Followers

Sunday, May 30, 2010





Assalamualaikum..

Hari ni..gantong periok..tak masak lah tu kan..ada kenduri..jiran masa dikuaters klia..tapi dia dah berpindah dok rumah sendiri kat Taman Dahlia..salak tinggi..ramai la jumpa jiran jiran masa di kelompok 5 dulu..tak dapat la nak balik awal..



Seronok juga ni..nak cerita cermin mata dah siap..sebulan tu..lama betul..selalunya 1o hari dah siap..sabar je la aku menunggu...cermin mata yang aku pakai sebelum ni...baru juga..belum setahun lagi..tapi terpaksa juga buat yang baru..salah sendiri jugakan..sendiri yang cuai..dah aku terhimpit..masa tertidor..nak buat camana...mula2 aku ingatkan..frame aje patah..pi tukar frame..masa nak bukak..orang kat kedai tu cakap..cermin pun dah retak..ndak atau tidak..terpaksa buat yang baru..bahaya juga kan..dah lah..guna dimata..kalau tersilap..terpecah terus..bahaya juga kalau serpihan cermin termasok kedalam mata..
ni la cermin mata baru aku..baru siap dan ambil hari ni tadi..aku buat pada 2hb mei dulu..



Friday, May 28, 2010

XTVT ISNIN HINGGA KHAMIS


Asssalamualaikum..

Minggu ni sebok sikit..jadi balik kerja..rasa penat dan bila dah penat..mata pun tak bolih nak berjaga lama..lepas isyak aje..terus..hanyut..lelap terus..kadang kadang tak sempat isyak..bangun tengah malam untuk menunaikan kewajipan..



Ini lah kerja yang membuatkan penat sangat tu..kat ladang ada tanam bendi..semasa berkursus seminggu..pekerja yang tinggal..lansong tak usik tanaman bendi ni..rumput..dan pokok bendi dibiarkan bercabang banyak tak dicantas.
Inilah rupa pokok bendi..merimbun..tak dicantas..
Kerana tu lah..aku rasa penat..aku buat sendiri sorang diri tu..sebanyak 180 pokok bendi tu..aku ni..bila suroh tak buat...aku akan buat sendiri sampai habis..2 hari aku buat kerja dah siap..macamana la dia tak bolih buat..



kerja walau banyak macam mana pun..bila kita buat setiap hari..akan siap juga..bak kata pepatah...(ia ke pepatah)..sikit sikit..lama2 jadi bukit..ni tak..bila tengok banyak..kata tak terjaga..tak terbuat..tapi tak diusik..kalau banyak pun..buat sikit2 lama2 siap la..entahlah ..manusia ni bermacam ragam kan...


Dah siap..aku bersih kan..kat ladang..aku teruskan pulak melihat promosi diluar...tempat petani aku tak buat la kan..pantau je..tapi letih juga..satu minggu tak berhenti..


dan aku ni pulak jenis alahan ngan pokok yang daunnya berbulu..contohnya pokok terong,pokok labu dan pokok bendi tu..habis satu badan gatal2 dan mata sampai bengkak berair...dapat pulak satu penyakit..nak buat camanakan...hari ni..masih tinggal mata je bengkak dan tangan merah2 dan gatal..



gambar dibawah ni..macam tak de kaitan ngan cerita kan..tapi tak pe..saje..sambong N3 lepas yang gambarnya hilang...

Gambar ni..saja tepek..dalam N3 lepas..tah mana hilangnya..kali ni aku letak lagi..gambar bubor caca la tu
Yang ni pulak lauk telor itik tu...

Sunday, May 23, 2010

Assalamualaikum...



Semalam aku ke HUKM..melawat anak sedara yang berada disana..bawakan sekali laksa Johor yang diingininya..


baru 2.3 sudu dia makan..dia kata..teringat arwah mak...kesian aku mendengarnya..


Melihat keadaan dia..aku begitu terkejut..baru 2 minggu dia di wad..badannya dah kurus betul..
Heran betul aku..aku..bertanya gak dengan zino yang sama2 melawat anak sedara tu..dia kata..memang macam tulah...kesan ubat..tapi..aku tetap bimbang..


Hari ni..aku rasa letih dan malas nak masak apa2..rasa nak beli je..maklum la kan..kain bertimbun yang belum dilipat..baru siap basuh aje..aku kalau pi kursus macam tu la..malas basuh..balik dari kursus baru aku basuh dirumah..

Tapi..tak bolih juga lah..en.suami dah siap beli telor itik dengan daun asam gelugor yang dah siap dihiris lagi...jadinya..aku kena juga la masak..

aku buat juga bubor caca..campur dengan ubi keledek.. goreng ikan..cukup la kan..untuk hari ini..sebelum aku melayan kain untok dilipat dan gosok..aku ambik kesempatan menulis kejap..


La..buat hal lagi la..aku punya ni..mana lah perginya gambar bubor ngan masak telor itik aku tadi...tak apalah...ye..tak bergambar la cerita kali ni...

Saturday, May 22, 2010

CERITA BERGAMBAR

Assalamualaikum..

nak kongsi gambar gambar semasa di kedah dan perlis.



dalam bilik dimana kursus dijalankan..
samalah..dalam bilik..muda2 lagi peserta kursusnya..tak ramai pun yang dah bolih jadi nenek macam aku ni..

kursus berkaitan dengan mangga..tapi kami semua juga di bawa melawat ke ladang anggur ...
Aku dengan sape lagi kan..kali ni sama pulak kena kursus..tak sangka juga..ada dua lagi pasangan suami isteri didalam kursus yang sama..mula2 dia orang diam aje...masa pengenalan diri tak bagi tahu pun..tapi en.abang aku ni..terlebih ramah orang nya..dia siap bagi tahu masa sessi suai kenal..lepas tu..dah habis sesi..waktu makan barulah yang lain bercerita..



Bergambar ramai di depan replika mangga di pusat pertanian..



cantasan mangga..mesti buat kalau nak pokok mengeluarkan buah..pokok yang ada disini dah 25 tahun..tu yang dah tinggi tu..






masih lagi cantasan mangga..menggunakn gergaji yang diikat kebuloh..






mesin menggred buah mangga..


Ini alat yang pertama kali aku tengok masa berkursus ni..alat ni..diikat juga dengan buloh..hujong tu ada pisau..buah mangga akan jatuh kedalam bekas..dan tak akan jatuh ketanah..jadi buah mangga tak rosak...

gambar penoh..selain mangga bolih juga diguna untuk petik manggis atau buah2an yang lain...aku dah tanyakan harga..katanya..setiap satu berharga RM45.00.
Sampai disini..jumpa lagi..insyaallah...











Friday, May 21, 2010

MAKAN MAKAN DI PERLIS



Assalamualaikum...



Alhamdulillah..dah pun selamat pergi dan selamat balik dari kursus di Telok Chengai, Kedah..7 jam juga nak sampai ..letih..tapi...seronok..Terima kasih juga pada yang mendoakan keselamatan...

Kursus kali ni ni..kursus teknikal..berkaitan tanaman mangga..

Tapi..aku nak cerita sikit je pasal tanaman mangga..yang pentingnya..aku nak cerita pasal makan..iye lah kan..kita ni tak bolih tinggal makanan..macam drama2 melayu juga..mesti ada cerita makan...



menu makan tengahari peserta kursus pada hari rabu..di perlis..kerabu mangga tak tinggal tu..sedap..tapi aku tak pandai dan tak pernah buat..rasa nak cari resepi dan nak cuba buat pulak.


kalau dah ke perlis..dah tentu lah mangga harumanis kan..
dan..satu lagi makanan yang aku cari..dan alhamdulillah dah pun dapat merasa..dah tentu lah..pulut mangga..
jugak pulut durian...yang ini aku tak makan..en.abang yang makan..



Disini aku tuliskan..resepi..tak pe kot..kita panggil resepi..untuk penggalak bunga mangga..aku rasa semua orang tahu kan..yang dijual dikedai pun banyak penggalak bunga ni..tapi bagi yang tanam didepan rumah sepokok dua tu..sayangkan nak..beli mahal2 tu..jadi..kita buat sendiri...


Bahan bahannya..

3kg gula merah
2kg pisang
2kg betik
2kg.labu
2 biji telor..

cincang semua bahan..telor buang kulit..gaulkan..masukan dalam bekas..simpan selama 7 hingga 10 hari..selepas sepuloh hari..tapis dan bolih lah digunakan.
kadarnya 150ml campurkan dengan 1 liter air..semborkan ke pokok.
perlu jugak diingat..pokok mangga perlukan cantasan..dan yang penting pokok mangga perlu stress untuk berbunga..penggalak tu untuk membanyakan bunga..sahaja..

sampai disini dahulu ye..insyaallah nanti aku uploadkan gambar lagi..


Saturday, May 15, 2010

Assalamualaikum..


Esok..aku akan ke Telok chengai kedah..kursus lagi..bertolak pukol lapan pagi esok...16.5.2010 dan akan balik pada 21.5.2010..

selama seminggu la aku tak dapat melawat ke blog kawan kawan semua..
kerja gomen ni macam tu la kan..dah ada syaratnya..sekurang kurangnya 7 hari setahun..bagi aku memang tak kesah la..memang ada aje kursus..pada kawan kawan yang tak berapa minat nak pi berkursus ni..rupanya dia orang dapat surat tunjok sebab..nasib la aku tak pernah lagi dapat surat tu..

Tadi pun aku dah pi ke pasaraya..siap belikan bekalan untuk hero yang tinggal..buat buat tanya pulak hero bongsu ni...''mak pergi seminggu aje...banyaknya mak beli...amboi..nanti kalau tak beli..komplen..lapar..

salam untuk semua..insyaallah..balik nanti kita jumpa lagi..mesti aku rindukan cerita kawan kawan semua..

p/s baru dapat call dari anak sedara..yang diwad tu..sedih pulak..kesian dia..sebak rasanya..dia kata.

.enok gi kursus bila..aku pun jawab esok..enok pi la kursus..boy tak apa2 katanya..tadi doktor baru masukan darah merah...dia kata..
nanti enok balik kursus..boy nak makan laksa johor yang enok buat ye..

alahai..anaku..kesiannya..mak dah tak de..bila sakit2 macam ni,,mak sedara la tempat dia bermanja ..

Friday, May 14, 2010

KERJA LUAR..





Assalamualaikum...

Terima kasih ..terima kasih..terima kasih...dan terima kasih tidak terhingga kepada semua rakan dialam maya ini..yang memberikan kata kata semangat dan turut mendoakan mohd fakaruddin...

Anak sedara ni masih lagi diwad di HUKM...doktor masih lagi menjalankan bermacam macam ujian.. menurut kata doktor luikemia peringkat awal...

o.k lah ye..kita sambong dengan cerita bergambar aje lah ye..

tak bagi tau pun..tentu semua dah tau kan..buah anggur..
Buah anggur yang masih lagi dipokok
Pemandangan dari kebun anggur
Dudok rehat sekejap le..dah penat dok bawah pokok anggur..


Yang ini..pokok mangga ye..hari lain pulak ni..aku ke kebun mangga usahawan..untuk memberi penerangan tentang cantasan pokok mangga..
Kawan yang memberi penerangan...sebenarnya dari pemerhatian aku sekarang ini..tuan punya tanah telah menggajikan pekerja yang tau dan dah pandai menjaga pokok ni..tapi..dah tugas..kita kena pergi juga..memberi penerangan..



Minggu ni..banyak keluar..jadi aku rasa letih sikit..dah nak pencenkan..macam ni lah..tenaga dah tak macam dulu...kalau dulu..aku masih ingat lagi..masa dikuala selangor..masuk kebun..masa tu..pokok durian...sampaikan tuan punya tu..bertanya..tak penat ke..katanya..pak cik dah tak larat.....sekarang ni..giliran aku pulak lah yang dah mula tak larat..

Wednesday, May 12, 2010

BERITA TAK DIDUGA...

Assalamualaikum..


semalam petang..aku dapat panggilan talipon dari abang yang tinggal di pucong...mendengar suara dia..aku rasa macam ada yang tak kena..

Rupanya memang benar..dia bagi tahu..anak nya yang keempat...diterbangkan dari hospital disabah..dan dimasukan kehospital di HUKM..Baru sebulan anaknya kesana..kerana ada operasi..

Aku beritau en.abang..dan keputusanya..hari ni..kami bercuti..untuk melawat anak saudara di HUKM..
bila kami sampai..anak saudara sedang tidor..tanya dengan nurse..dia bagi tau..baru buat..apa entah aku pun tak tahu..tapi..dibahagian belakang la..tak bolih bergerak sehingga 4 jam..katanya..takut bleeding..

anak sedara juga sedang dimasukan darah putih..kata nurse tu la..pertama kali la..aku lihat rupa darah putih...

seketika kemudian..sekumpulan doktor..mengiringi doktor pakar..melihat keadaan anak sedara aku...kemudian..dr.pakar tu..berkata..hanya ingin bercakap dengan ayahnya sahaja...

tak sampai pun 20 minit..abang aku keluar menemui kami..dengan mata yang merah...Ya allah..dugaan untuk abang aku..belum setahun kehilangan isteri diduga pula dengan penyakit anaknya..anak lelaki yang besar..baru berumor 21 tahun...

Doktor tu..mengesahkan..anak sedara aku..menghidapi penyakit kanser darah dan..kuman nya telah pun menyerang paru paru....Ya allah, ya tuhan ku..tak terkata sedihnya aku..kesian abang aku..aku tak tau nak kata apa..aku perlu kuat..kalau aku lepaskan kesedihan aku dikala itu..bagaimana dengan pesakit..bagaimana dengan abang aku...

aku hanya sms adik aku..dan kemudian adik aku pun talipon.adik aku dah tak bolih buat kerja kerana menangis...

Ya allah ya tuhanku..kau perkenankan lah doa hambamu..sembohkan lah..mohd Fakaruddin...dari penyakit yang dihidapinya..

Aku juga berharap..kawan2 yang menjengok blog ku ini sama2 mendoakan kesihatan anak saudaraku..

Terima kasih..diatas kesudian kawan2 semua..

Tuesday, May 11, 2010

GAMBAR LADANG..




Assalamualaikum...


Saperti yang aku janjikan..nak tepek gambar ladang kat sini...
mintak maaf ye..terlambat sikit..tak sempat sebenarnya..semalam keje luar..petang tadi pun sama..baru tadi..berkesempatan upload gambar...

aku harap..kawan2 bolih la...nikmati pemandangan ladang..ditempat aku bekerja..kalau dilihat luasnya ladang tu..dah tentu tak mampukan..dengan kerja diluar lagi, kursus lagi..tapi alhamdulillah...dengan kerjasama..semua dapat dilakukan...





gambar gambar semasa gotong royong..ari tu..cuma gambar makan aje..hari ni baru ada gambar ladang..
Beria..tu..menanam..walau pun waktu pagi..tapi panas...
sempat pulak posing sebelum mulakan kerja..kawan kawan opis la tu..
Lagi...bersemangat tu..menanam



Sunday, May 9, 2010

MACAM MACAM CERITA


Assalamualaikum..


Salam dan Selamat Hari Ibu untuk semua ibu ibu yang dikasihi di dunia ini..
Bila aku buka dan baca n3 kawan2 semua..kebanyakanya bercerita hari ibu..sebak juga rasanya..dah pun 2 bulan lebih aku kehilangan ibu.

Semalam ..cuti..jadinya saperti biasa.....pagi aku dan keluarga ke padang tenis paroi.(jah..betul la namo e tepian gelanggang...abang akak cakap..hish..malu betol jah..orang perak lak lobih tau ni)


kali ni..kami balik awal..kerana ada jemputan kenduri..selepas satu jam..kami pun balik..tak sempat la nak ikut tarian poco2 ke aerobic ke..tak taulah..yang ada tiap pagi sabtu dan ahad tu..


pukol sebelas..aku ke banting dulu..memenuhi jemputan kawan..dan malam nya pula ....aku ke sungai buluh pulak..anak abang aku kawin..abang aku ni dah menduda dah 4 tahun rasanya..jadi kenduri anak nya ini..dibuat di sungai buloh..rumah anaknya yang sulong...


Gambar2 ditempat kenduri di sungai buloh..ika..cucu sedara yang sorang ni, mesti ada..dipangkuan mak ngah nya..
adik,kakak, dan kakak sedara..sedang menjamu selera..
aku ngan pasangan pengantin..kenapa la aku nampak rendah disamping anak sedara ni..betul juga kata kak G..makin meningkat usia kita,..makin kurang ketinggian kita....
pasangan pengantin ngan mak usunya..adik aku la tu..
aku dengan pengantin perempuan..yang baru jadi anak sedara..orang batu pahat johor ni..




O.k habis cerita kenduri..tak dapat nak ambik banyak gambar..kamera kehabisan bateri..
Hari ni en.abang tak sehat pulak..agaknya letih semalam..takde rehat..



semalam juga jumpa abang aku yang kaki pancing tu..dia pi mancing..dapat ikan siakap..jadi ari ni..menu aku..ikan siakap masak lomak cili api..


o.k jumpa lagi..hari ni nak bagi layanan lebih sikit untuk orang demam ni..insyaallah jumpa lagi..

Thursday, May 6, 2010

GOTONG ROYONG.






Assalamualaikum.






sekarang ni..kat opis..dah kurang pekerja..tapi kerja tetap juga kena buat..jadi..bos syorkan untuk menanam..buat gotong royong..


pada 4hb..tu..semua la kena naik ladang..untuk menanam kacang tanah.sayang betul la..puas aku menunggu,..entah kemana pulak gambar masa menanam kat ladang ni..dah siap upload..gambar lain pulak yang keluar..tak apalah..janji ada gambar kan..



dah penat penat berpeloh peloh kat ladang..makan la pulak..apalagi kan...
batas yang telah siap ditanam..tutup ngan plastik untuk mengelakan rumpai..gambar ni batas bendi...batas kacang tanah dah kelaut..tah mana peginya...tak jumpa dah...
menjamu selera lagi..nasi lemak aje..syukor dah tu kan..janji kenyang..



alahai..entah ape la masalahnya ni..puas dah aku cuba..tak keluar juga dia..aku nak tunjukan ..batas2 kacang tanah diladang tu...saujana mata memandag..nampaknya tak ade rezeki nak share pemandangan tu ngan kengkawan semua...minta maaf la ye..




Assalamualaikum...

untuk tidak menghampakan ibuhani..akak jawab juga la tag ini..itu pun dah tanya dulu camana nak buat..sebab akak tak pandai


maaf la ye..kalau tak menepati kehendak soalan..





1. Siapakah kawan baik anda ?..

kawan baik..ialah kawan yang bolih menerima kita seadanya dan tidak mengumpat kita bila dibelakang..kita..
susah juga nak ditulis siapa kawan baik..sebab..semuanya baik...


2. kenangan manis & kenangan pahit
Kenangan manis

-kenangan manis..bila bersama keluarga.saat saat yang tak bolih dilupakan..

Kenangan pahit-nak kata pahit ke tak tau lah..semasa mengandongkan hero ketiga,,,suami sakit..masuk wad selama 14 hari..dihospital klang..hero2 yang berdua dicutikan sekolah..sebab jauh nak ulang alik kehospital...tumpang rumah saudara...masa tu rasanya..saperti tiba saat nya ditinggalkan..dan alhamdulillah..akhirnya suami sehat kembali..dan hikmahnya..akak beli rumah diseremban..sebab masa suami sakit tu la..baru terasa pentingnya berdekatan dengan saudara mara dan adik beradik..


3. Kalau anda diberi 1 minit untuk kawan anda,apakah yang
akan anda katakan padanya

- akak sayang semua..


4. TAG 3 org rakan yang anda rasa mampu menjadi sahabat
di alam blogger

ramai sahabat..dan semuanya bolih mencuba jawab tag ini..

Wednesday, May 5, 2010

CERITA TERTANGGUH..




Assalamualaikum..


yang aku nak tulis ni, cerita hari ahad..hari ni dah rabu kan..tak apelah..nak cerita juga..
Hari ahad lepas..aku ke Kuala Selangor..pergi jemputan kenduri kahwin anak kawan yang sama sama kerja masa dikuala selangor tu..

menunya..memang banyak betul..macam macam ada,..tapi sayangnya..aku terlupa nak ambik gambar..gambar pengantin pun lupa nak ambik..acara pengantin baling gula2 dan kanak..kutip pun aku tak ambil..

masa aku dok disana tahun 80 an lagi dah ada acara ni..sampailah sekarang dah tahun 2010..masih lagi ada...budak2 seronok..tetamu pun seronok tengok..tapi dari dulu lagi.aku kesian dengan buak2 yang mengutip gula2 yang jatuh ketanah...ke jalan..walau pun ada bungkusan nya.... tapi mungkin acara itulah yang memeriahkan suasana...


Yang buatkan aku terlupa ambil gambar ialah..sebab berjumpa kawan kawan lama..lepas sorang sorang..lepas satu keluarga...satu keluarga...terlampau seronok berbual dan becerita..tak ingat lansong dengan camera aku yang ada dalam handsbag..



gambar diatas ni la..satu satunya gambar yang aku teringat nak ambil..tu pun hero bongsu tolong ambilkan..



Gambar aku dengan kawan baik..masa di Sungai Burong ,...Tanjong Karang..kawan ditengah..dengan anak daranya yang kedua....akan sambong belajar anaknya..ni..dah dapat pun tawaran keuitm..diploma sains...


Bila bertemu ni..aku teringat la..masa kecik2 dulu..anak2 daranya yang dua orang..berebut nak jadi girlfriend..hero aku yang sulong..sungguh manis kenangan tu..dan ..anak kawan aku ni akan tersipu malu...bila kami bercerita semula..

Monday, May 3, 2010

CERITA KURSUS




Assalamualaikum..


Hari isnin lepas..26hb.april,2010..aku pi kursus kat PLPPAH..tajuk kursus... KURSUS ASAS TANAMAN HIASAN DAN BUNGA BUNGAAN.
Tak lama pun kursusnya..sehingga hari khamis tengahari sahaja..



Tajuk kursus pun asas kan..jadi yang diajar pun cuma buat cantuman bunga kertas dan pemasuan semula..orkid..juga diajar pembiakan secara keratan dan belahan..

Peserta kursus juga diajar pengurusan tanaman edible..yang ini banyak berkaitan dengan kerja aku..
Sebahagian peserta dari negeri 9..
Posing la sekejap..sebelum mula kelas lagi..





Semasa kursus tu juga..kami semua diberi MUTIARA KATA, sebagai selingan......aku tuliskan disini untuk renongan kita bersama.


Anda tidak bolih mencipta pengalaman.Anda mesti menghadapinya.....Albert camus....

Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.

Manusia tidak perlu dihukum kerana lupa,tetapi manusia perlu dihukum kerana sengaja lupa.

Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang....Cecil B.DeMille...

Hidup memerlukan pengorbanan...pengorbanan memerlukan perjuangan, perjuangan memerlukan ketabahan, ketabahan memerlukan keyakinan,keyakinan pula menentukan kejayaan,kejayaan pula menentukan kebahagiaan..

Setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya.


Pada malam mula kursus tu..aku sampai dah malam..selepas dapatkan kunci bilik..aku ke bilik..berehat sekejap, kemudian aku mula la menggosok baju..aku kalau pi kursus selalu macam tu..siap gosok baju..semua yang aku bawak tu, dan gantong dalam almari..

semasa aku sedang buat kerja tu..aku terasa macam baju aku ditarik..aku pusing keliling..mencarik..tersangkut kat mana..tertarik sebab apa...tapi aku tengok tak de apa2 pun..waaa...aku dah mula rasa takut...

kemudian..aku mandi dan sembahyang..selepas sembahyang..aku baca yassin...belum habis satu muka..aku terasa seram ya amat..tegak berdiri bulu roma..aku cuba beranikan diri..baca lagi..lagi terok aku rasa..

akhirnya..hampir kol 12 malam..aku talipon kawan..kawan datang kebilik aku..dan aku bagi tau dia..aku takut dan nak tumpang tidur..sudahnya..kami heret tilam yang berat tu..bersama....dan hingga akhir kursus..aku tidor kat bilik dia...