Followers

Wednesday, March 31, 2010

GAMBAR KENANGAN...

Assalamualaikum...


Masa aku balik kampong dan mengemas dirumah mak.aku terjumpa gambar ini...gambar dibawah ini adalah gambar ayahanda dan bonda... keduanya telah kembali kerahmatullah..
Arwah bapak kembali kerahmatullah pada 13hb.oktober 2000.waktu suboh,,pagi jumaat..



Arwah mak..pula pada 27hb.februari 2010...Al Fatihah untuk keduanya.....
Hanya tinggal kenangan...aku.rapat dengan arwah bapak..mungkin sebab anak perempuan kan..
anak perempuan yang memula dijaga sendiri selepas 5 anak lelaki....




lain kali..ada masa aku tulis lagi...tak bolih sambong..rasa rindu sangat pulak..lebih lebih lagi sejak terjumpa gambar keduanya ini...

Saturday, March 27, 2010

"LAWA TIMUN"




Assalamualaikum..

hari hari cuti ni..biasa nya..aku masak awal..sekarang ni, baru pukol sepuloh pagi..aku dah siap masak..masak simple je..menu ari ni..udang masak tempoyak..goreng ayam dan aku buat "lawa timun"..kat sini aku cuma bagi resepi lawa timun aje la ye...rasanya kalau orang NS semua tahu la ni...sebab orang NS aje rasanya yang suka sebut "lawa" ni...
beberapa biji timun..aku tak beli kat pasar pun..yang ditanam dah berbuah..
Buang kulit timun...
dan dipotong, supaya mudah untuk membuang bijinya..

timun yang telah siap dibuang biji..


dipotong pulak kecil kecil...

Jangan lupa kerang rebus..dan siapkan juga..lada hitam dan bawang merah yang telah ditumbuk dan sedikit santan..


Ini la rupanya lawa timun..dah pun siap digaulkan dengan semua bahan bahan tadi...cuba la buat ye..senang aje..rasanya..cuba rasa sendiri...aku memang suka la...ini semua resepi orang dulu2...disebabkan aku suka makan..aku buat la lagi..rasanya dah ramai yang lupa...
sebenarnya ada satu lagi lawa yang aku suka..juga menjadi kegemaran arwah bapak aku dulu...lawa terong..
tapi..nanti la..
bila terung yang aku tanam dah berbuah..aku akan buat pulak lawa terung....

ini sahaja la yang dapat aku kongsi ari ni ye..jumpa lagi...

Friday, March 26, 2010

KESAL...

Assalamualaikum...


hari ni tadi..aku ada buat satu N3 resepi cekodok jagung...entah dimana silapnya..lepas tulis..aku pun cam biasa..publish..bila view blog..entah kemana yang N3 lama dan ruang komen pun dah hilang..he he..tu la dia..tak abih belajar..bila jadi cam ni..kelam kabut aku..tak tau nak buat cemana..dah puas..godek2 sudahnya aku tulis N3 ini...nak bagi tau..kalau ada yang komen tu..aku tak jumpa dan tak bolih nak reply pun..mintak maaf pada semua ye...
tambahan
Alhamdulillah..dah dapat semula N3 'cekodok jagung'..terima kasih acik dan hero bongsu yang membantu mak nya balik sekolah tadi...

cekodok jagung..

Assalamualaikum...

Program hari ni..ke kuala pilah...ada program penyerahan kit bumi hijau...saperti biasa..bila ada program..opis aku akan diminta untuk buat jualan pokok dan benih sayur...
masa disana juga ada orang jual jagung...7 tongkol RM5...aku pun beli la juga...teringat nak buat cekodok jagung untuk minum petang..
ini la jagung yang dah dibuang kulit..macam la orang tak tau kan...
saje je..tepek gambar...
jagung tadi..aku dah hiris...lepas tu....separuh darinya aku blend..campur dengan sebiji bawang putih..2 biji bawang merah.. sebiji cili merah,sedikit lada putih, sebiji telur dan garam..tak lupa juga udang hidup..

dah siap blend..gaulkan dengan sedikit tepong gandum,untuk melekatkan jagung tadi..supaya masa kita goreng..jagung tak berderai...



dah siap goreng..boleh la makan...cicah dengan cili sos...
tu je la yang dapat aku kongsikan ari ni ye...esok sabtu..ada lagi satu..yang aku kongsikan untuk tatapan semua yang berkunjong kesini...

Saturday, March 20, 2010

MASAK MASAK


Assalamualaikum...
esok...hero yang kedua, akan balik semula ketempat dia belajar..cuti seminggu dah habis..

Aku pun buat kan rendang daging..untuk bekalan dia nanti..senang la balik bolih masak nasi aje..



Masa aku potong daging..dia cakap.."mak nak buat "lompap" ke..katanya..aku..jawab tak lah..mak nak buat rendang...lepas tu, dia tanya lagi...alahai...aku dah tak senang hati dah...






Aku bagi tau dia.."lompap" kena guna daging yang baru sembelih tu..kalau kita beli kat pasar ni...nanti dapat yang liat...
tapi dia asek sebut..sebut...aje..
sebagai seorang ibu.aku rasa orang lain pun sama macam aku..takan senang hati, selagi tak dibuat...
Aku bagitau ayahnya..suroh pi beli daging...akhirnya aku buat juga la daging "lompap" untuk anak anak ku..sebab bukan sorang je suka..tiga2 suka makan...
Ni la daging "lompap" yang dah siap masak dan aku potong kecil..selepas masak..supaya tidak lah liat sangat masa nak makan..
Ada tak yang tak tau apa dia daging "lompap"..orang yang asal dari negoghi...dah tentu tau kan...
"DAGING LOMPAP"
Daging segar dipotong nipis nipis..tapi lebar lebar..
bawang putih,bawang merah dan sedikit
halia ditumbuk
gaulkan dengan daging yang telah siap dibasuh...
gaulkan dengan santan dan lada hitam.
masukan dalam kuali non stick...tutup...api biar
perlahan...masak sampai santan kering dan
daging empok...dah masak bolih la dimakan
panas panas..sedap....
ha..tu la dia..resepi daging "lompap"...bolih cuba..paling senang...tapi biasanya aku buat..bila dapat daging korban..atau pun hari "mantai" kat kampong...dah tentu dagingnya segar dan lembut...tapi kali ni..permintaan anak...aku buatkan jugak la...dan puas hati betul tengok dia orang makan...
mintak maaf la arini..kalau sesiapa yang menjengah kesini..pening kepala tengok..aku pun tak tau kenapa..gambar dan tulisan lintang pukang... arini pakar rujok..he he..hero yang bongsu la..sebok main PS2...sebab esok hari last..cuti..mak akan guna kuasa veto..simpan benda tu..sampai cuti sekolah yang akan datang baru bolih dia main semula..
kalau tak selalunya..bila mak ada masalah..dengan blog ni..dia la yang akan membantu...buatkan samapi jadi...minta maaf sekali lagi ye.....

Tuesday, March 16, 2010

SELAMAT ULANG TAHUN..ANAKU...

Assalamualaikum...


16hn.mac,2010..genaplah heroku yang bongsu berumor 14 tahun....sehari sebelumnya..aku bertanya dengan hero bongsu..adik nak makan ape esok..kataku...
dia bolih kata..emi nak makan pizza..mak tak tau buat piza...kalau makan nasi..mak dah pandai masak..tak yah makan kat kedai...katanya..hai..bertuah punya anak..apa2 aje la dik..

jadinya tadi aku bersama keluarga..pi la makan pizza..bagi meraikan hari lahir nya..

SELAMAT HARI LAHIR...buat anak ku..semoga menjadi anak yang soleh..dan menjadi anak yang berguna...semoga berbahagia sepanjang hayat....Jangan lupa kewajipan sebagai seorang islam...

Kita layan gambar gambar aje lah ye...


















Yang berbaju hitam..heroku..yang menyambut hari lahir...








Sunday, March 14, 2010

KERINDUAN INI...

Assalamualaikum...


Aku dah siap merancang program untuk hari minggu ni..pagi tu cadangnya nak ke pasar...lepas masak..ingat nak gosok baju..kononya hari ni semuanya nak disiapkan awal..tapi kita kan hanya merancang..tuhan yang menentukan...tiba tiba...aku merasa rindu yang amat sangat..rindu serindu rindunya.. aku rindukan kampong...aku tahu..mak dah tak de..tapi..aku sendiri tak tau..ia datang dengan sendiri...sehinggakan nak beritahu en.abang nak balik kampong pun,suara tak keluar..air mata aje yang keluar..tapi abang pun faham....bila aku kata rindu...dia terus ajak balik kampong...





rumah mak..tempat kami adik beradik selalu berkumpul...sekarang rumah ni ditinggal kosong..tadi aku balik kampong..aku dan adik balik mengemas dan menyapu lantai....




Katil diatas rumah...disini lah mak selalu tidur baring...




Katil mak juga..adik letakan dibawah..bila mak dah mula sakit lutut susah nak turun nak tangga, bila mak tinggal sorang, masa adik pergi kerja..



Rumah dah tinggal sepi...tapi selalu kurindukan...aku rindu...ketika semuanya ada, adik beradik berkumpul,masak bersama dan makan bersama..ketika arwah mak dan bapak ada lagi...


aku tahu..sesiapa yang telah mengalaminya sahaja yang mengetahui..kerinduan ini...bukan aku fikirkan kan sangat sampai tak bolih buat kerja,...bukan begitu..tetapi datangnya secara tiba tiba...tanpa diundang...









Friday, March 12, 2010

MERAPU..

Assalamualaikum..



Streamyx buat hal lagi...setahun lalu..sekali pun tak pernah buat hal..sekarang ni hari hari..apa daaa..kata upgrade..tambah bayaran o.k..lagi upgrade..lagi tambahan bayaran bulanan....laaaagggiiii lah bermasaalah..tiap hari buka..ade je...hal nya...selalu takde line


mari kita layan gambar je la...tau tak gambar ape ni....mesti tau kan...dodol la...orang negori panggil "penganan"...kakak ipar buat..dihantar kat rumah 3 bekas...setiap kali dapat dodol aku mesti teringat kat jiran jiran masa dok klia ngan tanjong karang..aku pun tak paham kenapa dia orang tu suka sangat dodol negori..katanya lain..sedap...pada aku sama aje...



dah cerita dodol..sambong pulak ke pokok ..dah nama keje pertanian..haruslah kena cerita pasal tanaman..pokok cili api..nak bagi kawan senang nak buat nasi goreng....bila bila masa...


ni pun sama..pokok cili baru tanam yang aku tinggalkan pi bercuti dulu dah mula naik...



pokok bendi...dah mula berbunga..tak lama lagi..bolih makan rebus bendi..


ini pun sama pokok bendi...
Hari ni..cerita bercampur campur..idea menulis dah lari kelaut..elok2 bersemangat nak tulis...internet pulak tak de..itu yang bila bukak semula..internet dah o.k sikit..tapi masih lagi lembab.....idea pun dah hanyut...
o.k lah lain kali kot..kita jumpa lagi..harap harap line streamyx akan pulih sepenuhnya....baru lah besemangat..



Tuesday, March 9, 2010

AKU DAN BUDAK KECIK..

Assalamualaikum....

Aku ni sebenarnya suka sangat dengan budak kecik..lebih lebih lagi yang baby..dulu masa sekolah..mak selalu marah..kalau pergi mana mana..kalau nampak budak kecik..tak kira bangsa..aku akan dekati dan pujok2 sampai aku dapat dokong budak tu..mak tak akan marah kalau sama ngan kita kalau c*** atau pun I**** mak mesti marah macam2 ditakutkanya aku nanti rompong hidung la kalau cium...orang dulu2 macam tu la kan..padahal sama aje..baby....kalau balik sekolah pulak..aku terus mandi dan basuh baju sekolah...mak dah tau dah...mesti dia akan cakap..ntah anak sapelah yang didokong dalam bas tadi tu...mesti dah kena kencing..katanya...memang betul pun...mak tak pernah salah..dia dah paham perangai anaknya...
hero bongsu dan anak sedaranya..sekarang ni pulak..anak aku walaupun lelaki semua suka sangat ngan budak kecik..lebih lebih lagi yang sulong tu..kalau pi naik komuter..balik..dia mesti cerita ada jumpa budak kecik..comel la..apa la..tapi aku tak pernah marah pun..asalkan mak baby tu tak marah...

Hero yang no.dua dengan anak sedara jugak..
cucu sedaraku..

aku dokong anak kawan masa sama kerja kat klia dulu..dia datang rumah masa raya tahun lepas..



ini pun sama..aku dokong adib..





aku ngan anak irfa masa baru lahir...





anak irfa jugak...






baru baru ni..kawan sama kerja..saje saje datang pejabat bawak anak sedaranya....eyman...dari budak ni baru lahir lagi..aku dah simpan gambar dia..sekarang dah sepuloh bulan..






Bersama eyman kat pejabat...kawan ni..memang selalu bawak eyman ke pejabat..dia tahu aku suka..saja dia datang bawak eyman jumpa aku...
Dulu dulu masa bujang lagi..waktu tu..balik pejabat pukol 4.15 petang..balik dari kerja..dah siap mandi dan solat..aku akan ke rumah jiran untuk ambik anak dia untuk dibawak jenjalan...ambik angin petang...jiran tu pernah kata..orang kalau suka sangat ngan budak...kalau dah kawin nanti kalau tak lambat dapat anak..tak dapat lansong...katanya..
sesungguhnya..kata2 itu merupakan satu doa...dengan kehendaknya..selepas aku berkahwin...lima tahun baru dapat yang sulong...


Sunday, March 7, 2010

TAHLIL

Assalamualaikum...







Dari semalam lagi aku dah balik kekampong..adik beradik semua..berkumpol lagi untuk membuat Tahlil untuk arwah bonda yang telah pergi..







Hari sabtu pagi aku ke pasar tani TTJ untuk mencari bahan untuk menu sambal tempoyak daun kayu..dah dapat semua bahan, aku bawak kekampong untuk memulakan kerja..sambal tempoyak ni..banyak kerjanya kan..



gambar atas..pindang pucok cemperai..antara menu yang dihidangkan untuk tetamu yang datang bertahlil..

masak lemak cili api burong puyoh campur nangka.


rendang daging...campur nangka juga..permintaan khas abang aku..mak suka sangat makan masak nangka muda







inilah dia..sambal tempoyak daun kayu..












Alhamdulillah..semuanya telah selesai..aku pun dah balik semula ke seremban..semoga selepas ini kami semua dapat menghadapinya dengan ..tabah...








Thursday, March 4, 2010

kenangan

Arwah mak bersama cucu tersayang..yang saperti tidak dapat menghadapi ketiadaan wannya...
Assalamualaikum...



Hari ni ada program pengguna di rembau...aku pun sama menjadi jemputanya..5 orang dijemput dari pejabatku...tetapi kerana yang diamanahkan terlupa nak memaklumkan kepada yang diarahkan pergi..jadi yang lain tidak dapat menghadirkan diri..kerana dah ada program lain yang perlu dilakukan..



Hanya 2 orang yang dapat pergi...aku tak bolih tak pergi..kerana aku memang jaga daerah rembau..jadi jika ada program di rembau..aku perlu hadir sama...tapi..alhamdulillah..tak rugi..seronok...sebelum...ceramah bermula..ada aku dengar diantara peserta berkata..doktor..saya suka doktor punya ceramah...



selepas aku sendiri mendengarnya....barulah aku faham..kenapa orang tu berkata begitu..memang doktor tu pandai.menarik minat peserta..dan sangat fasih berbahasa melayu...



Bila dah habis program...aku pun terus balik kampong..rumah kakak..entah kenapa...aku rasa sunyi sangat rumah kakak ku..walaupun ada 3 orang dirumah tu..tapi aku rasa kosong..sunyi...macam takde penghuni...


Biasanya..kalau balik..aku mesti lah cari dulu..dimana arwah mak dudok...dah jumpa..salam...dan cium dia..barula aku berjumpa dengan kakak dan anak2 sedara bercerita...

hari ni hari kelima..ibunda tercinta meninggalkanku.....hati teringat..mulut tersebut...



Ya ALLAH YA TUHANKU...kau tempatkanlah ibuku dikalangan orang orang yang beriman...Al-fatihah..