ...

Assalamualaikum..

Semalam ada kenduri di kampong..aku sampai pagi..sempat juga la..tolong mengacau gulai sekawah.cili api. perut campur rebong..


dah siap makan..aku pun beredar kerumah..yang telah kosong..rumah mak..awal2 lagi aku dah mintak kunci dengan adik..mula2 aku cuma dudok2 di tangga..kemudian berjalan keliling..rumput dah panjang dah penoh kemuncup..


kemudian aku masuk kedalam rumah...kosong..sunyi..sepi..tanpa penghuni..
kalau dah masuk kerumah tu kan..semua kenangan bersama kedua ayah dan bonda terulang tayang semula ..bagaimana riuhnya mulut arwah bapak..bercerita itu ini..


aku juga sekarang dah merasa apa yang dirasai olih bapak..arwah mak..tak pernah menunjokkan kerisauan..berlainan dengan arwah bapak..walau pun aku dah kahwin..dia masih risaukan aku..
cara bapak menyatakan kerisauan dia..lain..dia tak kata risau...tapi ayat yang selalu aku
dengar.."bising perut"..kalau bapak dah sebut tu..aku tau dia risau..


Adik pernah cerita..kalau aku kata nak balik..dia tak kemana mana..asek melihat kejalan..
pernah sekali..masa aku balik dari kuala selangor..naik bas dari pudu raya..turun diseremban..dari seremban..naik bas lagi....dik sebab ramainya orang..beg yang aku bawak..terputus tangkainya..dan terjatuh kebawah..purse aku berada didalam beg tu..aduhai..macamana nanti aku nak bayar tiket..


tapi alhamdulillah..adanya insan yang berhati mulia..menjerit..menghulorkan beg dan berkata..sapa punya beg....cepat2 aku capai beg aku sebelum bas jalan...
bila balik aku ceritakan dengan bapak..lepas tu siap la...dia tak bagi aku balik...lambat2...


arwah bapak juga..paling tak suka anak ponteng sekolah..
Ade ke..aku dah form 3 masa tu..kaki sakit..kuku tercabut..bolih dia hantar aku ke sekolah naik basikal..sampai kedepan kelas...dah tingkatan 3 tu..dah 15 tahun..dan dah pandai malu...
tapi..aku tak kan sampai hati..mengecewakan bapak..aku naik juga basikal..tu..masuk dalam kelas dengan muka selamba..pada hal..malu kemain..


aku ingat lagi..dulu kalau kita pakai baju kurong..kainnya kena ikat sendiri..tak macam sekarang..bila aku dah siap pakai..dan susun kain tu..bapak akan tegur...tak betul kain tu.."beranak" katanya..dia suroh aku ikat semula..bapak akan pegangkan kain aku disebelah bawah..dan aku akan susun diatas...ya allah..rindunya saat2 itu..


Aku dulu pernah dikata anak bapak...seumor hidup aku..tak pernah sekali pun aku dimarah olih bapak..mungkin kerana itu lah..arwah mak garang sikit dengan aku..sebab bapak tak pernah marahkan aku..kalau ada yang arwah tak mau aku buat..arwah akan bagi tau mak..dan mak akan sampaikan pada aku..begitulah bapak menjaga hati aku..tak mau aku terguris walau pun sedikit...


tahun ini..genap lah sepuloh tahun arwah bapak meninggalkan kami semua..aku masih ingat lagi..13 oktober 2000..pagi.jumaat...selepas suboh..aku sedang menggoreng cekodok bilis untuk sarapan pagi..adik aku talipon..dan..apa yang yang disampaikan begitu menyedihkan...
sampai kini..ayat yang adik aku tutorkan..masih lagi terngiang ngiang di telinga..
"balik la cik na..bapak dah tak ade" katanya...

Adik aku ada bagi tahu..malam tu..malam jumaat..arwah bapak..membaca yassin..biasa lah kan..arwah bapak baca yassin memang tak tengok buku yassin....dah hafal...selepas arwah baca yassin..arwah mintak maaf dengan arwah mak..kalau ada silap salah..dan terima kasih.sebab jaga dia katanya..adik aku ada disitu..adik bolih cakap..amboi ..romantik pulak orang tua ni malam ni..katanya..

dan pada pagi itu lah..selepas suboh arwah mmenghembuskan nafas terakhirnya..
semoga kedua arwah ayah dan bonda ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...


Saturday, June 5, 2010

KENDURI LAGI.


Assalamualaikum..

baru balik jemputan kenduri..dikuaters klia..kalau dah pi kenduri kahwin anak kawan kan..yang ramai jumpa tentulah..kawan2 kerja disana dulu..dan yang paling aku seronok kerana dapat jumpa adik aku masa disana dulu...

dalam N3 yang terdahulu..aku pernah cerita tentang adik aku yang ini(adik2 yang lain..jangan marah ye..akak sayang semua..tapi yang ini..sejak akak pindah tak pernah jumpa)

Alhamdulillah..aku bertemu dengan adik aku ni..bersama suami dan anak dia..maknanya..suami dia dah dapat bertukar kesini semula.sejak kahwin..dia tak pernah dapat tinggal sama dengan suaminya..cuma berjumpa 2 atau 3 bulan sekali..bila suaminya balik bercuti..dari sabah..



aqil..anak yan..yang berusia 3 tahun..dah besar aqil
Tak sangka dapat jumpa yan..sejak aku pindah dari klia pada tahun 2006 dulu..ni kali pertama aku jumpa yan..yan memang baik dengan aku masa kerja diklia..walau pun tak sama jabatan masa tu..yan kastam..aku quarantine..cuma dengar suara aje sesekali ditalipon.....yan selalu kata..sayang dan rindukan aku..terharu rasanya..

Yan dan Aqil..

Ha..yang ini...bubor keledek..(pengat keledek..)

Tujuan bercerita tentang bubor ni..semalam aku ada talipon kawan yang sama kerja dulu..dia kata kalau aku datang ke kenduri nanti..bawak la bubor katanya..

aku tak sampai hati pulak dah..dah pukol sepuloh pagi tadi..aku teringat..nasib baik ada keledek kat rumah..terus aku buat..sian jugak kan..

Ini bukan versi memuji diri ye,..mintak maaf ye..bukan tujuannya saja nak bercerita..kawan2 aku yang diklia dulu..dan di tanjong karang..masa aku kerja disana..suka sangat makan bubor/pengat yang aku masak..tak tau lah kenapa..rasanya..aku masak..dengan kawan2 lain masak..sama aje rasanya..kawan ditanjong karang tu..dah 12 tahun berpisah...masih lagi talipon aku..tak pernah lupa..dan selalu sebut..teringin nak makan bubor yang aku masak..tapi..jauh sangat..tak dapat la aku nak tunaikan..

Alhamdulillah..kawan2 diklia hari ni..dapat la merasa bubor ..walau pun tak ramai..yang dapat makan..

MAKAN MAKAN



Assalamualaikum..

Petang semalam anak sedara hantar mesej..ajak pi makan2 meraikan harijadi ibu sekali dengan hari ibu dia..kakak aku la tu..sambutannya..terlewat dari sepatutnya..kerana anak sedara ni bekerja dijerantut..pas tu..sambong pulak belajar..jadinya..malam tadi aje..dia berkesempatan berkumpul adik beradik..dan dia pun tak ada kelas.anak sedara kata makan diseremban aje la..kat mana kedai yang sedap..katanya...aku pun bukan tau sangat kalau malam malam ni..sebab aku sendiri jarang keluar cari makan malam2..dan tempat yang kami pergi makan malam tadi..adalah tempat yang adik aku carikan...



antara menu pilihan anak sedara aku..tomyam
Kailan..goreng ikan masin...ada pulak telor masin sekali diletaknya..
Siakap tiga rasa..ada juga ikan kembong bakar,kerang bakar dan kerabu mangga.
Ini lah kakak aku dan tiga anaknya..dua perempuan dan seorang lelaki..semuanya telah bekerja..kakak aku ni telah kehilangan suaminya semasa anak bongsunya berusia 4 tahun..sekarang anak bongsunya telah pun berusia 21 tahun..


Alhamdulillah..selamat dah semuanya..walaupun lambat..tetapi ingatan anak2 untuk meraikan ibunya itu yang pentingnya..

Thursday, June 3, 2010

KURSUS LAGI...

Assalamualaikum..

MUHASABAH DIRI...


Menurut Hamka:

"Tanda cerdik seseorang adalah pada ucapannya
Tanda berani seseorang adalah pada tindakannya
Tanda bijak seseorang adalah pada keterampilannya
Tanda mulia seseorang adalah pada keperibadiannya"


Pepatah Arab ada menyebut:

"Cabaran dan kehidupan tidak bolih dipisahkan melainkan kematian.Mati itu lebih mulia dari hidup yang hina dan kedekut,gelisah dan takut sama ertinya dengan kehidupan yang mati"


Hindarkan diri anda dari stress oleh Dr.Jacobson:

Jika anda bertenang,
Segala kebimbangan akan hilang
Segala kerunsingan akan pulang
Segala ketenangan akan menjelang
Segala kedukaan akan terbang
Segala keindahan akan berkembang
Segala kebenaran akan terpampang
Segala kedamaian akan mengambang"



Alhamdulillah..dah habis kursus..kursus lagi kan..ye la..kali ni kursus tata cara pengurusan stor..
dah nak pencen aku kerja..belum pernah jaga stor..walau pun cuma kena jaga peralatan pejabat..banyak juga benda nak kena tulis..pen sebatang...pensil sebatang pun kena catit..dulu2 senang juga rasanya..main tulis dalam buku stok..

Masa kursus..ramai yang datang adalah PT..(pembantu tadbir)..tak ramai teknikal macam aku ni..ada 5 orang sahaja..dari negeri2 lain semua PT yang jaga stok bekalan pejabat..tapi..kat Opis aku..PT nya..kesayangan bos..dia bolih datang dan pergi sesuka hati..masa kerja ..dia buat kerja lain..kerja opis dia buat sabtu dan ahad..tapi nak buat macamana..kan..tak bolih nak kata apa...
alahai panjang pulak..aku bukan merungut dengan kerja yang diberi..cuma..perkara yang salah...tetap salah..tapi siapa lah kami yang lain ni nak tegor..bos dah beri keizinan..

Tapi..aku seronok juga..pi kursus ni..walau pun pening mulanya..benda baru dan lain dari kursus teknikal yang biasa aku hadiri..dan maaf lah ye..tak de gambar..takan nak tunjuk gambar stor kan...

sampai disini dulu la nampaknya..letih jugak ni..4 hari..bersungguh sungguh..memahami ilmu yang diberi..