Followers

Thursday, October 29, 2009

Assalamualaikum...

petang tadi..pukul..lima...aku dapat panggilan talipon dari adik ku..."cikna(panggilan adik ku) orang dapek poi..hari isnin ni..2hb.nov."Ya Allah..terkejut aku...singkatnya mase..

tiba2 aku rase sedih, sayu dan terase kosong...hairankan...patutnya aku bersyukor dia dapat menunaikan haji tahun ni...bukan aku tak bersyukor..cuma aku rasa sedih..selama ini..dia sentiasa disisi bila aku perlukan pertolongan...kalau cik abe kursus ke...pernah cik abe masok wad..adik ku sanggup bercuti untuk sama2 menemankan aku ulang alik untok melawat cik abe dihospital...

adik ku ini selalu mengatakan aku ni lembik katenya...bukan macamtu..aku cuma tak berdikari..dari dulu...dari kecil,sekolah..sebelum aku berumah tangga...memang arwah bapak tak pernah melepaskan aku kemana2 sendirian...mesti berteman..paling tidak pun..jika tiada siape untuk menemankan aku..arwah akan menyuroh aku pergi bersama ibunda.....

aku berharap dan berdoa adik ku selamat pergi dan selamat kembali ketanah air,semoga dia mendapat haji yang mabrur...dialah satu2nya adik yang aku ada....aku ada ramai adik beradik....tetapi..adik cuma satu..

aku juga rasa sedih memikirkan ibunda yang sudah tua..kerana selama ini...ibuku amat rapat dengan adik ku ini...macamana la nanti,mesti ibuku ku akan ternanti2kan kepulangan anak bongsunya itu...

Ya Allah ya Tuhanku..kau permudahkan lah..segala urusan adikku....

ak

Monday, October 26, 2009

cuti tapi kerja

Hari ni,negeri sembilan cuti...sempena pertabalan yamtuan besar negeri sembilan...tapi aku tak cuti...sebabnya,sempena pertabalan tu..j.pertanian disuroh buat jualan pokok buah2an dan benih sayur...jadinya dari hari sabtu lagi aku dah keje buat persiapan...ingat dah setel la semuanya....tak sangka pulak..malam tadi..kawan2 yang kerja menjaga gerai untuk jualan tu talipon..."akak...benih dah nak abis ni...untuk esok banyak yang tak de"..kata nya.....

dan kerana itu lah...arini tadi..aku kena jugak pergi kerja...siap kan benih2 yang dah abis tu...janjinya..tengahari dia orang akan datang opis ambik.....dah siap aku buat semua..dah packing..dia talipon pulak.."akak antar la ke kuala pilah" katenya...laaaa....budak ini...tapi..aku tak dapat pergi,jagi ada orang lain yang tolong hantarkan....sebab esok aku kena bertugas pulak untuk menjaga jualan tu...dari pagi sampai kol sepuloh malam.

ok la arini ini aje yang aku nak bebelkan...

aku ni pun masih belum pas lagi tulis n3 ni,bila banyak idea,aku cari dashboard ta jumpe...jadi aku tak dapat nak menulis....he he lambatnya aku pandai,,,puas le adik aku tu mengajonya.

Friday, October 23, 2009

kerja...kerja..

pepagi bos dah tipun bagi tau suroh pegi pulau gadong melaka,ambik benih sayur bayam..kemudian terus ke air hitam johor....

perjalan balik,aku singgah kampong jenguk ibunda dirumah kakak untuk menghantar sedikit buah tangan..selepas solat asar,bertolak balik ke seremban...siap je aku mandi dan solat maghrib...ada orang beri salam....rupanya orang kesihatan bagi tau,suroh bersedia...sebab dia orang nak masuk kerumah..untuk menyembur racun .membunoh nyamuk aedes...sebab ditaman aku ni dah lebih dari 3 rumah...penghuninya diserang demam denggi..adoi..letihnya cadangan nak landing awal terpakse ditunda....nasib baik kali ini sembur racun+air..kalau cam selalu guna minyak...memang terok nak mengemob lantai....

patutnya esok orang keje gomen cuti..hari sabtu le katakan...tapi...aku kene keje..26hb nanti pertabalan YAMTUAN BESAR NEGERI SEMBILAN...macam2 acara akan diadakan..termasuk le pert.diminta buat jualan pokok dan benih sayur....esok aku akan memulakan tugas persiapan dipejabat dan sediakan ape yang perlu untuk jualan...petangnya pula..akan dibawa kekuala pilah...

Thursday, October 22, 2009

marahlah...

kita selalu jugak rase nak marahkan...bila ade sesuatu yang tak kena tu..kita akan rase nak marah..tak terkecuali aku...aku ni pulak..jenis terus terang kalau ade yang tak kena aku akan bagi tau..orang tu...ada yang bolih terima dan ada yang tidak..sebab aku tak suke cakap belakang..bagi aku bila kita cakap orang yang berkenaan dapat tahu dari orang lain...lagilah tak elok..lebih baik kita bagi tau dia terus ape yang tak kena...dan aku juga ada baca satu artikel pasal marah ni...setiap tahun aku suke beli dairy muslimah...sebab aku sukekan catatan2 ringkas yang ade tertulis didalamnya...

salah satu yang aku suka baca ialah..berkenaan..."MARAHLAH TETAPI BIAR BERTEMPAT"

Menurut tulisan yang aku bace...katenya........memendam rase marah hanya akan menjadikan anda lebih tertekan dan bolih menyebabkan anda diserang berbagai jenis penyakit saperti darah tinggi,sakit jantong dan lebih terok lagi kanser...

olih itu..janganlah anda menahan marah..lahirkan saje emosi marah itu .jadi marahlah...tetapi pastikan anda sedar batasan dan cara terbaik untuk menyalurkan rasa marah itu..jangan melulu tanpa hujung pangkal......kelak anda pulak yang dilihat kurang cerdik.....

Wednesday, October 21, 2009

takut lagi...

dah dua malam aku tak lena tidur..alahai apa la aku ni...cemana la nak buang perasaan takut ni...malam tadi terjaga jam 1.05minit pagi..terase nak ke kamar kecil...bukanya jauh pun..kat bilik gak..itupun aku tak berani bangun...alahai...nak bangunkan anak sian pulak....tahan je la...

dulu...mase aku keje syif diklia...bila cik abe keje malam...aku akan pindah tido kat bilik anak..itu pun tunggu anak2 dah tido aku pindah kat bilik dia orang....pagi..pukul lima..aku akan pindah kebilik aku aku semula..jadinya anak2 tak tau dan tak sedo pun mak dia tumpang tido..malu jugak ngan anak2.kalau tak buat camtu..mau la aku tak tido sampai pagi...

Saturday, October 17, 2009

aktiviti sepanjang sabtu...

satu hari ....ari ni ,,aku tak dok rumah..penuh dengan jadual perjalanan....
pagi..aku keceras,rumah sedara tu..dah nak abis raye...tak pegi2 lagi rumah dia...tapi..bila aku bace kat fb...dia takde kat umah..kena keje...sebok... tapi takpee..isteri dia ade...aku pegi juga le...
dia pun ade tipun mase aku dah sampai rumah dia..bagi tahu dia keje dan makanlah ape yang ade katenya....kalau pasal makan orait je...

dari rumah dia di ceras,aku ke saujana utama..ade kenduri doa selamat..abag aku yang tua nak pegi mekah...pada 23hb,okt..nanti....selesai disana...aku terus balik pulak kekampong...ada lagi satu...rumah...rumah abang aku juga, dia panggil semua adik beradik datang berkumpul,,kerana ada orang datang nak merisik anaknya...anak kedua...tapi kira nak dapat menantu pertama la....kerana anak sulong nya lelaki...itu yang dia perlukan sokongan sume adik beradik tu...

selesai semuanya baru lah aku balik kerumah....terase letih la pulak....

o.k...laaa...nak rehat dulu...

Friday, October 16, 2009

erna

kali ni..aku nak cerita..macamana munculnya nama erna....dulu dulu waktu sekolah menengah di TBSS tampin..aku dan 4 sahabat berkawan baik dan menyewa satu rumah..aku sendiri tak pasti...lebih senangnya dah lupa..siapa yang mula menukarkan nama kami berlima..namaku..dijadikanya erna..Maimon(Mona),Zaharah(Zana)Rohah(rona)dan Norbibah(Nora)

selama kami bersama dizaman sekolah..itulah nama yang kami gunakan..sekarang ni..hanya kami berempat yang masih lagi berhubung dan seorang lagi sahabatku rona..tidak tau dimana...
dan...ketika aku menggunakan nama erna..hajat dihatiku cuma satu..andainya dia..terbaca,atau terjumpa.atau pun terlihat dimana2..dia akan teringatkan aku..

Thursday, October 15, 2009

cuti sakit

hari ini aku cuti sakit...sakit gusi..nak kata sakit gg,gg mane bolih sakitkan..jadinya sakit gusi..gusi bengkak..sakitnya tak bolih nak kata..dah makan antibiotic...tepaksa makan dah sakit sangat...dan dah makan ubat susut bengkak baru o.k..

aku..boleh lah ye...bahasa diri aku...mak cik pun bolih...tapi panjang sangat nak tulis...macamana mulanya ada blog ni...mulanya.dah tentu la..adik aku yang sorang ni...beria ia..dia lah yang buatkan kan...cantik pulak tu...ada bunga ros dan warna merah lagi..siap ajarkan macamana nak tulis dan publish..puas la..cuba tak menjadi...mak cik orang tua yang buta IT..tapi..paling suka membaca..mana2 blog yang boleh masuk semua aku baca banyak juga dapat pengajaran...dan boleh juga dijadikan sebagai hiburan..sebabnya ada yang buatkan aku tersenyum sendiri....
nak mula menulis pun susah gak..sebab aku malu...ada ke orang yang umur mcm aku ni tulis blog...dan...ada laa 2,3 orang yang bagi semangat..katanya orang yang lebih tua dari aku pun ada blog...dan inilah...coretan pertama ku..yang memula tu...semua adik kesayangan ku tu..yang tuliskan..untuk menunaikan hajat dia yang ingin aku menulis jugak...ini lah coretan ku yang pertama.

Monday, October 12, 2009

Permulaan Pertama

Alhamdulillah..
akhirnya,terhasillah laman untukku menulis.
meluah apa yg terlintas dihati.
sbg tatapan di hari akan datang.

semoga sesiapa yg 'tersesat' disini mendapat manfaat darinya.