JellyPages.com

Saturday, November 28, 2009

papadom ooo papadom

Assalamualaikum....

Salam eidiladha buat semua...
Hari raya dah pun berlalu...aku..walaupun tak sihat,batuk dan demam selsema..tetap teruskan juga aktiviti memasak..tapi malam raya tu aku pegi juga keklinik...wau..terkejut manusia aku dibuatnya..ubat demam,selsema,ubat gastrik dan sakit tekak RM50.00..BELUM pernah lagi kalau setakat demam aku dicaj sebanyak itu...malam raya kot..tak kesah la..dah malam tu rezeki doktor yang bertugas tu..

pagi raya tu..aku teruskan lagi memasak..aku buat nasi daging..mulanya nak buat nasi beriani..tapi aku teringatkan adik yang dimekah tu,dia suka makan nasi beriani,jadi dia dah balik nanti baru buat nasi beriani...

aku juga teringat tijah tanya ..goreng papadom tak..mase mula aku buat n3 pasal nasi daging tu...kerna itu..aku beritahu en abe..pi kedai..beli papadom...dia jawab..azri dah beli (azri hero sulong aku.)dia siap kate lagi..mungkin beli papadom tu dikedai mampan..o.klah kalau dah belikan...bila dah siap nasi..aku pun tanye heroku yang sulong...."abag ade beli papadom ke" aku tanya dia..."ada" jawabnya...mak nak tengok ke..."aku kata..nak buat apa pulak mak nak tengok..bagi la kat sini..mak nak goreng"

hero ku yang sulong terkejut..HAAAAAAAAAAA..mak nak goreng apa...Katanya...mak nak goreng papadom la..."Mak..abang beli cd papadom la..mana boleh goreng...katanya...Ya allah hai..geram nya aku...ni..ayahnya punya hal la ni...aku pun turut jadi sala sangka sebab ayahnya sebut kat kedai mampan..setau aku..kedai tu kedai runcit..lojik la..mana ada kedai barangan runcit jual cd..

kerana dah hampir tengahari orang lelaki nak pi solat jumaat..aku pun ajak anak sedara yang perempuan pi kedai untuk membeli papadom yang ssebenar...jadi dapat le makan nasi daging dengan papadom hari raya tu...

Wednesday, November 25, 2009

resepi nasi

Assalamualaikum..

Esok hari "mantai" he he..orang kampong se yo tau makno hari mantai ni kan...
Tapi..aku tak dapat la balik kampong esok..selalunya hari mantai ni,walaupun hariraya aidiladha,aku akan bercuti..untok masak...aku akan rebus jugak ketupat segera,buat kuah kacang dan masak rendang untuk dibawak balik kekampong..

tahun ni, aku tak bercuti..kerana esok aku kena pi serdang..urusan kerja la, nak buat camana kan ..nasib baik serdang..dekat je..

Raya ni..aku dan adik beradik semua akan berkumpul dirumah kakak je..tak buka pun rumah mak..tak sempat nak balik kemas..sian mak ..hari2 menyebut nak balik rumah dia...

yang sebenonya aku nak tulis resepi nasi kat sini..dah janji ngan tijah..aku ni tak le pandai masak..cuma bolih masak aje...resepi ni adalah resepi kakak sepupu aku..setiap kali ade kenduri..kawin ke,orang pegi haji ke..cukor jambul ke..orang kampong akan mintak sepupu aku masakan nasi ni..aku pulak..mintak tolong kakak sepupu aku tuliskan resepi nasi ni dalam kuantiti yang kecil..selalunya dia masak tu kan satu kawah..aku dah cuba buat banyak kali..nampaknya...menjadi kegemaran anak2ku..

RESEPINYA...

SUKATAN UNTOK 7 TIN BERAS(aku tak penah guna tin pun..aku guna cawan je..)
(Guna basmathi)

1 TIN SUSU CAIR(TIN KECIL)
10 ULAS BAWANG MERAH(DITUMBUK)
5 ULAS BAWANG PUTIH (DITUMBUK)
2 INCI HALIA (DITUMBUK)
KETUMBAR
BUNGA LAWANG
2 SUDU BESAR REMPAH KURMA
5 SUDU BESAR MINYAK SAPI GHEE
SEDIKIT TOMATO PUREE
AIR MENGIKUT SUKATAN BERAS.
SEDIKIT GARAM
DAUN PANDAN(sepupu aku tak ajar boh daun pandan..aku pandai2 sendiri nak bagi wangi)


CARA..

BERAS BASUH DAN TOSKAN..
BANCOHKAN REMPAH KURMA
PANASKAN MINYAK SAPI
TUMISKAN
HALIA,BAWANG PUTIH,BAWANG MERAH DAN BAHAN2 PENUMIS..
MASUKKAN REMPAH KURMA..
DAH BETUL2 GARING,MASUKAN KAN AIR..
MASUKAN BERAS..
AIR NASI DAH KERING MASUKAN SUSU..
MASUKAN SEDIKIT TOMATO PUREE..TAK PERLU KACAU..BIARKAN SAMPI KERING BETUL
SELEPAS SETENGAH JAM LEBIH KURANG,BARU BOLIH BUKAK PERIOK UNTOK KACAU NASI..KATA SEPUPU KU...KALAU MASAK BANYAK 45MINIT BARU BOLIH BUKAK PERIOK..

Monday, November 23, 2009

cerita heroku yang bongsu


Assalamualaikum...

hari ni bermulanya cuti sekolah...bila cuti sekolah ..heroku yang bongsu akan tinggal seorang dari pagi..kalau masa sekolah...pukol 3.30 baru dia sampai kerumah dari sekolah...

sebelum pergi kerja pagi tadi..aku telah meninggalkan pesan..."nanti adik tinggal rumah...jangan pi mana2..kemas rumah...heroku diam aje...

pukol 4.30 tadi aku terima sms dari dia..dan apa yang dtulisnya..membuatkan aku gelak besar..anak...anak..ada2 aja dia...ayat dia yang last tu..yang membuatkan aku tak boleh tahan gelak..hingga ditegur oleh rakan sekerja..

sms dari heroku...

(Emak, emi da kemas umah,da kemas luar,kemas dlm,kemas bilik baju,susun baju emi,susun baju bangah,kmas dapur,angkat kain,sidai kain,lipat kain,kmas bilik emi,emi da bas0h pinggan......kal0 mak balik nampak ade yang bersepah abg yang buat....)

Pandai dia..sebelum aku cakap apa2 dia dah bagi tau dulu...kalau dia tak bagi tau pun aku dah faham perangai heroku yang sulong tu...

dan...yang membuatkan heroku rajin hari ni..sebelum pi keje tadi jugak aku dan bagi tau dia.."hari ni,kalau mak balik keje rumah kemas..esok mak bagi adik main farmville dari pagi..."tu le yang takut kalau mak tengok rumah tak kemas takut tak dapat main dari pagi....

Sunday, November 22, 2009

sambong lagi





Assalamualaikum...

aku sambong lagi cerita hari ahad..selepas menziarahi..bapa saudara yang meninggal..aku terus pulak ke rumah sepupu..yang kenduri cukur jambul..masa aku sampai tak ramai lagi jemputan..sebab satu kariah..sepupu yang kenduri dengan rumah bapak saudara yang meninggal...pukul 11.30 barulah ramai tetamu yang datang..alhamdulillah..majlis telah selamat diadakan..walau macamana pun majlis yang telah dirancang perlu diteruskan..kerana majlis telah dirancang sebulan yang lalu...alhamdulillah...

Sabtu dan Ahad

Assalamualaikum...

hari sabtu..macam biasa,pagi aku masak dulu..kemudian..balik kampong..jengok mak dirumah kakak, alhamdulillah mak sehat...cuma kata kakak dan anak2 saudara...cerita wan dah bertambah katanya..mak sentias nampak ape yang kita tak nampak..aruah bapak datang jumpe dia la..aruah atok datang la..dan tadi..dia bagi tau aku..adik bapak yang pun sudah meninggal tu,ajak dia pergi ke tampin...

Selepas jumpe mak..aku teruskan jugak ketampin untuk memenuhi jemputan kenduri,walau pun dah sampai lewat...hujan pulak lebat..alhamdulillah..aku pegi juga..sebab ade saudara yang menyebut sesiapa yang dia tak nampak hadir kekenduri tu..

dari rumah kenduri aku terus balik ke seremban..dan selepas maghrib dapat pulak berita bapa saudara..sepupu mak aku..meninggal dunia di hospital melaka.aku tak balik malam tu.kerana..jenazah sampai dari hospital pun dah hampir kol sebelas malam...

menurut cerita anak arwah yang dok setaman ngan aku di seremban..aruah ayahnya...saperti dah tau.akan pergi dalam waktu terdekat..sebab dia dah menyiapkan..
tilam dan bantal yang dah digantikan dengan sarung berwarna putih..
jadinyanya bila jenazah tiba dari hospital malam tu..terus anak2nya gunakan tilam dan bantal yang dah siapkan olih aruah sebelumnya tu...

Thursday, November 19, 2009

Persekolahan sesi petang

Assalamualaikum..

Petang tadi..balik kerja,heroku yang bungsu..bagi tau.."mak..tingkatan 2 sekolah petang"..katanya dan diberikan juga surat dari sekolah...bila aku baca suratnya..aku tak abis fikir lagi ni...sesi petang bermula pukol 1.10 petang dan habis pukol 6.30 petang...budak2 akan kesekolah mestilah pukol 12 lebihkan...pukol berapa bebudak tu nak solat zohor..dan habis pukol 6.30...sampai rumah..tentu dah maghrib...

sebenarnya aku tak pernah ada anak sekolah sesi petang..tu agaknya aku tak abis2 berfikir ni...abang2 dia yang 2 orang tu dulu..sampai habis tingkatan 5 sekolah pagi..

aku dah tanya anak aku...dia pun tak bolih nak jawab..esok hari last sekolah..tak sempat aku nak ke sekolah nak tanya cik gu2..untok mendapat jawapan kemuskilan aku ni..
camana agaknya ya..

disekolah anak aku ni ada kelas KRK..hero aku pun kelas KRK..aku ingatkan untok KRK aje..tapi dia kate semua tingkatan satu dan tingkatan 2 sekolah sesi petang....
oh ye.. KRK..ialah ..kelas rancangan khas...kelas untuk budak2 yang dapat 5A tapi tak mau pi asrama..macam hero aku tu la...tahun lepas upsr dapat la 5A jugak..dan dapat masok asrama..sebulan je..itu pun hari2 menangis...sudahnya aku pun menangis sama..hari2 talipon..akhirnya aku..pegi ambik bawak balik...nasib baik sekolah dekat rumah ni nak terima dia..sorang..walaupun dah penuh...

Esok hari akhir persekolahan..dan bermulalah musim cuti sekolah..bermakna juga musim orang buat kenduri...nampaknya aku pun mula lah sebok memenuhi undangan saudara mara dan rakan taulan...bermula dari hari sabtu dan ahad ni...sehinggalah bulan januari 2010 aku dan keluarga dan pun menerima jemputan..aku harap aku dan keluarga sentiasa sehat,supaya dapat memenuhi undangan yang diterima...

Monday, November 16, 2009

mesin basuh....

Assalamualaikum...

Sekarang ni dah mula musim tengkujoh...musim hujan le tu kan...
yang aku nak cerita ni..bukan pasal musim hujan ni...tapi pasal mesin basuh kain aku kat rumah..ni..dah rosak la pulak..
bila dah rosak..maknanya,aku kena basuh sendiri..cara tradisi la..kena perah sendiri,berus sendiri..bila dah perah sendiri tu..bukan kuat mana pun kan..jadinya bila la nak kering kain2 yang aku basuh tu...dalam keadaan cuaca sekarang ni...

Nampak gayanya..kena hantar kedai..nak cuba repair dulu...mesin basuh aku tu..baaaruuuu sepuloh tahun umurnya...sepuloh tahun tu baru la kan...ni mesin basuh aku yang kedua..aku baru 2 kali beli mesin basuh..yang memula aku guna dulu, tahan 17 tahun..yang kedua ni...baru 10 tahun dah demam...kalau tak boleh dibaiki..kena lah juga cari yang baru...lari le bajet jenjalan aku nampaknya...nak buat camana kan..nak hantar ke dobi..aku kurang suka..sebab aku tak suka bau sabun kat kedai dobi tu...

aku harap..mesin aku tu boleh dibaiki...

Saturday, November 14, 2009

bubur/pengat



Assalamualaikum...

tadi aku masak bubur/pengat pisang..aku panggil pengat le....tapi..hero2 aku kata bubur..ini permintaan dia hari ni..pagi2 tadi cik abe aku ke pasar cari pisang...dapat la pisang raja..dan aku pun buat la bubur yang dikehendaki oleh heroku yang bongsu...heroku yang bongsu ni..umur baru 13 tahun..tapi pandai makan makanan2 yang yang orang tua2 macam aku ni makan...dia suka..badak berendam la...buah melaka la..lempeng pisang..lempeng kelapa...
tapi..bukan salah dia pun kan..aku jugak yang suka masak makanan tu...jadi dia pun suka pulak...
pernah juga masa kerja diklia dulu..kawan2 aku tegur..nanti kalau anak kau dah kawin ..susah..katanya..aku tanya balik..apesal pulak susah...dia kate..nanti isteri anak2 aku tak tau masak kuih2 dulu2 tu katanya...pada aku itu tak jadi masalah pun...taknak fikir pun..lama lagi tu..he..he..iye ke lama lagi...

Tadi..lepas dah masak tu, aku pun ambil gambar...sekarang ni...heroku pelik,apesal semua yang mak masak mak ambik gambar..katanya..akupun tak bolih tahan dengan pertanyaanya...memang aku lucu sangat dan tergelak besar...nanti lah..satu hari nanti,aku akan tunjukan...dimana gambar2 tu aku letakkan...

membaca...



Assalamualaikum...

dah berhari2 aku tak menulis disini...sebabnya...aku baru beli 2 buah buku saperti yang diatas tu..tu yang aku asek membaca...buku tulisan Dato' Ismail Kamus tu..bila dah mula dibaca..begitu susah nak berhenti..memang ape yang tertulis tu..kita dah tau..tapi bagus sebagai peringatan dan mengingati semula ape yang kita terlupa..setiap satunya disertakan gambar sekali...contohnya..sembahyang dudok diatas kerusi...aku mengaku..memang aku tak tau..care bagaimana nak buat..dan alhamdulillah..melalui buku ini..aku tau cara2nya.

Sebenarnya..dari dulu aku memang suka membeli kaset2 ceramah Dato' ni..setiap kali dalam perjalanan jauh menaiki kereta..aku akan pasangkan kaset ini..unutk sama2 didengari oleh hero2 ku..ceramahnya seronok dan mesti diselitkan dengan lawak jenaka.
itu dulu..lama dulu..ketika hero2ku masih lagi bersekolah...sekarang aku pun dah berhenti membeli...sebab orang pun dah tukar ke cd..

dan buku yang lagi satu tu..novel la kan..ape lagi..novel ni..tulisan aisya sofea..buku tulisan dia yang kesembilan aku beli..tak tau le kot aku ada ketinggalan..buku dia yang lain..

o.k lah..aku nak pi masak dulu..hari sabtu dah ahad..ni hero2 ku ada permintaan...nak makan...kena turutkan..hari bekerja tak sempat...lepas masak nak balik kampung pulak..jengok ibunda..

Sunday, November 8, 2009

resepi tijah




Assalamualaikum....

pagi2 lagi tadi..pi pasar tani kat paroi...cadangnya nak beli nasi ambang untuk sarapan..ye la kan..dulu lama dok tanjong karang..jadi dah biasa makan nasi ambang..

kebetulan di pasar tani ttj ade jual nasi ambang....semalam pegi la cari..orang yang jual tu kata dah..habis..dah ada aorang borong..katenya...dia siap pesan hari ni suroh datang paroi..jadi kol 7 cik abe..dah ajak pegi...aku kate apesal awal sangat...cik abe.kate..nanti abis lagi...haah yo lah..aku pun bersiap dan pegi..alhamdulillah...dapat...

kemudian teringat pulak..nak beli daging...dah beli tu...balik rumah...terus bukak blog dak tijah ni ha....nak salin resepi...aku pun mengarahkan..ceh..mengarah pulakkan..hero ku yang bongsu untuk menyalin...resepi...untuk kenudahan aku masak ia la...takan nak bawak benda alah ni pi dapo kan...

masa bace resepi..dak tijah tulih..tumiskan bawang merah,putih dah halia...la..nak tumis ni..tumbok ke hiris...aku pun bantai la tumbuk...baru tumis...

wah...dah masak..jadi ke tidak ni..tapi aku yang masak..aku kate sedap la kan...nanti bila buat lagi nak panggil dia datang uji rase...bolih ke jah...ha..ha..

Saturday, November 7, 2009






Assalamualaikum....

tadi balik kampong..jengok mak..kesian mak..asek tanye anak bongsu dia bila nak datang ambik mak balik...

bila dah ramai2 jumpa mak barulah mak gembira dan ketawa...lupa sekejap agaknya ngan adik aku itu...

aku pun dah bagi tau mak..adik dah talipon dan sehat2 aje dia kat sane...mengalir air mata mak aku....

iya lah ...adik aku tu dah le anak bongsu tak pernah pulak berpisah ngan mak..siang kerja..malam mesti ada dirumah..sedare aku pun dah buatkan air penawar...supaya mak tidak terlau merindui adik aku tu..

aku saje nak tepek gambar2 adik semasa dikelana jaya..untuk kenangan dia nanti

percubaan





Assalamualaikum...

aku ni senbenonya masih baru lagi dalam dunia blog ni.itupun adik aku yang sorang ni..bukan yang pegi haji tu..adik yang sorang lagi..yang aku kenali 10 tahun dulu..yang teringin sangat aku menulis..

bila dah menulis tu walau pun aku ni tak pandai dan tak tau ape nak tulis..tapi sekurang2nya bila ada hal yang merisaukan..bolih jugak la aku coretkan disini..
terima kasih pada adik aku ni...

mase dia buatkan aku email..dia telah tulis dan bagi nama..mak3hero..jadi aku teringin nak tepek gambar hero aku yang 3 orang tu...tapi tak tau cemana..dah diajarnya..dan akun pun dah cuba..tapi apasal tak de gambar....tah ape2 yang keluar..

tapi takpe la..nanti aku cuba lagi..

nampaknya dah aku cuba godek2 keluo lah jugak gambar...tapi ade pulak...gambar ayahanda hero2 ku sekali...takpe la kan..nak buat cemana..tak reti nak keluar balik..

tapi..takpe,abang aku tak tau tu..dia bukan peduli pun kat benda ni..cuma kalau anak repot=rt baru la abang aku tau..maaf ye bang...he he...

Wednesday, November 4, 2009

Assalamualaikum..w.b.t

adik yang aku cerita nak pergi menunaikan haji telah pun berlepas pada 2hb.november,baru2 ni.

aku pun heran..la..entah kenapa la aku ni...kalau orang kata aku penakut aku mengaku..tapi aku bukan cengeng...

sejak dari awal dapat tarikh adik aku akan berangkat aku dah sedih dah...dihari dia nak pergi..dari rumah lagi..aku dah tak bolih tahan airmata ni...tengok mak aku lagi lebat airmataku..

malam tadi aku mesej kat anak sedara..tanye wan camane...dia kate wan tak nak makan dari semalam..katenya..keluar lagi airmata aku...rasenya dah sakit..perit..mata aku ni...tengahmalam aku terjaga..nangis lagi...pagi tadi aku dapat sms dari madinah...adik aku kata..dah selamat sampai madinah..dan alhamdulillah dia sehat katenya...keluar lagi air mata aku ni...

sedang buat keje..bos datang..tanye khabar adiku..sebab dia tahu aku cuti sebab urusan nak hantar adik kelana jaya...keluar lagi airmata...
hish..aku tak suka la...aku bukan jenis orang kuat nangis...ya allah..semoga lepas ni..aku akan perolehi ketenangan..hati...aku sentiasa mendoakan keselamatan adiku di tanah suci..semoga dipermudahkan segala urusannya dan mendapat haji yang mabrur...

Tuesday, November 3, 2009

alahai anak omak

Assalamualaikum..

nak cerita pasal anak omak ni,hero ku yang bongsu...

tahun lepas dia ambik upsr...dan aku dah buat janji ngan dia...kalau adik dapat 5A..mak belikan talipon.. dan Alhamdulillah..bila keputusan keluar, dia dapat la 5A..
jadinya..hujung tahun lepas,aku pun belikan la..dia talipon...
memula dia dapat talipon tu..aku rajin jugak tolong top up kan telefon dia...tapi lepas tu..aku cakap...mak tak nak dah top up kan tipun adik..kalau nak beli makanan mak bagi...dari situ la punca masalah timbul...salah ke aku ye...

masalahnya...baru2 ni dia selalu ngadu perut sakit la..perut pedih la..cik abe bawak pi klinik...baik..bila makan ubat dan kemudian sakit lagi..pedih lagi...
Semalam paling terok...dah le aku nak pi kelana jaya nak menghantar adik yang nak pi haji...dia pulak..sakit perut dan muntah2 dengan teruknya...dah bagi ubat..o.k sikit,aku teruskan jugak perjalanan,bawak dia sekali..

rupe2nya,selama ni..dia cuma sarapan pagi dirumah sahaje..duit yang dibagi rm5 sehari untuk dia minum pagi dan makan tengahari disekolah tu,dia tak gunakan..dia simpan untuk top up telefon...ya allah..hai la anak omak ni,,risau betul aku..baru 13 tahun dah dapat gastrik..tak tau le apa aku nak buat ngan budak sorang ni...