Followers

Thursday, December 31, 2009

selamat tinggal 2009

Assalamualaikum....





malam ni akhir 2009..tak berapa jam lagi akan masuk ke tahun 2010..makin kurang umur setahun...lagi...


aku memang tak pernah buat azam pun setiap tahun...takut awal2 lagi dah lupa..


dalam 2009 ni..banyak betul dugaan dalam hidup..aku selalu berfikiran positif..bila ada yang diduga..mungkin dulu aku ada buat salah....aku mohon ampun..YA ALLAH YA TUHANKU..KAU AMPUNKAN LAH SEGALA KESALAHANKU...





ada juga yang aku rasa macam tak bolih tahan..tapi banyak beritighfar...agaknya...bila usia makin meningkat..kesabaran pun makin tinggi....





bermula dari bulan mei 2009 lagi aku..mendapat ujian...lepas satu....satu lagi..yang mendatang...kebanyakanya...ditempat kerja..salahnya..memang dari diri aku la...dah tau..orang tak suka..aku masih juga buat...tugas aku..selalu keluar...jadi..ada pekerja sambilan..yang teringin nak ikut..nak tengok tempat orang...tapi..aku tau..dia memang la tak bolih pergi..tapi..bila dia teringin sangat aku jadi kesian....aku kata buat la surat..kalau bos benarkan bolih la pergi...


bos memang benarkan....jadi aku pun pergi la dengan dia..rupa nya ada orang lain yang tak senang..kecoh la sekejap..kemudian aman balik...





bila aku ada kerja kat luar..dia nak ikut lagi..aku tak sampai hati..bawak juga...memang la aku salah...banyak hal yang orang kat opis marah aku..adalah kerana dia...tapi aku tak marahkan dia..sebab semua ini salah aku sendiri....





kemudian tu..aku dah tak ajak dia pegi mana2....satu hari, bos bagi tau aku..keje dia banyak tak siap..jadi aku tegur la dia..siap kan keje...tapi..itulah nama nya manusia..banyak kali aku kena marah kerana dia..tapi..sekali aku marahkan dia..kerana bos...aku juga yang kena...nak buat camana kan..memang salah aku...





dalam hal kerja..alhamdulillah...pegawai2 diatas memang berpuas hati...alhamdulillah...syukor padamu ya allah...



semoga ditahun baru nanti..aku akan teruskan tugas yang diamanahkan dengan cemerlang..walaupun aku tak dibagi lagi APC..ye la kan...takan tiap tahun nama aku je yang naik...bagi la peluang kat orang lain...



aku juga berharap tiada lagi dugaan yang bolih membuatkan aku tak lena tidur...

pada semua aku memohon maaf andai ada terkasar bahasa..tersilap bicara...aku hanya lah manusia biasa..tak lari dari melakukan kesilapan...

Monday, December 28, 2009

aktiviti cuti...


3 hero dengan sepupu yang baju merah dan anak sedara baju hitam..

tengok tu..adik lebih besar dari abang ngah..siap bolih angkat bangah lagi..


mak dudok atas pelampong je...yang 3 orang tu..tukang tolak...



Assalamualaikum...



cuti hari jumaat..selepas..en.abg dan anak2 balik dari solat..kami ke nilai 3 ..nak tukarkan baju sekolah anak..yang ayahnya beli, tapi tak bolih pakai..sempit sikit..hero bongsu ni pulak tak mau pakai baju tangan pendek...malangnya dikedai tu,saiz dia dah tinggal tangan pendek je..tangan panjang dah habis...orang kedai tu pulak kata..kena ambik juga...tak bolih pulangkan duit....

tapi..entah ape yang en.abg dah bodek kat penjual tu..akhirnya dapat juga duit semula...



kemudaian aku kata..dah..jom kita pi seremban je..tak mau dah beli kat sini...kami pergi kekedai pyramid terminal one..tempat yang selalu..aku belikan baju2 sekolah dia selama ni...bila masuk kedai tu..aku pun macam biasa..mintak baju tangan panjang..saiz dia 2 helai..lepas tu..baru aku tanya harga..mak ai...apesal mahal beno...biasa beli sehelai rm24-25 sahaja..kali ni..sehelai...rm49.90...aku pun pujok dia..dik jom kita pi kedai lain...baju raya adik pun tak mahal macam ni...nasib baik la..dia ikut je...masuk pulak kedai lain....akhirnya dapat la baju dia...2 helai cuma rm43.00 sahaja...dapat la semua keperluan..kasut,stokin,seluar dan beg sekolah...



hari sabtu pulak...kami ke A'Farmosa wet world...bawak anak2 mandi manda...setiap tahun..cuti..satu je yang dimintak.nak mandi...lama juga aku biarkan dia orang berendam...biar puas..itu pun yang bongsu masih lagi tak puas...setiap kali nak ajak balik..mesti kata..mak nanti kita pegi mandi lagi ye..kat tempat lain pulak...selalu juga..aku jawab ia lah..nanti kita pegi tempat lain pulak...

hari ahad..kami ke kelana jaya..jemputan kenduri,anak sedara kawinkan anaknya..kira cucu sedara la kawin...kami sampai dalam pukol 11.45pagi...kenduri diadakan dimasjid...baru selesai upacara akad nikah masa kami sampai tu...
kenduri kali ni..memang menarik minat aku..sebabnya..pihak lelaki dan perempuan...bersatu mengadakan majlis..selesai hari itu sahaja..tak ada lagi disebut kenduri pihak lelaki ataupun kenduri pihak perempuan...semasa menyambut tetamu yang datang...sebelah kiri..mak dan ayah pengantin perempuan berdiri dan sebelah kanan mak dan ayah pengantin lelaki.

selesai...aktiviti jumaat,sabtu dan ahad....

Friday, December 25, 2009

ulang tahun

25hb.disember 1982....27 tahun yang lalu..aku telahpun selamat dinikahkan..gambar atas pelamin


bergambar bersama ibu,ayah dan ayah mertua..yang dudok..bapa mertua ku..yang telah pun pergi mengadap illahi..selepas dua tahun aku berumahtangga..tak sempat pun melihat cucu pertamanya..



25hb disember 1981..28 tahun yang lalu..sebentuk cincin disarongkan dijari manis ku tanda pertunangan


Assalamualaikum...


25hb.disembar 2009..genap la 27 tahun..perkongsian hidupku.dengan en.abg..banyak suka duka yang telah kami lalui..dan aku berterima kasih pada en abang yang sabar melayan kerenah ku selama ini..syukor pada allah s.w.t.yang telah memanjangkan jodoh ku sehingga kini..


aku tau dan sedar..terlalu banyak salahku pada suami...aku akan tuliskan disini sebagai kenangan...mungkin, kerana en.abang tak pernah pun bagi tau aku..sayang ke..cinta ke..tiba2 masuk meminang....dan kawan serumah lah yang banyak memainkan peranan...


kisah aku..masa muda2 dulu..(aku bercerita kisah benar..bukan niat nak memuji diri.aku memang takut nak bercerita ngan sesiapa pun..takut dikata dik orang..."macam la lawa sangat") tapi ini la kenyataan...yang berlaku dulu..


masa aku baru2 kerja dulu..tahun 1980...ramai la jejaka yang menalipun...termasok la en.abg, aku pulak..baru kerja dan keluar dari lengkongan keluarga...memang "bodoh" lagi la masa tu...
kawan serumah aku pernah tanya...kau tak layan ke 'J' tu..singkatan nama en.abg...aku kata tak nak..dia hisap rokok kata ku..dulu kalau nak cari suami aku taknak yang merokok..


kemudian..kawan ku tanya lagi...ramai yang nak kan kau..kau nak pilih sape..katanya..aku jawab lagi..siapa yang dulu masuk meminang..aku kawen ngan orang tu la...

rupa nya apa saja yang teman serumah aku tanya..ada kaitan dengan en..abang...sebelum dia masuk meminang aku..dia berhenti merokok dahulu..melalui kawan serumah..dia tahu dimana rumah kakak ku..dan dia juga tanpa pengetahuan aku..telah pergi menemui kakak ku...aruah ayah mertua juga telah mengajar anaknya..untuk mendapatkan aku..kena pikat kakak aku dulu..nak pikat mak bapak aku mestila dia tak berani kan...


yang tak boleh aku lupa sehingga kini..ade ke orang seteruk aku tak tau la..tapi bila aku bercerita semula kisah ni..mesti aku gelak sakan...tapi..waktu ianya berlaku..memang betul2 menyedihkan en.abg aku..sehingga mengalirkan air mata lelakinya..


kisahnya..seminggu selepas majlis..aku dan dia keTampin..untuk mengambil gambar2 perkahwinan....semasa aku berjalan tu..tiba2 ada yang memanggil..kawan sekolah..tapi junior setahun dariku..lelaki....kak..katanya...aku pun menoleh..dan bila tengok dia..aku pun terus berhenti dan berborak panjang dengan man..dah lama2 bercerita..man pun tegur aku...eh..akak dah kawen ke...merah jari..katanya...aku pun.jawab..ha ah..la...baru seminggu kataku...dan baru la aku teringat yang aku tadinya datang dengan suamiku...dan aku pun mencari sekeliling..dimana dia..sebab aku baru nak kenalkan...dengan man..en.abg aku kulihat berada tidak jauh dari situ..menyandar didinding kedai..menahan perasaan agaknya..


selepas kami balik kerumah...malam tu..selepas sembahyang..dia memohon maaf dulu dariku..sebab katanya..dia akan memberitahu aku apa yang boleh dan tak boleh .dia minta maaf dulu kalau apa yang diperkatakan olehnya akan menyakitkan hati ku....
sesungguhnya jodoh pertemuan ajal dan maut..ditangan tuhan....walau pun mulanya..aku paling tak suka..tapi itulah jodoh yang tuhan tentukan.
Alhamdulillah...syukor kehadrat illahi..hari ini..telah pun genap 27 tahun..aku hidup disamping dia dengan dikurniakan 3 hero sebagai penyeri hidup kami...

Sunday, December 20, 2009

Assalamualaikum..
Sabtu pagi...aku bercadang nak bawa hero ku yang bongsu untuk membeli kelengkapan sekolah...beg sekolah..baju.kasut..dan seluar..semua yang lama dah tak bolih di pakai lagi..seluar dah sengkat..baju dah sempit..setahun je dah tak bolih pakai..cepatnya la budak ni membesar..abang ngah nya yang balik cuti kali ni pun terkejut..."mak..emi dah lebih tinggi dari bangah.." katanya...

Aku pun bawak la kemelaka...sebab dia nak jenjalan katanya..kemudian baru membeli..
belum sampai lagi..hujan dah turun...selebat2nya pulak tu..sampai kat tempatnya..aku dan heroku turun untuk membeli kopun parking..masa tu hujan tersangat la lebatnya..payong cuma ada satu...dan hero ku ini memang pandai melindongi mak dia..."mak jalan depan..emi pegang payong kat belakang..nanti mak basah..emi basah takpe.."aku pulak kesian..nak melindungi dia..sudahnya dua2 basah lencun...sampai menggelatar bibirnya...aku pun terus masuk ke dataran pahlawan..cari kedai jual baju...kenalah la belikan dia sepasang baju..untuk ditukar..sebab nya dah kesejokan yang teramat sangat...


dah siap salin baju..laparla pulak..nak makan katanya..masuk kedai..yang peliknya..kata sejok..tapi bolih lagi mintak air yang ada ais..
siap posing lagi tunjukkan air dia...mak ambik gambar..nak letakkan kat FB..katanya...
dah siap makan..hujan masih lagi lebat..kami keluar la keparkson...tak dapat baju dia..takde saiz...dah habis ..dah naik letih aku..bejalan..masih tak dapat satu pun keperluannya...
sudahnya kami balik...sebab nya malam nya ada kawan mintak tolong...mak dan adiknya balik dari tanah suci..dia tak biasa katanya..
penerbangan haji..malam tadi delay...selesai semuanya...aku sampai..rumah dah suboh..lepas solat suboh..semuanya tidor balik..tinggal la...aku sorang...dan aku pun daripada melayan mata..baik la..aku menuliskan...aku tak bolih nak tidur dulu..takut pening kepala..aku akan tidur selepas solat zohor..nasib la ari ni cuti....kalau tidak....

Friday, December 18, 2009

maal hijrah..

Assalamualaikum..



SALAM MAAL HIJRAH..SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH UNTUK SEMUA..



biasanya aku akan berpuasa pada 1 muharram ni..tapi nampaknya kalini..terlepas...keletihan ..kot, lepas tu..malam tadi makan pulak painkiller..jadi tak tersedar lansong nak bersahur dan berniat puasa...



pada 16hb.disember...aku dan adik beradik yang lain..ada diairport klia untuk menyambut kepulangan adikku dari tanah suci mekah..alhamdulillah..dia telah selamat kembali ketanah air..dan lhamdulillah...aehat walafiat....mengalir juga air mata..lebih lebih lagi bila.dai memelok mak aku untuk melepas kan rindunya..mak aku kata..."Jangan poluk lamo2..kau tinggal an mak lamo bona"..katanya..lagi la adik aku sedih ..sian ngan dia..aku kata kat adik aku..biar la cu..orang tua memang mcam tu..dah jadi macam budak balik..orang kata..



dari airport aku terus balik kekampong...adik aku naik kereta..sama dengan aku..kerana dia kata lapar sangat..dan aku memang telah siap masak..dan bawak bekal.untuk dia...kerana dah malam..aku tak berenti dimana2pun...dia makan dalam kereta sahaja..nampak sangat kerinduan dia dengan masakan negori..



sampai kekampong dah pukol 12 lebih...dah tengah malam..tapi..masing2 sibok mendengar pengalaman ucunya ditanah suci...maklum la.kan dia pergi seorang....tapi alhamdulillah..kawan2 sebiliknya,semua yang dah berumur 60 lebih..katanya dan semuanya bergantong harap pada adik aku untuk membantu dah ALLAH permudahkan semua urusan adik ku..



tak sedar masa berlalu..dah pukol 4 pagi pun dan semua yang ada dirumah tu..hanya sempat tidur 2 jam sahaja sebelum suboh jam 6pagi...



hari tu juga kami buat rancangan mengejut..untuk mengadakan kenduri kecil doa selamat kerana kepulangan adik ku dengan selamat...



Alhamdulillah..dah pun selesai semuanya..dan aku pun keletihan yang amat sangat..tu..yang siap makan ubat.sampai tak sedar diri tu..

Monday, December 14, 2009

kerja luar

pokok nangka diatas bukit
pokok nangka




pokok pisang di kebun petani



pokok ubi kayu..pucuk ubi dijual kepasar tani














Assalamualaikum..

baru balik dari kerja luar...terus balik kerumah..tak ke opis lagi dah..aku ke daerah jelebu...lalu la kat tempat lori yang jatuh kat rumah orang tu...masih lagi ada polis dan bomba ditapak rumah yang terbakar tu...kalau dah hitam rentong macam tu..macam mana agaknya jenazah..kesian dan sedih aku....tengok tempat pun dah ngeri..masa balik tadi pun masih ramai lagi ditempat kejadian tu...

tugas aku ari ni tolong kawan yang pi haji menghantar input untuk petak promosi..aku tak jaga daerah jelebu untuk promosi..tugas aku menghantar benih untuk jualan bumi hijau sahaja...di semua daerah di negeri sembilan....

lama juga aku tak kejelebu ni..terasa la jauhnya..letih betul rasanya..tapi bila sampai ditempat pengusaha tu..rupanya pengusaha yang sama yang aku pernah pergi untuk memberitahu cara2 merawat pokok dokong nya yang diserang keruping...rawat tak guna racun..tapi cara organik..

aku pun pergi la melawat kebun durian dan nangka dia..rupanya duriannya..menunggu masa..katanya..hujong bulan satu akan gugur....

aku dari dulu memang kagum betul dengan pemikiran tuan punya kebun ni...semua yang dia cakapkan..mesti kearah perniagaan...sebelum dilancarkan pertanian kearah perniagaan dulu..dia ni dah buat dulu dah..dua tahun dulu dengan sekarang..tengok rumah dia pun dah tahu betapa berjayanya dia..dia berniaga pasar tani 3 kali seminggu...kebanyakan yang dijual hasil dari kebun dia sendiri....yang aku lawat tadi ia lah kebun nangka..baru 2 tahun ditanam..rancangan dia nak kan nangka dia mengeluarkan hasil pada 2011...jadi semua buah yang keluar sekarang di buang dahulu...dan dia jugak mahukan satu pokok untuk sebiji buah nangka sahaja..untuk menjaga kualiti buah...
















Sunday, December 13, 2009

balik kampong

Assalamualaikum...

baru sampai dari kampong..ada kenduri kawin kat rumah mak dikampong..pepagi tadi aku dah siap masak nasi lemak untuk dibawak balik kampong...lauknya sambal udang ngan telor rebus je..tak de la timun ke ape nak cepat..malam tadi pulak aku dah buat agar agar laici ngan kuih hijau..anak aku panggil la kuih hijau....

singgah rumah kakak dulu..jumpa mak, tinggalkan bekalan yang aku bawak dan terus kerumah kenduri ngan kakak dan en.abg aku...8.30 pagi aku dah sampai kerumah sedara tu..orang rewang(ooppssss dah terbiasa pulak sebut rewang..orang n9 kata orang pangkal) dah mula.sebok..kakak sedara yang nampak muka aku terus ajak sama2 perah santan kelapa...dah siap tu..aku tolong pulak anak sedara masak nasi putih..nasi minyak sedara lain yang masak..

pukol sebelas lebeh..semuanya dah siap masak..orang2 yang rewang semua dijemput makan dulu..sebelum jemputan sampai...tapi jemputan pun..dah ramai yang sampai...dan tak disangka2..semasa nak ambik nasi..ada la kawan yang tegur..aku...aku pun pandang je muka dia..blurr.tak ingat lansong siapa dia..kemudian..setelah diingatkan barula aku ingat..sempat la bercerita dan bertukar2 no.talipon...tak sangka la.selepas 35 tahun tak berjumpa..dia masih lagi ingatkan rupa aku ni..siap dengan panggil nama sekali..malu betul aku..cemana la aku bolih lupakan dia..hish tak patut betul..

satu perkara lagi yang buat aku selalu rasa kecewa..ceh kecewa...la pulak..orang kampong sendiri,kalau dah reramai tu..mesti tanya aku ni siapa..tadi pun ada lagi yang tanya..kalau dulu tu, masa aku merantau ditanjong karang tu..patut la..aku jarang rewang masa kenduri.sejak aku pindah kerja diklia..aku dah selalu balik..dan campur masa orang kenduri..memula dulu..ya allah ramainya tak kenal aku..bila kakak kata adik dia..bolih pulak tanya..ada 3 ke anak pompuan bilal..katanya..ingatkan 2 aje...kesian kat aku..kan...orang kampong biasa ngan adik ngan kakak aku je..dan en abg aku lebih dikenali dikampong aku dari aku sendiri...

arini tak de gambar la ye..kesian nanti takut ada yang teringin pulak..he he

Saturday, December 12, 2009

cerita hari sabtu


ayam goreng berempah

telor asin masak cili api

terung bulat masak ikan masin

cili kering dah siap mesin..senang nak masak sambal ikan ke, sambal telor ke.
cili api dah siap mesin ngan kunyit hidup


Assalamualaikum....

Ari ni aku cuba masak telor masin masak lemak cili api....memang sedap..cuma masin,namanya pun telur masin kan...walaupun aku tak letak garam..tetap jugak la masin..

menu ari ni..masak lemak telur asin,goreng ayam berempah,dan masak terong bulat ngan ikan masin, masin lagi. cemana la nak jaga kesihatan..dah la en.abangnya ada penyakit darah tinggi..tapi tak selalu aku masak masin masin ni..ari ni je..betul tak tipu..ari ni..aku tak pi kenduri.. banyak kerja nak kena buat,esok je la aku pi kenduri.,ari ni cuaca panas,jadi aku nak basuh langsir..raya haji pun dah lepas, langsir pasang bulan puasa ari tu..tak berganti lagi.....matahari dah menunjokan diri..bolih la aku mendobi...harap2 panas sampai ke petang,kering la lansir aku tu.

cili mesin jugak dah habis..jadi ari ni aku mesin cili kering dan cili api untok disimpan dalam peti ais...aku memang selalu buat cili mesin ni..untuk kemudahan nak memasak..maklum la kan..hari2 kerja balik rumah dah petang..kalau tak sediakan cili yang dah siap di mesin..lagi la lambat aku nak masak..cili kering tu..aku rebus dulu,kemudian aku mesin guna air masak..dan aku dah siap campurkan bawang putih ngan bawang merah..dan sedikit minyak masak...untok cili api pula aku mesin ngan kunyit hidup.+ garam siap2 satu tapawe kecik tu..kalau cili api tahan 2 bulan....cili kering mesin pulak.kena ada 3 tapawe..tu pun tahan 2 minggu sahaja..sebab selalu goreng belada..mudah dan rengkas...maklum la..masak nak cepat..

lepas zohor ni nak ke JJ pulak, hero aku dah tanya..mak lepas solat ni nak pi mana ye katanya..aku bawak aje la dia pi kedai buku kat JJ tu..jalan2 cuci mata aje..

Monday, December 7, 2009

salah paham

Assalamualaikum...

hari ni..kerja la..macam biasa la kan..pepagi bos aku masuk bilik..tanya tentang takaful..aku kate tak de..tapi aku tak perasan ape2 pun..kemudian..kawan aku cakap..".kak..en.A tu..macam nak ambik hati akak."..aku pun buat tak kesah je la..aku tak de buat ape2 rasenya jumaat sebelum cuti tu..

dalam pukol 9.30 ade orang datang..biase la beli benih sayur dan pokok..dah siap tulis resit..aku pi ngadap bos..mintak sain resit...en.A..tegur.aku.."senyum la sikit kak."..baru aku terfikir..ape yang kawan aku cakap..kenape ye..aku pun tak pasti..
pukol 3.oo ptg en.A datang lagi..bawak buah manggis...bagi kat aku.."kak..makan le buah manggis..katanya..tau je la kan..dah namanya pertanian...banyak la pokok buah2an kat pejabat aku tu...kawan aku tegur lagi.."Kesian en A..betul la kak..dia nak ambik ati akak balik tu..katenya...puas aku fikir...aku dah buat ape kat dia ye..biase la..aku ni kalau cakap kenkadang...suare je tinggi sikit..tapi aku tak marah.he he...

selepas pukol 5.ptg..dalam perjalanan balik..aku cerita ngan en.abg aku..ape yang berlaku...dia pun terus gelak..rupa2nya..en.A ade mengadu ngan dia..kate aku merajuk..dan en.abg pulak..saje je nak menyakat en.A..dia kate dia tak tahu..pepandai la katanya..en..A..ingat aku merajuk..sebab aku ade mintak dia printkan gambar...tapi waktu tu dia sebok..kemudian dia panggil aku.."kak kate nak print gambar.."aku pulak jawab "tak yah la.."jadi dia sangke aku merajok...

Alahai...pehal la aku nak merajuk.ngan bos...salah orang..la...ngan en.abg pun aku jarang merajok..ape lagi ngan bos..aku hormati dia sebagai bos yang baik...memahami..bolih dibawak berbincang...agaknya mase aku jawab tak yah tu..kasar sangat ke..aku pun tak perasan..

aku memang rase lucu..mase dalam kete tu aku gelak sakan...tapi..bila dah malam ni,aku rase bersalah pulak..kesian ngan dia..tapi..tadi..walau pun aku tak tau ape mulanya..aku dah pun mintak maaf..ngan bos...kalau aku ade buat salah..

Sunday, December 6, 2009

jagung kelapa




Assalamualaikum..

cemana ye nak masukkan gambar ngan cerita sekali..tak jadi2 lagi.bila upload je..mesti gambarnya pegi keatas..ceritanya turun ke bawah.....

tak kisah la kan..aku cuma nak cerita..dulu2 kalau ade jagung..mak aku mesti suroh buat jagung campur kelapa dan gula...kat atas tu aku boh gambar kukur kelapa dan kelapa yang dah dikukur...ade yang pandai menggunakan kukur kelapa ni ke..aku masih lagi menggunakannya..terutama kalau nak buat inti kelapa atau buat kuih buah melaka..atau pun kelepong orang n9 panggil..untuk buat jagong ni pun..aku suka kukur kelapa..sebab kasar sedikit dari yang gunakan mesin kelapa..

kalau ade yang nak mencuba..memula sekali..rebus jagung...kemudian hiris...dan gaulkan dengan kelapa dan gula..lagi sedap jika guna gula enau.

Friday, December 4, 2009

Hujan..lapar..





Assalamualaikum....

hujan dan lapar tak bolih dipisahkan..ye ke...tapi sejak dua menjak ni..aku lapar je..selalunya aku jage juga makan..diet untuk kesihatan..sebab 6 bulan sekali aku kena pi klinik cek darah..ntah ape yang ditengoknya aku pun tak tau..bila aku tanye memanjang je tak de ape2 katenya..cuma kolestrol tnggi sikit dia kate..

balik ke cerita tadi la..balik keje tadi aku kate ngan en.abg..lapar la..jom pi pasar malam..tapi aku pegi petang la..belum banyak lagi makan yang dijual..tapi dapat juga aku beli makan yang aku suka...kuih2 je la....

kacang kuda rebus memang aku tak tinggal beli..setiap kali pegi pasar malam mesti beli..jagong campur kelape juga kegemaran ku..ade masenya kan malas nak masak..jadi aku beli je la..untuk anak2 aku belikan nasi...

tapi..tau je la hero2 ku ni..bila dia tengok jagong campur kelapa tu..kan mak biase buat ni..aku kate..makan je la..same je..begitu la hero2ku yang kat rumah ni.ape aje yang aku beli..mesti nak dibandingkan dengan ape yang aku buat..terutamanya kuih2 la..kalau nasi ke ape kurang sikit...dia komplen...

esok cuti..masak je la aku dari pagi..sebelum pi kenduri..esok ade jemputan..tapi aku tetap juga kena masak..untuk dibawa balik kampong....jengok mak