Followers

Sunday, January 31, 2010

UNDANGAN..

Assalamualaikum..
tadi kami berkesempatan memenuhi undangan kawan sekerja dan juga jiran semasa bertugas di klia dan semasa tinggal di kuaters klia..jiran satu kelompok..sama2 kelompok 5 dan tinggal juga sama blok ia itu blok D ..kali ni perkahwinan anaknya yang kedua...lelaki...pertengahan tahun lepas..perkahwinan anaknya yang sulong..perempuan..nampaknya tiap tahun kawan ku ini menerima menantu..





yang baju merah..bapa pengantin lelaki...makan satu meja dengan kami..

kawan kawan yang masih lagi bertugas diklia...kak pah dan kak cik sedang menjamu selera

sempat bergambar bersama kak pah dan kakcik..anak dara cilik tu anak salah seorang kawan yang bekerja diklia juga..saja ajak bergambar sama..





sempat juga berposing ngan kak cik semasa nak balik..tengah panas tu..

Tak sempat nak ambil gambar pengantin...kerana kami balik awal..SEMOGA PASANGAN PENGANTIN BAHAGIA DAN BERKEKALAN SELAMANYA..

Saturday, January 30, 2010

_____HARI LAHIR_____

menjamu selera tak dihidangkan..ambik sendiri..makan sendiri..

atok yang membacakan doa selamat untuk hari lahir cucu..

ibu,kak long dan kak ngah birthday boy..

Birthday boy...bersama 2 orang sepupunya..



selesai doa selamat..potong kek dan ibu suapkan kek untuk anak bongsunya.




Assalamualaikum...


30.01.2010..hari sabtu.genap la usia anak sedara ku 21 tahun...

Sempena menyambut usia 21 tahun anak nya ini..kakak ku telah mengadakan kenduri doa selamat untuk meraikan hari jadi anak bongsunya ini..buat kecil kecilan..

anak sedara aku ini..satu2nya lelaki dari tiga beradik..anak kakak ku ada 3 orang..2 perempuan dan seorang lelaki..

kakak ku ini ibu tunggal...suaminya telah kembali kerahmatullah ketika anak bongsunya ini berusia 4 tahun..sekarang dah pun berusia 21 tahun..banyak ranjau dan susah payah yang dilalui olih kakak untuk membesarkan 3 orang anaknya..ye la kan...mengharapkan duit pencen aruah suaminya..
Alhamdulillah..kini semua anak2nya telah pun dewasa..dah bolih membantu ibunya..

Friday, January 29, 2010

ade ke..

Assalamualaikum...

tadi aku sempat membaca blog acik lupakanje...bila dah baca...acik tulis..bab makanan..aku pun teringat la..apa yang selalu aku alami..bab minuman..

aku ni sebenarnya..tak suka semua jenis minuman panas...yang aku minum panas cuma air panas kosong..atau air suam..kalau dah di buat air teh,kopi,nescafe..milo.horlicks..atau ape2 saje la minuman panas yang sewaktu denganya..aku tak minum...kalau dah buboh ais bagi sejok pun aku tak suka..tak tau la kenapa..memang aku tak suka....aku pernah tanya mak..sejak bila aku tak minum..semua jenis air tu..mak aku kata..sejak kecik...mungkin orang lain pun ada yang sama dengan aku kan..apa perasaan anda..kalau aku..ditanya apa perasaan aku..aku sendiri tak bolih nak jawab...yang aku tau..aku tak suka....kalau air teh tu lagi la..baunya pun aku tak tahan...

kalau ada orang datang bertamu kerumah..selalunya en.abang akan ambik alih..tugas membancuh air minuman...kalau sedara mara dah tak heran dah...kalau en.abang tak ada dirumah..terpaksa la aku menjamu tetamu dengan air sirap, atau kordial...dirumah aku tak pernah putus kordial...segala jenis aku simpan..untuk memudahkan aku..jika ada tetamu yang datang...ada masanya..en.abang...seronok..bersembang...aku pun segan la nak panggil..aku bancuh kordial..bila dah aku hidangkan..barulah dia perasan ..nak buat camana kan..aku tak akan membancuh air panas..aku takut nanti tak ada rasa...entah tawar,entah pahit...
ada juga kawan aku ajarkan..kalau air banyak ini...gulanya..berapa sudu...tapi aku tak yakin juga..

itu bab orang bertamu kerumah..kalau aku pulak yang pergi kerumah orang pun aku tak minum juga...bila agak2 tuan rumah tak nampak..aku kan masukan separuh air tu kedalam cawan en. abang..jadi macam la aku yang minum...tapi..tak de masalah kalau bertandang kerumah sedara mara..semuanya dah tau dah...rumah kawan2 yang dah lama kenal pun dah tau..kalau aku yang datang..dah tentu air sejok aje yang dihidangkan..

Monday, January 25, 2010

cuti..sakit..

Assalamualaikum...

minggu kebelakangan ni, kerap sangat tak sehat..ALLAH s.w.t...nak menguji hambanya kan..terima je la..usaha tetap usaha..aku dah pun pi ulang ulang kali ke klinik..tapi tak de pulak darah tinggi...katanya.

Pagi semalam..sakit perut pulak..pukol 6 lebih rasa sakit sangat..ulang alik ke bilik termenong..sampai lembik..bila klinik dah buka..aku pi klinik..kena la sedas injection...balik kerumah..rehat...tidor..je...tak taulah..kot ubat injection tu ada campur ubat tidor..

dalam terhuyong hayang bangun tu..alhamdulillah..dapat juga aku selesaikan kewajipan..denganya..nak solat dudok ..aku tak berapa yakin..aku berdiri juga...

pagi ni tadi..ke klinik lagi..punya la lamanya..dari kul lapan pagi..kul sebelas baru selesai..itu la yang kadang2 orang tak nak pi klinik kerajaan agaknya..tapi..aku kena pi juga..sebab aku jenis sensitif dengan ubat swasta...selalunya aku akan dapat penyakit lain pulak..

jadi arini cuti..dah kurang sikit sakit perut ni..aku pun ambik la peluang menulis..kot tidah asek tidor je kan...

Saturday, January 23, 2010

cerita..ke pasar...

ikan tenggiri berlada

tumis sayur bayam



ayam kampong masak lomak cili api+pengaga



Assalamualaikum...


Pagi pagi lagi aku dah ke pasar..aku sebenarnya jarang pergi kepasar..sesekali je bila teringin..nak tengok sendiri..selalunya aku akan masak apa saje yang en.abang bawak balik..


tadi tu..aku nampak ikan tenggiri..cantiknya dah berpotong..3 keping..aku minta la 2 keping sahaja..penjual tu kata tak bolih..nak beli,..beli tiga tiga sekali...ooohhh...gitu ke..tak mau pulak ikut kehendak kita..kena pulak ikut kata dia..aku beli la jugak tiga2 keping tu..RM12.oo..mahal juga ye..aku cakap ngan en.abang...memang la katanya..ooo..selama ni..aku tau ade je...


Kemudian tu..aku pergi pulak ke FAMA..minta ayam kampong..aku kata nak seekor dah siap salai..aku tunggu..tunggu..tak juga diberinya..ada la orang setaman..datang kemudian..dah dapat..dia pun datang kat aku..tak bolih mintak dan tunggu..katanya...pergi kedepan tempat dia membakar ayam tu..tunjuk mana nak..dia akan ambik kemudian siang...laa..macam tu..ke..tak patut betul..kan aku dah cakap nak seekor..ambik dan potong la...aku ada juga pergi pasar..pasar besar la..bukan pasar tani..bagi tahu nak seekor..dia akan ambik timbang,siang dan bagi kat kita..hish macam2...tapi bukan salah dia orang pun..aku ni la..yang tak berapa suka pergi pasar..pasar tani ke apa ke..malas nak pilih nanti semua aku nak beli...kalau tunggu kat rumah..senang, masak aje apa yang di bawak balik...


dah dapat semuanya..aku pun balik rumah..siap sedia nak masak..tapi nak masak lambat sikit la konon..nak mengadap laptop dulu...hero bongsu tanya..mak dah masak ke..kalau mak masak cepat..bolih la aimi makan sebelum pi sekolah katanya..eh adik sekolah ke..aku tanya balik..dia kata ye la..nanti raya cina cuti seminggu katanya..kena ganti dia kata...


aku dah siap masak pun ni..senang aje kan..masak ayam cili api..goreng bayam...dan ikan tenggiri berlada..


bila kepasar dan..kena pulak...macam tadi tu..aku pun teringat balik..peristiwa dulu2..masa tu aku dah 3 tahun juga kawin...tapi belum ada anak...en.abang tak de..pi kursus..selalunya dari dulu sampai sekarang..kalau pergi kursus..dia kan siap beli ikan sayur..selama mana dia pi kursus tu..masa tu..dia kursus lama..2 bulan...di telok cengai kedah..tak bolih la nak balik kan...


satu hari tu..aku teringin nak kepasar..seorang la...aku tumpang kete bos...masa tu opis hour pun..mintak kebenaran bos keluar sekejap... bos pun nak keluar..jadi dia tumpangkan aku..kul sepuloh pagi la tu..


sampai kat pasar..bos turunkan aku..dan dia pun berlalu..aku pun masuk ke pasar..dan pergi ke satu gerai..digerai tu ada jual ikan,ayam sayur sekali..dah dapat semua yang aku nak..masa nak bayar...ALAMAK...purse aku tinggal..duit tak bawak..nak bayar cemana ni..punya la aku malu...aku cakap dengan penjual tu..tak jadi beli la...aku letakan semua balik...agaknya..dia tahu ada sesuatu yang tak kena...dia tanya balik..aku pun berterus terang..aku terlupa bawak duit..

penjual/peniaga tu..memang baik hati la..dia kata..ambikla dulu..nanti bila2 senang..datang bayar..katanya..dan dia pun tanya..ada duit tambang tak..nak balik..aku bagi tau..tak de...dan dia pun menghulurkan rm5.00 untuk ku buat tambang balik ke opis...


sampai je kat opis..apa lagi..aku pun menangis la...sebab malu sesangat ...habis sume orang suspen..kenapa menangis....dah reda..semuanya baru la aku cerita..aku malu yang amat sangat..sebab..baru pertama kali nak pi pasar sendiri..duit pulak tak bawak...


he he itu la kisah kebodohan aku..kenapa la aku bolih menangis tak hengat..hanya kerana malu....











Tuesday, January 19, 2010

baby Siti Hajar Awatif

baby..Siti Hajar Awatif









Baby bersama kakak dan abangnya




Assalamualaikum...
Petang tadi balik dari Putrajaya aku berkesempatan singgah kerumah adik happyirfa..dapat la
aku melihat putrinya yang baru berusia 2 minggu..
aku pun tak dapat lama..tak sempat pun nak berbual panjang...sebab aku kena pi klinik pula untuk cek tekanan darah..umor dah bertambah ni..macamtu la..penyakit pun mula nak menjengah...tapi..semua tu ujian tuhan kan..
Berbalik pada cerita dik irfa..berkali kali dia sms aku..tanya..bolih ke dia urus diri dan anak2 katanya...sebab sebelum ni 2 lagi anaknya dia berpantang di kampong..tapi, kali ni anak dah sekolah..jadi dia kena la menjalani tempoh berpantang dirumah sendiri...kesian juga aku tengok..tapi nak buat camana aku ni tak tau memandu,untuk melihat dia lebih kerap..(malu jugak nak mengaku tak bolih memandu dizaman cyber ni..walau pun dah ada lesen..)
tapi, tadi masa aku singgah rumah dia..aku tengok dia sihat je..alhamdulillah..dan insyaallah aku rasa dia bolih menjalani tempoh berpantang sendiri...sebab mak dia dah pun balik ke kelantan malam tadi..
Pada dik irfa..irfa pasti bolih..jaga kesihatan..jaga diri..jaga anak2 dengan baik..Insyaallah..











Sunday, January 17, 2010

hari lahir abang.

bergambar selepas balik dari makan makan kerana meraikan hari jadi abang yang kehilangan isteri pada bulan puasa lalu.


adik,aku,kakak dan abang.

anak sedara suapkan kek kemulut bapa saudara yang dipanggilnya ayah..



Assalamualaikum..
hari ahad..17.01.2010 adalah hari jadi abang aku yang ke 53..kebetulan abang aku ada balik kekampong pada hari sabtu..kerana ahadnya ada kenduri kawin..sedara dikampong..
kerana itu..secara mengejut kami..buat rancangan untuk meraikan hari jadi abang aku..olih sebab hari ahad tu ada kenduri..kami merancang untuk meraikanya pada malam ahad tu..
aku siap belikan sebiji kek untuk abang aku..kebetulannya..anak2 abang aku belum lagi sampai ke kampong..jadi cuma aku,adik, kakak dan anak2 sedara sahaja yang meraikanya..
ahad pula ada kenduri dikampong..sedara depan rumah mak aku..mengadakan kenduri kawin cucunya..4 pengantin..dua pasang la..tapi..takde la gambar pengantin dan gambar kenduri..sebabnya..orang rewang kan..mana sempat nak ambik gambar...

Thursday, January 14, 2010

cerita biasa

Assalamualaikum..



Khamis 14 Januari 2010..negeri sembilan cuti..jadinya aku cuti la ari ni..tapi en abang kena keje la pulak..dok rumah je la..lagi pun tak berapa sehat kepala ni..kepala je pening..badan o.k..doktor dah bagi tau..suroh tukar cermin mata..cuma aku tak berkesempatan lagi nak pergi kekedai..



malam tadi aku terima sms dari seorang adik yang aku kenali semasa kerja diklia..aku memang rapat dan sayang ngan dia..adik ni.kerja kastam..dia bagi tau aku...berita gembira.suami dia dah dapat bertukar kesepang, dari sabah... akhirnya selepas 6 tahun..dapat juga dia tinggal serumah dengan suaminya...selepas bertunang..suami dia dihantar ke sabah..bertugas..balik bercuti untuk melansongkan perkahwinan. kemudian kesabah semula..dah pun mempunyai seorang anak..itu yang aku kesian betul dengan dia..anak dikampong..mak jaga..suami disabah..dan dia disepang...alhamdulillah..sekarang semuanya dah berlalu..dia bolih berkumpul kembali bersama anak dan suami..



sekolah..dah pun 2 minggu dibuka semula..aku pernah cerita..hero bongsu bersekolah sesi petang..aku kesian ngan dia..selalu sangat tak makan pi sekolah..aku dah siap masak..cuma minta dia panaskan ngan microwave..tapi agaknya tinggal sorang kat rumah dia tak selera nak makan..alasanya lupa nak makan..tak sempat nak makan..ada ada aje alasannya..bila aku kata waktu rehat kat sekolah suroh beli makan..jawabnya..tak sedap..tak selera nak makan...kat kantin...risau betul aku.takut sakit perutnya datang balik..



hero bongsu juga mintak basikal..dia tak minta beli baru..tapi mintak repairkan basikal lama dia...tapi..walau pun dah form 2..tapi aku risau jugak nak biarkan dia naik basikal pi sekolah..sekarang ni dia pi sekolah..jalan kaki je..agaknya tengahari..panas..dia mengadu letih..

entah la..aku pun tak dapat nak buat keputusan lagi...risaukan keselamatan dia..aku rasa dia jalan kaki lagi selamat dari naik basikal...camane ye...

Sunday, January 10, 2010

jalan2 makan durian

baby girl dik irfa.


Assalmualaikum....




semalam program pergi segamat..abang yang kawin dengan orang segamat tu..talipon..suroh datang ambil buah durian...dia dah kumpol katanya..


En.abang pulak kerja..jadi aku pergi bersama dengan adik dan anak sedara..pergi satu kereta sahaja..




memang banyak pun durianya..sempat juga la..ke bawah pokok durian mengutip buah durian yang luroh..kami semua datang satu kereta..naik pulak kereta myvi adik..bising jugakla abang..nanti buah durian nak letak mana..katanya...


tapi aku dah siap2 bawak bekas tapawe pun..dan hampir seratus biji juga la..abang aku kopekan buah durian utnuk dibawak balik..siap dengan tempoyak 2 besen dan lempok durian lagi..




dalam perjalanan balik aku dapat call dari adik happyirfa..bagi tau dia rasa tak selesa.dan rasa sakit perut..tapi bukan macam nak bersalin katanya..aku suroh juga dia pi hospital..aku tanya dia..en.abangnya ada rumah ketidak..adik irfa kata..baru nak pergi kerja petang..kemudian talian putus..


aku call lagi sekali..suroh juga pergi ke hospital..dan alhamdulillah..dia pergi juga..pukol 6 ptg.aku dapat sms dia kata dah masuk ward..dan akhirnya..pukol sebelas malam lebih kurang aku dapat sms lagi sekali..memberitahu dia dah selamat melahirkan baby girl pada jam 8.58 malam..alhamdulillah..




Wednesday, January 6, 2010

sekolah....

Asalamualaikum..

dah dua hari hari persekolahan ditahun baru ni..aku dulu pernah risaukan..macamana la hero bongsu nak menghadapi sessi petang....
tiap kali dia balik dalam dua hari ni..aku tanya dia..macamana dik..bolih ke pi solat..cik gu benarkan keluar tak...

Alhamdulillah..setakat ari ni dia kata o,k...bolih solat kat surau..yang dia rasa bengang katanya..kawan...kenakan dia..katanya..dah dua hari ..tiap kali nak sembahyang..cikgu suroh lantik imam...dan dah dua hari juga..kawan kawan..sebut nama dia..."kenalah aimi jadi imam" katanya...aku pun pujok la dia..kata..tak ape dik..bukan suroh buat apa pun..jadi imam je...adik bukan tak biasa pun..kataku..dulu masa sekolah diselangor...memang dah diajar sampai tahun empat..,.masa tingkatan satu juga dia kerap disuroh jadi imam untok kawan2nya ..

setakat hari ni..aku rasa lega..segalanya berjalan lancar..cuma bila sekolah sesi petang ni..heroku akan rasa letih sikit la..sebabnya..balik dah 6.45 sampai kerumah..rehat sekejap..lepas maghrib akan ke pusat tuisyen pula...samapi pukol sepuloh malam..aku pun dah siap pesan..kalau ada kerja sekolah, buat pada waktu pagi...

tak ape la kan..untuk masa depan..

Tuesday, January 5, 2010

kisah hero ku yang sulong

menyambut harijadi yang ke 3 tahun
umor 3 tahun

umor baru 5 bulan





Assalamualaikum...


dah 5 hari tahun baru...baru rasanya semalam 1hb..arini dah 5hb..bertambah lah lagi kerisauan ku..
setiap tahun aku risau...risaukan anak2...lebih2 lagi yang sulong.

Heroku yang sulong lahir pada 31hb.ogos 1987..aku sendiri tak tahu..mungkin sebab anak sulong..jadi aku tak tahu anak ku ini bermasalah..aku cuma dapat tahu bila ada sedara mara..dan aku juga terdengar kakak ipar ku bercakap sesama sendiri.."kesian..dah la lamabt dapat anak..jadi cam ni pulak katanya" anak ku cukup sifat, sempurna segalanya..cuma 'lembik'..susah nak pegang..aku sendiri tak berani nak mandikan..ketika dia bayi..pada aku..biasa la..kan semua baby macamtu...
imbas kembali ketika menunggu kelahirannya..aku ingat disitu la puncanya.aku dimasukan kehospital Tengku Ampuan Rahimah klang..seawal 27.8.87..dan dijangka kan melahirkan pada 3.9.87..aku akan dibedah pada tarikh 3.9.87..
tapi..pada malam 30.8.87....tanda2 akan melahirkan telah keluar...jadi aku disiap2kan untuk dihantar kebilik bedah..
waktu tu pun dah pukol 11 lebih malam..aku disorong ke bilik bedah..kemudian..diberitahu..bilik bedah digunakan untuk orang accident..aku dihantar balik ke wad...kemudian...pukol 1 lebih..disorong sekali lagi...pun tak jadi lagi..dihantar ke wad semula...menurut nurse disitu...malam 31 ogos..kemalangan banyak...doktor oncall tak ramai..jadi orang nak bersalin..bolih tunggu..tapi yang kemalangan perlu diselamatkan dahulu...

setelah berkali2 begitu..akhirnya..dah tengahari barulah bilik bedah bolih menerima aku, dan tepat pukol 2.30ptg..hero sulong ku selamat dilahirkan... ketika dilahirkan..aku tak dengarpun suara tangisannya...selepas ditepok berkali2 dan dilihatkan padaku jantina bayi..baru la aku terdengar suaranya yang halus...semasa dibedah..aku dibius setempat..(Epidural)..tu yang aku bolih tau semua yang berlaku....
mungkin kelewatan itulah yang menyebabkan..hero sulongku dikatakan begitu....
bila dah bersekolah..barulah aku tahu dimana kekurangan anakku..tapi aku sentiasa mendoakan yang terbaik buatnya...yang paling aku risaukan...bila aku dan suami dah tiada..bagaiman dia nanti..walaupun dia habis sekolah menengah..tetapi tidak kemana2..en.abg sentiasa berusaha..supaya anaknya dapat kerja yang bolih menjamin masa depanya..sekurang2nya..apabila kami dah tiada dia bolih menyara dirinya sendiri...


Aku tak putus berdoa untuknya..setiap kali aku memikirkan dirinya..setiap kali aku berdoa untuknya..kesedihan tidak dapat kubendong....bagaimana la nanti..jika kami dah tiada..

bermacam macam kerja sementara dah dilakukannya...kerana keadaan dirinya..bekerja tak lama..ada saja hal..tak bayar gaji la..gaji lambat la..semalam bila aku balik dari kerja..dia dah mengadu..gajinya masih lagi belum dibayar...apa yang bolih aku lakukan...tuhan saja yang tahu..hati dan perasaan ku....

dengan keadaan fizikal dia yang besarpun..menyukarkan orang untuk menerimanya bekerja...selalu juga aku bertanya..salahkan kah berbadan besar...dan..selalu juga aku disalahkan..kononya aku masak sedap...sampaikan anaku jadi begitu...aku terima semuanya...

aku rasa cukup sampai disini..ada masa aku sambong lagi..kesedihanku sudah tidak terkawal...