Followers

Wednesday, February 24, 2010

SEDIH..

Assalamualaikum..

dah seminggu batuk..tak baik lagi..
yang aku nak cerita..bukan pasal batuk..tapi..ibu..yang aku panggil emak...semalam dapat talipon dari adik..menangis nangis bagi tau..mak dah tak jawab dia panggil..aku pun..lepas je maghrib..terus balik kampong..sungguh bagai dikata..tak de respon bila dipanggil..

abang abang aku semua dah ada dikampong..dan keputusan telah diambil..abang2 aku kata akan diadakan bacaan yassin untuk mak aku..untuk menolong..begitulah kata abang2 aku...entah kenapa..bila disebut untuk mengadakan bacaan yassin selama tiga malam..aku begitu sedih sekali..

tapi aku redha..ini adalah keputusan abang2 aku yang lima orang itu..hari ini mak dah mula mata dan mengenali orang2 yang datang menziarahinya..

aku juga mengambil peluang menulis disni sementara menunggu anak balik sekolah jam 6.40 nanti, unutk sama2 pulang kekampong...kerana anak bersekolah..jadi aku ulang alik dari rumah kekampong..malam aku tidur dikampong..kerana anak sekolah sessi petang...pukol sebelas..balik semula kerumah...untuk hantar anak dan kemudian balik semula kekampong...

Saturday, February 20, 2010

AKSI CUCU..

Assalamualaikum..





Hari ni..streamyx buat hal..dah lebih setahun aku guna..baru la ari ni..buat hal...dari pagi tak bolih buka..selalu pagi2 aku baca online ..suratkhabar..ari ni tak bolih..sampai kul dua..talipon..100..dia kata hanging..5 jam..suroh tutup sekejap..dah tutop pasang balik..bolih la..FB bolih...blog pun pun bolih..tapi sendiri punya aje..nak lawat kawan kawan punya tak bolih..nak tinggal komen..lagi la tak bolih.....





sebab tu baik la..aku upload gambarkan..gambar2 cucu..cucu abang pun..kira cucu aku la tu kan..anak2 aku pun suka sangat dengan anak sedaranya ni..bila dah seminggu tak jumpa..sebok ajak aku pi pucong..nak jumpa ika..dah teringat ingat..katanya...bukan anak2 aku je..aku pun sama..rinduuu...bila tak jumpa..teringat2 keletahnya yang suka makan..apa saje diberi..semua dia makan...tapi..badan kecik je..kalau pasal makan...aku pun takut tengok..







Ika bersama ibu.

geram aku nengok ika ni..sengih aje ..nak tengok dia nangis, masa lapar je..



Lagi aksi ika..



gambar ni..masa dalam feri ..keletahnya...membuatkan penumpang lain pun tersengih sama..



Ika dan ayah..dalam feri..





Lagi aksi Ika.






Dalam feri juga bersama bapa saudara dan mak sedara nya..
anak2 kakak aku....




Ika beraksi di pantai pasir hitam langkawi..








Ini pun gambar Ika dalam feri...




Ika dengan pak ngah nya..anak aku yang kedua..










Friday, February 19, 2010

CERITA BIASA








Assalamualaikum..



Ari ni cuti lagi..saja ambik cuti rehat..hero bongsu sekolah nya cuti seminggu, jadi aku pun cuti jugalah..takde la dia sorang dok rumah..


dah bercuti tu..bereskan lah kerja kerja rumah..basuh kain dan lipat kain yang pi bercuti tu..siap aku dapat basuh lantai lagi..penat juga..tapi puas hati..


Dah siap semuanya..aku memasak pulak..masak yang rengkas sahaja..pucuk ubi masak lemak campur udang..dan goreng ayam sahaja..





Ini lah abang aku yang menaja percutian kami ke langkawi..



Goreng ayam..sebenarnya.. aku bukan nak tunjuk goreng ayam pun..ada motif lain tu..


Pucuk ubi masak lemak campur udang...





macam mana..dah dapat ke ape sebab aku tunjuk gambar lauk lauk yang tak seberapa hari ni...


Ha..pandai pun...aku cuma nak tunjok gambar pinggan yang aku beli di langkawi tu...aku sebenarnya dah lama betul tak beli pinggan..sebab dulu dulu aku dah beli banyak pinggan...jadi aku guna aje pinggan yang ada..tapi kali ini..aku beli..bukan ape...percutian kami ke langkawi kali ni..ditaja olih abang aku..yang gambar diatas tu..hajat dia..nak belanja adik2 dan anak2 sedaranya bercuti..


makan dan tempat penginapan..semua abang aku yang keluar belanja...bukan setakat itu aje..siap bagi duit poket lagi..


aku bagi tau cik abang..tak sampai hati la..nak belanjakan duit yang abang aku bagi..tapi..bila difikir2 baik aku belikan pinggan...dapat juga buat kenangan..ada juga menafaatnya...nanti bila abang aku datang..aku akan hidangkan dia makan menggunakan pinggan yang aku beli menggunakan duit hasil titik peloh dia bekerja...


Semoga abang aku dirahmati allah dan bertambah murah lagi rezekinya..dan cepat2 bertemu jodoh lagi...aruah kakak ipar aku meninggal bulan puasa tahun lepas..



Wednesday, February 17, 2010

GAMBAR2 PERCUTIAN..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..aku dan keluarga dah pun selamat...balik semula kerumah dari percutian ke Langkawi..hari ni..aku masih lagi bercuti untuk menjalankan tugas mendobi..basuh semua baju yang dipakai..semasa percutian.

Disini aku upload kan sebahagian dari gambar yang diambil semasa disana..aku tak pegang kamera pun..ini semua hasil tangan anak2 le..

ada juga kawan2 yang tanya tak shopping ke..ini bukan la pertama kali aku kelangkawai..tapi..aku memang tak beli banyak..kali ni pun sama..kain batik..sehelai pun aku tak beli...aku cuma nak jalan2..bukan tak nak beli..tapi..nanti mana nak letak..aku,en.abang..dan 3 anak..beg baju aje pun dah penuh bonet..ada juga beli sikit...itu cerita kemudian ye..
Terima kasih pada yang turut mendoakan keselamatan kami sekeluarga..




cucu abang yang turut serta dalam percutian ini..


heroku yang kedua.



Hero bongsu bersama menantu abang.
gambar bawah..



Hero kedua yang begitu seronok melihat pokok padi..siap masuk kedalam sawah..nasib baik kering..lumpor pun tak lekat kekaki..



Hero bongsu dan kedua, bersama cucu abang..

hero sulong dan yang bongsu..nasib la botol tu lebih besar dari heroku..

Laut dilangkawi ..tak ketinggalan replika helang yang besar tu..

Friday, February 12, 2010

BERCUTI...

Assalamualaikum...
bermula esok..cuti panjang..cuti tahun baru cina..dan aku sambong lagi cuti..insyaallah..pagi pagi esok aku bersama abang dan adik serta anak anak sedara akan bertolak ke kedah..dari kuala kedah..akan kelangkawi..bercuti bersama keluarga..lagi pun hero ku yang bongsu sekolah nya bercuti selama seminggu..jadi dapatlah berjalan jauh..aku harap perjalanan kami akan selamat pergi dan selamat balik ..doakan ye kawan kawan...
selama cuti ni..yang aku risaukan ialah..tanaman tanaman aku kat opis tu..betul2 punya ni..bukan FV kat FB tu..he he..
Benih sayur yang aku semai..masih lagi dalam tray semaian..belum diubah kepasu.


dalam pasu ni dah ada..nampak kan..kecik lagi..baru aku ubah tadi..tanaman kobis..bendi..dan cili api..yang lain belum sempat.




pokok cili api yang telah di ubah kepasu.



Pokok bendi yang telah di ubah..baru berdaun 3 helai.

Kat pejabat sekarang ni..tak ada pekerja sambilan....biasanya pekerja tu la yang membantu aku menanam..sekarang ni..kata tak ada peruntukan untuk membayar gaji pekerja..jadi kenalah aku buat sendiri..tapi..sebelum bercuti ..aku dah berpesan dengan dia orang yang ada kat opis..tolong tengok kan dan siramkan sayur2 aku didalam pasu itu..
sebenarnya..tanaman dalam pasu ni..aku saja buat..dah 3 tahun pun..untuk kempen bumi hijau..jadi kalau ada sesiapa yang datang ke pejabat..aku akan bagi tahu..sesiapa yang dudok taman pun bolih menanam sayur..walau pun tak ada tanah..macam aku la dudok taman..semua dah simen..nak tanam kat mana kan..

harap2 la..ada yang tolong siram dan jagakan pokok sayur aku dipejabat tu...setiap pagi..sampai ke opis..aku akan tengok tanam2an dalam pasu terlebih dahulu..barulah aku buat kerja lain..seronok rasanya bila melihat tanaman hidup subor dan berbuah..aku juga sangat2 berharap..apa yang aku tanam..nanti akan hidup subor..kalau tidak...terok la aku..selama ni..sedap je aku bagi tahu..tanam..baja...siram..tapi tak buat sendiri..ni dah gawat..pekerja tak de..semua kau kena buat sendiri..harap2 juga..akan ada peruntukan untuk pekerja sambilan..walaupun seorang..


Wednesday, February 10, 2010

RESAH..GELISAH..

Assalamualaikum..

Deria keenam..bolih percaya tak adanya benda tu..aku pun tak tau..tapi aku memang dapat merasakannya..budak2 opis kata aku mulut masin...tapi aku tak rasa macam tu..cuma..aku akan cakap..ikut pemerhatian..jadi kebetulan..apa yang aku cakap tu akan menjadi..

yang aku nak cerita ni..kalau aku rasa berdebar debar..atau aku gelisah tanpa sebab..kadang kadang tak bolih tidur..resah gelisah..mesti ada sesuatu yang akan aku dapat tahu..aku tak tahu ape..tapi bila dah tahu.barulah aku akan kata ..patut tak bolih tidur..saperti minggu ini..tadi aku dah pun dapat tahu..apa aku nak buat..macam mana aku nak buat..tapi aku tak berani tulis disini...

apa yang perlu aku buat..selalunya aku akan solat,mengaji dan memohon ampun dari allah s.w.t..ape yang perlu aku lakukan..aku buntu..buntu..tapi selalunya aku akan buat macam biasa..walaupun ada kalanya...aku rasa nak maaaraaah..sangat..tapi..aku istighfar..ini dugaan tuhan buat ku..tapi..mampukah aku untuk menghadapinya..ya allah ya tuhanku..tolong lah..kasihanilah hambamu yang lemah ini..

aku hanya menulis disini untuk mendapat sedikit ketenangan...aku tahu..dugaan ini tidak seberapa..ada lagi yang lebih lagi dari ini..apalah dosaku dimasa lalu..ya allah ya tuhan ku..ampunilah dosaku..dan keluargaku...lembutkan la hati anak2ku...bukakan lah pintu rezeki mereka..dan bukakanlah pintu hati anak2ku untuk beribadat kepadamu..jadikanlah anak2ku..anak yang soleh...

Saturday, February 6, 2010

RABUN..

Saja tepekan gambar ikan siakap 3 rasa dalam n3 ni..untuk tatapan tuan punya blog tertunailah hasrat dihati..yang saya ambil resepinya..dan ini hasilnya..terima kasih ina..saya dah buat ikut resepi ina..





Assalamualaikum...






2 minggu lepas..aku pi kedai cermin mata..nak buat yang baru..bila dah kerap sangat pening..dah ulang alik ke klinik..dah buat chek up untuk tekanan darah selama 2 minggu..dan keputusan darah o.k..akhirnya doktor buat keputusan..mungkin cermin mata perlu diganti..masalah pening berpunca dari mata..katanya..


sebab tu la..aku kekedai cermin mata..biasanya..untuk cermin mata ni aku mesti buat dua..kalau ganti pun aku akan ganti dua2 sekali..dah serik cermin mata cuma satu..pernah aku lupa nak bawa cermin mata..satu kerja pun aku tak bolih buat di pejabat..




sejak umor awal tiga pulohan lagi aku dah rabun dekat..sampai kan masa aku pegi buat mula2 dulu cina kedai tu tanya umur berapa..aku pulak..masa tu tak tau..tanya balik..aii..nak buat cermin mata pun tanya umor ke?..he he..mudahnya nak angin...cina kedai tu kata..biasanya..rabun dekat ni..bermula pada umor 40an..tapi aku ni awal sangat katanya...


mungkin sebab aku ni suka sangat membaca..kalau aku nak membaca..tak kira lah..lampu samar2 pun aku baca juga..orang tua2 kata..masa berpantang bersalin jangan membaca..tapi..kalau aku..masa tu lah..paling best sekali membaca...kan masa berehat panjang..




berbalik pada kisah mula tadi..kali ni..satu dari cermin mata baru yang aku buat bermasalah..tu yang malam tadi..aku pergi semula kekedai tu..tapi dia orang kata..sama la dua2 kenapa pulak ada masalah..aku bagi tau balik..aku ni dah lama sangat bercermin mata ni..aku tau ada masaalah...aku dah pun hantarkan balik..tak tau lah bolih selesai ke tidak...


cermin tu..mengganggu pandangan..kalau dah kata cermin 4 dalam satu..bahasa dia orang la..dah 10 tahun aku gunakan jenis macam tu..aku tahu pandangannya macamana..ini... bila aku nak pandang kedepan..pandangan aku kelabu..aku kena adjust,..turun kan dan naikan..kalau macam tu..baik tak payah buat 4 dalam 1...dah la mahal..tu pun..tiap kali tukar cermin..aku tak tukar frame..mesti guna yang lama..barulah bolih jimat..

Friday, February 5, 2010

Aktiviti isnin hingga jumaat




anak pokok cili api
pekerja di pertanian rompin yang bagi.







mengopek kelapa..buang sabut la..





Assalamualaikum....



Minggu ni..minggu tak dudok opis....bermula hari isnin..keluar ke daerah Jelebu,Jempol, Kuala Pilah,Rembau dan Tampin..

Hari Selasa pulak..ke Serdang dan Putra Jaya..hari Rabu ke Pertanian daerah Port Dickson dan Seremban 2..Hari Khamis keluar dari Negeri Sembilan..Ke Pertanian Janglau..Rompin ,Pahang..

Kerja aku ni tak de lain la..semuanya berkaitan dengan benih sayur..



Di Rompin..aku dapat benih maman..aku nak cuba tanam..kalau hidup nanti..bolih la..buat jerok maman..masak cili api..



dalam usia sekarang..memang aku rasa letih..tapi nak buat camanakan..kerja..mesti dibuat..tak bolih mengeluh..



masa dirompin ni la..aku ternampak ....namanya pun aku dah lupa..dah lama tinggal..kalau tengok gambar diatas...tahu lah kan..nak kata pisau bukan..tapi..masa dok tanjong karang..aku selalu tengok orang kopek kelapa..menggunakan benda tajam tu..senang dan mudah dari menggunakan parang..